AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Hvis man har en blodprosent/hb på 8,6 og man mister 4-5 dl blod, er det da grunn til bekymring?Anonymous poster hash: a66a0...f88
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 ved feks bloddonasjon så gir man jo en halv liter, så det går nok helt fint. tipper at du evt ville blitt omtåket og litt svimmel. men det er ikke livstruende Anonymous poster hash: f2456...615
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Hvis du har 8,6 så har du allerede veldig lav Hb. Det er ikke direkte farlig, har gjort det selv. Men du bruker lang tid på å komme deg igjen. Du kommer til å være slapp leeenge. Anonymous poster hash: 13362...2ee
Lillesiren Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Vet ikke helt om jeg skjønner problemstillingen din. Du har hb-nivå på 8,6 og har planer om å miste 4-5 dl blod til? Gjennom å gi blod da? De måler alltid blodprosenten din før du får gi blod, så det er vel heller egentlig ikke en reell problemstilling? Jeg hadde hb-nivå på 8 en periode og da var jeg relativt sengeliggende. Svimleanfall, utmattet, trøtt og generelt veldig uvel. Jeg var helt på grensen til blodoverføring.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Hvis det er blodgivning du snakker om, så tror jeg ikke du får gi. Jeg hadde Hb på 12 og ble bare sendt rett hjem igjen.. (med masse jerntabletter) Anonymous poster hash: 1b0cd...f0c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Nei ikke snakk om blodgiving. Har mistet ca den mengden blod gjennom dagen.Anonymous poster hash: a66a0...f88
Gjest Eurodice Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 (endret) Nei ikke snakk om blodgiving. Har mistet ca den mengden blod gjennom dagen.Anonymous poster hash: a66a0...f88 Hva er det som er skjedd med deg? Du burde egentlig være på sykehus hvis dette er tilfelle. 8,6 hb tilsvarer i underkant av 60 %. Endret 7. juli 2014 av Arabella 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Jeg har hatt 7,6 uten å måtte på sykehus. Men lurer på om hvor stort fall tap av 4-5dl tilsvarer. Kan det nå være lavere enn 7,6? Det har nå gått bra så det er vel ikke noe grunn til bekymring.Anonymous poster hash: a66a0...f88
Gjest Heartbeat Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Jeg hadde hb på 7 og ble sendt hjem , så du overlever nok. Men vil føle deg svimmel og slapp ei stund
Gjest Eurodice Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Nei ikke snakk om blodgiving. Har mistet ca den mengden blod gjennom dagen.Anonymous poster hash: a66a0...f88 Dette har du ikke svart på. Jeg spurte hva som var årsaken til at du hadde et blodtap på 4-5 dl i løpet av en dag. Jeg mener fremdeles at du må oppsøke lege/legevakt/sykehus.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Dette er ikke t spørsmål om matematikk. Kroppens funksjoner er det ikke mulig å regne seg frem til. Om du har lav hb, så er det et spørsmål om hvordan du mister ca. 1/2 liter blod som er med på å avgjøre hvordan kroppen din kompenserer for blodtapet samt hvordan nettopp din kropp arbeider med den lave hb kroppen din har. Begriper bare ikke hva som er årsaken til at du mister så mye blod på en dag og hvorfor du spør? Blodet består jo av annet enn hemoglobin. Hemoglobinet er viktig for transport av oksygen til alle kroppens organer. Har du for lite blir hele kroppen utsatt for for lite oksygen og det gir seg utslag på mange måter.Anonymous poster hash: ad379...f25 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #12 Skrevet 10. juli 2014 Årsaken er ikke noe jeg har så veldig lyst å dele. Men det er blitt tatt ny prøve og det har ikke sunket mer enn til 8,4. Føler meg ikke veldig dårlig, kan fint gå litt tur og gjøre dagligdagse ting. Blir bare fort tungpust, høy puls og kjenner fort melkesyra.Anonymous poster hash: a66a0...f88
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Når du vil ha et skikkelig svar, så betinger det at du gir opplysninger som trengs for å kunne vurdere situasjonen. Synes det er respektløst overfor oss som bruker tid på å prøve å sette oss inn i saken og svare at du gir halvveise svar og leke " katt og mus" med oss. Dette er min personlige mening! Andre synes kanskje dette er greit?Anonymous poster hash: ad379...f25 3
Gjest Eurodice Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 Når du vil ha et skikkelig svar, så betinger det at du gir opplysninger som trengs for å kunne vurdere situasjonen. Synes det er respektløst overfor oss som bruker tid på å prøve å sette oss inn i saken og svare at du gir halvveise svar og leke " katt og mus" med oss. Dette er min personlige mening! Andre synes kanskje dette er greit?Anonymous poster hash: ad379...f25 Dette er jeg helt enig i. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor TS laget tråden i det hele tatt, når hun ikke vil fortelle noe. Hvordan kan vi fremmede forklare eller vite noe om hennes situasjon, hva som er best å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 Jeg skylder dere ingenting og dere skylder ikke meg å bruke deres tid og energi på å svare. Jeg har fått fornuftige svar. Takk for det til dere.Anonymous poster hash: a66a0...f88
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Jeg er født med jernmangel. Til vanlig har jeg blodprosent på rundt 6,5. Legene kjenner til det men finner ikke årsaken. Da jeg tar jerntabletter stiger blodprosentet opp til 1,1-1,2 til dagen etter mensen. Da er den lav igjen. I går tok jeg en av mine regelmessige blodprøver og har 9,1. Det er lenge siden jeg tok tabletter så denne resultaten er jeg vel fornøyd med. Til vanlig med blodprosent på 6,5 er jeg ikke noe svimmel. Lever aktiv liv med trening som folk flest. Om du har normal blodprosent til vanlig og så synker den på kort tid, kan det merkes. Anonymous poster hash: b0231...3d7
lillsunshine Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 (endret) Jeg er født med jernmangel. Til vanlig har jeg blodprosent på rundt 6,5. Legene kjenner til det men finner ikke årsaken. Da jeg tar jerntabletter stiger blodprosentet opp til 1,1-1,2 til dagen etter mensen. Da er den lav igjen. I går tok jeg en av mine regelmessige blodprøver og har 9,1. Det er lenge siden jeg tok tabletter så denne resultaten er jeg vel fornøyd med. Til vanlig med blodprosent på 6,5 er jeg ikke noe svimmel. Lever aktiv liv med trening som folk flest. Om du har normal blodprosent til vanlig og så synker den på kort tid, kan det merkes. Anonymous poster hash: b0231...3d7 Mener du blodprosent nå og ikke jernlageret i seg selv? Viktig å skille mellom disse to. Jeg har lavt jernlager (ned til 3 - 4) da jeg målte meg, men hadde likevel knallgod blodprosent. Det ene betyr ikke det andre. Trodde at lav blodprosent var indikasjon på alvorlig sykdom eller noe, uten at lavt jernlager betyr det. Endret 10. juli 2014 av lillsunshine
Gjest Vevila Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Mener du blodprosent nå og ikke jernlageret i seg selv? Viktig å skille mellom disse to. Jeg har lavt jernlager (ned til 3 - 4) da jeg målte meg, men hadde likevel knallgod blodprosent. Det ene betyr ikke det andre. Trodde at lav blodprosent var indikasjon på alvorlig sykdom eller noe, uten at lavt jernlager betyr det. Man får lav blodprosent ved jernmangel og b12 mangel
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Lite mening i denne tråden, men når du får symptomer på anemi slik du nevner, er det ikke greit. Det er grunn til bekymring i seg selv, det samme er faktum at du har tapt en halv liter blod på en måte du ikke vil fortelle om, så jeg synes du uansett uavhengig av Hb-verdi skal oppsøke helsepersonell.Anonymous poster hash: 3996c...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 Lite mening i denne tråden, men når du får symptomer på anemi slik du nevner, er det ikke greit. Det er grunn til bekymring i seg selv, det samme er faktum at du har tapt en halv liter blod på en måte du ikke vil fortelle om, så jeg synes du uansett uavhengig av Hb-verdi skal oppsøke helsepersonell.Anonymous poster hash: 3996c...f2c Veldig enig! 0,5 LITER blod er faktisk ganske mye, og spesielt med en så lav Hb som du har. Siden du ikke vil oppgi årsaken her mistenker jeg at det kan være selvforskyldt, og da bør du i alle fall ta kontakted noen. Man mister ikke så mye blod ved "ingenting", og hadde det vært en ulykke hadde du jo oppsøkt helsevesnet. Jeg vil si at det kan være farlig med et så stort blodtap!Anonymous poster hash: cc500...f2b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå