Gå til innhold

Operasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en snart 16 år gammel jente som har fått brudd(?) i menisken pga fotballtakling. Spm mitt er om jeg trenger å operere, og om dette er noe eg kan velge selv. Men andre ord; kan eg velge å operere det?

Anonymous poster hash: cfde6...f6d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å komme seg til lege. Ingen her har røntgensyn og kan se om du må operere.

Anonymous poster hash: 0c127...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å komme seg til lege. Ingen her har røntgensyn og kan se om du må operere.

Har vært hos lege. Det eneste hun sier er at du må til en spesialist (husker ikke hva det heter) og ventetiden her, er nok ca til høstferien.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos lege. Det eneste hun sier er at du må til en spesialist (husker ikke hva det heter) og ventetiden her, er nok ca til høstferien.

Da har du jo fått svar, tror du noen her kan gi deg mer informasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Da har du jo fått svar, tror du noen her kan gi deg mer informasjon?

er mulig noen andre her inne har lignende erfaring. Hvis du ikke har noe å hjelpe med setter jeg pris på at du ikke kommenterer noe.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Ortoped?

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en snart 16 år gammel jente som har fått brudd(?) i menisken pga fotballtakling. Spm mitt er om jeg trenger å operere, og om dette er noe eg kan velge selv. Men andre ord; kan eg velge å operere det?

Menisken er brusk. Det kan med tiden heles, spesielt når du er såpass ung. Så her har du klart en fordel. Men, meniskskader er noe av det verste du kan ha i et kne i tillegg. En ortoped kan vurdere om du trenger operasjon etterhvert. Ventetiden er dermed en fordel for deg, da kneet har en sjanse til å heles naturlig. Hvis det ikke er bra til du skal til ortopeden vil h*n henvise deg til bla røntgen og evt MR (røntgen viser svært lite) Kanskje du vil få en kikkhullsoperasjon hvis MR viser fortsatt skade. Smør deg inn med tålmodighet og ikke beveg deg utover smertegrensen med mindre legen din mener noe annet

Anonymous poster hash: c0a0e...7de

AnonymBruker
Skrevet

Okei, men kan jeg "velge" å operere hvis smerteterskelen min er lav?

Menisken er brusk. Det kan med tiden heles, spesielt når du er såpass ung. Så her har du klart en fordel. Men, meniskskader er noe av det verste du kan ha i et kne i tillegg. En ortoped kan vurdere om du trenger operasjon etterhvert. Ventetiden er dermed en fordel for deg, da kneet har en sjanse til å heles naturlig. Hvis det ikke er bra til du skal til ortopeden vil h*n henvise deg til bla røntgen og evt MR (røntgen viser svært lite) Kanskje du vil få en kikkhullsoperasjon hvis MR viser fortsatt skade. Smør deg inn med tålmodighet og ikke beveg deg utover smertegrensen med mindre legen din mener noe annet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, men kan jeg velge å operere pga lav smerterskel og mye smerter daglig?

AnonymBruker
Skrevet

Du KAN velge å operere, ja. Men dette må gå privat og det er utrolig dyrt og du får dårlig oppfølging i forhold til det offentlige. Du er kun 16 år, ta deg sammen og ta tida til hjelp så blir du bra igjen og mest sannsynligvis uten komplikasjoner. Operasjoner kan føre til alvorlige komplikasjoner som infeksjoner, mer smerte, ol

AnonymBruker
Skrevet

Du KAN velge å operere, ja. Men dette må gå privat og det er utrolig dyrt og du får dårlig oppfølging i forhold til det offentlige. Du er kun 16 år, ta deg sammen og ta tida til hjelp så blir du bra igjen og mest sannsynligvis uten komplikasjoner. Operasjoner kan føre til alvorlige komplikasjoner som infeksjoner, mer smerte, ol

Dette er ikke mye lett for meg, siden jeg driver med div idretter på toppnivå, som jeg nå ikke får gjennomført.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det bestemmer faktisk legen som er spesialist på slike ting. Det forholder seg ikke slik at du bare kan bestille en operasjon på samme måte som du bestiller et måltid, for eksempel.

Gjest Eurodice
Skrevet

Dette er ikke mye lett for meg, siden jeg driver med div idretter på toppnivå, som jeg nå ikke får gjennomført.

Går du ikke på skole? Akkurat nå er det vel sommerferie, men utenom den. Om du får gjennomført en operasjon, kommer du til å trenge rekonvalesenstid. Livet består også av skuffelser, så du kan slutte å surve. Du er 16 år bare, du har mange år foran deg til å drive med idrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...