Gå til innhold

4 år - alene hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere to barn på 4 og 5 år kan være alene hjemme?

Jeg var hos en venninne i forrige uke, jeg bor ett stykke unna, så hun måtte hente meg på togstasjonen. Etter som barna ikke var med i bilen, regnet jeg med de var hjemme med faren sin, men nei, han var på jobb. Så sier jeg "tør du å la barna være alene hjemme?!" Og da sa hun at "Joda, for 10-15 minutter går det greit.."

Jeg har selv en 3-åring, og det kunne aldri falt meg inn å forlatt ungen alene hjemme. De kan jo skade seg på mange ting, de kan begynne å slåss, de kan stikke av.. Det kan skje noe med moren som gjør at hun ikke kommer hjem igjen etter "bare" 10 minutter..

Jeg vet også om en annen jente i byen min, som lot sin 3-åring være hjemme alene en gang på natta, mens hun selv gikk på byen å drakk. Herregud, hva om ungen våkner? Hva om det begynner å brenne? Alt som kan skje!

Hva skjer i topplokket på sånne mennesker?

Anonymous poster hash: 9fe29...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første tilfellet du nevner handler vel om skjønn. Jeg hadde ikke gjort det selv og mener at det ikke er forsvarlig, men mange gjør sånt.

Det andre tilfellet derimot, der moren er på byen og drikker hele kvelden mens en treåring er alene hjemme - det er grov omsorgssvikt, og du skulle ha meldt henne til Barnevernet.

• Liker 14
Skrevet

Nei, jeg synes absolutt ikke det er greit, ingen av tilfellene. Men eksempel 2 er selvsagt mye verre enn eksempel 1, det bør meldes til barnevernet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt tre barn som helt fint kunne (og har vært, tror jeg) alene i 10-15 minutter som femåringer, uten at det har voldt meg større kvaler. Og så har jeg et barn som knapt kunne være alene før h*n var godt oppe i skolealder. Barn er forskjellige, og det er mange femåringer som klarer helt fint å være alene, og enda mindre skummelt er det når man er to :)

Eksempel nummer to vil jeg også mene er grov omsorgssvikt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg pleide å dra ut når gutten hennes på 4 var sovnet. Det være seg på løpetur eller ut på byen. Jeg syntes det var hårreisende.

Anonymous poster hash: 1427d...551
Skrevet

En venninne av meg pleide å dra ut når gutten hennes på 4 var sovnet. Det være seg på løpetur eller ut på byen. Jeg syntes det var hårreisende.

Om du ikke meldte fra til BV, syns jeg det er hårreisende. Barn får ikke et bedre liv over at folk sitter og uffer seg over foreldrene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene i opp til en halvtime da jeg var på den alderen husker jeg. Det var om foreldrene mine måtte løpe over til naboen eller kanskje hente noen. Klart de kunne tatt meg med, men om jeg satt og så en film eller lekte med noe, så var det mye raskere og enklere å bare dra uten meg. UNger skal jo kles på å rigges til, så det tar mer tid.

Jeg kunne bruke telefon og hadde nummerene til både naboen, pappas jobb, besteforeldre og andre. Dessuten visste jeg veldig godt hva som var "lov" og ikke, uansett om jeg var alene eller bare i et annet rom.

Anonymous poster hash: d83e3...f1c
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke meldte fra til BV, syns jeg det er hårreisende. Barn får ikke et bedre liv over at folk sitter og uffer seg over foreldrene.

Hun sa som barnet hørte på at hun aldri hadde ønsket seg barn.. Tror han bor hos faren nå. Har ikke så mye kontakt med henne lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet klarer seg alene som 4-5 åring så ser jeg ikke problemet, men det må da være for korte stunder.

Eksempel nummer 2 er helt klart omsorgssvikt.

Har også lest her på forumet om mødre som har dratt på trening o.l med sovende spedbarn hjemme.. Da var liksom greia "at barnet aldri våknet" og "barnet kunne uansett ikke gå noe sted og skade seg" og at "sjansen for brann er så liten at om man skal bekymre seg for sånt så kan man ikke gjøre noe her i verden".

Anonymous poster hash: 9e9c0...31b
Skrevet

Om et år er mine barn 5 og 4. Nei, aldri i verden om jeg kommer til å dra fra de og la de være alene. Man må være gal hvis man gjør det. Så mye som kan skje! Jeg får hjertebank bare av tanken.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri latt lillegutt være alene hjemme når han var 4, ikke under noen omstendigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Var 8 år og aleine hjemme med baby søsken på 3 mnd. Flere ganger over mange timer. Pappsen kom hjem da det var matetid, han varmet flaske, jeg bytta bleie. Han så at jeg satt i sofaen og gav babyen flaske før han dro på jobb, igjen.

Hadde telefon og naboer, men synes i dag dette var totalt ansvarsløst av de voksne. Men det gikk ko bra.

å la abrn under skolealder være aleine synes ikke jeg er bra.

Anonymous poster hash: 09641...e4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å la en 5-åring være 10 minutter aleine en gang i blant. Man må selvsagt se an barnet, men uansett tror jeg de har gått av å trene på å være litt alene før de begynner på skolen. Og hvis de er to er det jo enda mindre problem. Selv var jeg alene da jeg var under skolealder en sjelden gang, og det gikk fint. Men man skal selvsagt ikke la de være alene på timesvis..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å la en 5-åring være 10 minutter aleine en gang i blant. Man må selvsagt se an barnet, men uansett tror jeg de har gått av å trene på å være litt alene før de begynner på skolen. Og hvis de er to er det jo enda mindre problem. Selv var jeg alene da jeg var under skolealder en sjelden gang, og det gikk fint. Men man skal selvsagt ikke la de være alene på timesvis..

Det som i utgangspunktet er ment å vare i 10 minutter kan bli mye mer om man kolliderer eller noe annet uforutsett skjer. Men selvfølgelig vi har ingen garantier for noe...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som i utgangspunktet er ment å vare i 10 minutter kan bli mye mer om man kolliderer eller noe annet uforutsett skjer. Men selvfølgelig vi har ingen garantier for noe...

Men man vet jo heller ikke om den voksne faller om hjemme. Eller om barnet kommer seg ut på veien mens den voksne er i dusjen eller opptatt med noe annet.

Lær barna å bruke telefonen! Det er sjelden at ting skjer, men det er veldig greit å vite at en 4-åring kan ringe etter hjelp om nødvendig.

Anonymous poster hash: d83e3...f1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men man vet jo heller ikke om den voksne faller om hjemme. Eller om barnet kommer seg ut på veien mens den voksne er i dusjen eller opptatt med noe annet. Lær barna å bruke telefonen! Det er sjelden at ting skjer, men det er veldig greit å vite at en 4-åring kan ringe etter hjelp om nødvendig. Anonymous poster hash: d83e3...f1c

Venta meg nestet et sånt svar, derfor står det vi har ingen garantier..

Skrevet

Hadde jeg aldri gjort! Aldri i verden! Mye rart som kan skje på 10-15 min!

Skrevet

Hadde ikke gjort det! Da jeg var på den alderen hadde jeg ikke tørt å være hjemme alene.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Synes dere to barn på 4 og 5 år kan være alene hjemme?

Jeg var hos en venninne i forrige uke, jeg bor ett stykke unna, så hun måtte hente meg på togstasjonen. Etter som barna ikke var med i bilen, regnet jeg med de var hjemme med faren sin, men nei, han var på jobb. Så sier jeg "tør du å la barna være alene hjemme?!" Og da sa hun at "Joda, for 10-15 minutter går det greit.."

Jeg har selv en 3-åring, og det kunne aldri falt meg inn å forlatt ungen alene hjemme. De kan jo skade seg på mange ting, de kan begynne å slåss, de kan stikke av.. Det kan skje noe med moren som gjør at hun ikke kommer hjem igjen etter "bare" 10 minutter..

Jeg vet også om en annen jente i byen min, som lot sin 3-åring være hjemme alene en gang på natta, mens hun selv gikk på byen å drakk. Herregud, hva om ungen våkner? Hva om det begynner å brenne? Alt som kan skje!

Hva skjer i topplokket på sånne mennesker?

Anonymous poster hash: 9fe29...31a

Det skjer ingenting i topplokket hos slike mennesker.

Det er det som er problemet! Det er...tomt,rett og slett!

Tragisk er det.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ikke bare du som syns det. Det ER hårreisende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...