Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører av og til at folk fra andre land blir sjokkert over hvor lite vi faktisk jobber her i landet. Ikke bare har vi kortere arbeidsdager, men svært mange jobber også mindre enn 100%.

Og så tenker jeg da på maset om at vi mangler arbeidskraft. Jobber vi for lite?

Hvor mange % jobber du og har du kapasitet til å jobbe mere.

Hvorfor jobber du egentlig akkurat så mye/lite som du gjør?

Anonymous poster hash: a9c2d...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber 100%, mer i perioder. Har kapasitet til å jobbe enda mer, men har ikke lyst til det. Fritid er viktig for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber kun 10% nå mens jeg studerer. Regner med å jobbe litt over 100% de første årene etter jeg er ferdig utdannet, men ønsker å kutte ned så snart det er mulig.

Anonymous poster hash: 5dd4d...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke land sammenlikner vi oss med da? Husk at mange av disse landene ikke har hjemmekontor, har siesta etc.

Nordmenn i arbeid generelt er målt til å være ganske effektive per tidsenhet så det er ikke bare arbeidstidens lengde som spiller noen rolle for produksjonsevnen. Innen mitt fagfelt er det også en del uregistrert arbeidstid som gjøres hjemme på kveldstid og som bidrar til å øke produksjonen, men det ser muligens ikke så fancy ut på diverse statistikker.

Anonymous poster hash: 7ae30...27b
  • Liker 4
Skrevet

Uten at jeg skal si noe sikkert, men hvertfall til butikkjobber tror jeg heller en arbeidsgiver vil gi 100% til en svenske siden disse har et godt rykte med å jobbe mye og jobbe hardt. Det er ikke det at nordmennene ikke vil jobbe 100%, men de får rett og slett ikke jobbene og må dermed ta seg til takke med 40-50 og 60%.

Selvfølgelig finnes det nordmenn som ikke vil jobbe 100%, men de som vil føler jeg blir litt kastet bort i bunken når en svensk (eller polsk etc) kommer med en like god søknad.

Skrevet

Leste en studie som tok for seg hvordan vi i dagens samfunn ser på eksempelvis mennesker som bodde i middelalderen. Og hvordan de fleste trodde folk tidligere jobbet MYE mer enn det vi gjør i moderne tid. Det viste seg å være motsatt, ekstrem forskjell faktisk.

Jobb tidligere var langt mer fleksibel, man hadde ikke åpningstider, telefoner å forholde seg til osv. Så lenge en jobb ble gjort innen et tidsvindu spilte det ikke så stor rolle når det ble gjort. I motsetning til idag hvor man gjerne balanserer flere oppgaver og også skal være tilgjengelig for hverandre og kunder.

Vi jobber også MYE mer effektivt idag enn tidligere (snakker da på generell basis). Arbeid har også blitt mer krevende med tanke på kunnskap, etterutdanning og erfaring. Før kunne man langt enklere få en godt betalt jobb uten spesielle utdannelser. Idag er dette mer normen og forventet. Har du da ikke dette innenfor mange fagfelt kan det bli sett på som negativt.

Den mengden tid man må bruke før man overhodet kan begynne å jobbe skikkelig er derfor langt større nå enn tidligere, og man blir mer spesialisert.

Tidligere var det også en langt mer tradisjonell fordeling hvor mannen jobbet ute mens kona jobbet hjemme. Disse var svært separerte. Idag jobber kvinner ikke mye mindre enn menn samtidig som at oppdragelse, husarbeid etc fordeles i MYE større grad hjemme enn tidligere. Den totale arbeidsmengden idag kontra flere tiår siden er derfor høyere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor effektivt alle jobber, men de som er ansatt i kommunehuset i kommunen min begynner arbeid klokken 09:00, lunsj 11:30-12:15 og kan gå hjem 14:00. I tillegg er det unødvendig mange kaffepauser og møter som først og fremst tar for seg om alle hadde en fin helg. Når jeg sammenlikner mine og kjentes arbeidstider får jeg fnatt av å tenke på at de i kommunen tjener så mye som de gjør.

Anonymous poster hash: 00799...b4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og samboeren jobber 100% og det er vi pent nødt for å få det til å gå rundt og ungen er i barnehagen. Vi tjener tilsammen rundt 750.000 i året.

Mine foreldre klarte seg med at bare pappa jobbet, mens mamma var hjemme og de hadde råd til større hus enn oss. De måtte heller ikke ta opp billån for å kjøpe bil. Pappa jobbet som elektriker og tjente helt gjennomsnittlig.

Anonymous poster hash: 1b37f...177
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i Sverige nå, jobber mye mer enn jeg gjorde i Norge. Så ja, nordmenn jobber mindre

Anonymous poster hash: 17e93...003
AnonymBruker
Skrevet

Leste en artikkel iThe Economist for noen mnd siden der de viste til at mange andre land hadde de lengre arbeidstid enn oss, men vi var mye mer effektive på jobb, så vi fikk mer gjort.

Anonymous poster hash: ac3c2...d84
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobbdeltakelsen blant kvinner er veldig høy i Norge.

Synd den stuper i takt med ikke-vestlig innvandring.

Anonymous poster hash: 0b3fa...103

AnonymBruker
Skrevet

Med 4 fridager så langt i sommer, føler jeg ikke akkurat at jeg bidrar til å dra snittet ned.

Anonymous poster hash: 87c69...aa3
AnonymBruker
Skrevet

Med 4 fridager så langt i sommer, føler jeg ikke akkurat at jeg bidrar til å dra snittet ned.

Det er akkurat som med uføre, eller lærere.

Folk tror en generell betraktning handler om DEM personlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor effektivt alle jobber, men de som er ansatt i kommunehuset i kommunen min begynner arbeid klokken 09:00, lunsj 11:30-12:15 og kan gå hjem 14:00. I tillegg er det unødvendig mange kaffepauser og møter som først og fremst tar for seg om alle hadde en fin helg. Når jeg sammenlikner mine og kjentes arbeidstider får jeg fnatt av å tenke på at de i kommunen tjener så mye som de gjør.

Anonymous poster hash: 00799...b4b

Får mer fnatt av at deres lønn reduserer min lønn ved at vi som jobber privat faktisk lønner disse menneskene via skatter og avgifter.

Anonymous poster hash: 3e4ff...a71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat som med uføre, eller lærere.

Folk tror en generell betraktning handler om DEM personlig.

Ikke i det hele tatt, det er mer det at jeg driter totalt i sånne ting siden jeg jobber såpass mye som jeg gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i utlandet hvor dagene er laasnge. Forskjellen er at vi må være mer produktive her til lands. Derfor vil heg dtille meg kritisk til statistikk rundt dette.

Anonymous poster hash: dfc1f...fbc

Skrevet

Har faktisk fått høre "du er ikke svensk, vel?" Eller "du jobber jo som en polakk!". Nå jobber jeg "bare" 100% pga jobben til min samboer, men før jeg fikk barn jobbet jeg 260-280 timer i mnd. Etter permisjonen frem til mai i år jobbet jeg 150%.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til dags dato aldri kunnet forstå hvorfor folk ikke jobber mer, men nå fikk jeg svaret ENKELTE nordmenn er late. Selv jobber jeg 100-150% året rundt, hvorfor fordi det ikke er noe som gir meg større glede i livet enn og jobbe.

Anonymous poster hash: b044a...92a
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen Polakker, Litauere,Latviere og Estlendere som jobber hos div. entreprenører her jeg bor. De jobber hard, lenge og ofte 6-7 dager i uken, om de får tilbud om dette.

En av grunnene er at de rett og slett bare er her for å jobbe, og vil maksimere gevinsten av arbeidsoppholdet. Ferie tar de når de kommer hjem igjen, og ofte så reiser de hit alene eller i team.

Relativt sett tjener de EKSTREMT mye i forhold til oss Nordmenn, da mye av pengene går rett hjem, hvor de bla. lever mye billigere, og hvor lønna er en brøkdel av den her i Norge. Til og med etter skatter, bo og leveutgifter, transport og alt så sitter de igjen med mye penger.

Tror ikke du Nordmenn hadde jobbet som noen dyr om de hadde fått dobbelt eller trippel lønn? Husk at bare i Polen har de 5 ganger lavere lønn enn i Norge, og det er langt i fra det landet med lavest lønn.

Anonymous poster hash: 87d5c...b65
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som jobber hardest i løpet av samme tidsrom vil jeg ikke mene noe om, men som ansatt i et amerikansk firma har jeg skjønt at vi er svært godt vant med helgefri, ferier og velferdsordninger i Norge!

En (ny) Europasjef fra Nederland prøvde seg med ukentlige møter fredag klokken 17, og skjønte ikke hvorfor oppmøtet var så labert. Han fikk til slutt beskjed av en forgjenger om at i Norge kan du ikke legge møter til fredag ettermiddag. :lol:

Anonymous poster hash: 55edd...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...