Gå til innhold

Hvor store biffer til en vanlig middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser forresten sjelden biff, men jeg har nok av kunnskap innen feltet. Jeg har skrevet mye om mat, jeg har jobba innen restaurantbransjen, kjøttbransjen, og nå underviser jeg en del om mat.

Inntak av næring er i grunn ikke så veldig subjektivt - det er en fysiologisk ting. Jeg er i grunn ganske storspist, men å spise mer enn 150 g gram biff er ikke noe jeg ønsker å gjøre, hverken av ernæringsmessige, miljø eller etiske grunner. Man kan og bør heller bli mett ved hjelp av tilbehøret, som kan være fantastisk om man ser på tilbehør som mer enn kokte poteter og stekt løk. Jeg forbinder storspising av biff med harryhandel (billig importkjøtt), posesauser, FrP og annen lavkultur.

Var ikke negativt ment annet enn at kommentaren ble uttrykt på en litt kvass måte :) Det er sikkert mange grunner til at man bør holde seg under 150g, men at det er harry å spise over kan virke veldig negativt inn på de som gjør det og har gjort det lenge med god samvittighet:_/

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det har også ganske mye å gjøre med hvor tykke/tynne biffene er skåret i butikken/hos slakteren.

Om man aldri så mye skulle ønske å få tak i en entrecote på 150 gram så er det ikke alltid fysisk mulig, og kanskje blir den ikke aldeles god å steke heller dersom den er løvtynn kun for å passe med en max. vekt.

Ergo setter jeg personlig en max. vekt på entrecote, noe som betyr at jeg kan finne på å velge en indrefilèt på 150 gram (og med en annen pris) dersom entrecote kun er tilgjengelig i 275 grams stykker den dagen.

Er det FRP som står for skjæringen av biffene? - det var nytt for meg...det samme at kyrne av en viss størrelse er 'harry', og i mitt distrikt er det noen av dem ja... og de havner i salgsdisken som høgkvalitets biff... at disse kyrne er 'harry' ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 150 gram indre-/ytrefilet. Entrecote lager jeg aldri, så der skal jeg ikke uttale meg. Om jeg hadde spist 300-400 gram biff hadde jeg fått samvittighetsproblemer. Det er ikke godt for hverken kropp, lommebok eller miljø!

Som tilbehør bruker jeg ofte små, bakte poteter, stekt tomat og kokt brokkoli.

(...og hun i sted skrev vel aldri at FrP bestemte biffstørrelsen.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke miljøet merker så mye om én enkeltperson spiser en biff på 3-400 gram. Ei heller lommeboka, hva er en skarve hundrelapp i dagens samfunn? Og det gjør bare godt for kroppen å få i seg litt skikkelig mat i ny og ne.

Anonymous poster hash: 64a15...fdf
Skrevet

Jeg trodde ikke jeg var storspiser, men det er jeg tydeligvis.

Når jeg lager biff til meg og konen kjører jeg til vanlig enten 2 stykker på 250-300 gram eller et helt stykke på 500-700 gram.

Som oftest entrecote, men kjøper stort sett samme størrelsen helstykke om jeg skulle kjøpe indre/ytrefilet.

Tilbehør er

-Poteter, enten fløtegratinerte eller bakte med hvitløkssmør.

-Stekt sopp

-Stekt tomat

-Saus

Skrevet

Tror ikke miljøet merker så mye om én enkeltperson spiser en biff på 3-400 gram. Ei heller lommeboka, hva er en skarve hundrelapp i dagens samfunn? Og det gjør bare godt for kroppen å få i seg litt skikkelig mat i ny og ne.

Nå skal jeg ikke gå inn på en miljø- og klimadebatt, men det er akkurat slike holdninger som bidrar til at vi ikke når klimamålene våre. "Spiller ingen rolle hva JEG gjør, jeg er jo bare én person!" "Spiller ingen rolle hva lille Norge gjør, så lenge stormaktene ikke er med!".

• Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet

Størrelsen på biffen er jo avhengig av hvem som spiser den, hvor mange som samles, hvilket tilbehør man har og så videre.

Jeg helsteker indre eller ytrefilet i store stykker. Er man mange spiser man mindre, er man færre personer er det lett å spise litt mer.

Som tilbehør kan jeg bruke:

Karamellisert løk

Stekt sopp, paprika, ulike typer løk

Bakt potet med hvitløkssmør, rømme, mais, diverse krydder

Salat

Pommes frites

Potetbåter

Ovnsbakte nypoteter i olivenolje med havsalt

Samvittighetsgrunner for å spise biff ? Det syns jeg er tull. Det er med biff som med all annen mat. Har man en fornuftig måte å forholde seg til måten man konsumerer all mat på er det ingen grunn til samvittighetskvaler.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg ikke gå inn på en miljø- og klimadebatt, men det er akkurat slike holdninger som bidrar til at vi ikke når klimamålene våre. "Spiller ingen rolle hva JEG gjør, jeg er jo bare én person!" "Spiller ingen rolle hva lille Norge gjør, så lenge stormaktene ikke er med!".

Mener du det faktisk spiller noen rolle om JEG spiser en 300 grams entrecote i ny og ne, til forskjell fra en på 150 gram.

Vil MINE biffvaner gjøre at alle andre forandrer sine? Så stor påvirkningskraft tror jeg ikke at jeg har, gitt.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Et eksempel som støtter argumentet over er for eksempel forurensing fra biler. Dersom en personen sykler i stedet for å kjøre bil kan man mene at det ikke påvirker miljøet. Men det gjør det faktisk. Det er også målbart.

Men tilbake til biff ! :)

Skrevet

Jeg gjør ting som er miljøvennlig og ting som er mindre miljøvennlig, biffen spiser jeg med god samvittighet.

Tenkte på denne i den sammenheng:

AnonymBruker
Skrevet

-Hvordan fant De biffen?

-Jeg løftet på en potet, og der lå den!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Rundt 200 gram er nok for meg. Har kuttet ut pommes fritesen til fordel for salat, tomater i flere farger og evt. rødvinssaus. Chimichurri er også fantastisk til biff! Det er mye smak i mine biffmåltider, for jeg legger stor fokus på tilbehøret. Det hjelper også på mettheten. Jeg har f.eks kuttet ut kjøttdeig og pulver i tacomiddagene våre. Marinerer biff i lime, røkt paprika, chili, chipotle ++ Til dette trenger du kun rundt 100 gram kjøtt, for du blir stappmett på grunn av alle grønnsakene :)

Endret av josefin88
Skrevet (endret)

Jeg har lært at man skal spise like mye som volumet av hånden sin.

Det er snakk om proteiner, som fisk og biff og kylling osv ...

Endret av Bølle
Skrevet

Laget faktisk biff til middag i dag og vi spiste 300 gram hver. Tilbehør var søtpotetpuré, aspargesbønner, sjampinjong og kryddersmør. Normal mengde for oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å spise rundt 150g, maks 200g. Aldri entrecote, bare mørbrad/indre/ytre. Overrasket over hvor mye folk spiser, jeg er ikke en småspist person men blir mett. Skal sies at jeg liker å ha masse saus og ris/poteter til da, og det metter jo veldig. Spesielt om man har bakt potet:) Har spist opp mot 300g et par ganger men da har jeg bare hatt litt salat som tilbehør.

Anonymous poster hash: f62e7...d19
Skrevet

Det er vanlig med ca 200 gram kjøtt til en vanlig middag.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med ca 200 gram kjøtt til en vanlig middag.

Det kommet an på hvem som spiser.

I Norge liker man jo å tenke gjennomsnitt, er jo derfor man har en skole der tilpasset en fiktiv gjennomsnittselev der alle skal lære nøyaktig det samme.

200 fram kjøtt er altfor snaut for meg og mange andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...