Gå til innhold

Hvorfor sovner ekstremitetene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av at beina sovner hver gang jeg sitter, eller at armen sovner hvis de er bøyd. Jeg har lagt merke til at andre ikke har dette problemet, men fastlegen hadde ingen råd da jeg spurte ham. Jeg kunne ønske jeg kunne ligge med opptrukne ben uten at de sovner. Er det andre som også har dette? Hva kan gjøres?

Anonymous poster hash: cc2d2...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremitetene?! :skratte:

Ja? Hva annet heter det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig blodsirkulasjon...

Anonymous poster hash: 41145...fde

Gjest RompeRusk
Skrevet

Ja? Hva annet heter det?

Haha sorry, my bad! Det er jo faktisk et ord :fnise:

Trodde autocorrecten slo inn!

• Liker 1
Skrevet

Tror også det er dårlig blodsirkulasjon! Jeg hadde det ofte sånn da jeg ikke trente. Veldig ubehagelig å våkne opp med "bedøvede" armer og bein fordi man har beveget seg i søvne

Gjest iGirl
Skrevet

Når det gjelder armene er det gjerne nerver i overarmen/nakken som kommer i klem, som gjør at hendene og deler av armen "sovner" (parastesier). Karpal-tunnel syndrom kan også være en årsak, noe som gjerne er utbredt for de som skriver mye på tastatur.

Når det gjelder beinene er dette mindre utbredt, men kan skyldes blant annet prolapser i ryggraden.

Når du får denne "nummenheten" i så store deler av kroppen er det nærliggende å tenke at det er relatert til vitaminmangel eller skade i nervesystemet (polynevropati).

Jeg ville bedt fastlegen om henvisning til nevrolog.

Skrevet

Som allerede nevnt så er det blodsirkulasjonen, eller mangel på den, som forårsaker "sovende ekstremiteter".

Har du litt kjøtt på beina (aka om du er som meg og har litt fett på leggene eller lårene) er det veldig lett å stoppe blodsirkulasjonen til feks leggene om du sitter på kne, eller til den ene foten om du har en fot over den andre.

Samme med hender eller armer om du sitter med armen i en rar posisjon, eller feks sover med en arm over hodet eller under puta. Da ender man som regel med en typisk dead meat arm som du vanligvis slår deg selv i trynet med fordi du ikke klarer å kontrollere finmotorikken. :fnise:

Klarer du i tillegg å få en nerve i klem, kan du på toppen av det hele ende opp med numne armer eller bein.

Nummenhet i fingrene er feks vanlig for folk som strikker, ofte kalt Folkehøyskolesyndromet da strikking er en veldig vanlig dille å få på folkehøyskoler :P

Beste måten å unngå at ekstremitetene sovner er å ikke sitte i samme stilling over lengre tid, reise seg opp og gå litt rundt for å få igang blodomløpet igjen og unngå stillinger du erfaringsmessig vet kommer til å føre til sovende bein eller armer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...