Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har et par spørsmål i forhold til det å flytte til Kristiansand for å studere ved UiA. Tenker å leie leilighet på privatmarkedet og ikke leie studentbolig fra SiA, pga hund. Hvilke områder er det jeg bør prøve å leie i? Noe som er i gåavstand eventuelt kort busstur (og isåfall må det være gode forbindelser) til UiA og sentrum er å foretrekke. Er det Lund som gjelder? Er det veldig vanskelig å få leid med (liten) hund?

Hvordan er Kristiansand generelt som studentby? Har hørt endel om at byen er død om vinteren, men jeg har bare vært der om sommeren (og trivdes veldig godt altså).

Flytter ikke i år, men til neste år. Men fordi jeg ønsker å ta med hund er dette altså noe jeg fant ut er lurt å sjekke ut så tidlig som mulig, for jeg har jo hørt tusen skrekkhistorier om det å prøve å leie når man har hund.

Endret av McKibben
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kristiansand er en super studentby! bodde der første studieåret mitt og skulle gjerne bodd der lengre, men fant ut at studiet jeg gikk på ikke var noe for meg. selv bodde jeg i sentrum (bak Slottsquartalet) og anbefaler det! aner ikke hvordan det er med hund, men sikkert lurt å være litt tidlig ute ja. det kan være lurt å sette inn annonse på finn eller i lokalavisa slik at det er huseiere kontakter deg - og så vet de på forhånd at du har hund!

jeg synes absolutt ikke at byen er død om vinteren, selv om den er ekstra fin om sommeren. det er mye som skjer og et veldig bra uteliv! folk er generelt veldig åpne og hyggelige har jeg inntrykk av. veldig sjarmerende by!!

Skrevet

Dersom du skal leie privat blir det jo litt dyrere. I og med at du har hund tror jeg det er å sikte litt høyt å prøve å finne hybel midt i sentrum. Det er nok Lund som er første og beste jeg kommer på mtp priser og mulighet for hund, men også Søm kan være ideelt. Det tar ca 5 minutt med buss til UiA. Ellers er det meget meget billig å bo på Slettheia eller Grim.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare fulgt mye med på Finn ang leilighet til leie når det nærmer seg. Plutselig dukker det opp noe som passer perfekt.

Selv syntes jeg Kristiansand er helt super både på vinteren og på sommeren. Det yrer av uteliv på vinterstid, men så klart så er jo sommeren idyllisk her, og det yrer av liv uansett hvor du går.

AnonymBruker
Skrevet

Stedene aller nærmest UiA er Lund og Gimle (Gimlekollen). Sentrum er jo også helmax, fordi det går busser hele tiden, og man kan fint gå/sykle til skolen :) Eg kan være aktuelt, da har du gangavstang til sentrum, og Grim som også ligger litt utenfor sentrum. Tror nok det er vanskelig å få plass å bo med hund, men jeg kjenner ei som studerer og har hund, så det er ikke helt umulig :) Du må nok bare være ekstra på hugget i boligjakten! Jeg syns Kristiansand er en fin studentby :) Jeg trives i alle fall veldig godt og har blitt veldig glad i byen. Det er ting som skjer i ukene og det er mange muligheter for å finne på ting med medstudentene :) Jeg er ikke enig i at byen er død på vinteren, jeg syns det er kjempekoselig! De setter opp skøytebane og lysshow på torget, og pynter opp med julelys i gatene :) Jeg tror nok ikke at Kristiansand er mer død om vinteren en noen som helst annen norsk by ;) Men jeg synes derimot det er uuthodelig mange folk i Markens om sommeren! Man går jo nesten i kø på de fine dagene :P

Anonymous poster hash: 72be8...737
Skrevet (endret)

Takk for svar dere! Kristiansand virker for meg som en helt herlig by. Er der ofte om sommeren og klarer ikke å se for meg at det er en død by om vinteren, så det er godt at dere bekrefter at byen er fin da også :)

Jeg regner med at jeg må betale endel for en sentral leilighet med grei-høy standard som i tillegg godtar dyrehold. Men jeg kikka litt på finn, og etter det jeg ser så ser prisene faktisk ut til å være greie i Kristiansand, sånn ift til andre byer. Håper på å få skaffet meg en deltidsjobb også, er det greit å fa tak i der tro?

Hvordan er kollektivtransporten? Om jeg hadde bodd litt lenger fra UiA/sentrum, er det fort og greit å hoppe på en buss? Mange avganger og sånt?

Jeg lurer på om det kan være en idè å legge ut en annonse på finn under "leilighet ønskes leid", men er litt usikker på hvordan jeg skulle ha formulert meg så det høres bra ut for utleiere. Jeg tenkte å si noe om at jeg kan skrive under på en kontrakt hvor jeg tar på meg alt økonomisk ansvar for eventuelle skader. Men da fremstår det kanskje som at bikkja mi er litt sånn piraya? :fnise: Uansett blir vel ikke dette før om en stund, det er jo trossalt ikke før til neste år jeg faktisk flytter.

Endret av McKibben
Skrevet

Legg ut et innlegg på kjøp og salg vest-agder. Der kan du spørre om alt mulig rart. Bare skriv noe ala "Hei, vet ikke om dette innlegget passer inn her, men prøver likevel" osv osv.

Andre grupper du kan legge igjen et innlegg i kan være feks "For jenter i Kristiansand. Bytte-salg-kjøp" heter den. Eller "Kjøp og salg for JENTER på sørlandet"

Der er det nok mange som kan gi deg masse tips!

Skrevet (endret)

Tusen takk for tips Alja, for en god ide :biggrin:

Endret av McKibben
Skrevet

Tusen takk for tips Alja, for en god ide :biggrin:

Glemte selvfølgelig å skrive at gruppene finner du på facebook, men i dagens samfunn så forstod du sikkert det :P

AnonymBruker
Skrevet

Kristiansand er en flott by :)

Du har fått mange gode tips, jeg vil bare si at de aller, aller fleste bussene går forbi UiA, så det er stort sett ikke noe problem å bo i andre bydeler. Personlig ville jeg bodd på Lund, Gimlekollen, Justvik, Søm, Hånes eller lignende, altså på øst-siden av byen med direkteforbindelse som ikke må gjennom byen for bussen kommer til UiA. Vil du vestover går det direktebuss til Vågsbygd i alle fall, men det er et stykke unna skolen (ikke med bil).

Anonymous poster hash: 4163c...8ad
Skrevet

Har hørt at kollektivtransport ikke er den beste, noen som kan si litt om det? Er det greit med busstopp og avganger eller er det lenger mellom det?

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at kollektivtransport ikke er den beste, noen som kan si litt om det? Er det greit med busstopp og avganger eller er det lenger mellom det?

Kommer også an på hvor i byen du bor :)

akt.no, der kan du kikke litt :)

Anonymous poster hash: 4163c...8ad

Skrevet

Takk :) Om det er andre som har erfaring med å bo/studere i Kristiansand er det bare å fortelle :)

Skrevet

Jeg hadde nok satset på Lund, Grim eller Vågsbygd på mpt leiepriser og avstand. Vågsbygd er så klart på andre siden av byen, men stort sett greit med buss og de går direkte til UIA. Lund er selvfølgelig å foretrekke, men utleiere vet også at de kan utnytte beliggenheten. Grim har gåavstand til sentrum og greie priser. Ser noen foreslo Justvik, og det er det i grunnen et ikke- eksisterende kollektivtilbud.

Skrevet (endret)

Kristiansand er en flott by, bodde der i fire år som student (jobbet også ved siden av studiene). Bodde først 2 år i sentrum (posebyen) og deretter 2 år ved UiA. Jeg likte meg nok best i sentrum, men det er en smakssak. Privatmarkedet kan være dyrt, kommer nok helt an på hvor man velger å bo og om man velger kollektiv eller hybel/leilighet.

Jeg er veldig glad i Kristiansand, men byen ble litt liten for mitt vedkommende. Men det er jo en vane- og smakssak, jeg trivdes veldig godt bare for å understreke det. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Ung tøff mann
Skrevet (endret)

Takk :) Om det er andre som har erfaring med å bo/studere i Kristiansand er det bare å fortelle :)

Dårlig studentmiljø, men trivdes veldig bra i de årene jeg gikk der. Ca. sommer fra midten av April og langt ut i September. Flotte steder til både å gå tur og bade.

Bøllete Politi riktignok, har mistet trua på Politiets rolle i samfunnet etter min tid der nede, men ellers har jeg bare positive ord og si om Kristiansand :)

Endret av Ung tøff mann
Skrevet

Takk for alle innspill, heller nok veldig mot å leie i Lund hvis jeg får tak i noe hvor det er lov å ha hund som ikke blir alt for dyrt :)

Dårlig studentmiljø, men trivdes veldig bra i de årene jeg gikk der. Ca. sommer fra midten av April og langt ut i September. Flotte steder til både å gå tur og bade.

Bøllete Politi riktignok, har mistet trua på Politiets rolle i samfunnet etter min tid der nede, men ellers har jeg bare positive ord og si om Kristiansand :)

Kan du si litt mer om hvorfor du mener det er dårlig studentmiljø der? :)

Gjest Ung tøff mann
Skrevet (endret)

Kan du si litt mer om hvorfor du mener det er dårlig studentmiljø der? :)

I nesten alle fagene jeg hadde var det fellesundervisning med flere klasser samtidig. Kunne være nesten 100 elever sammen i et auditorium. Er flere studieretninger hvor det er slik.

Endret av Ung tøff mann
Skrevet

I nesten alle fagene jeg hadde var det fellesundervisning med flere klasser samtidig. Kunne være nesten 100 elever sammen i et auditorium. Er flere studieretninger hvor det er slik.

Og jeg hadde kun undervisning i små klasserom med små klasser. Jeg foretrekker forøvrig undervisning i store auditorium framfor små klasserom. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Ciegus
Skrevet

Og jeg syns studentmiljøet er fantastisk. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...