belle_ Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Vi tenker å bestille en kjærestetur til Moskva i høst, for å prøve noe helt nytt. Alltid vært fascinert av Russland. Men snakker de engelsk i Moskva? Kan man kommunisere med folk der? Og er det noen som har vært der som har erfaring med byen?
Sphynx Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Nå er det veldig lenge siden jeg var der, men da var det ganske lite engelsk. Ellers er det et land med veldig store kontraster.
reiseglad Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Har kun erfaring med Arkangelsk og St. Petersburg. Der snakker de fleste nokså dårlig engelsk, og i tillegg er skilt og info gjerne skrevet kun på russisk, så det er ikke så enkelt å orientere seg. Men det er definitivt ikke umulig!
belle_ Skrevet 14. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2014 Har kun erfaring med Arkangelsk og St. Petersburg. Der snakker de fleste nokså dårlig engelsk, og i tillegg er skilt og info gjerne skrevet kun på russisk, så det er ikke så enkelt å orientere seg. Men det er definitivt ikke umulig! Ser i grunn for meg at de er dårlig i engelsk der, men har likevel en oppfatning av at den yngre generasjon snakker litt engelsk, har jo møtt på russerere på ferie stort sett over alt. Men hva med innholdsfortegnelse osv, er det kun skrevet på russisk? Typen er superallergisk mot en rekke matvarer. Hehe, vi får kjøpe med oss en russisk ordbok eller noe evt.
belle_ Skrevet 14. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2014 Nå er det veldig lenge siden jeg var der, men da var det ganske lite engelsk. Ellers er det et land med veldig store kontraster. Ja, det er det jeg ser for meg. Men er noe ved Russland som tiltrekker meg, så mye historie og så mye å se.
reiseglad Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Ser i grunn for meg at de er dårlig i engelsk der, men har likevel en oppfatning av at den yngre generasjon snakker litt engelsk, har jo møtt på russerere på ferie stort sett over alt. Men hva med innholdsfortegnelse osv, er det kun skrevet på russisk? Typen er superallergisk mot en rekke matvarer. Hehe, vi får kjøpe med oss en russisk ordbok eller noe evt. Menyene i større restauranter er av og til på engelsk, men hvis du skal spørre servitørene spesifikt om måltidet inneholder diverse allergener, så vil du nok få problemer. En god ordbok er iallefall viktig. (selv synes jeg dette er litt av sjarmen med å besøke andre land, det å lære seg "alternativ kommunikasjon" samt noen ord på det språket i det landet man besøker). Noen av de yngste kan litt engelsk, men mange av de er ikke særlig gode.
Glitnir Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Lite engelskkunnskaper å spore i Moskva, også på de typiske turiststedene. Som nevnt finner man noen steder menyer etc på engelsk, men vær forsiktig ved allergi som du spør om, de færreste servitører og kokker vil kunne forstå og svare godt nok på engelsk. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Det ikke nødvendigvis bare å ta med seg en ordbok heller. Norsk og russisk er så forskjellige at jeg ikke ville stolt 100 % på en ordbok, det er stort rom for å feile. Jeg skal gi et konkret eksempel. For eksempel trenger det ikke nødvendigvis være noen sammenheng mellom hvordan det generelle begrepet "nøtter" er stavet på russisk og hvordan f.eks. det mer spesifikke "hasselnøtter" er stavet. Så dersom typen f.eks. er allergisk mot nøtter, og dere har med en ordbok som ikke har spesifisert hver eneste type nøtt i vokabularet, og ser på en matvare som har veldig spesifikk innholdsfortegnelse vedr. hva slags nøtter varen inneholder, kan dere teoretisk ende opp med å kjøpe varer med nøtter selv om dere konsulterte ordboken. Anonymous poster hash: 2560e...b88
Duckie Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Da jeg var i Moskva synes jeg de hadde helt ok engelskunnskaper til det jeg trengte. Men ikke så bra at man kan regne med at man kan diskutere ingredienser på et tilfredsstillende nivå tror jeg. Det burde vel være mulig å få leid leilighet, eller rom som har en eller annen form for kjøkken? Kan man lage ihvertfall en del av maten selv, kan man jo unngå en del ferdig-produkter og være litt mer sikret. Har dere budsjett til det vil jeg tro at litt mer high-end hoteller og restauranter har bedre engelskkunnskaper, og kan være mer forberedt på slike tilfeller. Ta også en titt på denne bloggen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå