Gå til innhold

Summer rolls med grønnsaker julienne. Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal lage summer rolls til mange, og trenger hjelp!

Først: Grønnsakene jeg tenker meg er hvertfall gulrøtter, purre og agurk. Må jo få skåret de i tynne strimler, men det er et herk, hvertfall med gulrøttene! Noen som har noen kjappe julienne-metoder på lager?

Ellers tenkte jeg noen med salmalaks og noen med scampi. Får man tak i ferdigkokte "flate" sushiscampi, eller må man tilbrede og dele dem selv?

Hvilket rispapir (heter det det, det gjennomsiktige?) anbefaler dere?

Er ikke en stor fan av koriander, men det er kanskje den vanligste urten å putte i rullene? Alternativer?

Hvor lang tid i forveien kan rullene tilberedes, og hvordan forhindrer man at de kleber seg til hverandre?

Til dip har jeg tenkt en sweet chili og en soya m/sesamfrø+wasabi. Muligens ingefær som garnityr på fatet.

Tar gjerne imot flere tips til grønnsaker, krydderier, dipper og teknikker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bump. :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du en god kniv er julienne fort gjort. Finned instruksjonsvideoer på YT.

Anonymous poster hash: e493d...126

AnonymBruker
Skrevet

Den beste julienne-metoden er med mandolin, men det koster jo litt i innkjøp. Dersom du lager dette ofte ville jeg likevel vurdert det - fint kjøkkenredskap å ha! :)

Jeg synes ellers koriander er vanskelig å erstatte, det er jo ingenting som smaker noe i nærheten. Men til friske vårruller (dvs ufriterte med rå grønnsaker og reker i, og dipsaus som minner om din) har jeg brukt frisk mynte i blant. Det kan kanskje være et alternativ? Thaibasilikum er også bra, dersom du får tak i det.

Anonymous poster hash: 49740...ce5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste julienne-metoden er med mandolin, men det koster jo litt i innkjøp. Dersom du lager dette ofte ville jeg likevel vurdert det - fint kjøkkenredskap å ha! :)

Jeg synes ellers koriander er vanskelig å erstatte, det er jo ingenting som smaker noe i nærheten. Men til friske vårruller (dvs ufriterte med rå grønnsaker og reker i, og dipsaus som minner om din) har jeg brukt frisk mynte i blant. Det kan kanskje være et alternativ? Thaibasilikum er også bra, dersom du får tak i det.

PS: Hehe, nå ser jeg at det jo nettopp er sånne vårruller du skal lage, fikk for meg i farten at det var sushibiter du snakket om. I så fall er mynte absolutt å anbefale, enten i tillegg til koriander, eller i stedet for. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ellers vurdert å bruke frosne store grønlandsreker i stedet for scampi, som jeg (og mange med meg) boikotter. Vanlige reker fungerer ypperlig i sånne ruller.

Av grønnsaker liker jeg (i tillegg til det du har nevnt) avokado og bønnespirer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en mandolin jeg bruker til pommes frittes, men får liksom ikke dreisen på det med gulrøtter. Dessuten tror jeg ikke jeg har tynne nok blader. Hmm, får sjekke youtube - bra tips!

Hva tenker du/dere forresten om peanøttdip? Hver gang jeg lager det blir det bare en tjukk gugge. Trenger tips og triks her også!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd peanøtt-dip, men liker å ha hakkede cashews enten inni rullene eller i dipsausen med fiskesaus og lime etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager mine med koriander, mynte og thaibasilikum, scampi, svinekjøtt stekt i hvitløk og chilli, vårløk, salat/nykål, gulrøtter, gulrot, cashewnøtter og glassnudler. Peanøttsaus og ingefærsaus er godt til :)

Anonymous poster hash: fa490...9db
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å raspe gulrøttene mine på et rivjern. Enkelt og greit :P

Skrevet

Jeg pleier å raspe gulrøttene mine på et rivjern. Enkelt og greit :P

Vurderer det selv, siden jeg skal lage så mange.

Hvordan oppbevarer du rullene?

Gjest Carousel
Skrevet

Vurderer det selv, siden jeg skal lage så mange.

Hvordan oppbevarer du rullene?

Spiser dem som regel med en gang, men jeg har hørt at man skal kunne oppbevare dem i plastfolie for å unngå at de ikke tørker ut. Ikke ta meg på ordet ;)

Jeg som var AB der, vet ikke hvorfor jeg anonymiserte gulrotrivingen min :P

AnonymBruker
Skrevet

På norsk heter det sommerruller.

Bruk en osthøvel eller grønnsaksskreller.

Anonymous poster hash: 6c6ab...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...