Gå til innhold

Hvilken vin til bryllupsmiddagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på rødvin, er bare glad i det. ;) Så nå trenger vi noen tips til hvilken vin vi skal handle inn til hovedretten.

Hovedretten er hjort. Kokken har anbefalt enten Cotes du Rhone, Valpolicella eller Barbera dAlba. En del av gjestene er ikke vant med å drikke vin, mens en annen del av gjestene er meget vant. Hva bør vi gå for? Og er det noen spesielle innen disse som er å anbefale? Vi skal handle i utlandet, så er litt redd for å ta noe som blir helt feil.

Anonymous poster hash: 7c085...8f8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med de ansatte på polet og få et par forslag som dere prøver ut til maten i god tid før bryllupet.

Anonymous poster hash: b5127...8b3
AnonymBruker
Skrevet

Hør med de ansatte på polet og få et par forslag som dere prøver ut til maten i god tid før bryllupet.

Anonymous poster hash: b5127...8b3

Har ikke mulighet til det dessverre, skal som sagt handle i utlandet og de snakker dårlig engelsk. Skal vi ha tid til å teste ut må vi handle i Norge, og da blir det dyrt...

Skrevet

Både Cotes du Rhone og Valpolicella er gode viner. Den tredje har jeg ingen erfaring med.

Jeg ville valgt en vin som er lett å like, av hensyn til de som ikke er så vant til å drikke vin. En god vin hever virkelig måltidet, og den opplevelsen hadde jeg hatt lyst til å dele med de "utrente". De som er mer vant til å drikke vin, og kanskje velger mer "utfordrende" viner selv, tåler fint å få servert en enklere vin i bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Både Cotes du Rhone og Valpolicella er gode viner. Den tredje har jeg ingen erfaring med.

Jeg ville valgt en vin som er lett å like, av hensyn til de som ikke er så vant til å drikke vin. En god vin hever virkelig måltidet, og den opplevelsen hadde jeg hatt lyst til å dele med de "utrente". De som er mer vant til å drikke vin, og kanskje velger mer "utfordrende" viner selv, tåler fint å få servert en enklere vin i bryllup.

Men hva er lett å like da? Er vi på den sikre siden om vi velger en Cotes du Rhone eller Valpolicella? Noen spesielle viner innen disse typene som er gode?

Jeg har virkelig ingen snøring, er bare glad i vin. :ler: Og syns det er viktig at vi får en god vin til middagen!

TS

Skrevet

Jeg ville valgt Barbera d'Alba.

Jeg er ikke glad i franske rødviner, og Valpolicella kan bli litt vel tung, Barbera er mer for alle, og en av mine favoritter!

Hjort er jo ganske "tungt" kjøtt, så Valpolicella passer sikkert, men jeg er ikke fan av så tunge viner.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke glad i franske rødviner, og Valpolicella kan bli litt vel tung, Barbera er mer for alle, og en av mine favoritter!

Hjort er jo ganske "tungt" kjøtt, så Valpolicella passer sikkert, men jeg er ikke fan av så tunge viner.

Lykke til!

Valpolicella er da alt annet enn en tung vin...

TS: Fikk dere konkrete vinforslag av kokken, eller bare så generelle? Jeg ville gått på polet og spurt om hjelp til å finne en god Valpolicella, en god Barbera og en god Cotes du Rhone i omtrent samme kvalitet som dere ønsker i bryllupet, og så smaker dere rett og slett på alle tre. Helst sammen med maten selvfølgelig, men hvis det ikke er mulig finner dere sikkert en favoritt uansett - og dere vet jo allerede at det passer sånn nogenlunde med maten.

• Liker 3
Skrevet

TS: Fikk dere konkrete vinforslag av kokken, eller bare så generelle? Jeg ville gått på polet og spurt om hjelp til å finne en god Valpolicella, en god Barbera og en god Cotes du Rhone i omtrent samme kvalitet som dere ønsker i bryllupet, og så smaker dere rett og slett på alle tre. Helst sammen med maten selvfølgelig, men hvis det ikke er mulig finner dere sikkert en favoritt uansett - og dere vet jo allerede at det passer sånn nogenlunde med maten.

Jeg bor i dette vinlandet, Valpolicella er ikke i samme kategori som Barbera!

Jeg synes (smaken er jo som kjent som baken) at Valpolicella er tung og smaker billig.

Som du dog kan forstå, foretrekker jeg jo bobler..... ; )

Skrevet

Jeg synes (smaken er jo som kjent som baken) at Valpolicella er tung og smaker billig.

Du er sikker på at du snakker om Valpolicella og ikke f.eks Amarone? Valpo er jo en lett, saftig vin med lite tanniner og relativt lav alkoholprosent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen konkrete vinforslag nei, så derfor vi sliter. Og polet her er knøttlite, så de ansatte har ikke mye peiling på vin, pluss at utvalget er veldig, veldig lite. Er nok et av de minste polene i Norge. ;)

Alternativt kan vi droppe å kjøpe vinen i utlandet, og heller kjøpe på et større pol i Norge... Er det det tryggeste, mon tro? Litt sure penger, men vil jo ikke ha dårlig vin. Vi bor såpass langt unna et stort pol at vi ikke rekker å rådføre oss med dem før vi skal til utlandet og handle.

AnonymBruker
Skrevet

Med utlandet mener jeg en liten plass i Finland, trenger ikke akkurat være hemmelig. :P

TS

Skrevet

Du er sikker på at du snakker om Valpolicella og ikke f.eks Amarone? Valpo er jo en lett, saftig vin med lite tanniner og relativt lav alkoholprosent.

Saken er vel at jeg foretrekker Barbera og viner fra Piemonte!!

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Med Valpolicella forstås som regel en Valpolicella Classico, med andre ord en ren basic Veneto, på lik linje med en Beaujolais nouveau.

Det er ingen problemer å finne en Valpolicella som står seg til hjortekjøtt, men da snakker vi i hovedsak om Amarone della Valpolicella, alternativt om en Valpolicella Ripasso, og ikke om en ren Valpo.

Slik at begrepsinnholdet her hjemme på berget blir litt klarere.

Skrevet

Og det skal du få lov til, men det gjør fremdeles ikke en Valpolicella til en tung vin, slik du påsto.

Som Lille-pus er inne på vil jeg heller si at en Valpolicella kan være i overkant lett for viltkjøtt, og jeg ville nok heller valgt en ripasso - men det kommer selvfølgelig an på tilbehøret. Kokken har sagt (bla) Valpolicella, og da ville jeg stolt på ham i TS sitt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere, selv om jeg ikke føler meg så mye klokere. :P Men en Valpolicella Ripasso kan altså være noe?

Hva med Cotes du Rhone, noen sterke meninger om spesifikke viner der? ;)

Og siden jeg først spør og har dere med litt mer peiling her - hvilke viner er gode til festen etterpå (som altså skal drikkes uten mat til)?

Tror vi skal ønske oss et vinkurs i bryllupsgave. :ler:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Sett opp resten av hovedretten her inne du, så kan vi jo se om det kommer noen forslag i løpet av helgen?

Saustypen og grønnsakene, bruk av bacon (røyksmak)? Tyttebær (syre)? Kokte poteter, eller en behandlet potettype? Grønnsaker? - salat med dressing? Eller kokte grønnsaker? - asparges? Rosenkål? (begge deler er grønnsaker med litt typisk smak)

Vinkurs er da en herlig ide til bryllupsgave !

- og du.... forslag som kommer... ta dem med deg til kokken og hør hva h*n sier. Det er tross alt kokken som vet mest om alle smaksnyansene i maten som skal serveres :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp resten av hovedretten her inne du, så kan vi jo se om det kommer noen forslag i løpet av helgen?

Saustypen og grønnsakene, bruk av bacon (røyksmak)? Tyttebær (syre)? Kokte poteter, eller en behandlet potettype? Grønnsaker? - salat med dressing? Eller kokte grønnsaker? - asparges? Rosenkål? (begge deler er grønnsaker med litt typisk smak)

Vinkurs er da en herlig ide til bryllupsgave !

- og du.... forslag som kommer... ta dem med deg til kokken og hør hva h*n sier. Det er tross alt kokken som vet mest om alle smaksnyansene i maten som skal serveres :)

Kokken vår er ikke så enkel å få tak i, det tok oss to uker bare å få vite at vi burde kjøpe en av disse tre vintypene... Og nå er vedkommende på ferie. Så vi orker ikke mase mer der...

Langtidsstekt hjorteplomme, marinert rødkål, rotgrønnsaker, viltsaus og urtebakte poteter er hovedretten.

Takk for alle råd så langt. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til!

Valpolicella er en lett vin, akkurat som Barbera d'Alba. Dermed passer ingen av dem spesielt godt til hjort etter mitt syn (og etter objektive kriterier om hvordan man setter sammen mat og vin). Ripasso vil være noe annet.

Av de tre foreslåtte vil jeg si at Côtes du Rhône er det beste valget til hjort. Faktisk har jeg en å foreslå som vil kunne treffe et bredt publikum: Domaine d'Andézon. Alltid gode kritikker, og en anerkjent produsent.

http://www.dn.no/dnvinklubb/wine/domaine-dandezon-cotes-du-rhone-4/

http://m.vinmonopolet.no/index.php?sid=a95no159sd8ckg8udkehc4nmo0&action=roi&host=test.vinmonopolet.no&url=http%3A%2F%2Fwww.vinmonopolet.no%2Fvareutvalg%2Frodvin%2Ffrankrike%2Fdom-dandezon-2012%2Fsku-3133701

Anonymous poster hash: 12ae8...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Skal du i bryllupet?

AnonymBruker
Skrevet

PS: Selv foretrekker jeg ting som Crozes-Hermitage eller nebbiolo (Gattinara, feks) til hjort, men dette er langt mer krevende viner enn Domaine d'Andézon som jeg foreslo, og som jeg altså mener er lettere å like for å et bredt publikum, samtidig som den har nok tyngde til å matche hjorten og tilbehøret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...