AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Jeg har en datter på 3,5 år, og hun er annenhver uke hos meg og sin far. Dette har vært litt av og på. Jeg tror ikke jeg lyver når jeg sier at jeg er den som er mest rutinert og streng av oss. Far gir veldig ofte etter, istedet for å hanskes med konsekvensene, noe som gir meg mye jobb annenhver uke. Mange ganger føles det som å oppdra barnet på nytt. Det kan være alt fra henting i barnehagen, hvor barnet ALDRI vil bli med meg hjem. Far sier så klart at dette sliter aldri han med. Deretter er det hjemme, hvor hun kan finne på å kaste ting, eller bare ikke høre på meg når jeg ber henne om å f.eks gå å vaske hendene sine, rydde opp etter seg, spise fint osv. Da klikker hun, akkurat som om hun aldri har fått beskjed om det før. For noen uker siden var hun med faren sin på sydenferie og var borte fra meg i to uker. Når hun kom hjem til meg etter det, var hun helt eksemplarisk i én hel uke. Hun løp mot meg i barnehagen eller viste meg hva hun drev med. Hun hørte etter på alt jeg sa og det var bare god stemning hele den uka. Så dro hun til faren sin igjen én uke, og nå tilbake til meg, og nå er det bare trass igjen. Fra hun kom inn døra igår, har hun vært en liten ramp. Sist igår på vei til butikken, begynte hun å virre rundt innpå butikken, løpe rundt med mini-vogna si og når jeg stoppet henne å ga henne tilsnakk, roper hun bare til meg. På gåturen hjem igjen, ser hun en sølepytt, og jeg skjønte hva som kom til å skje.. Jeg har også lært at når hun ikke hører etter på f.eks butikken, kjøpesenteret og andre offentlige steder, hjelper det ikke å gå imot henne når hun ikke hører for å få henne til å bli med, for da bare løper hun vekk igjen, og plutselig ser det ut som vi leker "har'n". Så man må bare være tålmodig å "lokke henne" til seg, for å gi tilsnakk.. Vi har tre uker ferie sammen nå, og jeg aner ikke hvordan dette skal gå. Jeg trenger hjelp til å sette grenser. Eller, tror egentlig jeg er ganske god på det, men tror far saboterer ved å ikke være like konsekvent.. Hva kan jeg gjøre?Anonymous poster hash: ce357...c98
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Skrevet 8. juli 2014 Kanskje hun er mer lei seg og frustrert enn hun er trassen. Jeg aner ikke hva slags foreldre dere er, og tar ingen forbehold om at dere gjør en dårlig jobb. Det kan likevel være vanskelig og sårt for henne å dra frem og tilbake, selv om det kan sitte langt inne å innse det. Bak sinne ligger som regel sårhet...Anonymous poster hash: e241d...898 3
sjøhest Skrevet 8. juli 2014 #3 Skrevet 8. juli 2014 Syns hun høres ganske normal ut, du trenger ikke å gjøre noe veldig spesielt. Bare velg dine kamper og vær konsekvent hvis du først sier noe. Dårlig oppførsel vil nok komme og gå i perioder uansett. :-) 1
Sjøhesten Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 Vær konsekvent, du gjør ikke noe galt. Men trassen du ser er nok også utløp for frustrasjon og følelser hun ikke klarer å sette ord på, der er ikke så lett å forstå eller forklare alt i den alderen. Du gjør det nok allerede, men samtidig som du er konsekvent og "streng" må du ogsåvise stor omsorg og interesse for henne, tilby mye kos og forsøke å se om du kan hjelpe henne å forstå følelsene sine. Trasser hun mye hos deg så er hun nok ganske trygg på deg:-) 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #6 Skrevet 8. juli 2014 Synes ikke så små barn skal ha 50% ordning. Ikke større barn heller for så vidt. Den ordningen eksisterer kun for foreldre, det har iallefall ingenting med barnets beste å gjøre. Små barn og barn generelt trenger så sårt stabilitet og forutsigbarhet. Jeg kan på død og liv ikke skjønne at foreldre gjør dette mot barna. Sender barnet som en hund frem og tilbake. Ikke en gang en hund, katt eller hamster hadde blomstret og elsket den tilværelsen. Jeg er selv alene med et ungt barn. Og selvfølgelig skal far og barn kjenne hverandre. Men her er det overnatting én helg i mnd, og pappaen kan få hente i bhg og leke gå tur på ettermiddagen, da gir han beskjed i forkant og MÅ holde avtalen. De kan også finne på ting en helgedag, på dagtid. Nok en gang, avtalen må og SKAL holdes. Finn en mer stabil ordning, ts. Gjør hverdagen levbar for lille barnet. Ro ned. Skap trygghet. Skal se hun blomstrer og endrer seg når hun kan slappe av igjen.Anonymous poster hash: 2a1ba...a10 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Hun er tydelig preget av å ha en 50/50 ordning, og da er det opp til dere foreldrene å løse dette på en måte som er best for barnet. Det beste ville nok være å få til en ordning der hun bor fast hos en av dere, og har samvær med den andre. Selvfølgelig ønsker ingen av dere å se henne mindre, men deres behov kommer faktisk i annen rekke nå. Anonymous poster hash: eafbe...187
Peter007 Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Hvilken samværsordning en har trenger slettes ikke ha noen betydning. Nå har vi bare hørt det fra den enes side. Virker være noen her som mener underliggende at barnet ikke bør ha kontakt med sin far. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Det høres unektelig slitsomt ut for barnet å bo i to hjem med ulik oppdragerstil og ulike regler. Barn i den alderen trenger stabilitet, forutsigbarhet og kontinuitet. Dere har valgt en bosituasjon for barnet som ikke er den beste for barnet. Mulig den er best for dere som foreldre, men barnet betaler prisen. Anonymous poster hash: 8ffe8...8c2 2
Gjest Iddy Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Det du beskriver er helt normalt. Jeg ville vært mer bekymret hvis datteren din ikke gjorde noen av de tingene. Barnet takler også helt fint at dere har forskjellig oppdragerstil, men det kommer selvfølgelig ann på oppdragerstilen og barnets temperament.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Jeg skal ikke legge skjul på at jeg selv skylder mye på 50-50-omsorgs-fordelingen, men prøver noen ganger å tenke "nøytral" slik at ikke ALL negativ oppførsel kan skyldes på det. Det er ofte lett å skylde på det, men hadde vært interessant å høre om andre barn, som ikke har en sånn ordning, også oppfører seg like "schizofrent" til tider og hvordan dere evt. hanskes med det? - TS Anonymous poster hash: ce357...c98
Gjest Iddy Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Det at barnet ditt forandrer atferd ut i fra hvem hun er hos er helt normalt. Barn og voksne gjør dette hele tiden, og barn som har samboende foreldre skiller også mellom mor og far. Selvfølgelig er dette et tegn på flere ting, noen åpenbare, men det er også et tegn på at barnet er mentalt fleksibel.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 Hvilken samværsordning en har trenger slettes ikke ha noen betydning. Nå har vi bare hørt det fra den enes side. Virker være noen her som mener underliggende at barnet ikke bør ha kontakt med sin far. Jeg mener t barnet bør på fast hos mor eller far, og ha samværsordning med mor eller med far. #7 Anonymous poster hash: 8ffe8...8c2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #14 Skrevet 9. juli 2014 Mitt er snart fire. Jeg har barnet mest. Det der høres kjent ut her og. Barnehagen skryter av snilleste, flotteste ungen. Barnefar skryter av snilleste, flotteste ungen. Besteforeldrene skryter av snilleste, flotteste ungen. Jeg lurer litt på hvor snilleste, flotteste ungen er for jeg har selv lyst til å stange hodet gjennom veggen. Anonymous poster hash: 78fc9...d51 2
Peter007 Skrevet 9. juli 2014 #15 Skrevet 9. juli 2014 Jeg mener t barnet bør på fast hos mor eller far, og ha samværsordning med mor eller med far. #7 Anonymous poster hash: 8ffe8...8c2 Blir et barn mindre trassig av dette? Noen beviser?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #16 Skrevet 9. juli 2014 Blir et barn mindre trassig av dette? Noen beviser? Ja. Stabilitet og forutsigbarhet er det viktigste i et barns liv. Hadde du likt å bo en uke her og en uke der de neste 15 årene? I think notAnonymous poster hash: 2a1ba...a10
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #17 Skrevet 9. juli 2014 Barnet er altfor lite til å ha 50/50. Ingen barn skulle behøve å flytte hver uke. Anonymous poster hash: 9edd5...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Ja. Stabilitet og forutsigbarhet er det viktigste i et barns liv. Hadde du likt å bo en uke her og en uke der de neste 15 årene? I think notAnonymous poster hash: 2a1ba...a10 Jeg tror helt klart barn foretrekker at mamma og pappa bor sammen, men de som jeg vet at praktiserer 50/50 med småbarn har gjerne maks fire dager før de bytter. Jeg er enig i at annenhver uke uten en av foreldrene sine vil være ganske ustabilt. Anonymous poster hash: 78fc9...d51
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Jeg tror helt klart barn foretrekker at mamma og pappa bor sammen, men de som jeg vet at praktiserer 50/50 med småbarn har gjerne maks fire dager før de bytter. Jeg er enig i at annenhver uke uten en av foreldrene sine vil være ganske ustabilt. Anonymous poster hash: 78fc9...d51 Å flytte hver fjerde dag er i alle fall ustabilt! Anonymous poster hash: eafbe...187 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 Å flytte hver fjerde dag er i alle fall ustabilt! Anonymous poster hash: eafbe...187 Jeg vil si at å bytte hjem, uansett, vil føles som ustabilt for ett så lite barn. Anonymous poster hash: 78fc9...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå