Gå til innhold

- Slanking doblet matbudsjettet


Pringle

Anbefalte innlegg

Rent kjøtt med grønnsaker er jo ofte dyrere enn f.eks nachos eller en pizza. Bare karbonadedeig er over dobbel pris av annen kjøttdeig. Sunne søtsaker er ofte dyrere enn smågodt og sjokkis. Om man spiser supermat blir det ihvertfall dyrt. Skjønner godt at det blir dyrere enn tjukkasmat.

Anonymous poster hash: 91f82...1ba

Pr kilo, har du helt rett. Men man trenger mindre rent kjøtt enn samme mengde/vekt i blandingsprodukt. Og jeg kjøper aldri karbonadedeig, jeg kjøper kjøttdeig, jeg er ikke redd for fett. Og jeg kjøper vanlige søtsaker/kaker ol når jeg først skal ha noe godis. Har kjøpt én "sjokolade" på helsekosten, men jeg er ganske skeptisk, den frister så lite at den har fått bli liggende i kjøleskapet en god stund. Ikke noen spesialvarer her, bare ting man får på dagligvaren. (OK, jeg har kjøpt hirse, men det burde vært å få på dagligvaren, men hyllene der fylles opp av de hersens ferdigproduktene og utallige varianter av samme vare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spart masse penger etter at jeg begynte å spise sunt. Før gikk det i store mengder take away og frossen pizza, chips og brus. Nå handler jeg grønnsaker en gang i uken på den lokale grøntsjappa, pleier å komme på rundt 100 for to store poser med frukt og grønt som varer i en uke for 2 personer. Jeg følger med på når det er tilbud på kjøtt, fisk og karbonadedeig. Sjekker appen Mattilbud hver uke, der legger de ut hvilke tilbud butikkene i området har til enhver tid. Er en flittig bruker at kiwis "go helg" og bunnpris "billig middag". På bunnpris(i hvert fall på den hos meg) har de alltid mange varer som selges på halv pris fordi de går ut på dato innen 2-3 dager, da er det bare å fylle opp fryseren. Samt en og annen tur til sverige. De fleste middagene jeg lager nå er sunne og kommer på maks 50,- for to voksne. Tidligere ville vi heller kjøpt to frossenpizzaer til 60-70 per stykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo det på trådene her inne, de som skryter av å spise for 2-300 kr i uka. Da er det tips om pølser og makaroni, og at man spiser grønnsaker ved å kjøpe en pakke gulrøtter og en pose epler som begge varer over en uke.

Det er jo ikke snakk om å skryte!! Dette er tips som gis til studenter og andre med en mindre romslig økonomi. Dersom jeg hadde hatt råd til å til en hver tid hatt kjøkkenskapene fulle av friske grønnsaker, ja så ville jeg jo selvsagt ha kjøpt det! Men med et begrenset budsjett så blir det en pakke gulrøtter og noen epler i uka.

Anonymous poster hash: 0a4a0...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å skryte!! Dette er tips som gis til studenter og andre med en mindre romslig økonomi. Dersom jeg hadde hatt råd til å til en hver tid hatt kjøkkenskapene fulle av friske grønnsaker, ja så ville jeg jo selvsagt ha kjøpt det! Men med et begrenset budsjett så blir det en pakke gulrøtter og noen epler i uka.

Anonymous poster hash: 0a4a0...694

Billig, ja. Sunt? Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg har tenkt en del på dette i det siste (faktisk har jeg blitt litt opphengt, hehe). Jeg fikk ikke plutselig bedre råd og bedre tid i fjor høst, og dermed mulighet til å "legge om kostholdet" - det var motsatt! Å slutte å kjøpe dritt hele tiden ga meg litt mer romslig økonomi, mindre stress/angst, og mer overskudd, jeg orket mer og fikk dermed lyst til å lage mat, noe som jeg har begynt å elske. Matvarene jeg kjøper er stort sett vanlige, rimelige og enkle, og lette å kombinere. Jeg kjøper alt mulig rart, og har gjenoppdaget norsk tradisjonskost, det går mye i sursild, egg, smør og rotfrukter. Det smaker vidunderlig, når tunga ikke lenger er lammet av salt og msg. Jeg blir mett av mindre porsjoner.

Derfor mener jeg at slagordet "sunn mat må bli billigere" er meningsløst og tanketomt. Hvem skal for det første bestemme hva som er sunt? Hva skjer når noe blir billigere? (Folk kjøper mer, og andre ting blir dyrere.) Folk kjøper ikke ferdigmat og snop fordi de har dårlig råd, dårlig tid og dårlig selvdisiplin, eller engang dårlig kunnskap om ernæring. Det som mangler er innsikt, og overskudd. Innsikt i hva forskjellig mat gjør med en, forståelse for logistikk, og overskuddet til å planlegge og gjøre i stand. Selvtillit på kjøkkenet. Forstå at reklame blant annet fungerer ved å skape usikkerhet hos forbrukeren, og hvordan produktene er utviklet for å være mest mulig lokkende. Vite at stress og dårlig samvittighet gjør trangen til hurtig tilfredsstillelse større, og godteri gir et raskt kick. Den gode følelsen varer selvfølgelig ikke, men en stresset hjerne klarer ikke å langtidsplanlegge.

Noe annet som jeg undres over, er hvorfor det faktisk er billigere å kjøpe inn råvarer og lage maten selv, selv for enpersonshusholdninger. Jeg skulle intuitivt trodd at det var mest rasjonelt å "sette bort" matlagingen til "de som kan det" og at produsentene fikk kvantumsrabatt på råvarene som igjen kunne gjøre de ferdige varene billigere. Her mangler jeg definitivt innsikt!

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å spise både "sunt" og "usunt" på. For meg betydde "usunt kosthold" at jeg levde på frossenpizza, ost, hvitt brød og ketchup, mens jeg i dag lever "sunt" på grønnsaker, nøtter, rotgrønnsaker, frukt, ris, bønner, fullkornsprodukter osv. Kostholdet jeg hadde før var dyrere enn kostholdet jeg har nå, men så er jeg også veganer og lager i tillegg det meste fra bunnen av, uten at jeg dermed lager veldig avanserte retter. For en som går fra ganske billig søppelmat til "sunt" lavkarbokosthold med mye kjøtt, meieriprodukter og egg vil det sikkert være en prisøkning.



Anonymous poster hash: 804a6...9be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å spise både "sunt" og "usunt" på. For meg betydde "usunt kosthold" at jeg levde på frossenpizza, ost, hvitt brød og ketchup, mens jeg i dag lever "sunt" på grønnsaker, nøtter, rotgrønnsaker, frukt, ris, bønner, fullkornsprodukter osv. Kostholdet jeg hadde før var dyrere enn kostholdet jeg har nå, men så er jeg også veganer og lager i tillegg det meste fra bunnen av, uten at jeg dermed lager veldig avanserte retter. For en som går fra ganske billig søppelmat til "sunt" lavkarbokosthold med mye kjøtt, meieriprodukter og egg vil det sikkert være en prisøkning.

Anonymous poster hash: 804a6...9be

Det er jo akkurat det... Når man sammenligner må man nesten bare bytte ut noen få faktorer, ikke alle på en gang. Jeg lever billig fordi jeg spiser billig mat. Hadde jeg gått for et ekstremt lavkarbokosthold med mye proteiner - kjøtt - magert kjøtt, ville nok prislappen blitt større. Men jeg har fokus på å få det jeg mener er best balanse mellom alle næringsstoffene, og da trenger jeg ikke så forferdelig mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat er ofte dyrere enn usunn mat dessverre. Da er det ikke rart matbudsjettet fyker i være hvis en skal slanke seg og spise sunt.

Anonymous poster hash: cc5a4...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...