Gå til innhold

Barn med elskerinne, odelsrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg kjøpte ett småbruk sammen for noen år siden, ingen av oss hadde noen tilknytting fra før.

Nå har han vært utro, og hun er gravid med hans barn. Jeg har tilgitt og er klar for å fortsette å bygge på vår felles drøm, og med tiden håper jeg vi kan få barn sammen. Hans barn kommer til å vokse opp langt herfra, og bare være hos oss i ferier og noen sjeldne langhelger.

Men så kom jeg til å tenke på hva som skjer med gården etter oss, kommer dette barnet til å få odelen på gården? Kan hennes barn ende opp med å ta fra mine eventuelle barn arveretten til gården? Vi eier den 50-50 nå, men alt av dyr er i hans navn. Noen som vet?

Anonymous poster hash: 87fb1...5eb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

gå fra han din dumrian. En gang utro alltid utro.

Anonymous poster hash: 55b50...bcd
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Storsinnet av deg å tilgi.

Som jeg leser så har eldstemann odelsretten. Synd for ditt barn.

Anonymous poster hash: 574a9...03d

• Liker 7
Skrevet

Uten at jeg vet helt sikkt: Er det definert som småbruk eller er det definert som gård? Tror ikke det er odel på småbruk..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er gård med driftsplikt så er det odel, og da er det eldste barn som har førsterett på odelen på gården, uavhengig om det er barn av et sidesprang eller ikke. Dette er da dersom han blir oppført som far til barnet.

Dersom småbruk uten drifts/boplikt, så vil elskerinnens barn ha like stor arverett som dine barn sammen med denne mannen. Altså, om du og mannen får to barn og han faller fra, så vil den delen av arven som barna skal ha deles i tre like deler. En til hver av dine, og en til hennes barn.

Du kan ikke forhindre dette og det er vel heller ikke lov til å omgå dette i et testamente, men mindre det er snakk om store verdier, da kan han velge at dette barnet kun får pliktdelen av arven, og testamentere bort det som overskyter. Men man kan ikke testamentere bort odelsrett.

Anonymous poster hash: 564ba...3b2
  • Liker 14
Skrevet

Hvis du googler odelsloven, så får du opp både den + en grei Wikipedia-artikkel om odel. Ser ikke ut som deres småbruk/gård omfattes har odel. Gården må som jeg trodde være av en viss størrelse samt vært i familiens eie i minimum 20 år. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg passet på å ha mitt navn også på dyr og omløpsmidler!!!

• Liker 8
Skrevet

Men siden de deler eierskap, vil ikke hans barn ha full odel, vel? Barnet har ikke rett til å arve TS, så dermed vil vel særkullsbarnet kun ha odel på halve gården, mens TS' og mannens eldste fellesbarn vil ha odel på den andre halvdelen?

AnonymBruker
Skrevet

Vet eldstemann har odelsrett, men jeg eier jo 50% av bruket, og det er jo ikke mitt barn.

Er odel på det, eller var vertfall det når vi kjøpte det. Var mye om og men for at vi skulle få lov å kjøpe. Men usikker på om odel gjelder for våre barn.

Egentlig har vi to bruk, han er yngst i sin søskenflokk, men får likevel ta over. Nå bor foreldrene i huset der, ingen dyr i fjøset og vi bruker jordene som en del av vår gård. Den delen av gården anser jeg alt som tapt siden den er bare hans. Men min gård vil jeg kjempe for om det er mulig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler odelsloven, så får du opp både den + en grei Wikipedia-artikkel om odel. Ser ikke ut som deres småbruk/gård omfattes har odel. Gården må som jeg trodde være av en viss størrelse samt vært i familiens eie i minimum 20 år. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg passet på å ha mitt navn også på dyr og omløpsmidler!!!

Flott, vi har bare eigd den i 2 år, så da er det ikke odel ennå. Men forhåpentligvis lever vi i 20 år til, noen som vet hvordan det bli da?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet eldstemann har odelsrett, men jeg eier jo 50% av bruket, og det er jo ikke mitt barn.

Er odel på det, eller var vertfall det når vi kjøpte det. Var mye om og men for at vi skulle få lov å kjøpe. Men usikker på om odel gjelder for våre barn.

Egentlig har vi to bruk, han er yngst i sin søskenflokk, men får likevel ta over. Nå bor foreldrene i huset der, ingen dyr i fjøset og vi bruker jordene som en del av vår gård. Den delen av gården anser jeg alt som tapt siden den er bare hans. Men min gård vil jeg kjempe for om det er mulig.

TS

Var nok odel når dere kjøpte det fordi det hadde vært lenge i familiens eie. Men når den ble solgt så har de som hadde odel skrevet fra seg dette, og jeg tror ikke odelsretten vil gjelde for dere, men her vil normal arvelov gjelde, og det vil si at dette barnet har full arverett fra sin far så sant far står oppført offentlig som barnets far. I dette tilfellet betyr det at du og barnet vil dele din manns arv når dere ikke har egne barn ennå (dere er gift?) og du kan risikere at barnet til denne elskerinnen eier endel av hjemmet ditt dersom mannen din faller fra før deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var nok odel når dere kjøpte det fordi det hadde vært lenge i familiens eie. Men når den ble solgt så har de som hadde odel skrevet fra seg dette, og jeg tror ikke odelsretten vil gjelde for dere, men her vil normal arvelov gjelde, og det vil si at dette barnet har full arverett fra sin far så sant far står oppført offentlig som barnets far. I dette tilfellet betyr det at du og barnet vil dele din manns arv når dere ikke har egne barn ennå (dere er gift?) og du kan risikere at barnet til denne elskerinnen eier endel av hjemmet ditt dersom mannen din faller fra før deg.

Vi er ikke gift, har snakket litt om å gjøre det til neste sommer. Men med denne episoden tror jeg jeg vil vente litt med det.

TS

Skrevet (endret)

Flott, vi har bare eigd den i 2 år, så da er det ikke odel ennå. Men forhåpentligvis lever vi i 20 år til, noen som vet hvordan det bli da?

TS

Det vet jeg dessverre ikke.

Tror jeg hadde investert i en konsultasjon med en advokat som kan odel/arverett godt. Koster sikkert litt, men kan være en grei investeringer i fremtiden. Skal ikke svartmale, men spesielt iom at han har vært utro. Da hadde jeg tenkt som så at jeg ville sikret meg selv i tilfelle du skulle få en ubehagelig overraskelse igjen... Man kan jo ikke gå og alltid være mistenksom i hverdagen, men kan være lurt å tenke litt praktisk (og egoistisk). Ta til deg råd fra en med"søster" som har vært i liknende situasjon.

Endret av Semydfe
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Dobbel

Endret av Semydfe
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke gift, har snakket litt om å gjøre det til neste sommer. Men med denne episoden tror jeg jeg vil vente litt med det.

TS

Vær litt obs på at arveloven er litt annerledes mellom samboere uten barn og ektefeller. Så dersom mannen faller fra etter at barnet er født og dere to ikke er gift eller har testamente (ikke bare samboerkontrakt), så stiller barnet litt sterkere enn deg når det gjelder å arve sin far. Faktisk. Er dere gift så stiller du og barnet mer likt. Eller om dere har et godt testamente.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Ektefeller kan i felleskap ha opparbeidet odel til en eiendom i tråd med reglene i odelsloven § 15 tredje ledd.

Når odelen er opparbeidet sammen er det behov for en særregel om prioriteten mellom ektefellene og prioriteten til barn de måtte ha. Etter odelsloven § 13 første ledd første punktum har ektefellene lik prioritet.

Barn som ektefellene har sammen har bedre prioritet enn barn som en eller begge måtte ha med andre (særkullsbarn), se § 13 første ledd annet punktum. Prioriteten mellom særkullsbarna følger av § 12, se § 13 første ledd tredje punktum."

Anonymous poster hash: b7608...59d

• Liker 2
Skrevet

Odelsretten omfatter landbrukseiendommer som har et minsteareal dyrket mark eller produktiv skog. Eiendommen må ha vært i slekten i minst 20 år.

For mindre landbrukseiendommer og eiendommer som ikke drives lenger, oppstår ofte spørsmål om odelsretten fortsatt gjelder. Generelt kan det sies at rene jordbrukseiendommer må ha mer enn 25 dekar dyrket mark og skogbrukseiendommer mer enn 500 dekar produktiv skog for å være odelseiendommer.

3.6.3.1 Odelsprioritet for etterkommere etter odleren

Det går fram av § 12 at odelsprioriteten bygger på et aldersprinsipp kombinert med et linjeprinsipp. Aldersprioriteten gir seg utslag i at eldre søsken går foran yngre søsken. Linjeprinsippet kommer til uttrykk ved at også linja (altså barn, barnebarn mv.) til den som har best prioritet av søsknene (nr. 1) går foran yngre søsken (nr. 2 osv.). For barn født i dag likestilles begge kjønn, og bestemmelsene likestiller også barn som er født i og utenfor ekteskap. Også adoptivbarn likestilles med egne barn med det forbeholdet at odelsprioriteten for adoptivbarn regnes fra adopsjonstidspunktet, ikke fødselstidspunktet. Adopteres et stebarn, og barnet har odel til eiendommen fra før, regnes odelsprioriteten ikke fra adopsjonstidspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

TS

I dine sko ville jeg nok ha krevd mer enn det som "rimelig er". Jeg hadde bl.a krevd at dyrene stod på MEG og ikke på ham. Jeg hadde om mulig latt felles kjøretøy vært registrert i mitt navn, samt at dersom man skal ha felles sparekonto til oppussing og ferieturer, så skulle dette være en konto i min nettbank. Alt for å beskytte meg selv (ikke fremtidige barn, for jeg mener helt ærlig at et "ukjent" barn har like stor arverett som kjente barn, for det er ikke barnets feil at det er resultat av utroskap) ettersom vi ikke er gift, for å unngå å havne med svarteper.

Om mannen går med på en såpass skjev fordeling, er en annen sak. Jeg hadde nok måttet ha det sånn for å kunne slappe av, spesielt med tanke på hva han har gjort.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Odelsretten omfatter landbrukseiendommer som har et minsteareal dyrket mark eller produktiv skog. Eiendommen må ha vært i slekten i minst 20 år.

For mindre landbrukseiendommer og eiendommer som ikke drives lenger, oppstår ofte spørsmål om odelsretten fortsatt gjelder. Generelt kan det sies at rene jordbrukseiendommer må ha mer enn 25 dekar dyrket mark og skogbrukseiendommer mer enn 500 dekar produktiv skog for å være odelseiendommer.

3.6.3.1 Odelsprioritet for etterkommere etter odleren

Det går fram av § 12 at odelsprioriteten bygger på et aldersprinsipp kombinert med et linjeprinsipp. Aldersprioriteten gir seg utslag i at eldre søsken går foran yngre søsken. Linjeprinsippet kommer til uttrykk ved at også linja (altså barn, barnebarn mv.) til den som har best prioritet av søsknene (nr. 1) går foran yngre søsken (nr. 2 osv.). For barn født i dag likestilles begge kjønn, og bestemmelsene likestiller også barn som er født i og utenfor ekteskap. Også adoptivbarn likestilles med egne barn med det forbeholdet at odelsprioriteten for adoptivbarn regnes fra adopsjonstidspunktet, ikke fødselstidspunktet. Adopteres et stebarn, og barnet har odel til eiendommen fra før, regnes odelsprioriteten ikke fra adopsjonstidspunktet.

Her er det snakk om en odler. TS og mann eier sammen, og vil opparbeide odel i fellesskap.

Skrevet

Her er det snakk om en odler. TS og mann eier sammen, og vil opparbeide odel i fellesskap.

En odel mener du vel. Ja, men da er det snakk om gårdsdift, og en har bare odelsrett på én gård.

I utgangspunktet stiller særkullsbarn og fellesbarn likt, og skal en skille mellom dem bør nok en velskodd advokat involveres, for dette er et vanskelig område med mange fallgruber.

AnonymBruker
Skrevet

En odel mener du vel. Ja, men da er det snakk om gårdsdift, og en har bare odelsrett på én gård.

I utgangspunktet stiller særkullsbarn og fellesbarn likt, og skal en skille mellom dem bør nok en velskodd advokat involveres, for dette er et vanskelig område med mange fallgruber.

Nei, jeg mente odler, og nei, det er ikke vanskelig. Ikke når de eier sammen når odelsretten blir aktuell. Nå er det ikke odel på gården, det blir det om 20 år. Da er de to som eier, ikke en. Og da har felles barn pri over ssærkullsbarn. Ditt sitat tar utgangspunkt i at det er en odler, ikke at man eier sammen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...