AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Usikker på om det er det norske ordet. Fikk høre i helgen (fra en pålitelig kilde som prøvde å lære meg noe), at jeg er ambidextrious. Har googlet en del og finner lite på norsk. Virker som at i norge blir dette sett på som et problem, mens når jeg søker på engelsk er det svært sjelden (1%), og "ettertraktet". Noen her som er det? Jeg kan bruke begge hender og bein godt, aldri tenkt over det. Og har prøvd i kveld å skrive med venstre. Det klarer jeg tydeligvis helt fint, selv om det ikke ser like fint ut som med høyre hånd. Noen som ver kriteriene for å være ambidextrous?Anonymous poster hash: d9baa...3ab
sofie777 Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Det er vel det at man kan bruke begge siden av kroppen like godt. Jeg ser på det som en wow-ting som imponerer meg. Sånne som deg ville kommet på tv hos Tande-P (om du vet hvem det er) for 10-20 år siden, bare for å tegne en tegning eller skrive noe med begge hendene. Men, skriver du riktig vei - fra venstre til høyre - med begge hendene, eller skriver du speilvendt med venstre? Det er en variant. 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 6. juli 2014 #3 Skrevet 6. juli 2014 (endret) Har en venn som er det. Han er ettertraktet når det kommer til ballsport fordi han kan plasseres hvor som helst på laget og spiller like godt på begge sider. Han er like sterk på begge sider og da han brakk høyrearmen så var ikke det noen big deal fordi han var like flink med venstre som med høyre. Og han bruker høyre og venstre om hverandre. Du er både høyre og venstrehendt liksom, du er ikke en høyrehendt som er supergod til å bruke venstrehånden også, hvis du skjønner. Endret 6. juli 2014 av Uhumskheter
The Kitten Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 Man vet vel egentlig ikke så mye om det, for det er så sjeldent. Jeg syns det er kult og imponerende. Selv bruker jeg begge hender like mye, men er ikke ambidextrous. Til dagligdagse ting som å pusse tenner, sminke meg, børste håret, kutte opp grønnsaker, låse opp/igjen osv bruker jeg begge om hverandre. Skriver med begge hender, og har gjort det siden jeg var liten. Skriver mest med venstre, men skriver dagbok med høyre. Ellers har jeg bedre grovmotorikk i høyre og best finmotorikk i venstre. Så når noen spør om jeg er venstrehendt eller høyrehendt vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal svare.
Mann 42 Skrevet 8. juli 2014 #5 Skrevet 8. juli 2014 Skjønner ikke at noen kan oppfatte tvehendthet som et problem. Det er jo bare en fordel. Det er forøvrig noe som kan øves opp. Jeg begynte med det for moro skyld i tenårene, og til å begynne med var jeg akkurat like klønete med venstre hånd som alle andre. Og det krevdes mye konsentrasjon for å gjøre selv enkle ting med venstre hånd. Som å helle melk i glasset eller pusse tennene. Nå er jeg tilnærmet tvehendt, og gjør de fleste ting like lett med venstre hånd som med høyre. Det virker som jo oftere jeg "oversetter" en oppgave til "venstre", jo lettere blir det å gjøre det neste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #6 Skrevet 8. juli 2014 Skjønner ikke at noen kan oppfatte tvehendthet som et problem. Det er jo bare en fordel. Det er forøvrig noe som kan øves opp. Jeg begynte med det for moro skyld i tenårene, og til å begynne med var jeg akkurat like klønete med venstre hånd som alle andre. Og det krevdes mye konsentrasjon for å gjøre selv enkle ting med venstre hånd. Som å helle melk i glasset eller pusse tennene. Nå er jeg tilnærmet tvehendt, og gjør de fleste ting like lett med venstre hånd som med høyre. Det virker som jo oftere jeg "oversetter" en oppgave til "venstre", jo lettere blir det å gjøre det neste gang. Å trene seg opp til å bli tve-hendt er ikke det samme som å være det på ekte.Anonymous poster hash: d1177...7ab 1
Mann 42 Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Å trene seg opp til å bli tve-hendt er ikke det samme som å være det på ekte.Anonymous poster hash: d1177...7ab Det sier seg vel selv, men jeg har fortsatt litt vanskelig for å se at det skal være noe problem at man kan bruke begge hender like godt. Som TS hintet om at han hadde fått høre.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Selv bruker jeg begge hender like mye, men er ikke ambidextrous. Er det ikke det som kalles "cross-dominance"?http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cross-dominance Det er forøvrig noe som kan øves opp. Det virker som jo oftere jeg "oversetter" en oppgave til "venstre", jo lettere blir det å gjøre det neste gang. Står på wikia da at en som øver seg opp fremdeles vil favorisere sin originale dominante hånd. Anonymous poster hash: 289ce...2be
Gjest Peanut Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Jeg har ikke øvd meg, for meg er sånt helt naturlig. O_o Visste ikke at noe sånt skulle være et problem, ville heller trodde at det var av type "misunnelse" eller noe slikt. <_<
Gjest Gunfreak Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Jeg er Semi tvehendt Jeg favoriserer venstre hånd til finmotorisk(kan ikke skrive med høyre) Men beina er hip som happ med, jeg holder også rifler som høyrehendt samme med guitarer. Holder også kniv og gaffel som en høyrehendt.
Mann 42 Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Er det ikke det som kalles "cross-dominance"?http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cross-dominance Står på wikia da at en som øver seg opp fremdeles vil favorisere sin originale dominante hånd.Anonymous poster hash: 289ce...2be Selvsagt. jeg gjør det meste like bra med venstre, men jeg skriver ikke særlig bra med den.
The Kitten Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Jeg blir ofte ganske fascinert over høyrehendte som sliter sånn med å bruke venstrehånden. Brekker de armen skulle man tro de hadde blitt lam i begge armene. Sikkert fordi jeg er vant til å bruke begge om hverandre hele tiden. Mann42: Er det slik at du nå gjør ting med venstre automatisk? Som du brukte høyrehånden til før mener jeg? Eller må du stoppe og tenke "nå skal jeg bruke venstehånden min."
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 Jeg tror de fleste vil bli imponert. Skulle ønske jeg kunne skrive leselig med høyrehånda mi! Anonymous poster hash: 9be88...0aa 1
The Kitten Skrevet 9. juli 2014 #14 Skrevet 9. juli 2014 Jeg tror de fleste vil bli imponert. Skulle ønske jeg kunne skrive leselig med høyrehånda mi!Anonymous poster hash: 9be88...0aa Bruker du ellers begge hendene dine om hverandre til alt?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 Usikker på om det er det norske ordet. Fikk høre i helgen (fra en pålitelig kilde som prøvde å lære meg noe), at jeg er ambidextrious. Har googlet en del og finner lite på norsk. Virker som at i norge blir dette sett på som et problem, mens når jeg søker på engelsk er det svært sjelden (1%), og "ettertraktet". Noen her som er det? Jeg kan bruke begge hender og bein godt, aldri tenkt over det. Og har prøvd i kveld å skrive med venstre. Det klarer jeg tydeligvis helt fint, selv om det ikke ser like fint ut som med høyre hånd. Noen som ver kriteriene for å være ambidextrous?Anonymous poster hash: d9baa...3ab Du måtte fortelles at du klarer å bruke begge hender like bra? Dette hadde du ikke merket selv? Og kriteriene er rimelig selvsagte. Du klarer å bruke begge hender omtrent like bra. Mulig du er ambidekster, men smart er du virkelig ikke. Anonymous poster hash: 50d6c...635
The Kitten Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Du måtte fortelles at du klarer å bruke begge hender like bra? Dette hadde du ikke merket selv? Og kriteriene er rimelig selvsagte. Du klarer å bruke begge hender omtrent like bra. Mulig du er ambidekster, men smart er du virkelig ikke.Anonymous poster hash: 50d6c...635 Det er ikke sikkert personen hadde tenkt over det da. Det tok lang tid før jeg tenkte over at jeg ikke favoriserer en hånd fremfor den andre. Selv om jeg jo vet at jeg bruker begge like bra til hverdagslige ting. Mulig du er smart, men særlig hyggelig er du ikke. 2
Nevian Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 Jeg begynte å bruke pc-musen med venstre da jeg var rundt 12 år bare fordi det var på venstresiden av bordet jeg hadde plass til den. Ble fort like flink med venstre som med høyre. Nå bruker jeg høyre på jobb og venstre hjemme.
Minya Skrevet 11. juli 2014 #18 Skrevet 11. juli 2014 Jeg er født tvehendt. Jeg tegnet med begge hender som barn, men ble tvunget til å skrive med høyre hånd av barneskolelærerinnen min - hun var av den gamle skolen, hun hadde til og med hatt pappa på skolen da han var liten. Jeg bruker begge hender like godt til alt mulig, men jeg foretrekker høyre til noen ting og venstre til andre ting. Jeg bruker datamusen med høyre hånd fordi det var normen den gangen jeg lærte å bruke datamaskiner, men kan klippe og skjære brød med både høyre og venstre uten at det blir skjevt. Hvilken hånd jeg bruker når jeg klipper eller skjærer brød har kun noe med hvilken hånd som er nærmest kniven eller saksen når jeg skal bruke den. Jeg kan fortsatt tegne og male med begge hender, men foretrekker å bruke høyre til å skrive med selv om jeg klarer å skrive lesbart med venstre også. For meg er dette like normalt og naturlig som å puste, og jeg tenker som regel ikke over det før noen kommenterer det. Eller før jeg skal skru i en skrue hvor jeg ikke kommer til med enten høyre eller venstre hånd. Jeg bytter bare om og tenker et kvart sekund over hvor praktisk det er. Jeg vet jeg er sterkere i venstre arm enn i høyre, beina har jeg aldri tenkt over før, men jeg sparker en ball like elendig med høyre som venstre, så jeg vet igrunnen ikke
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #19 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er kryssdominert. Skriver med begge Tegner med venstre, men fargelegger med høyre. Spiller badminton og kaster med høyre. Bordtennis, golf og gitar spilles med venstre. Syr med venstre Klipper med begge Ellers bruker jeg dem ganske likt.Anonymous poster hash: d1177...7ab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #20 Skrevet 9. april 2015 Noen her med barn som er sånn?Anonymous poster hash: edc73...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå