Gå til innhold

Deppa etter Samordna opptak-svar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samordna opptak, sentraliserte opptakskrav, karakterkrav osv er helt bullshit, ødelegger selvtilliten til folk unødvendig, utriveliggjør læringsprosessen og gleden ved å være på skolen. Hele skolen og systemet er ræva, fuck the system.

Anonymous poster hash: 7078b...2ab

Jaha.... Og hvordan ellers skal de gjøre det?? Intervjue 119 900 søkere hvert år midt i sommerferien? Hvorfor ellers skal vi ha karakterer på VGS? Hvorfor ellers skal man da gjøre det bra på skolen? Hvorfor gå på skolen i det hele tatt? Hmmm...

Jeg ser frem til å høre dine gode forslag.

Anonymous poster hash: df19d...930

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samordna opptak, sentraliserte opptakskrav, karakterkrav osv er helt bullshit, ødelegger selvtilliten til folk unødvendig, utriveliggjør læringsprosessen og gleden ved å være på skolen. Hele skolen og systemet er ræva, fuck the system.

Anonymous poster hash: 7078b...2ab

Det finnes faktisk flere studier, særlig mastere, hvor man kan få opptak basert på arbeidserfaring, intervjuer og på private skoler bare man betaler. Man kan også gå fagskole for så å søke seg inn på 2. og 3. året ved ulike utdanninger på høgskoler og universiteter. 1-årig forkurs har man også, der faglærte fra vgs (uten studiekompetanse) blir prioritert. Det er mange veier til rom. Personlig søkte jeg meg inn på en restplass og byttet til et studie med høyt snitt etter første semester. Jeg fikk lov fordi jeg meldte meg opp til alle eksamener den linja tok, og 3 stk falt av etter første semester.

TS, det er mange som tar opp fag i årevis for å komme inn på sitt foretrukne studie. Studier med høye opptakskrav, som juss, medisin, ind.øk o.l. har ofte eldre studenter som har brukt mange år på å komme inn. Venninna mi har tatt opp fag i 6 år for å komme inn på medisin, og må nå ta et syvende år.

Anonymous poster hash: 3a424...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er mange som tar opp fag i årevis for å komme inn på sitt foretrukne studie. Studier med høye opptakskrav, som juss, medisin, ind.øk o.l. har ofte eldre studenter som har brukt mange år på å komme inn. Venninna mi har tatt opp fag i 6 år for å komme inn på medisin, og må nå ta et syvende år.

Anonymous poster hash: 3a424...006

Det var vel litt drøyt. På tide å gi opp?

Anonymous poster hash: d625f...f9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha.... Og hvordan ellers skal de gjøre det?? Intervjue 119 900 søkere hvert år midt i sommerferien? Hvorfor ellers skal vi ha karakterer på VGS? Hvorfor ellers skal man da gjøre det bra på skolen? Hvorfor gå på skolen i det hele tatt? Hmmm...

Jeg ser frem til å høre dine gode forslag.

Anonymous poster hash: df19d...930

Man kan jo gjøre det slik at det er opptak året rundt. En annen ide er jo å gjøre det slik at alle som ikke har karakterene til å komme inn, kan ta en eksamen og resultatene av den avgjør om de kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo gjøre det slik at det er opptak året rundt. En annen ide er jo å gjøre det slik at alle som ikke har karakterene til å komme inn, kan ta en eksamen og resultatene av den avgjør om de kommer inn.

Og hvorfor skulle man bruke penger på dette? Hva ville samfunnet tjent på det? Løpende opptak er jo helt bortkasta så lenge det ikke er løpende studiestart. Ekstra eksamen er også ekstra penger, hvem skulle betalt for disse?

Psykologi profesjon enkelte steder har jo vært sånn at alle kan ta første året og deretter søke seg inn med karakterene derifra. Resultatet har jo vært at man må ha A i snitt på fagene for å gå videre. Og da er det faktisk mye enklere å ta opp fag fra VGS.

Anonymous poster hash: da2a0...f04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt drøyt. På tide å gi opp?

Anonymous poster hash: d625f...f9d

Helt enig. 6-7 år på å prøve å komme inn på medisin er latterlig. Hun kunne ha tatt utdannelsen i Øst-Europa og vært ferdigutdannet nå. Arbeidsmarkedet for leger er bedre nå enn det vil være om 6 år.

Man kan jo gjøre det slik at det er opptak året rundt. En annen ide er jo å gjøre det slik at alle som ikke har karakterene til å komme inn, kan ta en eksamen og resultatene av den avgjør om de kommer inn.

Er du klar over hvor mye det vil koste? Og hvem tror du betaler for dette? Klager ikke de fleste over for mye skatt allerede? Eller så kanskje det blir en begrensning på andre goder i samfunnet?

Hva skal opptaket gå ut på dersom det ikke er karakterer?

Eksamen i hva?

Anonymous poster hash: df19d...930

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. 6-7 år på å prøve å komme inn på medisin er latterlig. Hun kunne ha tatt utdannelsen i Øst-Europa og vært ferdigutdannet nå. Arbeidsmarkedet for leger er bedre nå enn det vil være om 6 år.

Er du klar over hvor mye det vil koste? Og hvem tror du betaler for dette? Klager ikke de fleste over for mye skatt allerede? Eller så kanskje det blir en begrensning på andre goder i samfunnet?

Hva skal opptaket gå ut på dersom det ikke er karakterer?

Eksamen i hva?

Anonymous poster hash: df19d...930

Hvor mange år synes du det er greit å bruke etter vgs da? Er 1 år også for mye? 2? 3?

Anonymous poster hash: d9648...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år synes du det er greit å bruke etter vgs da? Er 1 år også for mye? 2? 3?

Anonymous poster hash: d9648...f25

Gjør du deg dum med vilje eller? Jeg regner med at venninnen hennes allerede hadde brukt 3 år på VGS og bruker 7 ekstra år på å forbedre videregående, altså ta opp fag (som privatist dersom du ikke forstod). Dvs 10 år med VGS.

Jeg skjønner ikke at du kan sammenligne 1 år med 10 år. Jeg kan ikke diskutere med slike idioter.

Anonymous poster hash: df19d...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år synes du det er greit å bruke etter vgs da? Er 1 år også for mye? 2? 3?

Anonymous poster hash: d9648...f25

I utgangspunktet burde 2 år holde mye - jeg tenker maks 3, alt ettersom hvor mye man jobber ol. i mellomtiden og hvorvidt det er snakk om å forbedre karakterer eller ta nye fag. Skal man bruke mer enn 3 år bare på å ta opp fag og dermed bruker over dobbelt så lang tid som normert på VGS så sier det seg jo selv at man ligger dårlig an for å fullføre et tungt seksårig studie i etterkant.

Selvfølgelig finnes det jo alltids unntak - sykdom ol. Men sett at man har en situasjon som gjør det vanskelig å bruke mindre enn 5-6 år for å komme seg inn på et toppstudie så må man jo innse at det ikke blir noe lettere å komme seg gjennom det.

Anonymous poster hash: da2a0...f04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens. Er litt redd for å være gammel når jeg begynner. 22 når jeg begynner neste år, er det helt krise?

Anonymous poster hash: d9648...f25

:ironi: Heeeeeelt krise. Du burde bare pensjonere deg. Er jo ingen studenter på juss som er eldre enn 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg: Du ønsker deg ikke tilbake til tiden før Samordna Opptak. Da måtte du sende søknad til hver enkelt skole du ville studere på, og de ulike skolene hadde ulik utregning ift. ekstrapoeng etc. Du kunne da risikere å komme inn på en drøss studier, og du måtte selv svare alle.

Ellers har de bl.a. i Sverige mulighet til å kvalifisere seg til studier uten studiekompetanse eller med dårlige krakterer gjennom Høgskoleprovet. I tillegg har de ansøkningsprov til en del spesielle studier, som ingeniør og arkitekt. Høgskoleprovet er krevende. Men noe slikt som det kunne vi gjerne også hatt i Norge, uten at jeg tror kostnadene vil øke mye for det offentlige, da man slapp unna mange som tar påbygning eller fag som privatister.



Anonymous poster hash: 6dc62...9e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...