Gjest Jeeeeeeea Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Dette høres kanskje dumt ut, men hvilken solfaktor anbefaler dere å bruke i Tyrkia? Skal til Alanya om en ukes tid, og være der i 2 uker. Har aldri vært der før, og i løpet av mitt snart 20 år lange liv har jeg bare vært i syden to ganger... Har aldri blitt noe særlig solbrent, men hører at i Tyrkia er det rundt 40 grader og en del varmere enn Spania og Hellas hvor jeg tidligere har vært. Har lys/normal hud, men tar litt solarium så har litt farge. Men burde jeg bruke faktor 30? Eller holder faktor 20? Er så usikker på hva jeg skal kjøpe, så setter pris på innspill
Sillicious Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Kommer helt an på hudtypen din.. Jeg starter alltid med 20, og går ned til 15 og 10 siste dagene. Men jeg tåler mye sol da, blir ikke brent.. Mange som bruker 30, jeg har litt fobi mot å gå for høyt opp i faktor bare
skruf Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Anbefaler deg å begynne med faktor 30 til du har fått et godt grunnlag, og deretter gå ned til faktor 20. Du blir like brun med faktor 30, og du unngår å bli solbrent. I ansiktet og på brystkassen anbefaler jeg å bruke faktor 30 hele tiden. Husk at du øker hudkreftrisikoen hvis du blir solbrent! Dessuten ødelegger skikkelig solbrenthet ferien for det. Har vært solbrent noen ganger, og det er ikke noe godt!
Annie70 Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Dette høres kanskje dumt ut, men hvilken solfaktor anbefaler dere å bruke i Tyrkia? Skal til Alanya om en ukes tid, og være der i 2 uker. Har aldri vært der før, og i løpet av mitt snart 20 år lange liv har jeg bare vært i syden to ganger... Har aldri blitt noe særlig solbrent, men hører at i Tyrkia er det rundt 40 grader og en del varmere enn Spania og Hellas hvor jeg tidligere har vært. Har lys/normal hud, men tar litt solarium så har litt farge. Men burde jeg bruke faktor 30? Eller holder faktor 20? Er så usikker på hva jeg skal kjøpe, så setter pris på innspill Men du har jo erfaringer fra Spania og Hellas... Solen er jo den samme, selv om det er hakket varmere i Tyrkia, men det har jo med luften å gjøre.
Dricka Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Du kan bruke 20 på kroppen og 30 eller 50 på steder du kan bli veldig brent. Ble kraftig forbrent for noen år siden i ansiktet og på brystet uten at jeg egentlig la merke til det så jeg er veldig nøye på å smøre meg med høy faktor på steder jeg vet jeg blir brent. Man blir brun uansett. Jeg har ikke skjolder selvom jeg bruker 50 i ansiktet og andre steder og 20 et annet sted.
lemon-aid Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/forecastmaps?LANG=en&UP=0&R=0&MORE=1&MAPS=uvin&CONT=euro&LAND=TU&DAY=0 Gå etter UV-index. Det har ikke noe å si hvor varmt det er. Sola i Norge er ikke like sterk.. Jeg har en normal norsk hudtype som blir brun, og jeg ville brukt spf30 (Spesielt i ansikt og bryst), og så trappet ned til 20. En faktor 30 blokkerer 97% av strålene, og en faktor 20 vil gi noe mindre beskyttelse. Det er snakk om få prosenter, så jeg ville følt meg trygg med faktor 20. Bare smøre seg oftere
Gjest Jeeeeeeea Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Tusen takk for svar Endte opp med 30 og 20, og tenker å trappe ned etterhvert som dere sier!
Gjest tuppesjura Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Er her nå, bruker kun 30! Du blir like brun som med lavere faktor, men kan smøre med litt lengre mellomrom. Vi smører vel ca 4 ganger i løpet av dagen (fra ca 10-17). Kjedelig å bli brent, for det gjør så vondt!
Fame Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Kommer helt ann på hvor ofte du vil smøre deg. ALLE SOLFAKTOR HAR LIK STYRKE, bare så det er sagt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå