Gå til innhold

Intestinal metaplasi - hva er det egentlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare meg hva intestinal metaplasi er og hva det betyr for helsen osv?

Anonymous poster hash: c8004...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det jeg har forstått, er det en tilstand der en langvarig irritasjon/betennelse i magesekk eller spiserør fører til en celleforandring, slik at vevet minner mer om det man finner i tynn- eller tykktarmen. Årsaken kan være stadige oppstøt fra magesett til spiserør (gastric reflux) eller en infeksjon (Heliobacter pylori).

Jeg googlet litt og fant ut at tilstanden medfører en svak økt risiko for kreft. Jeg fant også minst en artikkel som beskriver disse endringene som reversible hvis man får den rette behandlingen.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare meg hva intestinal metaplasi er og hva det betyr for helsen osv?Anonymous poster hash: c8004...c22

Det betyr helt enkelt at ett eller annet sted i fordøyelseskanalen din har en type celler transformert seg til en annen type celler som respons på en irriterende stimulus. Dette kan være mekanisk, kjemisk eller infeksiøst, eller det kan være genetiske årsaker.

Metaplastisk vev kan i noen tilfeller være premaligne (forstadium til kreft), men behøver ikke å være det. Som brukeren over nevner, kan Barrett's øsofagus (en tilstand der stadig regurgitasjon av mageinnhold opp i spiserøret skaper adaptive forandringer) være en slik tilstand.

Det er dessverre ikke mulig å være så mye mere spesifikk uten nærmere informasjon.

Som generell oppsummering er metaplasi ikke noe annet enn at en vevstype omdannes til en annen vevstype for å tilpasse seg en stimulus. Det er i noen tilfeller assosiert med kreft, men det er ikke noe å henge seg opp i.

Anonymous poster hash: ae18b...d73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...