AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #21 Skrevet 10. juli 2014 Valpolicella er en lett vin, akkurat som Barbera d'Alba. Dermed passer ingen av dem spesielt godt til hjort etter mitt syn (og etter objektive kriterier om hvordan man setter sammen mat og vin). Ripasso vil være noe annet. Av de tre foreslåtte vil jeg si at Côtes du Rhône er det beste valget til hjort. Faktisk har jeg en å foreslå som vil kunne treffe et bredt publikum: Domaine d'Andézon. Alltid gode kritikker, og en anerkjent produsent.http://www.dn.no/dnvinklubb/wine/domaine-dandezon-cotes-du-rhone-4/http://m.vinmonopolet.no/index.php?sid=a95no159sd8ckg8udkehc4nmo0&action=roi&host=test.vinmonopolet.no&url=http%3A%2F%2Fwww.vinmonopolet.no%2Fvareutvalg%2Frodvin%2Ffrankrike%2Fdom-dandezon-2012%2Fsku-3133701 Anonymous poster hash: 12ae8...fdb Tusen takk, skal se om jeg finner den på monopolet her! Men, er ikke en valpolicella ripasso en valpolicella da? fant nemlig et konkret vinforslag på en valpolicella ripasso et sted. TS Anonymous poster hash: 7c085...8f8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #22 Skrevet 10. juli 2014 Forresten, hvordan uttaler man cotes du rhone? Anonymous poster hash: 7c085...8f8
juliane Skrevet 10. juli 2014 #23 Skrevet 10. juli 2014 Tusen takk, skal se om jeg finner den på monopolet her! Men, er ikke en valpolicella ripasso en valpolicella da? fant nemlig et konkret vinforslag på en valpolicella ripasso et sted. TSAnonymous poster hash: 7c085...8f8 En Valpolicella er den letteste vinen fra Valpolicella-området, hvis man kun sier Valpolicella er det denne vinen man sikter til. En Ripasso kommer også fra Valpolicella, men er produsert på en annen måte slik at vinen blir fyldigere. Forresten, hvordan uttaler man cotes du rhone? Anonymous poster hash: 7c085...8f8 Kått du rånn, sånn ca.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. juli 2014 #24 Skrevet 10. juli 2014 Med den menyen, - med fett i sausen, med smaksrike grønnsaker og noe av det beste viltkjøttet jeg kan tenke meg.... så går tankene helt umiddelbart til en av mine egne favorittprodusenter i Frankrike, nemlig Guigal. Derfra finnes f.eks. Guigal Crozes Hermitage 2009 (bestillingsnummer 45823 hos Vinmonopolet), og den har en perfekt pris på ca 200 kroner flasken. Et ekte røverkjøp. Ja, jeg vet Vinmonopolet har den som en storfe vin, men vinanmeldere og undertegnede er ikke helt enig i at den bør begrenses til det bruk. Hjort er litt søtlig og magert, og kombinert med fløte i sausen, grønnsaker med smak.... den anbefales. Et raskt søk fortalt meg at Dn faktisk også liker denne vinen fra Guigal Guigal sine andre perfekte viltviner ligger på iu underkant av 2000 kroner per flaske, så jeg tror vi glememr disse nå.
MonaPona Skrevet 10. juli 2014 #25 Skrevet 10. juli 2014 Skal du i bryllupet? Anonymous poster hash: 12ae8...fdb Tror ikke det!!
Gjest Lille-pus Skrevet 10. juli 2014 #26 Skrevet 10. juli 2014 Tusen takk, skal se om jeg finner den på monopolet her! Men, er ikke en valpolicella ripasso en valpolicella da? fant nemlig et konkret vinforslag på en valpolicella ripasso et sted. TSAnonymous poster hash: 7c085...8f8 Les deg litt opp på kuriositeten ripasso her. Italiensk vinklutur er verd en lang, lang studie i seg selv. En smakfull, overraskende og variert studie. - gjett hvem som er svært glad i italienske viner...
SiMa Skrevet 10. juli 2014 #27 Skrevet 10. juli 2014 Men hva er lett å like da? Er vi på den sikre siden om vi velger en Cotes du Rhone eller Valpolicella? Noen spesielle viner innen disse typene som er gode? Jeg har virkelig ingen snøring, er bare glad i vin. Og syns det er viktig at vi får en god vin til middagen! TS Anonymous poster hash: 7c085...8f8 Valpolicella er ofte lett å like. Selv om dere ikke skal handle på vinmonopolet, kan dere be om råd der. (Og hvis samvittigheten krever det kan dere kjøpe en flaske vin som dere koser dere med nå i sommer.) Hva skal dere servere? Lager dere maten selv, eller bestiller dere? Hvis dere bestiller kan ofte de som levere komme med anbefalinger om vin.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #28 Skrevet 10. juli 2014 Valpolicella er ofte lett å like. Selv om dere ikke skal handle på vinmonopolet, kan dere be om råd der. (Og hvis samvittigheten krever det kan dere kjøpe en flaske vin som dere koser dere med nå i sommer.) Hva skal dere servere? Lager dere maten selv, eller bestiller dere? Hvis dere bestiller kan ofte de som levere komme med anbefalinger om vin. Greit å lese tråden før man svarer. Anonymous poster hash: 12ae8...fdb 1
SiMa Skrevet 10. juli 2014 #29 Skrevet 10. juli 2014 Greit å lese tråden før man svarer. Anonymous poster hash: 12ae8...fdb Hadde faktisk lest tråden da jeg først svarte. Det som er kommet senere er svar på ts sine svar til meg.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #30 Skrevet 10. juli 2014 Hadde faktisk lest tråden da jeg først svarte. Det som er kommet senere er svar på ts sine svar til meg. ? Hvorfor spør du i så fall kl 21.38 i kveld om hva de skal servere og om de skal lage maten selv? Anonymous poster hash: 12ae8...fdb
SiMa Skrevet 10. juli 2014 #31 Skrevet 10. juli 2014 ? Hvorfor spør du i så fall kl 21.38 i kveld om hva de skal servere og om de skal lage maten selv? Anonymous poster hash: 12ae8...fdb Mitt første svar var mye tidligere.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #32 Skrevet 11. juli 2014 Har ordnet oss bytur i dag, så da blir det tur på polet for å kjøpe en prøveflaske av hver av de tre typene. Så tar fortsatt imot tips til i ettermiddag. er mest forvirret mtp ripasso og valpolicella, skal vi be om en valpolicella eller en valpolicella ripasso? Aner jo ikke hva kokken har ment Må teste vinen til rein i stedetfor hjort, håper det funker? Anonymous poster hash: 7c085...8f8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #33 Skrevet 11. juli 2014 Mitt første svar var mye tidligere. Det var ditt andre svar jeg kommenterte. Anonymous poster hash: 12ae8...fdb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #34 Skrevet 11. juli 2014 Har ordnet oss bytur i dag, så da blir det tur på polet for å kjøpe en prøveflaske av hver av de tre typene. Så tar fortsatt imot tips til i ettermiddag. er mest forvirret mtp ripasso og valpolicella, skal vi be om en valpolicella eller en valpolicella ripasso? Aner jo ikke hva kokken har ment Må teste vinen til rein i stedetfor hjort, håper det funker?Anonymous poster hash: 7c085...8f8 Rein har betraktelig kraftigere viltsmak enn hjort. Det betyr at hvis vinen har guts nok til å matche rein, så vil det også gå bra til hjort. Men om vinen virker for lett til rein, kan den likevel gå til hjort. Hva kokken har ment ang. valpolicella er jo dessuten ikke lett å vite for noen. Men jeg mener det ikke er noen vits i å teste en valpolicella classico, siden det definitivt ikke vil matche hjort (og garantert ikke rein). Uansett hva kokken har ment eller mener. Anonymous poster hash: 12ae8...fdb
SiMa Skrevet 11. juli 2014 #35 Skrevet 11. juli 2014 Det var ditt andre svar jeg kommenterte. Anonymous poster hash: 12ae8...fdb Jeg skjønte det. Jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ikke hadde lest gjennom hele tråden før jeg svarte andre gang. Da gjorde jeg akkurat som nå, så på varslinger at et av mine innlegg var sitert, og svarte direkte på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå