Gå til innhold

Vokse opp i Bærum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mye press på hvordan man skal være? Dårlig/bra press?



Anonymous poster hash: f68fb...fda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel ha de dyreste merkeklærne, og ha en pappa som tjener fett.

Jeg kjenner en fra Bærum som ble mobbet fordi faren var bussjåfør.



Anonymous poster hash: 31808...d44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvordan man ser på det. Det er ikke så mye press med mindre man velger å legge merke til det.

Edit:

Ser at jeg kanskje burde legge til litt mer info: Som oppvokst i Bærum har jeg aldri merket at jeg måtte ha den vesken for å passe inn, eller de skoene etc. Å dra på ferie til Spania var som alle andre steder, dro noen på hytta så var det også helt ok (på fjellhytta, ikke hvaler). Jeg fikk aldri noe som jeg pekte på, jeg måtte fortjene det.

Det er heller ikke snakk om at man mobber en fordi faren er buss-sjåfør.

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor i Bærum man vokser opp.



Anonymous poster hash: 3f4f1...4f5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor i Bærum det er snakk om...

Jeg er født og oppvokst der, i en liten leilighet som foreldrene mine hadde arvet. Hadde det ikke vært for det, hadde de aldri hatt råd til å bo der.

Jeg ble selvsagt mye mobbet, fordi jeg var den eneste som ikke bodde i hus, og som aldri hadde råd til merkeklær og det som var "hipt" i øyeblikket...

Jeg fikk som regel ting når hypen var over og restene på var på salg.

Det var kjempe kjipt, og jeg trygla foreldra mine om å flytte mange mange ganger.

Heldigvis klarte jeg å bygge meg ett nettverk i Oslo når jeg ble større, og jeg flyttet til grorudalen så fort jeg kunne.

Så har dere "ræva full av penger" er Bærum ett flott sted å vokse opp, har dere normal/liten inntekt, ville jeg nok funnet ett annet sted...

I bærum betaler man dessuten minst 1 mill mer bare pga plasseringen, noen som er bortkassta penger i mine øyne.



Anonymous poster hash: 61a9f...e3e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Bærum og mannen er vokst opp her. Han merket aldri noe merkepress av noe slag og har hatt helt normale sommerferier på hytta og biltur til Danmark. Det samme ser jeg naboene våre med barn gjør nå. Jeg tror det kommer mer av foreldrene og oppdragelsen man gir barna enn hvor man vokser opp.

Man betaler for å bo nærme Oslo sentrum, ikke nødvendigvis fordi det er bærum. Bærum vest er billigere da det er lengre unna. Hus på Oslo vest er enda dyrere fordi det er mer sentralt. Og det er selvsagt billigere i Grorudalen, men det er også mye lengere unna Oslo sentrum enn mange steder i Bærum øst.

Anonymous poster hash: 99dfc...a58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i Bærum og mannen er vokst opp her. Han merket aldri noe merkepress av noe slag og har hatt helt normale sommerferier på hytta og biltur til Danmark. Det samme ser jeg naboene våre med barn gjør nå. Jeg tror det kommer mer av foreldrene og oppdragelsen man gir barna enn hvor man vokser opp.

Man betaler for å bo nærme Oslo sentrum, ikke nødvendigvis fordi det er bærum. Bærum vest er billigere da det er lengre unna. Hus på Oslo vest er enda dyrere fordi det er mer sentralt. Og det er selvsagt billigere i Grorudalen, men det er også mye lengere unna Oslo sentrum enn mange steder i Bærum øst.

Anonymous poster hash: 99dfc...a58

Det jeg har uthevet stemmer vel ikke?

Anonymous poster hash: ea948...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor. Jeg er fra Bærum, og det er ikke til å stikke under en stol at presset er ekstremt Bærum øst. Med unntak naturligvis.

Vi flyttet bort, da vi ikke ønsker det miljøet for barna våre. Ja, det er vårt ansvar som foreldre å vise hva som betyr noe osv, men barn og unge er ikke noe mindre ufine av den grunn. Det vil vi ikke utsette de for.

Verst er vel stabekk, eiksmarka osv.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo da. Det er steder i Bærum som ikke har det typiske trekkene man ofte forbinder med Bærum. Jeg har slektninger som bor på Rykkinn; et lite sted med drabantblokker og sosialboliger. Ikke noe sossepreget akkurat.



Anonymous poster hash: 8afcb...ada
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har uthevet stemmer vel ikke?

Anonymous poster hash: ea948...e4e

Joda, det stemmer. Var ikke meg du siterte, men det stemmer godt. Det er vesentlig kortere fra Bærum øst til Oslo sentrum enn det er når du kommer dypest inn i Groruddalen. Det er jo ikke så rart, østkanten er dobbelt så stor som vestkanten i både areal og folketall, så områdene like utenfor bygrensen i vest kan fint være vel så nær sentrum som stedene lengst øst.

Jeg har ikke vokst opp i Bærum, jeg har vokst opp på Oslo vest, men det tøvet med at man er nødt til å ha merkeklær og rik far er jo sprøyt de aller fleste steder. Min far er ikke-vestlig innvandrer og jeg har aldri giddet å bry meg særlig med klesmerker, men det har aldri vært noe problem som helst. Noe slikt press finnes sikkert, men det er selvpåført og bekymring i eget hode langt mer enn det er noe ytre press og negative tilbakemeldinger fra omgivelsene om man ikke etterlever dette "presset".

Bærum er vel trygt, rolig og fint, selv om det naturligvis er variasjoner der også. Forskjell på Eiksmarka og Rykkinn.

Anonymous poster hash: f7569...4c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer. Var ikke meg du siterte, men det stemmer godt. Det er vesentlig kortere fra Bærum øst til Oslo sentrum enn det er når du kommer dypest inn i Groruddalen. Det er jo ikke så rart, østkanten er dobbelt så stor som vestkanten i både areal og folketall, så områdene like utenfor bygrensen i vest kan fint være vel så nær sentrum som stedene lengst øst.

Jeg har ikke vokst opp i Bærum, jeg har vokst opp på Oslo vest, men det tøvet med at man er nødt til å ha merkeklær og rik far er jo sprøyt de aller fleste steder. Min far er ikke-vestlig innvandrer og jeg har aldri giddet å bry meg særlig med klesmerker, men det har aldri vært noe problem som helst. Noe slikt press finnes sikkert, men det er selvpåført og bekymring i eget hode langt mer enn det er noe ytre press og negative tilbakemeldinger fra omgivelsene om man ikke etterlever dette "presset".

Bærum er vel trygt, rolig og fint, selv om det naturligvis er variasjoner der også. Forskjell på Eiksmarka og Rykkinn.

Anonymous poster hash: f7569...4c7

Noen steder er det slik at det ER press, og ikke noe man finner på.

Selv om du ikke har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke er slik...

Stabekk feks - uaktuelt å ha barna våre på skole.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det slik at det ER press, og ikke noe man finner på.

Selv om du ikke har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke er slik...

Stabekk feks - uaktuelt å ha barna våre på skole.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Kan alltids hende. Kan også hened at det var lettere for oss gutta. Man gikk jo normalt pent kledd, men jeg som skilte meg ut på mer enn en måte har i hvert fall aldri opplevd problemer med det, selv om jeg gikk på noen av de tradisjonelt mest "sossete" (det ordet er det lenge siden jeg har brukt, det) skolene på Oslos vestkant. Samme opplevelsen har de jeg kjenner fra både Oslo vest og Bærum, herunder flere som gikk på skole på Stabekk. Men det oppleves sikkert forskjellig.

Anonymous poster hash: f7569...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det slik at det ER press, og ikke noe man finner på.

Selv om du ikke har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke er slik...

Stabekk feks - uaktuelt å ha barna våre på skole.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Da la du merke til det. Jeg kunne fint ha hatt barna mine på skole på Stabekk (dersom jeg hadde barn, så si). Personlig, fra min egen erfaring, så liker jeg ikke Lommedalen, der ville jeg ikke ha hatt ungene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da la du merke til det. Jeg kunne fint ha hatt barna mine på skole på Stabekk (dersom jeg hadde barn, så si). Personlig, fra min egen erfaring, så liker jeg ikke Lommedalen, der ville jeg ikke ha hatt ungene mine.

Da la jeg merke til hva?

Det er vel allmenn kjent at Stabekk er av verstingene når det kommer til merkepress osv, men selvfølgelig ikke blandt alle.

Kan være like ille et kull i Lommedalen naturligvis, men generelt er det nok ikke slik.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da la jeg merke til hva?

Det er vel allmenn kjent at Stabekk er av verstingene når det kommer til merkepress osv, men selvfølgelig ikke blandt alle.

Kan være like ille et kull i Lommedalen naturligvis, men generelt er det nok ikke slik.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Det skal sies at jeg ikke har tatt skade av å vokse opp i Bærum :) Nå hadde jeg merkeklær nettopp fordi foreldrene mine har det samme, og da fikk jeg det også. Det var også gjenger der det ikke var et eneste merkeplagg, uten at det var noe rart. Men har merket at det bare blir verre og verre, og da har vi tatt valget om å flytte bort fra skolekretsen i denne omgang.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da la jeg merke til hva?

Det er vel allmenn kjent at Stabekk er av verstingene når det kommer til merkepress osv, men selvfølgelig ikke blandt alle.

Kan være like ille et kull i Lommedalen naturligvis, men generelt er det nok ikke slik.

Anonymous poster hash: 4eb64...774

Hva tror du? Merkepresset selvfølgelig. Generelt var vel alle kullene fra 90-00 fra Lommedalen noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg har uthevet stemmer vel ikke?

Anonymous poster hash: ea948...e4e

Ser du allerede har fått svar, men. Lysaker er jo nærme, samme med Jar. Ringstabekk, Bekkestua, Strand, Stabekk og Høvik er heller ikke langt unna Oslo sentrum. Fra Strand er det 10 min med buss til sentrum i rushtiden :)

Anonymous poster hash: 99dfc...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg oppvokst i østre Asker, så det blir jo ganske nærme Bærum. Jeg sier meg enig i mye av det som sies over her av mange andre - det eksisterer et merkepress her som er tyngre enn det burde være. Det er ikke uten grunn av Asker var en av kommunene som vurderte prøveordning med skoleuniform (noe jeg mener ville ha vært en svært positiv endring - men det tilhører en annen diskusjon). Jeg ville valgt skolekrets med omhu, for også innad i Asker og Bærum eksisterer det særdeles store forskjeller.

Videre vil jeg også nevne noen av fordelene, som jeg ser blir litt bortglemt i resten av diskusjonen her - du kommer ikke unna at Asker og Bærum, hovedsaklig, er utrolig rolig og trygt, noe som særlig lønner seg når man har barn. Som liten kunne jeg springe gatelangs og på kryss og tvers av min egen og mine naboers hager, og foreldrene mine bekymret seg aldri. Hele gaten flagget når ett av nabobarna hadde bursdag, og vi kunne selvsagt gå inn og ut av hverandres hus for å leke. Skoleveien kunne vi gå uten foreldrene våre fra første skoleår. Vi har også et veldig nært forhold til naturen rundt oss, noe man går glipp av hvis man f.eks. flytter til oslo. Alle disse tingene har særlig blitt klart for meg de siste årene at faktisk er spesielt, da jeg har en kjæreste som er født og oppvokst på Oslo Vest og som overhodet ikke kunne nyte de samme frihetene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer. Var ikke meg du siterte, men det stemmer godt. Det er vesentlig kortere fra Bærum øst til Oslo sentrum enn det er når du kommer dypest inn i Groruddalen. Det er jo ikke så rart, østkanten er dobbelt så stor som vestkanten i både areal og folketall, så områdene like utenfor bygrensen i vest kan fint være vel så nær sentrum som stedene lengst øst.

Jeg har ikke vokst opp i Bærum, jeg har vokst opp på Oslo vest, men det tøvet med at man er nødt til å ha merkeklær og rik far er jo sprøyt de aller fleste steder. Min far er ikke-vestlig innvandrer og jeg har aldri giddet å bry meg særlig med klesmerker, men det har aldri vært noe problem som helst. Noe slikt press finnes sikkert, men det er selvpåført og bekymring i eget hode langt mer enn det er noe ytre press og negative tilbakemeldinger fra omgivelsene om man ikke etterlever dette "presset".

Bærum er vel trygt, rolig og fint, selv om det naturligvis er variasjoner der også. Forskjell på Eiksmarka og Rykkinn.

Anonymous poster hash: f7569...4c7

Ser du allerede har fått svar, men. Lysaker er jo nærme, samme med Jar. Ringstabekk, Bekkestua, Strand, Stabekk og Høvik er heller ikke langt unna Oslo sentrum. Fra Strand er det 10 min med buss til sentrum i rushtiden :)

Anonymous poster hash: 99dfc...a58

Men bydel Alna og Bjerke ligger jo ikke lengre unna sentrum enn Lysaker. Når det kommer til "dypeste Groruddalen" (bydel Grorud og Stovner) er jeg enig :)

Anonymous poster hash: ea948...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i Asker, men generelt (litt avhengig av hvor du bor kanskje) synes jeg Asker og Bærum er veldig sammenlignbare, mtp. miljø, økonomisk situasjon hos de som bor der, merkepress osv. Jeg har to offentlig ansatte foreldre som arvet huset vi bodde i. Jeg har aldri blitt mobbet for det, men jeg kunne heller aldri bli "den kuleste i klassen" pga. lite merkeklær o.l. Hos oss merket vi presset veldig tidlig. I fjerdelasse kunne jeg ramse opp en rekke merkeklær og vi begynte å bli dømt for klær og utseende - sistnevnte synes jeg faktisk var vel så vektlagt som de riktige klærne, selv om begge deler var viktig. Jeg har verdens beste foreldre som jeg er fryktelig glad i, men jeg skammet meg over at vi hadde liten tv og ikke noen tvstue som ungdommene kunne være i ... Jeg hadde ikke mange venner med meg hjem i ungdomsårene, aldri hele vennegjengen (guttene..), kun bestevenninnen, jeg ville ikke vise frem bilen, tv'en osv. Jeg vet at foreldrene mine kjente nesten like mye på det, ift. å ha "riktig bil", reise til de rette stedene osv. Allikevel må jeg si at jeg har hatt en fin oppvekst! Jeg ble inkludert i vennegjengen og hadde alltid mye folk rundt meg. Likevel ville jeg aldri flyttet hjem igjen, jeg vil aldri aldri ha barn som vokser opp i det miljøet der.



Anonymous poster hash: d41cb...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...