Aegis Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Hei. Skal i bryllup om et par uker, og lurer på hvor tidlig jeg kan dra uten at dette oppfattes som uhøflig? Det er ei venninne av meg som jeg har gått på skole med, men ikke har hatt veldig mye kontakt med de siste årene. Jeg er invitert til noe jeg ikke vil gå glipp av senere på kvelden, og tenkte derfor å dra litt tidligere fra bryllupet. Vielsen begynner kl 14:00, hvor lenge er det vanlig at middagen vil ta etter dette? Er det dårlig gjort å dra litt etter middagen? Takk!
Gjest Citronella Skrevet 16. juli 2014 #2 Skrevet 16. juli 2014 Du er invitert, så da vil nok brudeparet sette pris på at du er der til tilstelningen er over for de fleste. Middag blir vel servert ca kl 18 (?), taler og diverse vil drøye til kl 21 (?). Etter det er det kaker, mingling og fest. Hadde det vært mitt bryllup, ville jeg stusset på at du hastet avsted etter middagen. 1
masekopp Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 Nå ville jeg i utgangspunktet ikke invitert mennesker jeg har gått på skole med og i ettertid ikke hatt så mye kontakt med i mitt bryllup, men hvis det stemmer så kan jeg ikke helt se hvorfor det skulle gjøre noe om du går etter desserten f. eks? Det virker kanskje litt uhøflig, som om du bare kommer for maten, men samtidig - hvis dere ikke har hatt så mye kontakt og det er noe du skal så er det vel greit tenker jeg? Hadde ihvertfall ikke brydd meg i mitt bryllup.
Aegis Skrevet 17. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2014 Altså, vi er i samme vennekrets, så vi treffes jo innimellom. Jeg tenker selvsagt ikke å løpe rett etter middagen, men å vente til den er ferdig og det er tid for kaker og dessert? Tenkte evt jeg kunne gi en lyd før bryllupet slik at de er klar over det. Det er dog ikke så viktig at jeg ikke er villig til å bli litt lengre dersom det er veldig "fy fy" å dra såpass tidlig.
SiMa Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Altså, vi er i samme vennekrets, så vi treffes jo innimellom. Jeg tenker selvsagt ikke å løpe rett etter middagen, men å vente til den er ferdig og det er tid for kaker og dessert? Tenkte evt jeg kunne gi en lyd før bryllupet slik at de er klar over det. Det er dog ikke så viktig at jeg ikke er villig til å bli litt lengre dersom det er veldig "fy fy" å dra såpass tidlig. Er det viktig eller ikke? Du vurderer å dra tidlig fra et bryllup for å få med deg noe annet, men det er ikke så viktig at du absolutt må dra? Dette blir litt selvmotsigende for meg. Visste du om detinne andre tingen da du takket ja? I så fall vil jeg si at du har hatt din sjanse, og valgt bryllupet. Det jeg har "lært" er at ingen går fra et bryllup før brudeparet. Uansett hva du gjør, ikke ring bruden og gi beskjed om dette nå som det er et par uker igjen til bryllupet. Hun har garantert mer enn nok av andre ting å tenke på. Da er det bedre at du går litt diskret, ikke noe "ha det" til de andre gjestene, bare sier fra til bruden at du dessverre må gå. (Ev. til forloveren hvis det er vanskelig å få bruden i tale.) (Som bryllupsgjest har jeg hatt sansen for råd om å spørre bruden hvis det er noe jeg er usikker på, men nå som jeg selv skal gifte meg har jeg oppdaget at det er veldig mange detaljer å holde styr på, så hvis en av gjestene ringer og spør om det er greit at hun kommer i svart kjole ville det bare vært en ekstra stressfaktor. Og hva skulle jeg sagt? Nei, du må kjøpe en ny kjole, den du har er ikke bra nok for vårt bryllup/nei, du må kjøpe en kjole du aldri kommer til å bruke igjen, for vi godkjenner ikke svart.) For meg høres det ut som brudeparet har invitert mange venner, og da antakelig for å få litt mer liv i festen etter middagen. Hvis flere gjør som deg vil festen bli noe helt annet enn de har lagt opp til og sett for seg. Et praktisk problem kan være at det er så og si umulig å vite hvor lang tid bryllupsmiddagen tar. Det kommer helt an på hvor taletrengt forsamlingen er, jeg har vært borti middager som har vart til etter midnatt på det mest ekstreme. Er det praktisk mulig for deg å få med deg begge deler når du ikke vet hvor lenge middagen varer?
Gjest Ciegus Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Jeg tenker at det overhodet ikke er noe problem. 2
Eliza Doalot Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Jeg mener man bør ha en svært god grunn for å gå fra et bryllup før kakespising og bryllupsvals er ferdig. Å gå fra et bryllup fordi man har lyst til å gjøre noe annet er direkte uhøflig. 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Jeg forstår ikke problemet med å gå tidligere!?! Det blir sannsynligvis ikke siste gangen venninnen gifter seg?Anonymous poster hash: 13f76...05f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Hva med å svare: Ja, selvsagt kan du ha på deg den fine svarte kjolen din. Herregud, enkelte bruder er fanatiske.Anonymous poster hash: 3dca1...5b3 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Altså, man betaler ofte en kuvertpris for å ha en gjest der, og de har valgt å ville ha deg der, og betaler for dette. Så mye er du verdt for dem Da burde nå du kunne synes de er verdt å vere der kvelden ut også syns jeg, men det spørs nå litt hva det er du skal på etterpå da... er det 30 årsdagen til ei venninne skjønner jeg at man gjerne vil ha med seg begge, men om det bare er en kino, en vanlig bytur eller annet, så hadde jeg droppa det! Anonymous poster hash: 1858a...7e6
Pingting Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Jeg ville ikke ha reagert om noen av gjestene i bryllupet vårt forsvant etter middagen Men jeg ville i motsetning til SiMa ha satt pris på å få en liten beskjed på forhånd. ...sånn for å gjøre deg ekstra forvirra, nå finnes det vel alle meninger i denne tråden Men det er et poeng at det kan være vanskelig å vite hvor lang tid middagen tar! Er det tre-retters kan den ta alt fra 3 til 5 timer, alt etter hvor effektive kjøkkenet er og hvor taletrengte gjestene er. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 HALLO, dette kan du ikke gjøre! Tenk på at brudeparet mest sannsynlig har MANGE de gjerne ville invitert til bryllupet sitt, men som de ikke får invitert pga økonomi eller plassmangel. Hvis du ikke setter pris på å bli invitert, så er det sikkert mange andre de heller ville hatt der på den store dagen. Bedre at du melder avbud, enn at du stikker etter middagen. Anonymous poster hash: 655b7...afb 2
Gjest Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Hadde jeg måtte dra rett etter middagen tror jeg at jeg hadde vurdert å meldt avbud istedenfor!
masekopp Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Altså, vi er i samme vennekrets, så vi treffes jo innimellom. Jeg tenker selvsagt ikke å løpe rett etter middagen, men å vente til den er ferdig og det er tid for kaker og dessert? Tenkte evt jeg kunne gi en lyd før bryllupet slik at de er klar over det. Det er dog ikke så viktig at jeg ikke er villig til å bli litt lengre dersom det er veldig "fy fy" å dra såpass tidlig. Hva er det du skal da? Syns jo det er ganske relevant. Er det favorittbandet ditt som for once in a lifetime har konsert i samme by er det greit syns jeg, men er det nachspill hos flørten syns jeg du kan bli. Hvis dere er gode venner hadde nok jeg blitt såret om det var meg, men hvis det er mer perifert kan du sikkert spørre henne om du kan gå etter middagen fordi du skal *det du skal*. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Jeg mener man bør ha en svært god grunn for å gå fra et bryllup før kakespising og bryllupsvals er ferdig. Å gå fra et bryllup fordi man har lyst til å gjøre noe annet er direkte uhøflig. Dette opplevde jeg i et bryllup i fjor, venninner av bruden dro tidlig på kvelden. Jeg satt ved nabobordet og overhørte de skulle dra på en fest. Bruden tok det helt pent virket det som, men hadde jeg vært brud ville jeg blitt lei meg og fryktelig såret... Ingen hemmelighet at feiring av et bryllup blir fort mye intern humor mellom familiene og kan virke kjedelig, spesielt når gamle tanter osv er innbudt.Anonymous poster hash: 2455d...9d0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Hvor tidlig er det du forventer å kunne dra? I de bryllupene jeg har vært i har det sjelden vært naturlig at noen drar før 11-tida . Anonymous poster hash: 00067...489
SiMa Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 Hva med å svare: Ja, selvsagt kan du ha på deg den fine svarte kjolen din. Herregud, enkelte bruder er fanatiske.Anonymous poster hash: 3dca1...5b3 Jeg tror du misforsto meg. Det er helt greit at gjestene kommer i svart kjole. Jeg har til og med oppfordret et par av dem til å bruke en svart selskapskjole de har fra før/hjulpet med å finne en kjole, og foreslått en svart fordi det jeg vet er en farve hun liker og vil bruke igjen, og den kledde henne veldig godt. Jeg har mer enn nok å tenke på om jeg ikke i tillegg skal "overprøve" gjestenes valg av kjole. Jeg stoler på at de vi har invitert klarer å finne frem til passende antrekk selv. (Vi har også invitert noen jeg tviler på eier en dress, og forventer ikke at de kjøper en for bryllupet. Det som ville skuffet oss, er om de hadde latt være å komme fordi de ikke har "passende antrekk".)
mrs.Kiara Skrevet 20. juli 2014 #18 Skrevet 20. juli 2014 Vi dro tidlig fra et bryllup igår. Like etter kakene m brudevals. Vi var ikke de første. Det er helt ok etter min mening, ingen grunn til å måtte gjøre det dramatisk. Mange grunner til å reise tidlig. Bedre å gi seg på topp enn å lage sur stemning.
SiMa Skrevet 21. juli 2014 #19 Skrevet 21. juli 2014 Hva med å svare: Ja, selvsagt kan du ha på deg den fine svarte kjolen din. Herregud, enkelte bruder er fanatiske.Anonymous poster hash: 3dca1...5b3 Selvfølgelig er det greit om gjestene kommer i svart kjole. Men det betyr ikke at det ikke kan bli stressende hvis alle usikre gjester skal ringe og spørre meg om det ene eller det andre er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå