Gå til innhold

Celleforandring i livmorhalsen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg fikk akkurat beskjed av gynekologen min at de oppdaget celleforandringer i livmorhalsen min, skal tilbake om 6 måneder for sjekk, og han beroliget meg og sa at det sannsynligvis ikke var noe galt. Likevel var jeg dum nok til å Google det, og ser nå for meg kreft, operasjoner, og et liv uten barn... er det noen her som har fått samme beskjed? Hvordan gikk det? Er livredd for at det skal utvikle seg til kreft :( er akkurat blitt 24 år gammel.

Anonymous poster hash: ce46c...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Celleforandringer i livmorhalsen er utrolig vanlig. Det kan være fra menstruasjon, litt sopp, små infeksjoner osv. Derfor tas det alltid en test fra 3-6 mnd senere for å se om det har blitt en videre forandring. Ta det med ro, det er ytterst sjeldent det er noe farlig :hug:

Anonymous poster hash: 49aa6...6b5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at kroppen reparerer celleforandringer selv. Du har ikke hissige forandringer, derfor gir e kroppen din tid til å stabilisere eller fjerne forandringene. Hissige forandringer undersøkes videre med utvidet vevsprøve med en gang. Formålet med rutineundersøkelsen er nettopp å kunne følge med og ta ting i tide.

Anonymous poster hash: 5a547...c92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også beskjed om celleforandringer, da var jeg ca 27 år. Nå er jeg snart 40, de har aldri funnet noe mer enn bare den ene gangen. Men jeg er nøye med å ikke slurve med å ta celleprøver hvert tredje år, for det satte en støkk i meg også,

Anonymous poster hash: ebdee...53e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg fikk akkurat beskjed av gynekologen min at de oppdaget celleforandringer i livmorhalsen min, skal tilbake om 6 måneder for sjekk, og han beroliget meg og sa at det sannsynligvis ikke var noe galt. Likevel var jeg dum nok til å Google det, og ser nå for meg kreft, operasjoner, og et liv uten barn... er det noen her som har fått samme beskjed? Hvordan gikk det? Er livredd for at det skal utvikle seg til kreft :( er akkurat blitt 24 år gammel.

Hei trådstarter. Jeg har vært igjennom det samme som deg. Fikk brev fra lege i posten om at det var funnet celleforandringer på livmorhalsen. Dette er ikke farlig, men må mulig fjernes. Så du må ikke bli engstelig sto det. Dette skjedde i 2007. Det er veldig mange år siden nå. Jeg var 30 år da det skjedde. Og følte meg for ung til å få sånnt.

Jeg fikk beskjed at jeg hadde celleforandring grad 3. Og den graden er svært høy, så derfor måtte jeg fort inn å ta laser. Legen sa at jeg kunne ta en dypere laser siden jeg hadde barn, men da kunne jeg ikke få barn igjen. Men jeg kunne også ta en som ikke var dyp, og da kunne jeg få barn igjen. Hvis jeg tok den dypeste ville jeg garantert aldri få celleforandringer igjen sa han, men hvis jeg tok den andre, så skjedde det mest sannsynlig aldri heller, så jeg tok den andre type laser. Så jeg kan få barn igjen.

Legen sa at mest sannsynlig vil dette få meg til å sette mer pris på livet mitt, og det gjorde det. Jeg nyter hver dag, og jeg ser livet med andre øyne, og tenker på hvor mye jeg skal være glad for det.

Men... jeg har aldri fått problemer med celleforandringer siden den gang, så jeg vil si at du må ikke bekymre deg. Dette er ganske vanlig, og det er jo ikke sikkert at celleforandringer blir kreft. De sa til meg at de bare ikke tok noen sjanser. Jeg hadde fått en rift på livmorhalsen etter å hatt sex rett før dette skjedde, så jeg mistenker at det er riften som førte til dette, og ikke noe annet, men jeg vet ikke.

Du må bare slappe av. Jeg vet at dette går bra. Bare la legene avgjøre hva som må gjøres med det. Og du mister ikke muligheten til å få barn. Slapp helt av. :)

Anonymous poster hash: 04d5f...407

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte tilbake med en gang for sjekk, for jeg hadde hissige celleforandringer. Men som jeg skriver rett over her, så lurer jeg på om det var en rift som bare ga utslaget. Kjæresten min klarte av en eller grunn til å skrape meg med en negl hardt rundt livmorhalsen før det skjedde, slik jeg begynte å silblø, og da jeg tok celleprøve så ble legen overrasket over at celleforandringene var på grad 3. For det var ikke lenge siden jeg tok celleprøve før det, og det er sjelden nivået er kommet så høyt. Men jeg fortalte han ikke om neglen osv. Høres helt villt ut, men jeg mistenker at det var det som ga utslaget men har ikke spurt legen om det. Turde ikke si det. Men siden 2007 , har jeg aldri hatt noen form for helseproblemer. Og da begynte jeg å trene, for jeg trente så lite før. Jeg ble mer bevisst på livstilen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også et brev i posten om dette. Gikk tilbake etter 6 måneder, og da var det borte. Jeg var livredd for at jeg holdt på å få kreft, men gynekologen sa at det var veldig vanlig, og det var veldig få av disse som fikk beskjed om celleforandringer som faktisk fikk kreft.

Anonymous poster hash: 39c83...1e1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme beskjed som deg og var tilbake 6 mnd etterpå for ny celleprøve. Denne viste fortsatt forandring hos meg og da ble jeg sendt videre til sykehus for å ta biopsi der. Jeg husker ikke hvilken grad jeg hadde forandring i, men den var da høy nok til at de ønsket å fjerne vevet med celleforandring. Så da kom jeg inn noen mnd etterpå for en konisering der de fjerner det ytterste laget av livmorhalsen, der forandringene satt. Helt udramatisk og ikke spesielt smertefullt heller.

Jeg føler ikke at jeg holdt på å få kreft, eller at jeg har fått livet i gave. Litt ekkelt var det selvfølgelig, men jeg skjønte fort at det ikke var noe å uroe seg så veldig for. Det er rett og slett forandringer som i noen tilfeller kan være forstadier til kreft, uten at det er sikkert at det utvikler seg. Og siden de ikke vet om det vil utvikle seg eller ikke så fjerner de det heller, som en forholdsregel. Jeg var forresten rundt 24 år da selv.

Anonymous poster hash: 2cd9d...cc8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme beskjed som deg og var tilbake 6 mnd etterpå for ny celleprøve. Denne viste fortsatt forandring hos meg og da ble jeg sendt videre til sykehus for å ta biopsi der. Jeg husker ikke hvilken grad jeg hadde forandring i, men den var da høy nok til at de ønsket å fjerne vevet med celleforandring. Så da kom jeg inn noen mnd etterpå for en konisering der de fjerner det ytterste laget av livmorhalsen, der forandringene satt. Helt udramatisk og ikke spesielt smertefullt heller.

Jeg føler ikke at jeg holdt på å få kreft, eller at jeg har fått livet i gave. Litt ekkelt var det selvfølgelig, men jeg skjønte fort at det ikke var noe å uroe seg så veldig for. Det er rett og slett forandringer som i noen tilfeller kan være forstadier til kreft, uten at det er sikkert at det utvikler seg. Og siden de ikke vet om det vil utvikle seg eller ikke så fjerner de det heller, som en forholdsregel. Jeg var forresten rundt 24 år da selv.

Anonymous poster hash: 2cd9d...cc8

Helt sant. Selv om jeg fikk grad 3, som er ganske høy grad av celleforandring, så fikk jeg beskjed om at det var fullt mulig at dette ikke hadde blitt kreft. Det er bare for å være på den sikre siden de tok laser på livmorhalsen min. Så du må bare slappe helt av, og være glad legen følger med på det for å være på den sikre siden :)

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg har også hatt celleforandringer, men etter omtrent 1,5 år gikk det tilbake av seg selv. Det er veldig vanlig å ha celleforandringer, og som regel går det tilbake, så ikke bekymre deg. Nå blir du fulgt opp, og det er en god forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...