Gå til innhold

Osteopeni - snu trenden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt kategorisert med osteopeni og klart å snudd dette? I så fall, hva gjorde du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har dessverre ikke klart å snu treden,men jeg vet om flere som har greid å bremse prossesen ved hjelp av calsigran forte som man får på resept av legen.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke klart å snu treden,men jeg vet om flere som har greid å bremse prossesen ved hjelp av calsigran forte som man får på resept av legen.

Så dumt. Har du fått osteoporose? Hva var T-skåren din da du målte benmassen første gang? Og Z-verdien?

Calsigran forte tar jeg, men har bare tatt det et par måneder, så vet ikke om det har noen effekt.

Gjest Blomst83
Skrevet

Så dumt. Har du fått osteoporose? Hva var T-skåren din da du målte benmassen første gang? Og Z-verdien?

Calsigran forte tar jeg, men har bare tatt det et par måneder, så vet ikke om det har noen effekt.

Ja dessverre.Har hatt det noen år.Husker ikke skåren da jeg har tatt en del målinger,og den har supt for hver gang.

Ok.Da har jeg ingen andre råd,men håper calsigranen hjelper for deg :)

Skrevet

Ja, det håper jeg også. Kjipt at det har gått så langt for deg og når du er så ung. Begynte det likt alle steder? Min er bare målt lavt i ryggen, hoftene var 0.

Skrevet

Jeg har det visst... Men trengte vissnok ikke ta noe for det. Spiser bedre og mer enn tidligere nå, og håper det gjør susen :vetikke:

Skrevet

Jeg har det visst... Men trengte vissnok ikke ta noe for det. Spiser bedre og mer enn tidligere nå, og håper det gjør susen :vetikke:

Ja, spise bedre kan man. Men jeg driver på med et nytt og bedre liv og har en lang vei igjen ennå. Så mitt lave energiinntak og vekttap er visst ikke akkurat bra for beinbygningen.

Løping er anbefalt ser jeg og styrketrening. Jeg kommer til å daue, hehe.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ja, det håper jeg også. Kjipt at det har gått så langt for deg og når du er så ung. Begynte det likt alle steder? Min er bare målt lavt i ryggen, hoftene var 0.

Det ingen ønskesituasjon med tanke på alder nei. Det det begynte ikke likt.Den første målingen hvor man så endringer var rygg ok,mens hofter var noe under og deretter gikk det gradvis.

Skrevet

Fikk du ikke medisiner for å forebygge eller hjalp ingenting? Ser det er ting å få på blå resept og greier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger i grenseland alt etter hvordan medisin hjelper. Jeg tar sprøyter 2 ganger i året. Dessverre på hvit resept. Tar også Calcigran Forte.

Anonymous poster hash: e044a...43c

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg fikk calsigran jo,men p.g.a ulike ting var det vanskelig å ta den slavisk,men uansett hadde det nok gått den veien. Manglende menstruasjon i årevis og undervekt og underernæring har i mitt tilfelle vært årsaker som utløste benskjørhet,

AnonymBruker
Skrevet

http://osteoporosedoktor.no/forebygging/pasient/kalsium-i-maten sånn i tilfelle du ikke har sett den.

Er vel også begynt å bli en økende bevissthet om at meieriprodukter faktisk kan øke benskjørhet (nei har ikke kilder på dette). Norden har mye benskjørhet kontra Asia hvor de faktisk ikke spiser spesielt mye meieriprodukter.

Anonymous poster hash: b0fa8...101

Skrevet

Jeg fikk calsigran jo,men p.g.a ulike ting var det vanskelig å ta den slavisk,men uansett hadde det nok gått den veien. Manglende menstruasjon i årevis og undervekt og underernæring har i mitt tilfelle vært årsaker som utløste benskjørhet,

Men ikke bifosfonater og slike ting?

Gjest Blomst83
Skrevet

Men ikke bifosfonater og slike ting?

Jeg tar det nå som jeg har fått osteoporose. Jeg trodde ikke man tok det når man "kun" har osteopeni.

Skrevet

Jeg tar det nå som jeg har fått osteoporose. Jeg trodde ikke man tok det når man "kun" har osteopeni.

Nei, man gjør vel ikke det. Men dersom trenden er slik at man ender opp med osteoporose så bør man vel begynne med benmassebevarende medikamenter når man ser det?

Gjest Blomst83
Skrevet

Nei, man gjør vel ikke det. Men dersom trenden er slik at man ender opp med osteoporose så bør man vel begynne med benmassebevarende medikamenter når man ser det?

Ja man burde vel det,men siden man kun får det når man oppfylle diagnosekriteriene så får man ikke gjort det,så da må man bare leve med det. Så håper du greier å stoppe trenden :)

Skrevet

Ja man burde vel det,men siden man kun får det når man oppfylle diagnosekriteriene så får man ikke gjort det,så da må man bare leve med det. Så håper du greier å stoppe trenden :)

Herlighet, så på trynet. Men jeg burde vel ikke være forundret.

Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Herlighet, så på trynet. Men jeg burde vel ikke være forundret.

På trynet ja,og for å toppe det hele så er ikke diagnosen nok.Jeg måtte ha et brudd som på en måte beviste at jeg trengte den behandlingen.

Endret av Blomst83
Skrevet

På trynet ja,og for å toppe det hele så er ikke diagnosen nok.Jeg måtte ha et brudd som på en måte beviste at jeg trengte den behandlingen.

Kødder du? Tviholde på medisin til unge folk til det er for sent, liksom. Fuck.

Nå angrer jeg at jeg aldri gikk og fikk sjekket det jeg mistenkte for et tretthetsbrudd i fotbladet (bak storetåen). Bah. (jada, er litt mann, kan jo tross alt halte rundt i 2-3 uker, går helt fint det)

Gjest Blomst83
Skrevet

Kødder du? Tviholde på medisin til unge folk til det er for sent, liksom. Fuck.

Nå angrer jeg at jeg aldri gikk og fikk sjekket det jeg mistenkte for et tretthetsbrudd i fotbladet (bak storetåen). Bah. (jada, er litt mann, kan jo tross alt halte rundt i 2-3 uker, går helt fint det)

Nei. Kriterier er at man har etablert osteoporose.Dvs si t score på < 2,5 og et eller flere tidligre lavenergibrudd som det kalles.

Det høres ut som meg det der.Tenker at det går nok over til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...