Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er egentlig ganske kult og det er overhodet ikke nødvendig å være i narkose.

Da jeg tok Lasik for en del år tilbake, fikk jeg først en valium omtrent tjue minutter før prosedyren, mens jeg fortsatt satt på venterommet.

Da jeg kom inn på "operasjonsalen" ble jeg lagt på en benk som ligner undersøkelsesbenken på et vanlig legekontor, med en slags maskin i hodeenden.
Så sperret de opp øyet med en klemme som holder øyelokkene fra hverandre slik at du ikke kan blunke, fikk bedøvende øyedråper i to omganger og så førte de maskinen over øyet mitt.

Jeg fikk beskjed om å se rett opp i den røde lyssirkelen i maskinen, så åpnet de hornhinna mi med en slags liten "ostehøvel", som de vippet av som et slags hengslet lokk, kjente absolutt ingenting og så heller ikke en dritt, siden fokuset ble helt borte, alt ble som snø på tv'en. :P

Så fulgte en rekke lysglimt, før de la hornhinna på plass igjen. Total tid, ca et kvarter.

Så fikk jeg paralgin forte og ble ført inn på et mørkt rom hvor jeg skulle hvile i en halvtimes tid, med beskjed om at det var helt lov å sovne.

Ble deretter sendt hjem med en dose smertestillende i fall det gjorde vondt når bedøvelsen gikk ut, en lapp i hardplast til å teipe over øyet hver natt i en uke, samt to sovepiller; en til å ta med en gang jeg kom hjem så jeg kunne sove noen timer, og en til å ta på kvelden igjen slik at søvnmønsteret mitt ikke skulle føkkes opp.

Jeg hadde ingen smerter fra start til slutt og så helt klart allerede rett etter operasjonen.

Endret av Minya
Skrevet

Tok du bare ett eller begge øynene på en gang?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg greier det uten narkose. Jeg har klaustrofobi og må være i narkose bare jeg skal ta et mr bilde

Anonymous poster hash: 26418...510

Skrevet (endret)

Tok du bare ett eller begge øynene på en gang?

Jeg tok bare det ene, da jeg hadde elendig syn på ett øye og hundre prosent på det andre.

Tror ikke jeg greier det uten narkose. Jeg har klaustrofobi og må være i narkose bare jeg skal ta et mr bilde

Det er ingen maskin å ligge inni. Du ligger på en åpen benk med en lasermaskin som står på bevegelige stenger slik at de kan føre den over øyet ditt.

Omtrent sånn ser den ut; http://s.hswstatic.com/gif/lasik-laser1.jpg

Eller slik; http://laserlocators.com/wp-content/uploads/2013/06/C881C1B0-C36A-438E-6E03B90A82BF4CB3_main.jpg

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

mer redd dette sperret de opp øyet med en klemme som holder øyelokkene fra hverandre slik at du ikke kan blunke tror jeg får panikk hvis jeg ikke kan røre på meg

Du vet ikke om det er mulig i narkose?

Skrevet

Du kan røre på deg, klemmen er ikke en diger greie du setter hodet inn i, den er omtrent på størrelse med en vippetang.

Men du BØR ikke røre på hodet, da laseren må treffe øyet.

Valium demper evt panikk og du får valium for å slappe av og for at øyet skal slappe av slik at operasjonen går som den skal.

AnonymBruker
Skrevet

men vet noen om det mulig og ta laser i full narkose?

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke mulig å operere øynene i narkose, da man må ligge våken og fokusere på blinkende lys. I tillegg, når du sover, så går øynene ned under øyelokket i stede for å se rett frem.

Jeg vil anbefale deg å høre med de som driver med dette og spørre om eventuelle erfaringer med klaus. Eller dropp det hele ettersom det kan virke ganske problematisk etter hva du har fortalt.

Anonymous poster hash: b9692...f7f

AnonymBruker
Skrevet

sikker på det, har en optiker som sier det er mulig

AnonymBruker
Skrevet

En optiker er ikke en øyelege. Jeg jobber med optikere daglig, og har i tillegg tatt denne operasjonen. Å sove under operasjonen funker svært dårlig

Anonymous poster hash: b9692...f7f

AnonymBruker
Skrevet

les et av svarene her da https://answers.yaho...02120012AArWC95

You have nothing to worry about during your lasik surgery. Your procedure can be done under general anesthesia which means you are completely sleep; in the case, they would use small retractors to keep your eyelids open (they resemble disfigured paperclips). More likely, your procedure will be done with local anesthesia meaning that the surgeon or anesthesiologist will numb the area with local anesthestic (such as lidocaine or bupivicaine/Marcaine, as in the dentist office). They may or may not drift you off to sleep during the brief period that they inject the local numbing medication; they will most likely give you some sedating medication like midazolam/Versed (similar to Valium or Ativan), which is like having a few drinks. The best thing you can do is get a good nights sleep before and relax.

her står du kan gjøre det i søvne

Skrevet

Nei, man kan ikke ha narkose under en sånn operasjon. Og ja, jeg er sikker - jeg jobber på en klinikk som utfører øyeoperasjoner. Du må fokusere gjennom operasjonen, og det kan du ikke i søvntilstand/narkose.

Det er også veldig fort gjort, og fullstendig unødvendig med narkose. Vår kirurg bruker ca 15 minutter per øye. Disse sperrene som holder oppe øynene vil du nesten ikke engang merke. Du vil også få drypp på øyet hele veien som gjør at du ikke føler behov for å blunke, eller har noe ubehag.

Og om din optiker mener at du kan utføre en sånn operasjon i narkose, da tror jeg at jeg ville vurdert å gå til en ny optiker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...