Gå til innhold

Smerter i munnen - Hva spiser man?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en autoimmun sykdom og har nå fått en slags forverring hvor tonsillene har hovnet opp, tungen svir og jeg har fått flere after. Ingenting smaker godt, det er ubehagelig å svelge og det er ubehagelig å ha mat i munnen.

Jeg har prøvd å lage suppe, men det svir også. Brød kjennes ut som "rasper" opp munnhulen. Frukt svir. Nå høres jeg sikkert veldig sytete, men det er så ubehagelig og har vart noen dager slik at jeg har spist svært lite.

Fastlegen hadde ingen forslag, og spesialisten har sommerferie. Er det noen her inne som har vært borti noe liknende (jeg vet mange kreftpasienter kan få liknende problematikk, i tilegg til andre med forskjellige autoimmune sykdommer)?

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en autoimmun sykdom og har nå fått en slags forverring hvor tonsillene har hovnet opp, tungen svir og jeg har fått flere after. Ingenting smaker godt, det er ubehagelig å svelge og det er ubehagelig å ha mat i munnen.

Jeg har prøvd å lage suppe, men det svir også. Brød kjennes ut som "rasper" opp munnhulen. Frukt svir. Nå høres jeg sikkert veldig sytete, men det er så ubehagelig og har vart noen dager slik at jeg har spist svært lite.

Fastlegen hadde ingen forslag, og spesialisten har sommerferie. Er det noen her inne som har vært borti noe liknende (jeg vet mange kreftpasienter kan få liknende problematikk, i tilegg til andre med forskjellige autoimmune sykdommer)?

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Næringsdrikk?

Evt næringsdrikk med sonde ned til magen slik at du slipper smertene?

Anonymous poster hash: feaa9...33b

AnonymBruker
Skrevet

Næringsdrikk?Evt næringsdrikk med sonde ned til magen slik at du slipper smertene? Anonymous poster hash: feaa9...33b

Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk.

Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir).

Trenger litt hjelp til å tenke nytt.

Anonymous poster hash: 87555...4f6

AnonymBruker
Skrevet

Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk.

Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir).

Trenger litt hjelp til å tenke nytt.

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Grønnsakssuppe (finmalt med kjøkkenmaskin slik at den blir lettere å svelge)? Mange (eller alle?) grønnsaker er basiske, og vil kanskje ikke svi slik som frukt gjør (frukt har syre).

Bønner er næringsrikt og proteinrikt.

Grønnsakssuppe med næringsrike grønnsaker inkl bønner kunne kanskje vært noe å prøvd til noen av måltidene?

Finmos også annen mat (vanlig middag) med kjøkkenmaskin slik at den blir lettere å svelge

Anonymous poster hash: feaa9...33b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk.

Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir).

Trenger litt hjelp til å tenke nytt.

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Forskjellige typer tyntflytende grøt?

Anonymous poster hash: feaa9...33b

  • Liker 2
Gjest Ennasus
Skrevet

Grønnsakssmoothie, grøt (havre, ris, semulegryn, rømme), potetmos, grønnsakspuréer, yoghurt, næringsdrikk.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode idéer! Jeg hadde overhodet ikke tenkt på grøt og grønnsaksmos....

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Skrevet

Jeg vet ikke hva du kan spise, men jeg anbefaler å ta par tre tusen mg. c-vitaminer i noen dager, og litt tran eller omega 3.

C-vitaminer hjelper på såre slimhinner og hud generelt.

Gjest Blomst83
Skrevet

Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk.

Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir).

Trenger litt hjelp til å tenke nytt.

Anonymous poster hash: 87555...4f6

Nå er det ikke sånn at en lege kan skrive det ut på resept uten at du har fått innvilga det på blå resept fra helfo,men det hadde vel ikke hjulpet uansett da de enten er melk eller juicebasert(frukt)

AnonymBruker
Skrevet

Babymat på glass :)

Anonymous poster hash: acbcd...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Næringsdrikker som er juìcebaserte svir ikke, særlig ikke dersom de er kalde eller du fryser dem til is og spisér dem som is. I hvertfall min erfaring.

Iskrem. Semuluepudding, men der er det melk i?

Du kan få næringsdrikker på hvit resept, enten i påvente av søknad til Helfo, men når tilstanden din går over i løpet av mindre enn 3 mnd så får du neppe invilget.

Alternativet da er å samle hvitresept medisiner kvitteringer og søke dekning dersom utgiftene overstiger, tror det er kr. 1800.

Anonymous poster hash: 11e5e...d89

AnonymBruker
Skrevet

Næringsdrikker som er juìcebaserte svir ikke, særlig ikke dersom de er kalde eller du fryser dem til is og spisér dem som is. I hvertfall min erfaring.

Iskrem. Semuluepudding, men der er det melk i?

Du kan få næringsdrikker på hvit resept, enten i påvente av søknad til Helfo, men når tilstanden din går over i løpet av mindre enn 3 mnd så får du neppe invilget.

Alternativet da er å samle hvitresept medisiner kvitteringer og søke dekning dersom utgiftene overstiger, tror det er kr. 1800.

Anonymous poster hash: 11e5e...d89

Takk for nyttig info :)

"hvit resept ordningen!

http://www.apotek1.n...usjonsordninger

Jeg benytter meg av den i dag og det fungerer.Samle kvitteringer fra apotek og ha med en erklæring fra lege" http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=587499

Anonymous poster hash: feaa9...33b

Gjest tuppesjura
Skrevet

Du kan kjøpe noe som heter oralmedic på apoteket og ha dette på aftene. Det svir som bare pokker akkurat der og da, men så forsvinner de. Kanskje det kan hjelpe litt så du får i deg mat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...