AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Jeg har en autoimmun sykdom og har nå fått en slags forverring hvor tonsillene har hovnet opp, tungen svir og jeg har fått flere after. Ingenting smaker godt, det er ubehagelig å svelge og det er ubehagelig å ha mat i munnen. Jeg har prøvd å lage suppe, men det svir også. Brød kjennes ut som "rasper" opp munnhulen. Frukt svir. Nå høres jeg sikkert veldig sytete, men det er så ubehagelig og har vart noen dager slik at jeg har spist svært lite. Fastlegen hadde ingen forslag, og spesialisten har sommerferie. Er det noen her inne som har vært borti noe liknende (jeg vet mange kreftpasienter kan få liknende problematikk, i tilegg til andre med forskjellige autoimmune sykdommer)? Anonymous poster hash: 87555...4f6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Jeg har en autoimmun sykdom og har nå fått en slags forverring hvor tonsillene har hovnet opp, tungen svir og jeg har fått flere after. Ingenting smaker godt, det er ubehagelig å svelge og det er ubehagelig å ha mat i munnen. Jeg har prøvd å lage suppe, men det svir også. Brød kjennes ut som "rasper" opp munnhulen. Frukt svir. Nå høres jeg sikkert veldig sytete, men det er så ubehagelig og har vart noen dager slik at jeg har spist svært lite. Fastlegen hadde ingen forslag, og spesialisten har sommerferie. Er det noen her inne som har vært borti noe liknende (jeg vet mange kreftpasienter kan få liknende problematikk, i tilegg til andre med forskjellige autoimmune sykdommer)?Anonymous poster hash: 87555...4f6 Næringsdrikk? Evt næringsdrikk med sonde ned til magen slik at du slipper smertene? Anonymous poster hash: feaa9...33b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Næringsdrikk?Evt næringsdrikk med sonde ned til magen slik at du slipper smertene? Anonymous poster hash: feaa9...33b Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk. Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir). Trenger litt hjelp til å tenke nytt. Anonymous poster hash: 87555...4f6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk. Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir). Trenger litt hjelp til å tenke nytt.Anonymous poster hash: 87555...4f6 Grønnsakssuppe (finmalt med kjøkkenmaskin slik at den blir lettere å svelge)? Mange (eller alle?) grønnsaker er basiske, og vil kanskje ikke svi slik som frukt gjør (frukt har syre). Bønner er næringsrikt og proteinrikt. Grønnsakssuppe med næringsrike grønnsaker inkl bønner kunne kanskje vært noe å prøvd til noen av måltidene? Finmos også annen mat (vanlig middag) med kjøkkenmaskin slik at den blir lettere å svelge Anonymous poster hash: feaa9...33b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk. Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir). Trenger litt hjelp til å tenke nytt.Anonymous poster hash: 87555...4f6 Forskjellige typer tyntflytende grøt? Anonymous poster hash: feaa9...33b 2
Gjest Ennasus Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Grønnsakssmoothie, grøt (havre, ris, semulegryn, rømme), potetmos, grønnsakspuréer, yoghurt, næringsdrikk.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Tusen takk for mange gode idéer! Jeg hadde overhodet ikke tenkt på grøt og grønnsaksmos....Anonymous poster hash: 87555...4f6
sunSpring Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Jeg vet ikke hva du kan spise, men jeg anbefaler å ta par tre tusen mg. c-vitaminer i noen dager, og litt tran eller omega 3. C-vitaminer hjelper på såre slimhinner og hud generelt.
Gjest Blomst83 Skrevet 6. juli 2014 #9 Skrevet 6. juli 2014 Det går over om noen dager eller en uke, så sonde blir litt drastisk. Fastlegen ville ikke skrive ut resept på næringsdrikk, og på apoteket fant jeg bare med melk (jeg er allergisk mot melk) eller med frukt (som svir). Trenger litt hjelp til å tenke nytt. Anonymous poster hash: 87555...4f6 Nå er det ikke sånn at en lege kan skrive det ut på resept uten at du har fått innvilga det på blå resept fra helfo,men det hadde vel ikke hjulpet uansett da de enten er melk eller juicebasert(frukt)
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #10 Skrevet 6. juli 2014 Babymat på glass Anonymous poster hash: acbcd...1bc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #11 Skrevet 6. juli 2014 Næringsdrikker som er juìcebaserte svir ikke, særlig ikke dersom de er kalde eller du fryser dem til is og spisér dem som is. I hvertfall min erfaring. Iskrem. Semuluepudding, men der er det melk i? Du kan få næringsdrikker på hvit resept, enten i påvente av søknad til Helfo, men når tilstanden din går over i løpet av mindre enn 3 mnd så får du neppe invilget. Alternativet da er å samle hvitresept medisiner kvitteringer og søke dekning dersom utgiftene overstiger, tror det er kr. 1800. Anonymous poster hash: 11e5e...d89
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #12 Skrevet 6. juli 2014 Næringsdrikker som er juìcebaserte svir ikke, særlig ikke dersom de er kalde eller du fryser dem til is og spisér dem som is. I hvertfall min erfaring. Iskrem. Semuluepudding, men der er det melk i? Du kan få næringsdrikker på hvit resept, enten i påvente av søknad til Helfo, men når tilstanden din går over i løpet av mindre enn 3 mnd så får du neppe invilget. Alternativet da er å samle hvitresept medisiner kvitteringer og søke dekning dersom utgiftene overstiger, tror det er kr. 1800.Anonymous poster hash: 11e5e...d89 Takk for nyttig info "hvit resept ordningen!http://www.apotek1.n...usjonsordninger Jeg benytter meg av den i dag og det fungerer.Samle kvitteringer fra apotek og ha med en erklæring fra lege" http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=587499 Anonymous poster hash: feaa9...33b
Gjest tuppesjura Skrevet 6. juli 2014 #13 Skrevet 6. juli 2014 Du kan kjøpe noe som heter oralmedic på apoteket og ha dette på aftene. Det svir som bare pokker akkurat der og da, men så forsvinner de. Kanskje det kan hjelpe litt så du får i deg mat?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå