Gå til innhold

Leie ut kontor i egen bolig til eget AS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal starte AS og har ingen behov for fancy kontor, da jeg aldri vil ha kunder på kontoret, men reiser alltid ut til kunden.

Siden jeg da skal starte et AS åpner jo muligheten seg for å kunne leie kontor av seg selv, og dermed få husleien skattefritt utbetalt.

Spørsmål er da om boligen og kontoret kvalifiserer....

Det aktuelle er et rom i kjelleren på 15-20m2 som skal innredes til kontor.

Det er ikke egen inngang til kjelleren, men det er inngang på baksiden av huset, der man da må gå gjennom kjøkkenet for å komme til en trapp ned til kjelleren.

Tanken var da å leie ut inngang, liten entre, "kantine" og kontor.

Er dette helt på grensen, men innafor. Eller er kravet til ekslusiv egen inngang direkte til kontoret absolutt?

Anonymous poster hash: c9316...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt på tynn is her, for denne delen av utleie kjenner jeg ikke til, men om du leier ut lokalene til "næring" må ikke bygget/den delen av bygget være regulert til det da?

Det skilles vel mellom eiendommer regulert for næring og bolig og jeg trodde dette var et av de punktene dette ville slå ut.

Som sagt, dette vet jeg ikke, men jeg ville sjekket opp den biten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt på tynn is her, for denne delen av utleie kjenner jeg ikke til, men om du leier ut lokalene til "næring" må ikke bygget/den delen av bygget være regulert til det da?

Det skilles vel mellom eiendommer regulert for næring og bolig og jeg trodde dette var et av de punktene dette ville slå ut.

Som sagt, dette vet jeg ikke, men jeg ville sjekket opp den biten først.

Nei, man kan fritt leie ut eget kontor til seg selv. Men det er altså kravene til å være kvalifisert jeg er usikker på. Det listes opp en masse punkter til hva som kan kvalifisere. Men det sies ingenting om hvor mange eller hvilke av disse som må oppfylles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel kanskje an på hvor mye du skal påstå at leien koster?

Jeg kjenner ikke til reglene rundt dette, men mine foreldre driver et as (håndverksbedrift), og de har ikke kontor på bedriftslokalet pga innbrudd. Og de får da fratrekk/leie (husker ikke helt hvordan det ble gjort) siden de har kontoret hjemme. Og de har bare en laptop i stua liksom.... Men er regnskapsføreren som sa de kunne skrive det opp, så skulle tro at det er mulighet for å ikke gjøre såå mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha i minne at om du skal selge boligen en dag og den benyttes til utleie til næring tilfaller det skatt på gevinst.

Snakk med en revior, kan være vel anvendte penger.

Anonymous poster hash: 97038...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktig at du legger deg på "gjengs" leie ihvertfall. Sånn omtrent den summen du ville ha tatt om det var et fremmed firma som leiet til deg.

Litt av et minefelt dette. Anbefaler deg å ringe Skatteetaten å høre.

Anonymous poster hash: 11191...2b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ha i minne at om du skal selge boligen en dag og den benyttes til utleie til næring tilfaller det skatt på gevinst.

Dette kom jeg heldigvis over tidligere. Eneste ulempen er at jeg må planlegge 1 år i forveien før jeg selger for å slippe skatt på den andelen av boligen som leies ut til firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktig at du legger deg på "gjengs" leie ihvertfall. Sånn omtrent den summen du ville ha tatt om det var et fremmed firma som leiet til deg.

Litt av et minefelt dette. Anbefaler deg å ringe Skatteetaten å høre.

Er nok like greit å ringe de anonymt, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regnskapsfører mener du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskapsfører mener du vel?

Nei. En revisor kvalitetsikrer jo regnskapsførerens arbeid, ergo kan revisoren det regnskapsføreren kan og gjerne litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far leier ut en hel boenhet (en av tre leiligheter) i huset sitt til sitt eget AS. Det eneste han har sagt var at han måtte være veldig nøye på at den ikke ble brukt til overnatting/noe som var i nærheten av bolig samtidig. Nå tviler jeg veldig på at kemneren eller hvem det nå er som undersøker slik faktisk tar seg en uanmeldt tur innom, men ingen familie/venner som er på besøk kan overnatte akkurat der mer. Resultatet er at han har flyttet ut alt som ligner på senger fra enheten, bruker stua som kontor og møterom om han tar i mot besøk i anledning jobb (rimelig luftig sådan ettersom det er en ganske stor stue) og soverommet som lagerrom/arkiv. Kjøkken og baderom/toalett er det jo helt normalt å ha på kontor uansett, så det har han ikke gjort noe med utover at det ikke egentlig er i bruk. Han går jo heller på dassen i den leiligheten han bor i.

Anonymous poster hash: dc7d8...8ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene til et godkjent leiekontor er egen inngang og eget tilknyttet toalett. Husleien må selvfølgelig være markedsleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...