AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Har en på 3,5 år som i det siste har begynt å utsette hele tiden. Det gjelder når hun skal rydde leker på kvelden, skal gå på do, skal drikke når hun legger seg o.l. ting tar så LANG tid, og jeg syntes det er et ork! Hun skal alltid "bare". Hun er ikke slik mot sin far, men mot meg (mor). Jeg sier f.eks; nå skal vi legge oss om 5 minutter, og hun svarer "ok". Hvis hun legger seg og vil ha noe å drikke, så spør hun etter å ha lest bok/sunget sang; "kan jeg drikke mer"? Og jeg sier da "siste gang"....og der blir hun sittende med flasken/glasset.. Noen gode råd? Anonymous poster hash: 4d3e2...ec4
Missy1 Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Hun gjør det ikke med far, men med deg. Hvorfor? Fordi du lar henne få lov, far sier nok konsekvent nei. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du må bli mer bestemt. Du kan si ifra 10min før leggetid og samtidig som du sier ifra om at hun skal legge seg om 10min så sier du at hvis hun skal drikke eller noe så må hun gjøre det innen de 10minuttene.
Nordvesta Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Det er ganske normalt at barn pusher grenser mest mot den de er tryggest på. Hun prøver så godt hun kan å teste deg og å se hvor langt hun kan strekke strikken. Det gjør hun fordi hun er et normalt barn og fordi hun er så trygg på deg at hun våger å tøye det så langt hun bare kan. Du må prøve å være i forkant, fortelle henne hva som skal skje og holde deg til det, men du må være konkret. En 3-åring har ikke noe tidsperspektiv (det utvikles i 5-6 års alderen) og 5 eller 10 minutter sier henne ingenting. Du kan feks. si: "når du har bygget med 10 klosser til så skal vi legge" eller "når barne-tv er slutt skal vi rydde og så er det kveldsmat". Det er konkret så et lite barn forstår. Og så må du være konsekvent og holde på det du har sagt. Blir det skrik og skrål så takler du det og står i det. Det er naturlig
minister-mio Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Hun er ikke gammel nok til å ha ansvar for når ting skal skje. Du bør kanskje være mer konsekvent.
Harlekin Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Høres ut som min datter det der ... jeg er ikke flink til å være konsekvent, det innrømmer jeg, og gir meg lett på små ting som jeg synes er uviktige. Men jeg vet at svaret på ditt og mitt problem er nettopp det - vær konsekvent og gjør det du har sagt du skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Ts her! takk for mange gode råd! Dere har nok rett -, jeg er for lite konsekvent. vi kan f.eks bruke 30 min å gå hjem fra barnehagen og hjem ( er 5 min gå tur), fordi hun vil leke og ha det moro. Jeg begynner å bli litt lei den utsettingen. Noen som har noe konkrete råd i disse tilfelle: - vil leke i alle apparater når vi går hjem fra barnehagen (husker o.l.). Ikke alltid jeg orker etter en 8 timers arbeidsdag. - Vil "drikke" fra vannflaska sin "hele kvelden" når hun har lagt seg takk!! Anonymous poster hash: 4d3e2...ec4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Ts her! takk for mange gode råd! Dere har nok rett -, jeg er for lite konsekvent. vi kan f.eks bruke 30 min å gå hjem fra barnehagen og hjem ( er 5 min gå tur), fordi hun vil leke og ha det moro. Jeg begynner å bli litt lei den utsettingen. Noen som har noe konkrete råd i disse tilfelle: - vil leke i alle apparater når vi går hjem fra barnehagen (husker o.l.). Ikke alltid jeg orker etter en 8 timers arbeidsdag. - Vil "drikke" fra vannflaska sin "hele kvelden" når hun har lagt seg takk!! Anonymous poster hash: 4d3e2...ec4 Det der med å leke og å bruke land tid hjem fra barnehagen, høres kjent ut. Vi har 15min å gå hjem, og da skal vi se på alt og ta på alt og hoppe på alt. Det tar liksom ååååår og daaaag. Der og da får jeg ikke gjort stort, annet enn å være streng å si at "nå må vi gå" eller finne på en god grunn til at det blir gøy å komme hjem. I begynnelsen når jeg ble drittlei, pleide jeg å ta "ungen under armen" så vi kom oss hjem, men det er jo ingen straff, så.. Nå hender det imidlertid at hun er så sliten etter barnehagen at hun ikke orker å gå hjem, og ender opp med å nesten gå i søvne. Så det å bære en 18kg's stor klump sovende på armen, skjønner jeg at for mange bilister må se utrolig rart ut.. Anonymous poster hash: a9de2...597
sjøhest Skrevet 8. juli 2014 #11 Skrevet 8. juli 2014 Fyll heller oppi et glass med vann om kvelden, hun kan drikke det men etterpå er det nok. Istedenfor at hun sitter og sutter på en flaske i en evighet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå