Gå til innhold

Noen som har flydd til Chania, Kreta?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har ekstreeemt flyskrekk og tør ikke fly, men har bestemt meg for å fly til høsten... Planen er å fly til Chania på Kreta. Det jeg lurer på er om det er en rute med mye turbulens? Jeg har flydd den tur/retur en gang før, men da var jeg ikke redd for å fly, noe som gjorde at jeg ikke tenkte noe særlig over det.. Flyskrekken er noe som har komme de siste årene.. Det jeg er aller mest redd for er turbulens, bare man kjenner et ørlite hump får jeg nesten hjerteinfarkt. Jeg er også veldig redd bare for å sitte inne i flyet, for det er så ekkelt å tenke på at man sitter inni der, så høyt oppi lufta. Jeg tror også jeg skal fly med SAS, fordi jeg har hørt litt forskjellig(ikke mye bra) om de Dreamliner flyene til Norwegian. Det er skikkelig teit, men jeg er redd for alt. Bare å sitte der, det er ekkelt, men det som er verst er når turbulensen kommer, da tror jeg faktisk at flyet skal styrte.. Jeg er også redd for terrorister.. ALT.. herregud :)

Det er ingen vits å fortelle meg at det er myye farligere å kjøre bil osv. Har hørt det et par ganger før.

Anonymous poster hash: a8c9d...5cc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt og har vanvittig flyskredd. Har flydd til Chania, kan ikke huske det var særlig turbulens. Har nesten kun hatt fine flyturer, noen med litt turbulens men det vae ingen av turene til chania (vært på kreta 2 ganger.)..

Men det kan vell variere med været sikkert :)

Anonymous poster hash: 7b0b9...d7c
Skrevet (endret)

Det går dessverre ikke an å forutse om du kommer til å oppleve mye turbulens eller ikke. Det har mye med vær og vind å gjøre.

Turbulens er vel forresten noe av det som er minst farlig, bortsett fra at løse gjenstander kan være farlig i kraftig turbulens. Det er helt sinnsykt sjeldent at turbulens fører til en alvorlig ulykke. Jeg har hatt flyskrekk selv, så jeg vet at det ikke hjelper å si det til deg, fordi frykten er irrasjonell og veldig vanskelig å snu.

Endret av drue
  • Liker 4
Skrevet

Det varierer med været, men det er ikke mer turbulens til Chania enn det er til andre plasser. Turbulensen kan man treffe på vei dit ned. Kan du ikke få noen tabletter som du kan ta før reisen? Det må jo være forferdelig å være så redd.

Jeg tror ikke Norwegian bruker Dreamliner til Kreta. Har flydd med Norwegian til Gran Canaria, og det var fine fly.

• Liker 1
Skrevet

Som de andre skriver, det er umulig å forutse. Fra enn annen med flyangst, bare prøv å hopp i det. Jeg har prøvd både medikamenter (sobril) og pusteøvelser/angstteknikker, men lite hjalp desverre. Det eneste som hjelper meg er å ha noe annet å fokusere på, dessverre hjelper det best om jeg har noen med som er enda reddere :P

litt på sidelinjen; kan jeg spørre om det varnoe som utløste angsten din? Jeg er som deg, var ikke redd for å fly før, så baang! Plutselig en enorm flyskrekk. Har akkurat de samme tankene som deg rundt flyturene. Og jeg har flydd mye før, i små widerøe-fly som til tider ikke har kunnet lande pga dårlig vær ovs. Ingen angst da. Nå kvir jeg meg i månedsvis i forkant.

Skrevet

Har flydd der med Thomas Cook flere ganger. Ikke noe turbulens da, men det har vel med været å gjøre..

Skrevet

Jeg har ikke flydd til Kreta, men til Tyrkia (som ikke er så langt unna), og kan ikke huske så mye turbulens. Men jeg lurer på om det kanskje er mer fare for kraftig turbulens over (åpent) hav? Har flydd til Asia et par ganger, og jeg husker det har vært ordentlig turbulens når vi har flydd over havområder.

Skrevet

Jeg har ikke flydd til Kreta, men til Tyrkia (som ikke er så langt unna), og kan ikke huske så mye turbulens. Men jeg lurer på om det kanskje er mer fare for kraftig turbulens over (åpent) hav? Har flydd til Asia et par ganger, og jeg husker det har vært ordentlig turbulens når vi har flydd over havområder.

De fleste gangene jeg har flydd til og fra Tyrkia har det vært en del turbulens. En gang måtte vi også fly frem og tilbake som en sprettball mellom Stavanger og Bergen fordi det ikke gikk an å lande pga tåke... -.-

Skrevet

De fleste gangene jeg har flydd til og fra Tyrkia har det vært en del turbulens. En gang måtte vi også fly frem og tilbake som en sprettball mellom Stavanger og Bergen fordi det ikke gikk an å lande pga tåke... -.-

Dere har forskjellige opplevelser av turbulens på vei til samme land nettopp fordi været varierer. Noen dager er det mye turbulens, andre dager ikke.

Skrevet

Dere har forskjellige opplevelser av turbulens på vei til samme land nettopp fordi været varierer. Noen dager er det mye turbulens, andre dager ikke.

Ja, skrev jo det i det første svaret mitt ("men det har vel med været å gjøre.."). Det var vel mer en form for å prøve å understreke at det er værrelatert.

AnonymBruker
Skrevet

Været avgjør. Nord-sør i Europa er på ingen måte spesielt ille eller turbulensfylt, men været varierer jo her også. Du kommer neppe utfor det helt verste av turbulens, men det kan jo bli litt på den turen som på alle andre.

Ellers kunne jeg selvsagt lagt ut om hvor mange ganger farligere det rent statistisk er å kjøre til flyplassen enn selve flyturen er, men jeg antar du er klar over det.

Anonymous poster hash: f96d9...432
Gjest BrienneOfTarth
Skrevet (endret)

Tror jeg må ha vært heldig på mine flyturer, for har omtrent ikke opplevd noe turbulens. Har flydd til Asia og Australia uten at det var turbulens i det hele tatt.

Jeg har flydd til Kreta 2 ganger, men kun 1 gang til Chania. Kan ikke huske at det var noe spesielt. Litt risting må man jo regne med, men kommer nok litt an på været.

Jeg hadde forresten ganske mye mer flyskrekk før, og ble redd bare det ristet litt i flyet. Men etter å ha flydd langdistanse så ble det bedre. Kommer nok aldri til å elske det, men det er jo mye verre å fly med de små flyene enn store charterfly.

Men det går jo også an å gå til legen og få sobril (beroligende) .

Endret av BrienneOfTarth
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi fløy med Thomas Cook, var tre rader i bredden, digert fly. Det var lite turbulens, fløy på denne tiden i fjor. Det kan selvfølgelig oppleves turbulens, hver flytur er ulik. Fløy fra Lanzarote en gang og 3 av de kanskje 6 timene var massiv turbulens. Det kan skje, men de prøver å unngå det ved å endre høyde. Du får be legen om valium, å utagere i lufta er svært uheldig.

Anonymous poster hash: 0bcd0...ceb
AnonymBruker
Skrevet

Fly en gang til Chania, ALDRI MER! Fy flate for en turbulens, både frem og tilbake!

Anonymous poster hash: e6eee...a7c
AnonymBruker
Skrevet

Fly en gang til Chania, ALDRI MER! Fy flate for en turbulens, både frem og tilbake!

Anonymous poster hash: e6eee...a7c

Vet ikke om det er for å skremme TS (slik noen som regel skal i slike tråder) eller fordi du faktisk opplevde det, men det er altså helt irrasjonelt å ligge unna Chania-flvyninger på grunn av turbulens. Det er på ingen måte verre enn andre steder på vei til Chania, selv hvis du måtte ha opplevd ordentlig turbulens der en gang. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: f96d9...432

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke flyskrekk (tror jeg...), men blir raskt skremt, anspent og svett i hendene når jeg opplever turbulens. Har flydd tur/retur Chania en gang, i august måned, og det gikk kjempefint. Været var selvfølgelig fint :) Opplever mye oftere turbulens når jeg flyr med f.eks. Widerøe her i Norge. Og like før jeg lander på Flesland og Værnes. :P

Anonymous poster hash: 783a7...299
Skrevet

Flydd fram og tilbake med Norwegian, ingen turbulens som jeg iaf kan huske, noe jeg nok hadde gjort hvis det var ille.

Skrevet

Turbulens kan du oppleve uansett hvilke strekninger du flyr!

Sist gang jeg tok fly fra Chania så var det endel småturbulens, og en gang litt kraftigere (sånn at skiltet om beltet lyste og det ble opplyst over høytaleren at passasjerene måtte holde seg i setet). Men, det har jeg opplevd mange andre ganger, ikke bare til Chania.

Har selv flyskrekk, men likevel så er gleden av å reise til andre land større, så jeg lar det ikke stoppe meg. Flyskrekken har blitt litt bedre etterhvert som jeg tar fly. Før måtte jeg ha sobril før flyturer, men nå klarer jeg meg helt fint uten :)

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver, det er umulig å forutse. Fra enn annen med flyangst, bare prøv å hopp i det. Jeg har prøvd både medikamenter (sobril) og pusteøvelser/angstteknikker, men lite hjalp desverre. Det eneste som hjelper meg er å ha noe annet å fokusere på, dessverre hjelper det best om jeg har noen med som er enda reddere :P

litt på sidelinjen; kan jeg spørre om det varnoe som utløste angsten din? Jeg er som deg, var ikke redd for å fly før, så baang! Plutselig en enorm flyskrekk. Har akkurat de samme tankene som deg rundt flyturene. Og jeg har flydd mye før, i små widerøe-fly som til tider ikke har kunnet lande pga dårlig vær ovs. Ingen angst da. Nå kvir jeg meg i månedsvis i forkant.

Hmm, usikker på hva det kan være helt konkret. Når jeg var yngre syntes jeg det var skikkelig gøy med turbulens til og med (da snakker vi type 10 år), deretter har jeg egentlig vært helt likegyldig, til å gradvis gå over til å ikke tørre å fly i det hele tatt. Har vært redd siden jeg var 15-16, men flydd for det. Etter et par tøffe landinger på Værnes i vinter har jeg bestemt meg for å ikke fly igjen :-)

Det at jeg så en dokumentar om 9/11 rundt omfanget da jeg begynte å bli redd, kombinert med at jeg er splitter pine gal og redd for veldig mye generelt er nok noe av grunnen :-)

Anonymous poster hash: a8c9d...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Turbulens kommer helt an på været. Har flydd til Chania flere ganger, og aldri opplevd turbulens. Er det mye vind den dagen, kan du oppleve turbulens, ellers skal det gå fint :)

Anonymous poster hash: 84520...392

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...