AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 Hei. Jeg er en jente på 25 år. Jeg har sykepleier- utdanning, har samboer og er en aktiv jente som liker å gå til og fra jobb og spiller håndball på fritiden. Likevel føler jeg at det er noe jeg sliter litt med. Egentlig har jeg hatt det sånn av og på en god stund, men dette halvåret har det blitt noe verre. Jeg snakker om det å overspise. Nå når det er pause fra håndballen noen måneder pga ferie merker jeg det på vekta og det gjør meg trist. Jeg kan spise sunt på dagtid, men når ettermiddag/kvelden kommer spiser jeg alt for mye da det føles så bra der og da. Etterpå kommer nedturen og jeg blir litt trist. Jeg har i flere år neglisjert, altså oversett magen min når jeg ser meg selv i speilet, og når jeg dusjer ser jeg aldri ned på magen min da jeg hater hvordan den ser ut...selv om mange vil si at det bare er å kutte ut å spise så mye så er det ikke lett...jeg prøver men det er tungt...er det noen som har det på samme måte? Jeg tror nok psyken spiller inn...jeg kan være mett en kveld etter kveldsmat, men ønsker likevel å spise 3knekkebrød til da det føles så bra der og da...ønsker noen råd...hilsen meg.Anonymous poster hash: c2c1d...4fd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Mener du 3 pakker med knekkebrød, eller har du spiseforstyrrelser eller noe? Anonymous poster hash: e866a...85a
daizzy Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Mente 3 ekstra knekkebrød...og det jeg mener er at jeg kan miste helt kontroll..kan lett spise 1stor pose Cheese doodles hvis jeg har mulighet...jeg blir gla når jeg vet at jeg skal kose meg med mat eller noe godt..også tenker jeg at jeg skal trene ekstra hardt i morgen..skulle bare ønske jeg klarte å spise normalt...synes d er litt vanskelig...
Zevs Skrevet 16. juli 2014 #4 Skrevet 16. juli 2014 Ofte er det kanskje bare det å putte noe i munnen? Ligg selvfølgelig unna energirik mat, snop, brus osv når du bare føler for å knaske noe. Ha frukt og grønnsaker tilgjengelig, og lag eventuelt en god fruktsalat e.l. Finnes mye godt som ikke går så utover kroppen hvis man tenker etter. Drikk vann. Hold skapene fri for drit
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #5 Skrevet 16. juli 2014 Kan det være sånn at den maten du ser på som passe mengde er for lite for kroppen din, slik at du blir mer sulten på kvelden fordi du ikke har fått i deg nok mat? Å spise en hel pose ostepop er vel forsåvidt ganske normalt..? Anonymous poster hash: fb60f...0b9
Gjest Riskjeks Skrevet 16. juli 2014 #6 Skrevet 16. juli 2014 Hvis dette skaper problemer i hverdagen din, bør du vurdere å be om henvisning til psykolog. Hjelper ikke med all verdens gode råd, man må ta knekken på selve problemet.
Mona26 Skrevet 16. juli 2014 #7 Skrevet 16. juli 2014 Jeg er dronninga av overspising! En venninne av meg trodde meg ikke da jeg sa at jeg kan spise enorme mengder mat siden jeg ikke er overvektig, jeg veier litt i under 60 kg,hun er veldig lav og veier 105 kg. For å bevise dette dro vi på pizza buffet på peppez. Jeg åt 10 pizzastykker, det er over en stor pizza... Kunne glatt å spist mer men mange begynte å stirre så jeg gav meg. Jeg spiser problemfritt et helt brød alene og topper det med glede med sjokolade, is og noen ganger nugatti ut av boksen. Jeg har ingen superforbrenning så må begrense inntak hver dag. Jeg prøver å spise mat som er kalorifattig slik at jeg kan ha store porsjoner. Eks 300 gram kyllingfilet, div salat og dressing laget på mager kesam. Elles er bær og (mager) vaniljekesam en favoritt. Jeg har prøvd i årevis å spise "normalt" men det fynker ikke for meg. Jeg kan ikke kose meg med 50 gram sjokolade -den er borte på sekunder og jeg blir sittende å ønske meg mer. Jeg må gå i underskudd av kalorier/karbohydrater til hverdags og heller skjeie ut uten å måtte begrense meg en gang i blandt( er ikke lavkarbo freak men jeg blir opplåst og søtsugen av det i større mengder) Hvis du får angst av tre ekstra knekkebrød ( 35 kcal i hver... Du får mer kalorier av et glass melk) så bør du virkelig tenke over om angsten for mat dreier seg om noe annet enn frykt for å legge på seg. Jeg må planlegge dagen når jeg står opp slik at jeg spiser god mat jeg blir mett av hele dagen som også er innafor kaloriantall. Er litt styrete men man venner seg til det 1
søtpai Skrevet 16. juli 2014 #8 Skrevet 16. juli 2014 Jeg er dronninga av overspising! En venninne av meg trodde meg ikke da jeg sa at jeg kan spise enorme mengder mat siden jeg ikke er overvektig, jeg veier litt i under 60 kg,hun er veldig lav og veier 105 kg. For å bevise dette dro vi på pizza buffet på peppez. Jeg åt 10 pizzastykker, det er over en stor pizza... Kunne glatt å spist mer men mange begynte å stirre så jeg gav meg. Jeg spiser problemfritt et helt brød alene og topper det med glede med sjokolade, is og noen ganger nugatti ut av boksen. Jeg har ingen superforbrenning så må begrense inntak hver dag. Jeg prøver å spise mat som er kalorifattig slik at jeg kan ha store porsjoner. Eks 300 gram kyllingfilet, div salat og dressing laget på mager kesam. Elles er bær og (mager) vaniljekesam en favoritt. Jeg har prøvd i årevis å spise "normalt" men det fynker ikke for meg. Jeg kan ikke kose meg med 50 gram sjokolade -den er borte på sekunder og jeg blir sittende å ønske meg mer. Jeg må gå i underskudd av kalorier/karbohydrater til hverdags og heller skjeie ut uten å måtte begrense meg en gang i blandt( er ikke lavkarbo freak men jeg blir opplåst og søtsugen av det i større mengder) Hvis du får angst av tre ekstra knekkebrød ( 35 kcal i hver... Du får mer kalorier av et glass melk) så bør du virkelig tenke over om angsten for mat dreier seg om noe annet enn frykt for å legge på seg. Jeg må planlegge dagen når jeg står opp slik at jeg spiser god mat jeg blir mett av hele dagen som også er innafor kaloriantall. Er litt styrete men man venner seg til det Wooow! 10 pizza stykker?! Hadde jeg prøvd på det hadde jeg hatt en food baby. :D Jeg "overspiste" før, men så sluttet jeg å spise etter 20:00 - 21:00. Funker fint!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #9 Skrevet 16. juli 2014 TS her. Det verste er at jeg kan miste kontrollen helt. F. Eks så spiste vi pizza til middag med svigers for ett par dager siden..jeg spiste 4 stykker tror jeg...noen timer senere spiste vi jordbær, is og et kakestykke...men rett etter de av gått måtte jeg bare ta 3pizzastykker til selv om jeg ikke var sulten for da følte jeg meg bra der og da....etterpå ble jeg trist og gråt...slitsomt....Anonymous poster hash: c2c1d...4fd 1
Gjest Blomst83 Skrevet 16. juli 2014 #10 Skrevet 16. juli 2014 Kjære ts. Dine tanker høres ikke helt sunne ut,så jeg oppfordrer deg til å kontakte legen din sånn at du kan få hjelp til å ta fatt i dettte prolemet før det vokser seg ennå større.
Mona26 Skrevet 16. juli 2014 #11 Skrevet 16. juli 2014 TS her. Det verste er at jeg kan miste kontrollen helt. F. Eks så spiste vi pizza til middag med svigers for ett par dager siden..jeg spiste 4 stykker tror jeg...noen timer senere spiste vi jordbær, is og et kakestykke...men rett etter de av gått måtte jeg bare ta 3pizzastykker til selv om jeg ikke var sulten for da følte jeg meg bra der og da....etterpå ble jeg trist og gråt...slitsomt....Anonymous poster hash: c2c1d...4fd Kjære t.s, jeg tar tilbake alle tips over. 3 pizzastykker er ikke mye mat! Og er ikke noe jeg kaller overspising... Heller normal middag.. Om du med supplerer frokost, lunsj og mellom måltider bestående av mer enn 2-3 Knekkebrød. Du bør få orden i dette, dine tanker om mat er ikke riktige. Ikke la dette styre livet ditt. Er masse interesse organisasjoner for mennesker med spiseforstyrrelser. De kan nok hjelpe deg! Eller snakk med legen din som andre foreslår. Ønsker deg alt vel!
Gjest Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Kjære Bruker Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til http://www.iks.no, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Ann Christin - MOD -
Fremhevede innlegg