Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lenge siden jeg har kjøpt klær nå og føler jeg har vokst fra de plaggene jeg har som ikke er slitt. Men jeg har problemer med å vite hvilke klesbutikker som representerer de ulike aldersgruppene :klo:

Hadde vært litt interessant med generelle lister med klesbutikker og hvilken alder de passer for ca, selv de som er utenfor min alder. Er litt nysgjerrig å se hvilke klær som prøver å appellere til de ulike aldersgruppene.

Tl;dr: Noen som kan nevne noen butikker og ca passelig aldersgruppe for disse?

Eventuelt: Hvor gammel er du og hvor kjøper du klærne dine? ;)

Takker for alle svar i forkant slik at jeg ikke trenger spamme ned tråden senere med takking

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg selv føler Bik Bok er sånn 13-20 år. Jeg er 23 år og handler der, men føler at mange av klærne er for den yngre aldersgruppen :P

AnonymBruker
Skrevet

Wow: 6-12

Bikbok 13-20

Anonymous poster hash: 50cfb...509

Skrevet

bikbok 12-25

vero moda 14-30

hm 0-60?

cubus 10-40

gina tricot 12-25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

H&M : 0-30

Cubus: 0-30

Gina Tricot: 13-40

Bik bok : 13-25

Zara: 13-40

Wow: 7-14

Lindex: 0-100

Anonymous poster hash: 1c176...60a

Gjest miss_sara
Skrevet

Jeg er 22 år og handler mye klær på Zara, BikBok og GinaTricot.

Skrevet

Butikkene er vel til for oss, ikke motsatt... Jeg er 31 og ser jeg noe fint som passer på f.eks BikBok (noe jeg sjeldent gjør), så kjøper jeg det selvsagt. For meg handler det mer om å kjenne sin egen stil, og ta det derfra, enn å la alderen bestemme hvor man burde gå.

• Liker 2
Skrevet

All slags butikker passer jo til alle aldre, bortsett fra de som åpenbarn er fks for barn.

Handle hvor du vil. Jeg finner fine klær både på bikbok, som egentlig er rettet mer mot ungdom, og på butikker som er rettet mer mot eldre damer. Det kommer helt an på hva du liker.

• Liker 1
Skrevet

Min mor som nærmer seg 60 handler på alle de butikkene der, unntatt den jeg uthevet. Bare fordi man når en viss alder skal man kutte ut ulike butikker da? Det er det merkeligste jeg har lest i dag.

• Liker 5
Gjest Knuse
Skrevet

Jeg synes Gina Tricot, Bik Bok, Wow er typiske fjortisbutikker.

Skrevet (endret)

All slags butikker passer jo til alle aldre, bortsett fra de som åpenbarn er fks for barn.

Handle hvor du vil. Jeg finner fine klær både på bikbok, som egentlig er rettet mer mot ungdom, og på butikker som er rettet mer mot eldre damer. Det kommer helt an på hva du liker.

:hakeslepp: er du en anarkist

Siden vi har stadfestet at jeg ikke bryter noen sosiale tabuer ved å handle bestemorskjoler, så føler jeg plutselig mye mer selvsikker når det gjelder å vandre inn på nærmeste klesbutikk med stive skjørt, rutete skjorter og rullatorer.

(ikke sarkasme)

Min mor som nærmer seg 60 handler på alle de butikkene der, unntatt den jeg uthevet. Bare fordi man når en viss alder skal man kutte ut ulike butikker da? Det er det merkeligste jeg har lest i dag.

Var faktisk litt nysgjerrig på dette og, da jeg regnet med der var litt ulike meninger som ville dukke opp.

Endret av ord deling
Gjest miss_sara
Skrevet

H&M og Cubus opp til 30 år? Er du seriøs?

• Liker 5
Skrevet

:hakeslepp: er du en anarkist

Siden vi har stadfestet at jeg ikke bryter noen sosiale tabuer ved å handle bestemorskjoler, så føler jeg plutselig mye mer selvsikker når det gjelder å vandre inn på nærmeste klesbutikk med stive skjørt, rutete skjorter og rullatorer.

(ikke sarkasme)

Jeg har selv jobbet i klesbutikk for eldre damer, og det var faktisk mye fint der :) Og veldig mye basic da. Så da lærte jeg at en kan gå innom sånne butikker og. Det er bare annerledes stil enn fks bik bok, men plutselig finner man noe man liker!

Så hadde vi folk innom i de fleste aldre og da, selv om de fleste var godt voksne damer!

Gjest Runforit
Skrevet

Har aldri brydd meg om hva aldersgruppe jeg går under. Ser jeg noe jeg liker så kjøper jeg det. Kan finne en genser her, en skjorte der, en bukse der etc. Jeg mikser forskjellige stiler og følger ikke noen mal. Så lenge jeg føler meg komfertabel er det det viktigste.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Enkeltelementer som 'lukter gull' kan jeg ofte finne mange steder.... dog ikke på WoW :fnise:

Men, ellers har funnet elastiske belter og tynne bomullsskjerf på H&M, knelange tighte sommerbuker på PM, fine linskjørt og shortser på Match og andre elementer i andre butikker.

Ikke har jeg sett noen 'nedre eller øvre aldersgrense skilt' i noen butikker heller.

Hovedkomponentene hentes fra butikker som ikke har noen aldersgrense, men som nok henvender seg til kvinner over 20 og under 70.

Så plukker jeg ellers etter hva jeg plustelig får øye på, og jeg ser vil passe med hovedlementene mine.

Stilen man har er mye viktigere for hvor man finner elemnetene enn hvilken alder man har.

Endret av Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og bryr meg ikke så mye om hva som liksom passer til hvilken aldersgruppe (selv om jeg hopper over blinkesko), men jeg har blitt langt mer kvalitetsbevisst med årene, noe som har ført til at jeg utelukker visse butikker når jeg skal handle enkelte plagg.

Basisplagg kjøper jeg så godt som aldri fra Gina Tricot, Vero Moda, Bik Bok eller Cubus, siden jeg har opplevd gang på gang at det ikke tas hensyn til stoffretning når t-skjorter og singleter blir sydd (noe som fører til at plagget vrir seg og mister passformen etter vask), samt at sømmer ofte er for dårlige. Kjøpte f.eks en plain, sort bukse fra Cubus. Den revnet i skrittet etter én dags bruk. Den var ikke for liten, men de hadde ikke sikret sømmen, så stoffet bare skled løs fra tråden. Trodde først det var feilvare, men da jeg skulle bytte så jeg at alle hadde like dårlig søm.

Er ikke så fornøyd med utvalget hos Kappahl, men de har et ganske nytt merke som heter Hampton Republic. Har allerede kjøpt flere plagg herfra (de fleste er ikke i linken) - alt er godt sydd og holder seg like fint etter vask. Den maritime stilen er ikke helt meg, så jeg har for det meste holdt meg til de plaggene som lett kan kombineres med noe annet: http://www.kappahl.no/category/estore/artiklar/dame/design_by/hampton_republic_27/?gclid=CIzF1KKWwr8CFcLPcgodbZIAKA

Hos H&M kjøper jeg en del basisplagg fra L.O.G.G avdelingen, samt vanlige H&M jeans hvis jeg finner et par jeg liker passformen på. De jeg tidligere har kjøpt er like fine etter flere år. Synes generelt H&M har bedre kvalitet på klærne enn Cubus, Bik Bok, Vero Moda og Gina Tricot, men man må uansett være litt forsiktig med hva man kjøper.

Når det gjelder andre plagg er jeg sjelden like nazi med kvaliteten. Kjoler er mindre utsatt for revning enn bukser, og litt tykkere gensere vrir seg ikke på samme måte som t-skjorter/singlet. Jeg er lite opptatt av merker, men opptatt av at farge og passform skal være flatterende. Jeg har en vinterjakke i ull fra Vero Moda, en hettegenser fra Cubus, og en kjole fra Bik Bok som jeg er superfornøyd med. Det er jo ikke slik at alt fra "billigbutikkene" automatisk er dritt. Litt høyere opp i prisklasse har jeg god erfaring med klær og jeans fra Lee og Diesel, og der går vel egentlig også grensen for hvor mye jeg er interessert i å bruke på klær.

Bryr meg ellers ikke så mye om hvor jeg handler, siden jeg enten kjøper et plagg på impuls fordi jeg falt for det, eller kjøper noe jeg trenger: og det kan man jo gjøre nesten hvor som helst, uten at man dermed har den stilen butikken profilerer seg på. Jeg liker dessuten å variere stil. Hvit, romantisk blondekjole en dag og band t-shirt med slitte jeans den neste, så sånn sett er det få begrensninger på hvor jeg kan handle. Synes for øvrig det er lettere å finne plagg jeg liker i nettbutikker som fører flere forskjellige merker, men aberet er jo at det blir mye styr med retur dersom klærne ikke passer.

Mitt beste tips: Ikke tenk så mye på alder, fokuser heller på kvalitet (der det er behov for det), passform og kledelig snitt til din kropp, og hvilke farger som jobber for deg - ikke mot deg. Det er også viktig at klærne er behagelige å ha på seg, Når du er ute og shopper; ta med deg minst ett plagg du i utgangspunktet ikke hadde tenkt til å ta med (fordi det hadde feil farge/passform/lengde/whatever) inn i prøverommet. Det er ofte slik at vi blir veldig fine i noe vi egentlig ikke trodde vi kunne bruke, og det eneste du risikerer er jo at det faktisk ikke ser fint ut - men det vet du ikke før du har prøvd.

Husk også at basisplagg danner grunnlaget for resten av garderoben din og gjør at du enkelt kan sette sammen antrekk. Du er ikke dermed dømt til en anonym og kjedelig stil. La oss si at du finner en superfin mintgrønn genser med perlekrage (la oss samtidig late som om det er noe du kunne likt :laugh: ). Da er det bedre å ha plaine bukser/jeans som du allerede vet du kan kombinere den med enn å lure på om du muligens kan bruke genseren sammen med de neonrosa buksene, den turkise haremsbuksa, eller den lilla jeansen med leopardprint du har hengende i skapet. Kombineres genseren med en av sistnevnte underdeler, skal det lite til før helhetsinntrykket blir nettopp barnslig.

Smak og behag, altså. Det er lov å kombinere akkurat som man vil, men problemet er som regel ikke at man har så få plagg at man ikke har noe å ha på seg - det er heller fraværet av gode basisklær som gjør at det blir nesten umulig å sette sammen at antrekk man faktisk føler seg fin i. To plagg som er fine hver for kan fort se grønnjævlige ut sammen. Det er heldigvis få plagg som kommer med øvre aldersgrense, men måten man kombinerer dem på er ofte forskjellen mellom "Jente på 40 men skulle egentlig ønske jeg var 16" og "jeg er 40, stilsikker og flott".

Endret av Antlers
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og bryr meg ikke så mye om hva som liksom passer til hvilken aldersgruppe (selv om jeg hopper over blinkesko), men jeg har blitt langt mer kvalitetsbevisst med årene, noe som har ført til at jeg utelukker visse butikker når jeg skal handle enkelte plagg.

Basisplagg kjøper jeg så godt som aldri fra Gina Tricot, Vero Moda, Bik Bok eller Cubus, siden jeg har opplevd gang på gang at det ikke tas hensyn til stoffretning når t-skjorter og singleter blir sydd (noe som fører til at plagget vrir seg og mister passformen etter vask), samt at sømmer ofte er for dårlige. Kjøpte f.eks en plain, sort bukse fra Cubus. Den revnet i skrittet etter én dags bruk. Den var ikke for liten, men de hadde ikke sikret sømmen, så stoffet bare skled løs fra tråden. Trodde først det var feilvare, men da jeg skulle bytte så jeg at alle hadde like dårlig søm.

Er ikke så fornøyd med utvalget hos Kappahl, men de har et ganske nytt merke som heter Hampton Republic. Har allerede kjøpt flere plagg herfra (de fleste er ikke i linken) - alt er godt sydd og holder seg like fint etter vask. Den maritime stilen er ikke helt meg, så jeg har for det meste holdt meg til de plaggene som lett kan kombineres med noe annet: http://www.kappahl.no/category/estore/artiklar/dame/design_by/hampton_republic_27/?gclid=CIzF1KKWwr8CFcLPcgodbZIAKA

Hos H&M kjøper jeg en del basisplagg fra L.O.G.G avdelingen, samt vanlige H&M jeans hvis jeg finner et par jeg liker passformen på. De jeg tidligere har kjøpt er like fine etter flere år. Synes generelt H&M har bedre kvalitet på klærne enn Cubus, Bik Bok, Vero Moda og Gina Tricot, men man må uansett være litt forsiktig med hva man kjøper.

Når det gjelder andre plagg er jeg sjelden like nazi med kvaliteten. Kjoler er mindre utsatt for revning enn bukser, og litt tykkere gensere vrir seg ikke på samme måte som t-skjorter/singlet. Jeg er lite opptatt av merker, men opptatt av at farge og passform skal være flatterende. Jeg har en vinterjakke i ull fra Vero Moda, en hettegenser fra Cubus, og en kjole fra Bik Bok som jeg er superfornøyd med. Det er jo ikke slik at alt fra "billigbutikkene" automatisk er dritt. Litt høyere opp i prisklasse har jeg god erfaring med klær og jeans fra Lee og Diesel, og der går vel egentlig også grensen for hvor mye jeg er interessert i å bruke på klær.

Bryr meg ellers ikke så mye om hvor jeg handler, siden jeg enten kjøper et plagg på impuls fordi jeg falt for det, eller kjøper noe jeg trenger: og det kan man jo gjøre nesten hvor som helst, uten at man dermed har den stilen butikken profilerer seg på. Jeg liker dessuten å variere stil. Hvit, romantisk blondekjole en dag og band t-shirt med slitte jeans den neste, så sånn sett er det få begrensninger på hvor jeg kan handle. Synes for øvrig det er lettere å finne plagg jeg liker i nettbutikker som fører flere forskjellige merker, men aberet er jo at det blir mye styr med retur dersom klærne ikke passer.

Mitt beste tips: Ikke tenk så mye på alder, fokuser heller på kvalitet (der det er behov for det), passform og kledelig snitt til din kropp, og hvilke farger som jobber for deg - ikke mot deg. Det er også viktig at klærne er behagelige å ha på seg, Når du er ute og shopper; ta med deg minst ett plagg du i utgangspunktet ikke hadde tenkt til å ta med (fordi det hadde feil farge/passform/lengde/whatever) inn i prøverommet. Det er ofte slik at vi blir veldig fine i noe vi egentlig ikke trodde vi kunne bruke, og det eneste du risikerer er jo at det faktisk ikke ser fint ut - men det vet du ikke før du har prøvd.

Husk også at basisplagg danner grunnlaget for resten av garderoben din og gjør at du enkelt kan sette sammen antrekk. Du er ikke dermed dømt til en anonym og kjedelig stil. La oss si at du finner en superfin mintgrønn genser med perlekrage (la oss samtidig late som om det er noe du kunne likt :laugh: ). Da er det bedre å ha plaine bukser/jeans som du allerede vet du kan kombinere den med enn å lure på om du muligens kan bruke genseren sammen med de neonrosa buksene, den turkise haremsbuksa, eller den lilla jeansen med leopardprint du har hengende i skapet. Kombineres genseren med en av sistnevnte underdeler, skal det lite til før helhetsinntrykket blir nettopp barnslig.

Smak og behag, altså. Det er lov å kombinere akkurat som man vil, men problemet er som regel ikke at man har så få plagg at man ikke har noe å ha på seg - det er heller fraværet av gode basisklær som gjør at det blir nesten umulig å sette sammen at antrekk man faktisk føler seg fin i. To plagg som er fine hver for kan fort se grønnjævlige ut sammen. Det er heldigvis få plagg som kommer med øvre aldersgrense, men måten man kombinerer dem på er ofte forskjellen mellom "Jente på 40 men skulle egentlig ønske jeg var 16" og "jeg er 40, stilsikker og flott".

Egentlig et godt poeng. Nå er det en god stund til jeg blir 30, men jeg sliter med å handle basisklær. Ser det gørrkjedelig ut på hengeren, gidder jeg sjelden å prøve, og derfor har jeg få basisplagg. Nå har jeg kanskje ikke den beste tålmodigheten i butikker uansett... Noen tips? :)

Anonymous poster hash: 0adef...88b

Skrevet

Jeg synes det er langt viktigere med kombinasjoner, farger og hva en kler enn hvilken butikk plagget er fra.

Jeg er 28 år og handler egentlig overalt. Har faktisk også et plagg fra WoW. :ler:

Skrevet

Egentlig et godt poeng. Nå er det en god stund til jeg blir 30, men jeg sliter med å handle basisklær. Ser det gørrkjedelig ut på hengeren, gidder jeg sjelden å prøve, og derfor har jeg få basisplagg. Nå har jeg kanskje ikke den beste tålmodigheten i butikker uansett... Noen tips? :)

Anonymous poster hash: 0adef...88b

Start med å gå gjennom skap og skuffer hjemme. Sortér i tre hauger: "behold", "usikker" og "kastes/gis bort". Det er ingen vits i å tviholde på plagg som er fine hvis de ikke er fine/behagelige på deg, men ikke kast plagg du virkelig liker bare fordi du ikke har noe som matcher for øyeblikket. Her blir det om å gjøre å skille mellom hva man virkelig synes er flatterende på og hva man har hengt seg opp i at man "sparte 900 kr på" ved forrige salg. Mange har plagg som egentlig ikke gjør annet enn å ta opp plass, og da kan det være vanskelig å få oversikt over hva man faktisk har som er brukendes.

Når du har kvittet deg med litt fyllmasse kan du se over hva du faktisk sitter igjen med, og dermed lettere danne deg et inntrykk av hva du føler mangler i garderoben. Ta utgangspunkt i enkeltplagg du virkelig synes er fine: har du noen andre plagg det kan kombineres med? Da snakker vi ikke "joa, det går for så vidt an å bruke det sammen med den buksa", det du leter etter er plagg som enkelt lar seg kombinere og får deg til å tenke "Yes! Dette er et fint antrekk som jeg føler meg vel i". Finner du lite av slikt så må du prøve å se for deg nøyaktig hva som mangler. Har du for få mørke jeans, eller kanskje du mangler nøytrale overdeler? Kunne en blazer/cardigan gjort at antrekket så komplett ut, eller er problemet at den ellers fine vesken din egentlig ikke passer til fargetonene i garderoben?

Det er ikke spesielt gøy å handle basisklær, men hvis du har planen klar for hva du mangler til hvilket antrekk før du drar til butikken, blir det litt mindre stress. Du kan gjerne bruke sider som http://www.polyvore.com/ for å sette sammen egne antrekk, eller følge folk som har en stil du liker på instagram. Se hvordan de kombinerer plagg, og kanskje få noen nye idéer selv (uten at man dermed trenger å kopiere stilen 100%). Klær gjenspeiler personlighet, men basisplaggene blir mer som støttespillere. Fokuser på at de skal sitte pent og være i nøytrale farger som lett kan kombineres med mer spenstige plagg. Når du først finner en bukse som sitter pent på; kjøp gjerne et ekstra par, så du har noe å bruke dersom det ene paret er til vask. Kan også være lurt, og ikke minst tidsbesparende, å kjøpe samme bukse i en annen farge. Bare sørg for at det er en farge som passer inn i garderoben.

Du skal rett og slett se etter klær som fremhever det fine ved kroppen din (og evt. skjuler det som er mindre fint), samtidig som de ikke skriker etter oppmerksomhet i seg selv. Blikket dras lett mot mer spennende klær når vi handler, men her er det om å gjøre at man tar seg tid til å prøve de litt mer kjedelige plaggene. Selv om de ser kjedelige ut på hengeren, kan passform gjøre at de virkelig blir "wow" på kroppen. Finner du noe som passer så husk på hvilket merke det er til neste gang. Da kan du bare røske med deg de plaggene du trenger, siden du allerede vet at de kler deg. Det er den store fordelen med basisklær. Dessuten så er det ganske motiverende når man først har fått kjøpt seg et par plagg og tatt dem i bruk, for da merker man jo hvor mye lettere det blir å matche klær i hverdagen.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Får jeg driste meg til å komme med et beskjedent lite tips når det snakkes om at det er litt kjedelig å kjøpe basisklær?

Basis er ikke det samme som helt nøytralt, hverken i farve eller fasong. det er ikke like med intetsigende.

Trenger du en mørk drakt (et typisk basisplagg i min verden) så gå på jakt etter den fasongen som gjør at du ser ut som en million dollar i den drakten.

Da spilller det ingen rolle at den er marineblå (som er den kjedeligste farven jeg personlig kan tenke meg), den får deg til å stråle, - helt annerledes enn alle andre marineblå drakter.

Yepp, det kan ta tid, - inntil du finner en produsent/et merke som 'har brukt deg som mål' når de designet og sydde :)

- og kanskje prøv å tenke hvilke farver i gensere, bluser, skjorter du har når du tenker farve på de mer kostbare plaggene, som drakter, blazere, kåper og den typen plagg.

- og våg å være litt leken når du finner et såkalt basisplagg som er perfekt til deg. Må spiltten være midt bak i skjørtet? Kanskje det ikke gjør noe om den er i siden? - eller er en fishtail, eller at spiltten er foran?

Det er lov å være leken og sette særpreg på egen garderobe, - det er du som skal trives i klærne, og det er du som skal bruke dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...