pippip Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Jeg tenker å overraske kjæresten min med en romatur i bursdagsgave, turen blir da iløpet av september. Er det noen som har noen gode tips til hva man må få med seg når man drar ned for en langhelg? colusseum er en selvfølge og hvis dere har tips til gode/koselige restauranter tar jeg gjerne imot det også.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Skrevet 8. juli 2014 Jeg er veldig glad i gaten Via del Governo Vecchio, rett fra ene enden ved Piazza Navona. Der har du restauranten Ciccia Bomba, veldig god pizza og pasta. En liten vinbar ligger vegg i vegg som jeg også liker. Lenger opp i gaten ligger iskrembaren frigidarium, som er helt fantastisk bra også. Anonymous poster hash: 677ea...0ea 1
pippip Skrevet 8. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2014 Tusen takk for tips, pizza, vin og is er jo en perfekt kombinasjon
Gjest Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Roma er en fantastisk by!! Min anbefaling - se byen ti fots - man kommer inn i så mange flotte smågater på den måten. Jeg har jo litt sans for det mer makrabra og vi fant denne http://en.wikipedia.org/wiki/Capuchin_Crypt Trevi fontenen er jo et must for et nyforelska par da. Skal dere inn i Vatikanet så stå opp tidlig. Vi kom oss opp tidlig og spaserte så si rett inn. Var nesten ikke kø da Forår godt hvorfor de kaller det for den Evige by!
Gjest Snuttepi Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 (endret) * Endret 30. desember 2014 av Snuttepi
pippip Skrevet 14. juli 2014 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2014 Ååå nå gleder jeg meg veldig Tusen takk for tips
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Roma er en stor, men veldig trygg og rolig by. Jeg har alltid følt meg trygg der. Vet ikke hva det er, men hele atmosfæren er helt spesiell. Ja, colosseum er et must. Men dere må også gå til trevi-fontenen! Veldig fin og veldig romantisk, og masse folk. Så må dere dra til vatikanet og se det sixtinske kapell, om dere kommer inn... Ellers ligger jo Roma inn i landet, så det er jo ikke noe hav eller sjø i nærheten, men bare det å være i Roma er vakket og nydelig. Anonymous poster hash: 2867f...bd0
Gjest Timber Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Det kan være fortsatt god temperatur i Roma i september, så husk å ta på noe som dekker skuldre og gå nedenfor knærne. Så slipper dere inn over alt. Går du i sommerkjole eksempel med bare skuldre, ta med et tynt sjal du kan legge over og ha kjole som rekker til nedenfor knærne. Som det nevnes, så bruk beina. Hele byen er jo omtrent en severdighet. Få kjøpt dere et bykart, så går ting veldig greit å finne fram også. Peterskirken er en av mine favoritter der, samme med Vatikanmuseumet. Her kan det være greit å være litt tidlig ute på dagen, slik at dere slipper å stå ekstremt lenge i kø. Som Snuttepi sier, ta turen på toppen også. Om dere går hele veien og ikke tar heisen halvveis opp, så er det litt mindre kø også. Siden dere skal på Colosseum, så få med dere Forum også. Da jeg var der så var det en billett til begge stedene. Der er det av og til folk som holder gratis guidet turer, så hopp på en av de om dere kommer over. De er gode på historien i Forum. Den krypten som er linket til over er verdt å se! Og husk å spise is! Masse is.
lashara Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 (endret) Roma er en fantastisk by!! Min anbefaling - se byen ti fots - man kommer inn i så mange flotte smågater på den måten. Jeg har jo litt sans for det mer makrabra og vi fant denne http://en.wikipedia.org/wiki/Capuchin_Crypt Trevi fontenen er jo et must for et nyforelska par da. Skal dere inn i Vatikanet så stå opp tidlig. Vi kom oss opp tidlig og spaserte så si rett inn. Var nesten ikke kø da Forår godt hvorfor de kaller det for den Evige by! når bør vi være på Vatikanet om morgenen da? Reiser i morgen.. Endret 15. juli 2014 av lashara
Gjest Skrevet 15. juli 2014 #10 Skrevet 15. juli 2014 når bør vi være der da? Reiser i morgen. . Jeg er jo ihugga morgenfugl så vi var vel der oppe i 8 tiden om jeg ikke husker feil Kan ikke ligge til lang på dag når man er i en så fantastisk by. Nyyyyyt turen 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Hvis dere er i nærheten av Termini, så anbefaler jeg Mamma Angela's Trattoria (nærmeste tube: Castro Pretorio) på det varmeste. Nydelig mat og sted, i tillegg til veldig sjarmerende crew. Bestill panna cotta til dessert! Anonymous poster hash: f8c3d...812
Gjest MissTajS Skrevet 16. juli 2014 #12 Skrevet 16. juli 2014 Jeg overrasket også kjæresten med tur til Roma i februar i år. Var der i ei uke og hadde supert vær. 20-25 varmegrader,og null turisme:) Vi fikk virkelig sett hele Roma. Startet alltid dagen tidlig,og småspiste overalt. Jeg må ærlig innrømme det at vi ble litt skuffet over maten,og jeg anbefaler på det sterkeste å ikke spise i nærheten av typiske turistplasser. Favoritten vår var besøket i St.Peters kirken. Var helt på toppen og fikk sett hele Roma. Hvis du har høydeskrekk eller klaustrofobi så anbefales det ikke. Anbefaler også å se pyramiden og nøkkelhullet . Mange turister som ikke vet om disse Kos dere masse, gå til fots overalt og dere får nok en fin reise:)
Antoinette Skrevet 16. juli 2014 #13 Skrevet 16. juli 2014 (endret) Besøk Vatikanstaten tidlig og da mener jeg ikke senere enn 06:00 om morgenen. Peterskirken og Sistina er et must. Ligg unna spisestedene som har menyer på 6 språk mm. som ligger rundt Forum Romanum, Collosseum etc. Turistfeller med rævva mat og da mener jeg rævva. Trevi, igjen- kom tidlig om morgenen. Det er et kaotisk helvete der nesten 24/7 Spansketrappen- nydelig, se opp for utkledde romersoldater som skal ha 5 euro for et bilde. Spis masse is og pizza :-D alle sier at det og det stedet er det BESTE, ikke alltid sant. Besøk Trastevere, nydelig nydelig bydel med nydelig mat Og eller bare kikk og kos dere, drikk kaffe og bruk hodet. Det finnes lommetyver og urtivelig folk i Roma som i alle andre byer. Og gode sneakers/joggesko. Brostensgater som er det mye av og det er drepen for føttene. Endret 16. juli 2014 av Antoinette
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #14 Skrevet 16. juli 2014 Besøk Vatikanstaten tidlig og da mener jeg ikke senere enn 06:00 om morgenen. Peterskirken og Sistina er et must. Ligg unna spisestedene som har menyer på 6 språk mm. som ligger rundt Forum Romanum, Collosseum etc. Turistfeller med rævva mat og da mener jeg rævva. Trevi, igjen- kom tidlig om morgenen. Det er et kaotisk helvete der nesten 24/7 Spansketrappen- nydelig, se opp for utkledde romersoldater som skal ha 5 euro for et bilde. Spis masse is og pizza :-D alle sier at det og det stedet er det BESTE, ikke alltid sant. Besøk Trastevere, nydelig nydelig bydel med nydelig mat Og eller bare kikk og kos dere, drikk kaffe og bruk hodet. Det finnes lommetyver og urtivelig folk i Roma som i alle andre byer. Og gode sneakers/joggesko. Brostensgater som er det mye av og det er drepen for føttene. 6?! Byen sover jo fortsatt da. Ingenting av Vatikanet og St. Peter's åpner før 8:30, det går fint å komme 10-15 minutter før på en helt vanlig hverdag. Anonymous poster hash: 677ea...0ea
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #15 Skrevet 16. juli 2014 6?! Byen sover jo fortsatt da. Ingenting av Vatikanet og St. Peter's åpner før 8:30, det går fint å komme 10-15 minutter før på en helt vanlig hverdag. Anonymous poster hash: 677ea...0ea Etter hva jeg husker starter køene ca. rett etter kl. 9. Grotten med Pave-kistene åpner sånn ca 9:15 - 9:30 et sted. Anonymous poster hash: 677ea...0ea
Antoinette Skrevet 16. juli 2014 #16 Skrevet 16. juli 2014 (endret) Det er feil, de åpner 07:00 og man vil jo se ute også. Og man slipper folkemassene og den mest brennende heten. Endret 16. juli 2014 av Antoinette
Boudicca Skrevet 16. juli 2014 #17 Skrevet 16. juli 2014 Besøk noen av de mindre kirkene i byen. Utrolig mye fin kunst der!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #18 Skrevet 16. juli 2014 Det er feil, de åpner 07:00 og man vil jo se ute også. Og man slipper folkemassene og den mest brennende heten. Jepp, ser det nå. Men jeg mener nok fortsatt at å være der fra ca 8:30/8:45 er undødvendig tidlig, dersom formålet med å komme tidlig kun er å være ute før de store køene kommer. (Busser med dagsturister ser ut til å ankomme ca. kl 9). Anonymous poster hash: 677ea...0ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå