AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 hei, ung mann som velger å skrive denne tråden anonym. lakserolje ved fødselen: jeg er vokst opp med en mor som er kald, tidvis manipulerende og grov i munnen. for et halvt år siden fortalte tanten min at min mor brukte lakserolje for å fremskynde fødselen, siden hun ville komme raskt tilbake til studiene. tanten min var sjokkert, og hadde advart henne om farene ved lakserolje bruk. samme kveld konfronterte jeg min mor over telefon om lakseroljen. hun forsvarte seg med at fødselen var nære, hun visste hva det dreide seg om, det var normalt for over 20 års tilbake å bruke lakserolje og det hadde ikke noe med at hun ville tilbake til universitet. derimot mente hun at det var tanten min som er manipulerende og ikke snakket helt sant. vet at moren sjelden innrømmer personlige feil. hun og tanten min har ikke særlig kontakt. det jeg vet med sikkerhet er at mamma mistet mye blod og at det var en tøff fødsel. om det har sammenheng med lakserolje vet jeg ikke. jordmødrene sa at jeg var en pen baby med ingen fødselsdeffekter. 2-3 års alderen nær drukningsulykke: ved hjemstedet mitt er det flere flotte strender og jeg og min mor pleide å dra på stranda om sommeren. moren min pleide å lese bøker, mens jeg lekte i sanden. jeg var tidlig ute å gå, så i denne alderen løp jeg og var svært aktiv. i ett ørvåkent sekund hvor moren min ikke følgte med hadde jeg kommet langt av sted ut på bølgene i baderingen min og var på dypt vann og et godt stykke fra land. jeg kunne ikke svømme. heldigvis så en mann på land at jeg var drevet avgårde. han svømte ut og reddet meg fra en mulig drukningsulykke. dersom baderingen jeg satt i hadde tippet rundt og ingen hadde sett meg hadde jeg druknet og ikke skrevet om dette idag. heldigvis lærte moren min seg av dette og passet bedre på de andre gangene vi var ute sammen. reiste alene med bussen til oslo i 5 års alderen: i barnhage tiden besøkte jeg familie i oslo som passet på meg, oftest i helger. de bodde 4-5 timer unna med buss. i starten reiste jeg og mamma flere timer med buss sammen hver vei for å treffe slektningene til faren min i oslo. på denne tiden var det vanlig å ha bussvertinne på bussekspressen. dette gikk så greit at etterhvert i 5 års alderen reiste jeg alene på bussekspressen med bussvertinne og ble møtt av slektninger på oslo s ved veis ende. bussturen gikk stort sett greit og jeg var ganske modig som barn. men noen få år senere glemte jeg tiden på da det var 5 minutters stopp ved en bensinstasjon hvor passasjerene rakk å ta seg en røyk eller strekke litt på beina. jeg elsket å handle godteri på bensinstasjonen og visste som regel at jeg kun hadde 5 minutter på meg til bussen kjørte avgårde. den ene gangen glemte jeg tiden inne på busstasjonen og så bussen kjøre avgårde inne på bensinstasjonen. jeg løp og løp i panikk for å rekke bussen. bussen stoppet opp jeg rakk den i siste liten. buss stoppet var ca. 2 timer fra hjemstedet mitt og jeg ante ikke hva stedet het, bortsett fra bensinstasjonen som jeg husket. tenåringstid, ekle sannheter kommer frem i lys: i tenårene husker jeg min mor fortalte at jeg ikke ble befruktet via vanlig samleie, men at faren min hadde sæd på fingrene og tafset henne i vaginaen, og at kvinner kunne lett bli gravide. husker ikke nøyaktig hvordan vi kom inn på dette temaet, men de ordene sitter brent i meg den dag i dag. det skal sies at min mor er høyt utdannet og har bra jobb. derimot er hun en fryktelig vulgær, manipulerende og dominerende type. det vulgære har ofte en tvist av humor, men ikke alle synes det er morsomt og noe er direkte sårende. på ungdomskolen hadde jeg med en venn fra klassen på besøk. vi var på rommet mitt i annen etasje, mens moren min holdt på i første etasje. jeg hører vennen min fnise og spurte han hva det var han lo av. han hadde sett min mor gå naken fra soverommet til badet. det vanlige hadde vært å kle av og på seg klærne på badet. spesielt når hun visste at jeg hadde venner på besøk. skammet meg og ble flau i ettertid. supermamma: jeg har ikke alltid vært lett i oppveksten og hadde mye energi som barn. jeg bråket av og til på barneskolen, men ble aldri satt i en spesialklasse, bup, hadde gjennomsnittelige karakter på ungdomsskolen og hadde alle de vanlige tingene som barn flest har, bortsett fra en supermamma. jeg var enebarn endel år før jeg fikk søsken. senere i livet har det ballet på seg med mye alkohol og delvis usunn livstil. Vi møtes sjelden og jeg har et litt skeptisk syn på kvinner. Anonymous poster hash: b1e66...cff 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Fy fader så dårlig mamma jeg er. Jeg har et par ganger "mistet" barn. Jeg har også sendt barnet alene med fly fra de var 5 år. Det med hvordan du ble til er ikke noe du burde ha visst. Anonymous poster hash: 70ddb...05d 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Fy flate! Anonymous poster hash: c68dd...49c 1
Gjest Riskjeks Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Synes ikke akkurat dette var det verste jeg hadde hørt.. Hvordan du ble til, var jo unødvendig/ekkelt å fortelle, men ikke akkurat mishandling... Lakserolje var faktisk helt vanlig før, og er det vel delvis ennå. Å miste barnet av syne er også vanlig, en nesten-ulykke eller to er vanlig. Hun lærte jo av episoden. Å reise med buss alene var også helt vanlig. Hvis dette er det verste du kan dra frem, tror jeg ikke du har noe å klage på. Høres ut som du bare klager for å ha noe å klage på. 37
cerruti Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 Synes ikke du skal bruke for mye tid på å grave deg ned i dette. Nå er du voksen; Get over it, eller snakk med en terapeut om det plager deg så mye. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Fordi moren din er slik, så er ikke alle kvinner det. Tenk hvis vi skulle trodd at fordi det fantes voldtektsmenn, så er alle det! Jeg ville holdt meg unna henne, og prøvd å ikke tenke mer over det. Kommer ingenting godt utav å bruke mer energi på det. Anonymous poster hash: d22f2...322 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Hvorfor sier dere at dette er vanlig? Aldri i livet om jeg ville latt 2-3 åringen min lekt ved vannet uten tilsyn til tid og annen. Heller ikke aktuelt at en 5 åring tar buss alene. Det anbefales at barnet er 12 år før det tar tog alene, hvorfor er det greit å ta buss når man er 5 år da?!Anonymous poster hash: 5b04f...eaa 5
Chanchan Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Jeg synes ikke dette er ille i det hele tatt. Jeg tok fly alene fra jeg var 4 år og har hatt mye større problemer med moren min enn det du beskriver. Det med at hun gikk naken er ditt problem og ikke noe du bør klandre henne for. Selv om du ikke hadde en perfekt barnebok-oppvekst er ikke dette unormalt. 3
Muscae Skrevet 5. juli 2014 #10 Skrevet 5. juli 2014 Hvorfor sier dere at dette er vanlig? Aldri i livet om jeg ville latt 2-3 åringen min lekt ved vannet uten tilsyn til tid og annen. Heller ikke aktuelt at en 5 åring tar buss alene. Det anbefales at barnet er 12 år før det tar tog alene, hvorfor er det greit å ta buss når man er 5 år da?!Anonymous poster hash: 5b04f...eaa Han lekte jo ikke uten tilsyn, men moren så bort et øyeblikk. Jeg har selv holdt på å drukne som 1-2 åring, lå livløs under vannet. Det er veldig fort gjort å glemme seg bort et øyeblikk, mens en må hjelpe et søsken eller en snakker med bekjente. Med bussen reiste han ikke alene, han hadde en bussvertinne med seg. Dessuten må du huske at dette var noen år siden, og det er mye som var vanlig før, som ikke er vanlig nå lenger. Spesielt i forhold til hva barn får lov til. Ja, til og med så kort tid siden som 2000... Jeg synes ikke det du skriver er så gale, ts. Det virker som du leter etter ting å ta moren din på, eller så er du ekstremt følsom og sensitiv, for ting vi andre tåler helt fint. 15
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #11 Skrevet 5. juli 2014 Svarer her også jeg, siden det andre ble slettet. Tror annenhver mor tok lakserolje for flere år siden, dette var vanlig. Føler veldig med deg som føler du har hatt en vanskelig barndom. Men utifra hva jeg leser, virker barndommen din HELT ok, men med en litt sprø mamma, en sånn mamma ville vel alle ha Det virker som kanskje tanten din har fått deg til å føle at dette var verre enn det egentlig var. Kanskje tanten din var sjalu? Moren din høres ut som en sterk og uavhengig person, en som ikke brydde seg om hva andre sa om henne, en som var trygg nok på seg selv til å gi deg masse selvstendighet, noe som er viktig, men som få mammaer tør (jeg klarer heller ikke det Det med baderingen var det eneste her jeg kunne lese som ikke var ok. Vi får ikke alltid utdelt mammaer som passer personligheten vår, du fikk en sånn, der moren din var tøff og litt frekk, var du kanskje sår og litt redd? Du hadde sikkert trengt en mamma som koste mer, var mer redd for deg, passet bedre på deg, sa oftere at hun var glad i deg? Vi er alle så veldig forskjellige, og noen passer ikke sammen selv om de er mor og barn. Høres ikke ut som dere passet sammen, men høres ut som hun var en helt ok mamma. Jeg håper virkelig du får det bedre!!! Stor klem til deg Anonymous poster hash: ec0a1...5d2 7
Ellevill Skrevet 5. juli 2014 #12 Skrevet 5. juli 2014 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Synes du dette er eksempler på hvorfor du er sint på moren din? Ingen er vel perfekte? Jeg brukte for øvrig også lakserolje for 18 år siden for å sette i gang fødsel. Og hadde vi vært uheldige er det fort gjort her for tenåringsvenner av barna å se meg i en litt vel avkledd versjon... Hvorfor fortalte tanten din deg dette om fødselen? For at skulle bli lei deg? Det eneste jeg reagerte på med det du fortalte om moren din var de seksuelle beskrivelsene hun kom med vedr din unnfangelse. Endret 5. juli 2014 av Ellevill 12
Betasuppe Skrevet 5. juli 2014 #13 Skrevet 5. juli 2014 Jeg synes ikke dette er ille i det hele tatt. Jeg tok fly alene fra jeg var 4 år og har hatt mye større problemer med moren min enn det du beskriver. Det med at hun gikk naken er ditt problem og ikke noe du bør klandre henne for. Selv om du ikke hadde en perfekt barnebok-oppvekst er ikke dette unormalt. Det viser bare normalisert dårlig oppvekst er, eller hvordan du normaliserer det. 2
Chanchan Skrevet 5. juli 2014 #15 Skrevet 5. juli 2014 Det viser bare normalisert dårlig oppvekst er, eller hvordan du normaliserer det. Jeg synes det er forferdelig små bagateller å klage over. 11
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #16 Skrevet 5. juli 2014 Mammaen min røykte under svangerskapet med meg, selv om de i 1984 hadde begynt å advare gravide om dette. Hun hadde flere fra før som det hadde gått fint med og "alle andre gjorde det". Jeg syklet ned en steintrapp på trehjulssykkel når hun ikke fulgte med. Jeg vokste opp på gård, og fra 4-5 årsalderen var jeg alene på låven og lekte mellom pappas tømminger av korn/høyballer inne på låven. Og jeg måtte selv passe meg for traktoren når han rygget inn. Jeg fikk min første kniv som femåring, en fin tollekniv. Pappa brukte tid på å lære meg at jeg skjærer FRA meg og ikke mot meg. Men det ble noen sting i håndet året etter likevel. Jeg pleide også å ligge på hattehyllen i bilen som liten, og veltet rundt i bilen som ikke hadde sikkerhetssele i baksetet. Mor min gikk også iblant naken i huset, og solte seg toppløs selv om jeg hadde venner på besøk. Det var pinlig når jeg var 11-14 år, men det gikk faktisk over. Men jeg er likevel totalt overbevisst om at ingen er like glad i meg som moren min. Med unntak av far min kanskje. Hun er en superviktig støttespiller for meg, selv om vi har ulike interesser og humor, og jeg har tatt henne igjen i utdannelsesnivå for lenge siden, så er hun fortsatt en viktig rådgiver og omsorgsperson i livet mitt. Man KAN ikke passe på unger 110% av tiden, alle unger skader seg. Alle unger får blåmerker. Alle foreldre glipper litt med oppmerksomheten iblant. Og alle voksne personer kan se tilbake på sin barndom og se ting som ikke hadde gått upåaktet hen i dag. Posten til TS oser av at TS setter seg i en litt unødvendig offerrolle, og dyrker dette. Du har hatt en normal barndom, virker det som. Med en mor hvis personlighet ikke helt matcher din. Det er da ingenting hårreisende over det du sier? Eller sier du at alle foreldre som har barn som blir utsatt for ulykker ikke bryr seg om dem? At det er omsorgssvikt? At det er omsorgssvikt å gå naken fra badet til soverommet i sitt eget hus (kanskje hun ikke tenkte seg om). Er det omsorgssvikt av din mor at du glemte tiden på en tur du likte å ta, som du følte deg trygg på og som var kjent for deg - etter at hun hadde fulgt deg på denne turen flere ganger for å gjøre deg trygg? Du sutrer, TS. Du er ute etter en årsak til "stakkars meg". Du leter etter sympati og vil gjerne at det skal være noe galt med fortiden og barndommen din. Jeg foreslår at du får snakket med noen profesjonelle om dette, for det kan meget gjerne være nyere ting som plager deg, som du undertrykker og "leter" etter andre årsaker til hvorfor du f.eks er litt depressiv eller sliter med søvn eller hva det nå måtte være. Lykke til. Hilsen en med en meget kjær mor. Anonymous poster hash: cafd1...164 23
Betasuppe Skrevet 5. juli 2014 #17 Skrevet 5. juli 2014 Jeg synes det er forferdelig små bagateller å klage over. Å sende 5 årig barn på buss alene er ingen bagatell. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #18 Skrevet 5. juli 2014 Å sende 5 årig barn på buss alene er ingen bagatell. På en ekspressbuss (færre/ingen lokalstopp) med vertinne når barnet har tatt turen før? Ingen bagatell, definitivt noe man undersøker og tenker over først - som ved å ta barnet med på et par turer først, så barnet blir tryggere. Litt som TS sin mor gjorde. Og sørge for at vertinnen ser til barnet og at tanten møter opp på busstasjonen. Da er det fortsatt ingen bagatell, men heller ikke noe tegn på omsorgsvikt eller mishandling. Anonymous poster hash: cafd1...164 9
Betasuppe Skrevet 5. juli 2014 #19 Skrevet 5. juli 2014 På en ekspressbuss (færre/ingen lokalstopp) med vertinne når barnet har tatt turen før? Ingen bagatell, definitivt noe man undersøker og tenker over først - som ved å ta barnet med på et par turer først, så barnet blir tryggere. Litt som TS sin mor gjorde. Og sørge for at vertinnen ser til barnet og at tanten møter opp på busstasjonen. Da er det fortsatt ingen bagatell, men heller ikke noe tegn på omsorgsvikt eller mishandling.Anonymous poster hash: cafd1...164 Det er uhørt å sende et barn alene sånn på bussen. Ekspress eller ikke. Du vet ikke hva folk kan finne på, og jeg hadde aldri stolt på at vertinnen hadde fulgt med. Omsorgssvikt definitivt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #20 Skrevet 5. juli 2014 Moren din var kanskje ingen supermamma, men newsflash: Ingen mødre eller fedre er superforeldre som aldri gjør noe galt. Mødre og fedre er mennesker med sine feil og mangler. Det vil du oppdage når du selv blir pappa og barna dine klandrer deg for feil du gjorde (og du vil, som alle andre, gjøre feil) i deres oppvekst. Anonymous poster hash: 79f0a...241 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå