Gå til innhold

Hvordan gi ormekur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ormekur for å gi katten min. Jeg prøvde å gi den uten noe, det funket ikke. Så prøvde jeg å gi den med våtfor, men da bare snudde han og gikk. Han har enda ikke rørt det. Hva er beste måten å få i ham denne kuren på?



Anonymous poster hash: 65640...5f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det pasta eller tabletter?

Du kan prøve å pakke tabletten inn i en skive med geitost :-)

Du kan se her for flere tips på å gi tabletter: http://www.icatcare.org/advice/how-guides/how-give-your-cat-tablet

Om dette blir en kamp vil jeg anbefale deg å be om resept på Profender spot-on preparat som du drypper på huden i nakken.



Anonymous poster hash: aeff5...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder katten fast, åpner munnen og gir den inn.

Stalltips: Lurt å ha på hansker



Anonymous poster hash: eaa71...bcd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt ormekur til hest på 500 kg uten problem, må da være mulig å få det i en katt? Hold fast, gap opp, stapp inn?



Anonymous poster hash: bc70e...2a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hva slags ormekur er det du har som du skal gi?

Ormekur kommer som både pasta, mikstur, tabletter og påflekkingsvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk bare noe greier som vi skulle legge på nakken hans vi. Du kan jo prøve den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettform på den. Den lille pusen jeg har tok det gjennom våtforet, men storepus gjennomskuet det trikset tvert.

Hva slags ormekur er det du har som du skal gi?

Ormekur kommer som både pasta, mikstur, tabletter og påflekkingsvæske.



Anonymous poster hash: 65640...5f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold pus, åpne munn, legg tabletten så langt bak som mulig, lukk igjen munn og hold til han svelger. Er han vrang, så stryk på halsen samtidig (over spiserøret) til han svelger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tablettform på den. Den lille pusen jeg har tok det gjennom våtforet, men storepus gjennomskuet det trikset tvert.

Anonymous poster hash: 65640...5f3

Knus tabletten. Løs den opp i litt vann. Trekk innholdet opp i en sprøyte uten kanyle (det får du på apoteket).

Sett deg på gulvet, med pus mellom knærne, tett inntil deg.

Legg hånden under hodet og vend haken rolig litt oppover.

Stikk sprøyten inn bak hjørnetannen på den ene siden (pus sin høyre side er enklest dersom du selv er høyrehendt).

Hold hodet til pus og spøryt noe av væsken inn. Ikke slipp hodet, hold haken oppover og stryk på halsen til du ser det svelges.

Gjentas inntil all væsken med oppløst markepille er svelget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt forslag Lille-Pus. Jeg skal teste det senere :)



Anonymous poster hash: 65640...5f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er 'et forslag' som beskriver måten jeg gir medisin til motvillig katt hjemme hos oss (mine 3 og meg).

Er man 2 mennesker så kan det være like enkelt å legge pus på ryggen i armen mens det andre menensket gir oppløst markepille gjennom 'myntinnkastet' bak hjørnetannen (hoggtannen).

Noen katter lager ikke store problemer av å bli lagt på rygg, - andre setter seg så kraftig til motmæle at det er enklere for 1 menneske med pus mellom knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hittill knust den og blandet den inn i våtmat. Syns aldri han spiste opp alt så jeg var redd han fikk i seg for lite medisin. Sist prøvde jeg å gi hele tabletten i munnen og det gikk kjempebra!

Jeg bare la den på tunga, holdt han litt under haka så svelget han med en gang :) Ingen kamp og pus fikk i seg alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi favorittkattegodtet med litt vann på og "limer fast" to biter, en på hver side av tabletten og serverer det slik vi serverer godteri. Funker nesten hver gang.

De gangene det ikke fungerer koker vi litt fisk og legger biten oppi skåla sammen med fisken og den er borte etter noen sekunder :) tror hun er vrang enkelte ganger fordi hun går lei av godteriet etter en 10 dagers antibiotikakur...

Anonymous poster hash: 9fbde...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser tabletten opp i bittelitt vann, og blander den med våtfor etterpå. Går ned på høykant :)

Anonymous poster hash: f2b19...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tar vi favorittkattegodtet med litt vann på og "limer fast" to biter, en på hver side av tabletten og serverer det slik vi serverer godteri. Funker nesten hver gang.

De gangene det ikke fungerer koker vi litt fisk og legger biten oppi skåla sammen med fisken og den er borte etter noen sekunder :) tror hun er vrang enkelte ganger fordi hun går lei av godteriet etter en 10 dagers antibiotikakur...

Anonymous poster hash: 9fbde...430

Ble til at vi testet denne, og det funket :)

Anonymous poster hash: 65640...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlepus er ikke så vanskelig når det kommer til tabletter, med henne funker som regel "løft snuten rett oppover og dropp pilla!-metoden, men minsten har en egen evne til å få tabletten til å hoppe ut av kjeften igjen når han starter på svelgerefleksen.
Jeg mistenker det er pga den store tunga hans, den slår og smekker og vrikker seg som en liten orm når han stritter i mot, og han stritter virkelig i mot! Selv med hjelp fra drevne veterinærhender etter mange egenforsøk, måtte vi gi opp ormekur i tablettform da tabletten på mystisk vis ALLTID endte opp ytterst i munnviken hans i stedet for i halsen.

Vi bruker nå utelukkende Profender i nakkedryppform, mindre stress for katta, og mindre angst for at matmor skal knekke nakken hans når jeg prøver å holde hodet hans fast for tabletter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss så komplisert dere gjør det...

Jeg setter meg over katta, bøyer hodet dens bakover og åpner munnen, og smetter lille pillen i munnen hennes.

Vips, så har hun svelgt den!

Tid brukt; 3 sekunder



Anonymous poster hash: 1bded...585
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jøss så komplisert dere gjør det...

Jeg setter meg over katta, bøyer hodet dens bakover og åpner munnen, og smetter lille pillen i munnen hennes.

Vips, så har hun svelgt den!

Tid brukt; 3 sekunder

Anonymous poster hash: 1bded...585

Ikke alle katter er like fornøyd med å måtte ta piller :lol:

Da er det greit å ha noen alternative metoder for hånden.

- vær sjeleglad for at du har en katt som frivillig tar pillene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...