Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Vokse opp i Bærum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vokste opp i Bærum. Tror ikke det er noe mer press der enn det er andre områder. Jeg merket iallefall ikke noe til merkepress før ungdomsskolen.

Bor i Oslo nå, men kunne godt tenke meg å flytte tilbake til Bærum når jeg blir litt eldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvoks i Bærum jeg også, og jeg hadde det veldig bra der, i alle fall etter at jeg kom inn i det rette miljøet for meg.

På barneskolen var det merkepress og sosialt press i A-klassen.

I B-klassen ved samme skole var det ikke slik. Det var sosser i den klassen også, men de var ikke snobbete, slik A-klassen var, og jentene i b-klassen aksepterte alle, uansett klær og sosial status.

Jeg husker fremdeles at jeg trodde jentene i B-klassen gjorde narr av meg, da de ringte på hjemme hos meg for å be meg være med dem. De hadde da sett at jeg ikke var inkludert i klassen min, at jeg ikke ble bedt i bursdager, og at jeg ikke passet inn.

Jeg gikk i A-klassen, men fikk etterhvert alle mine venner i B-klassen, og gjennom en fritidsaktivitet.

Slik var det på flere av trinnene - en snobbete klasse, og en usnobbete.

Ungdomsskolen og vgs var større en barneskolen, og samlet ungdommer fra et større område, men også der opplevde jeg det samme. Noen klasser var snobbete klasser, og noen usnobbete.

I et par klasser på vgs var det vanlig at alle elevene fikk en ny "statusbil" på sin 18-årsdag, og diamanter og ekte perler var hverdagspynt, mens i andre klasser (miljøer) var det tvert i mot.

I disse klassene var det mer vanlig å ikle seg palestina-skjerf, gå Blitz-huset, og demonstrere sammen med Stein Lillevolden.

Dette er mange år siden nå, og jeg vet at mye har endret seg, men jeg tror fremdeles det finnes et miljø for alle, også i Bærum.

Anonymous poster hash: 4e608...4c3
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp i Bærum. Tror ikke det er noe mer press der enn det er andre områder. Jeg merket iallefall ikke noe til merkepress før ungdomsskolen.

Bor i Oslo nå, men kunne godt tenke meg å flytte tilbake til Bærum når jeg blir litt eldre.

Er du seriøs? Bærum og Oslo vest er definitivt verre enn andre steder.

Det som er det teiteste, er at det er gjerne innflytterne som rede verste.

Foreldrene mine som er oppvokst på "beste vest" er langt fra snobbete i oppførselen. De liker forøvrig fine ting, som fint hus, hytter, biler osv. Men det er ikke DET som gjør folk snobbete.

Er gjerne de som har minst, som skryter mest. Litt avsporing, men å si at Bærum ikke er verre enn andre steder er helt feil i mine øyne.

Kanskje ikke like mye fokus på skui feks men.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er det teiteste, er at det er gjerne innflytterne som rede verste.

Nå ja, det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Jeg bodde i Lommedalen i mange år, og der ble man ikke godkjent før "familien hadde bodd der i 7 generasjoner, og minst 5 av dem var innavl". (som en innfødt Lommedøling så kjekt svarte, da min mor spurte hva som skulle til for å bli akseptert som "en av dem").

Der lå snobberiet i opphav.

På Østkanten lå snobberiet i "gamle penger", og at man skulle ikke vise hvor mange penger man hadde.

Rundt Sandvika var det "nye penger" som regjerte, synlige statussymboler.

Snobberi finner du både hos inflyttere og innfødte.

AnonymBruker
Skrevet

Nå ja, det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Jeg bodde i Lommedalen i mange år, og der ble man ikke godkjent før "familien hadde bodd der i 7 generasjoner, og minst 5 av dem var innavl". (som en innfødt Lommedøling så kjekt svarte, da min mor spurte hva som skulle til for å bli akseptert som "en av dem").

Der lå snobberiet i opphav.

På Østkanten lå snobberiet i "gamle penger", og at man skulle ikke vise hvor mange penger man hadde.

Rundt Sandvika var det "nye penger" som regjerte, synlige statussymboler.

Snobberi finner du både hos inflyttere og innfødte.

Selvfølgelig er det en sannhet med modifikasjoner ;)

De verste familiene vi kjenner er begge deler. En brautende bergenserfamilie med nye penger, og en skikkelig bæring med gamle penger. Så for all del.

Men generelt vil jeg si at bærumsfolk er hyggelige, normale folk. Med unntak som alle andre steder.

Vi merker vel og merke stor forskjell fra Bærum og her vi bor nå. Fortsatt "fint" område, så har ikke flyttet til ghettoen (haha), men trives så mye bedre. HER skal definitivt barna være vokse opp, fremfor Bærum.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det en sannhet med modifikasjoner ;)

De verste familiene vi kjenner er begge deler. En brautende bergenserfamilie med nye penger, og en skikkelig bæring med gamle penger. Så for all del.

Men generelt vil jeg si at bærumsfolk er hyggelige, normale folk. Med unntak som alle andre steder.

Vi merker vel og merke stor forskjell fra Bærum og her vi bor nå. Fortsatt "fint" område, så har ikke flyttet til ghettoen (haha), men trives så mye bedre. HER skal definitivt barna være vokse opp, fremfor Bærum.

Det er min erfaring også. :) Som jeg skrev, det er et miljø for alle, også i Bærum

(Men snobberiet er etter min erfaring mer synlig i Bærum enn de fleste andre steder, som kanskje er mer snobbete i det skjulte)

• Liker 1
Skrevet

Født og delvis oppvokst i Bærum og flyttet tilbake i 15 årsalderen. Mye negativt, men mye positivt også. Husker man fikk noen negative kommentarer etter seg om man brukte Logg på barneskolen (eller handla på H&M generelt) men det ble mer "tillatt" når man ble eldre. Ellers har jeg samme vennene i dag 20 år senere som da jeg var liten og har vokst opp i et fantastisk miljø. Sossene var taperne og de litt annerledes ble rost høyt og satt ekstra pris på. Og jeg er vokst opp midt i smørøyet. Rart det der, jeg tror det avhenger av hva man velger å bry seg om å henge seg opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra, har alltid likt Bærum og møtt koselige folk som kommer fra Bærum så har aldri hatt det snobbete intrykket som mange andre har. Men ser jo at det er litt delt.

Anonymous poster hash: f68fb...fda
Gjest frk_Molly
Skrevet

Kommer veldig an på hvor i Bærum da. Jeg er født og oppvokst der og har aldri følt noe på merkepresset. Jeg og alle mine venner opp gjennom årene har hatt klær fra HM og feriert på hytta.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra, har alltid likt Bærum og møtt koselige folk som kommer fra Bærum så har aldri hatt det snobbete intrykket som mange andre har. Men ser jo at det er litt delt.

Og det er naturligvis forskjellig å bo der enn å møte folk derfra osv.

Men det er fint sted med nærhet til by (Sandvika er jo faktisk en by, men tenker på Oslo..), marka osv.

Men det koster med bolig! Med noen unntak, og de stedene som er "billige", er steder jeg ikke ville bodd.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har to kompiser fra bærums verk, en elektriker og en bilmekaniker. Veldig hyggelige karer som er formet av en god og trygg oppvekst. Det virker som det er ca null navere i det området som bidrar til en mikrokultur av solid middelklasse.

Jeg har fått et helt annet intrykk av bærum etter å ha vært med de, det er egentlig bare som å vokse opp på landet nære oslo.

Anonymous poster hash: cb991...cab
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i østre Bærum, men merket absolutt nada til dette såkalte "merkepresset". Det var en trygg og fantastisk oppvekst. De siste årene har det dessverre kommet mange tilflyttere som er svært opptatt av å vise hvor mye penger de har, og det har virkelig ødelagt det fine miljøet her.

Anonymous poster hash: 7fdc2...32c

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Er det mye press på hvordan man skal være? Dårlig/bra press?

Når ble press bra?

Bærum er et High class strøk.

Greit det. Men da må en jo innnrette seg deretter. Penger og status teller mye der. Ikke noe en kan forandre. Greit nok vel? En velger jo selv hvor en vil bo.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg er oppvoks i Bærum jeg også, og jeg hadde det veldig bra der, i alle fall etter at jeg kom inn i det rette miljøet for meg.

På barneskolen var det merkepress og sosialt press i A-klassen.

I B-klassen ved samme skole var det ikke slik. Det var sosser i den klassen også, men de var ikke snobbete, slik A-klassen var, og jentene i b-klassen aksepterte alle, uansett klær og sosial status.

Jeg husker fremdeles at jeg trodde jentene i B-klassen gjorde narr av meg, da de ringte på hjemme hos meg for å be meg være med dem. De hadde da sett at jeg ikke var inkludert i klassen min, at jeg ikke ble bedt i bursdager, og at jeg ikke passet inn.

Jeg gikk i A-klassen, men fikk etterhvert alle mine venner i B-klassen, og gjennom en fritidsaktivitet.

Slik var det på flere av trinnene - en snobbete klasse, og en usnobbete.

Ungdomsskolen og vgs var større en barneskolen, og samlet ungdommer fra et større område, men også der opplevde jeg det samme. Noen klasser var snobbete klasser, og noen usnobbete.

I et par klasser på vgs var det vanlig at alle elevene fikk en ny "statusbil" på sin 18-årsdag, og diamanter og ekte perler var hverdagspynt, mens i andre klasser (miljøer) var det tvert i mot.

I disse klassene var det mer vanlig å ikle seg palestina-skjerf, gå Blitz-huset, og demonstrere sammen med Stein Lillevolden.

Dette er mange år siden nå, og jeg vet at mye har endret seg, men jeg tror fremdeles det finnes et miljø for alle, også i Bærum.

Punkere fra møblerte hjem altså. Shame. Lite ekte vare. Snobberi på høyt plan.

Skrevet

Vokste selv opp i Bærum. Greit nok, men mange sosser. Merket ikke noe til press rundt klær og slikt som nevnt i tråden, egentlig. Gikk på Sandvika VGS fra 06-09.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Punkere fra møblerte hjem altså. Shame. Lite ekte vare. Snobberi på høyt plan.

Alle som var punkere/freaka folk på min vgs kom fra svært velstående familier, og hadde vært supersossete på ungdomsskolen. Nå la de om sosiolekten, og snakket plutselig "østkant", og hang på blitz. Litt paretisk.

Anonymous poster hash: d35ee...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Bærum.

Det er et veldig trygt og godt sted å bo. Har selv ønske om at mine barn får vokse opp i Bærum pga trygge rammer, gode holdninger og det faktum at barna faktisk i større grad enn andre steder blir oppdratt til å bli selvstendige. Det er svært få her som ikke utdanner seg eller ikke jobber. Det er en kommune hvor man anser det som normalt å jobbe for livsopphold. De som faller utenfor arbeidsmarkedet (psykisk/fysisk utviklingshemmede) er mye bedre ivaretatt her (Asker også) enn imange andre kommuner. Har venner mange ulike steder i Norge og det som går igjen er manglende utdanning, dårlige og utrygge skoler der mange har havnet i rusmiljø eller som uføretrygdet

Anonymous poster hash: 4b4c2...9d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere foreldre er lavt utdannede/uføretrygdet.

Jeg kjenner faktisk ingen fra Bærum som ikke jobber, er under utdanning eller jobber for å ha penger til livsopphold. Flere får også barn senere under mer stabile forhold.

Jeg er glad for at jeg har fått lære meg verdien av å jobbe, være selvstendig, ha ting på plass. Ser så mange som ikke har jobb, har fått barn tidlig og aldri kommer seg videre, forhold ryker uten at kvinnen kan forsørge seg selv.

Anonymous poster hash: 4b4c2...9d7

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Alle som var punkere/freaka folk på min vgs kom fra svært velstående familier, og hadde vært supersossete på ungdomsskolen. Nå la de om sosiolekten, og snakket plutselig "østkant", og hang på blitz. Litt paretisk.

Anonymous poster hash: d35ee...b97

Ja..enig :-)

AnonymBruker
Skrevet

Bærum er en flott plass å vokse opp! Stort mangfold av barn/ungdom med miljø for å oppføre seg og være ordentlig.

Anonymous poster hash: 2abfa...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...