Gå til innhold

Vaskehjelp - Erfaringer og råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å leie vaskehjelp annenhver uke + litt ettersom det trengs utover det.

Hva bør vi passe på?

Timepris eller fastpris?

Spesielle ting som bør stå i kontrakten (er det vanlig med kontrakt?)?

Være hjemme eller borte når de er her?

Hvor ryddig må det egentlig være når de kommer? Vi har det greit ryddig, men har mange ting.

Jeg synes vask av soverom er litt privat, er det bare jeg som tenker slik..?

Hva er vanlig timepris?

Noen som har erfaringer eller tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 13e4d...350
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vaskehjelp, så kan jo svare litt fra min egen erfaring.

Vi hadde ikke kontrakt, men jeg vasket i barnehagen der dama jobbet, så hun visste at jeg gjorde en god jobb og var ansvarlig og til å stole på før hun spurte meg.

Jeg hadde en fast pris hver gang. Vasket en dag i uka, men vi var begge litt fleksible på dagen om noe spesielt dukket opp (hvis hun måtte være hjemme med sykt barn for eksempel). Jeg var student, så for meg var det ikke noe problem å ta en annen dag enn den faste i ny og ne.

Vanligvis vaske jeg mens familien var ute av huset. Enklest både for dem og meg. De få gangene f.eks. mor var hjemme med sykt barn og vi ikke fikk til å bytte dag, byttet vi på å være i etasjene. Jeg vasket oppe først mens de var nede, så byttet vi på etterpå. Ikke noe problem hvis man er smidige. Jeg foretrakk jo å vaske alene, spesielt fordi jeg likte å høre på musikk og synge mens jeg jobbet, men når man ikke har noen som forfølger en for å se om man gjør en god nok jobb og man tar hensyn og ikke går i veien for hverandre, så var ikke det noe problem heller.

Huset deres var det jeg vil kalle normalt ryddig hver gang jeg kom. Vi hadde dessuten en avtale om at hvis ungenes rom ikke var ryddet på forhånd, så skulle jeg droppe dem (men da snakker vi masse leker, klær, ting utover gulvet og lignende). Om det var noen småting hist og her plukket jeg dem bare opp eller flyttet på dem, før jeg støvsuget og vasket.

Skjønner tanken om at soverom føles privat. Selv tenkte jeg ikke noe spesielt over det, vasket det som hvilket som helst rom, og gikk uansett ikke og snuste i skuffer og skap. Men sånt får man jo føle på selv, hva som føles komfortabelt.

Nå som jeg skriver dette, savner jeg nesten jobben litt... Jeg trivdes veldig godt med den, for meg er det å vaske nesten litt mediativt på en måte. Nei, det er ikke så spennende eller artig, men mens kroppen jobber får tankene fly, får tid til å tenke på ting og likevel slappe av på en måte. Burde kanskje vaske mer hjemme hos meg selv enn hva jeg gjør, det blir ikke en gang i ukapå privaten aakkurat, hehe. ;-)

Familien, og spesielt moren i huset som jeg hadde mest kontakt med, var veldig trivelige. Fikk til og med julegave fra dem. :-)

Anonymous poster hash: 3ea21...68a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vaskehjelp selv, så kan svare litt ihvertfall.

Hva bør vi passe på? Kan være lurt å be om vandel (vet ikke om man får det utlevert for å vise privatpersoner, men er jo synd hvis dere skulle få en kleptoman hjem til dere).

Timepris eller fastpris? Hvis det er ca samme arbeidsmengde hver gang ville jeg gått for fastpris, mens hvis det kan variere en del ville jeg gått for timepris.

Spesielle ting som bør stå i kontrakten (er det vanlig med kontrakt?)? Jeg hadde ikke det.

Være hjemme eller borte når de er her? De jeg vasket hos var hjemme den første gangen, også var de borte de andre gangene med mindre noen var syke eller hadde fri osv.

Hvor ryddig må det egentlig være når de kommer? Der jeg vasket var det hos noen ganske ryddig (de hadde kanskje ryddet leker osv i en kasse f.eks.), mens hos andre har jeg kommet til nedspydde senger, tiss i sengetøyet, bæsjebleier på benken osv.

Jeg synes vask av soverom er litt privat, er det bare jeg som tenker slik..? Jeg vasket soverom hos alle jeg vasket hos, men gikk selvfølgelig ikke i skuffer og skap osv. Regner med de ryddet private ting i skuffene. Men ville nok syns det var naturlig hvis de ikke ønsket vask akkurat der.

Hva er vanlig timepris? Jeg fikk 125 kr timen (25 kr i skatt, så 100 kr hvis det gjøres svart vel).

Anonymous poster hash: 1a66f...7a5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en tidligere bekjent som var vaskehjelp. Hun tok masse bilder av hjemmet til dem hun vasket hos og viste rundt. Syntes det var å gå over streken.

De Hun vasket hos la nøkler i postkassa, og la betalingen på kjøkkenbordet.

Du bør ha klare regler for hvordan du vil at vaskehjelpen skal oppføre seg hjemme hos deg, og si i fra.

Har selv vaskehjelp fra hjemmetjensten i kommunen. Da må vi være hjemme selv når de vasker, kan ikke engang gå ut med søpla selv mens de holder på.

Kvaliteten på arbeidet varierer alt etter hvem som kommer. Ei vaska så vått at parketten fløt i vann.

Er du ikke så nøye på det kan du jo ta hvem som helst, når du kan belge. Personlig ville jeg gitt prøvetid på noen vask for å se hvordan vedkommende vasker.

Vi si det hele er avhengig av hvordan du vil ha jobben gjort og hvor redd du er for hjemmet ditt og tingene dine.

Anonymous poster hash: 5893f...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en vaskehjelp som flere av naboene i gata vår bruker. En hyggelig dame som går på norskkurs og som jobber svart mens hun opparbeider seg papirer og språkkunnskaper nok til å få vanlig jobb. Hun er her i tre timer annenhver uke, og får 600 kr per gang.

Vi rydder golv og overflater før hun kommer. Legger ut nøkkel de gangene vi selv ikke kan ta imot henne, og pengene klar på bordet.

Anonymous poster hash: 45fea...e81

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å leie vaskehjelp annenhver uke + litt ettersom det trengs utover det.

Hva bør vi passe på?

Timepris eller fastpris? Tenk selv på hvor mye som skal vaskes hver gang og hvor mye tid trenges. Vi viste vaskehjelpen rundt og forklarte hva vi forventet, hvor ting var og at alt måtte bli gjort innen 4 timer. Da fikk hun alltid en fast sum for de 4 timene. Ble hun 10-20 min raskere ferdig, så påvirket ikke dette betalingssummen. Altå hun kunne beregne med en fast sum i inntekt annenhver mnd. Det var alltid samme ting hun gjorde unntatt 1 gang før påske hvor hun fikk ekstra dag å vaske vinduer for avtalt betaling.

Spesielle ting som bør stå i kontrakten (er det vanlig med kontrakt?)? Vi hadde ingen kontrakt. Betalte henne på dagen eller dagen etter, etter avtale.

Være hjemme eller borte når de er her? Vi følte det var enklere for henne å være alene. Så hun hadde tilgang til nøkelen de timene hun jobbet og vil var borte. Det var kjeldent vi så henne i det hele tatt.

Hvor ryddig må det egentlig være når de kommer? Vi har det greit ryddig, men har mange ting. Vi ryddet alt dagen før. Hun skulle bare støvsuge, vaske overflater, badene osv.

Jeg synes vask av soverom er litt privat, er det bare jeg som tenker slik..? Vi har lite private ting på soverommet: seng, garderobeskap og nattbord. Ikke noe problem hvis noen ser rommet. Vaskehjelpen har jo ingenting med innholdet i skapet å gjøre.

Hva er vanlig timepris?

Vi betalte 300 kr per time, 4 timer annehver uke. Et hus på 150 kvm.

Noen som har erfaringer eller tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 13e4d...350

Anonymous poster hash: 4f4f5...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte via nettbank.

Anonymous poster hash: 4f4f5...9b1
Skrevet (endret)

Har også tenkt å skaffe meg vaskehjelp til høsten når jeg skal jobbe 100% igjen (hatt 1 dag fri til husarbeid nå, men tjener jo mer på å jobbe og leige inn hjelp annenhver uke..)

Og gleder meg virkelig til å komme hjem fredags ettermiddag til nyvasket hus og kunne nyte helgen med barna!

Har vært veldig frem og tilbake om jeg virkelig skulle gå til det skrittet å skaffe oss vaskehjelp (har liksom alltid tenkt at dette burde folk greie selv). Men med 4 små og 100% jobb er det mer enn nok bare med all ryddingen og klesvasken, leksene og oppfølging av aktiviteter. Så skal man få tid til å trene selv også. Så tror jeg tok et riktig valg ved å leige inn vaskehjelp.

Her skal hun altså komme annenhver fredag, vaske i 3 timer. Dvs. støvsuge hele huset (240kvm), vaske bad grundig og vaske gulvene i stue, kjøkken, gang og trapp, tørke overflater/støv, vaske utenpå dørene (har hvite dører inne, som skitt viser godt på), vaske over kjøkkenskapene (utenpå innredningen), minst en gang i mnd skure dusjkabinettet og vaske gulvene på loftet.

Jeg aaaner jo ikke hvor lang tid det kommer til å ta å rekke over alt, derfor prioriterer jeg på liste hva som er viktigst, og hva som kan gjøres viss tid til overs. Tror jeg må avtale 3 timer, så gjør hun det hun rekker på lista innenfor de timene.

150,- timen. Her kjenner jeg folk som har svarte vaskehjelper (altså jobber svart) til 100,- timen, men ikke alle har gode erfaringer med de. Min vaskedame har en venninne god erfaring med, så da kjenner jeg det er trygt. Hadde det vert en helt ukjendt person hadde det føltes litt skummelt..men sikkert bare i starten.

I desember tenker jeg at hun kommer hver uke, så huset blir skikkelig til jul. Gud det skal bli deilig, med tanke på alle de gangene jeg har vært utslitt lillejulaften av all styringen og vaskingen like før.

Tror ikke jeg setter hun til å skifte sengetøy. Evt. legger jeg frem sengetøy til barna sine senger, så kan hun ta dem annenhver uke viss hun rekker, og så tar jeg vår seng selv. Hadde ikke helt likt det selv, å måtte skifte på andre voksne sin seng liksom. Derfor tenker jeg å "spare" henne for det ;) (ikke det at vi griser så fælt altså, men dere skjønner... ;) ).

Men vet jo hvor lang tid jeg selv bruker hver uke på dette huset, så litt spent på hva hun faktisk rekker over på bare 3 timer annenhver uke.... vi får se!

Tenker vi rydder grundig kvelden før, og det er igrunnen veldig greit -for da MÅ vi liksom rydde -og alle må bidra. Da kan man ikke utsette ryddingen, eller finne unnskyldninger. Og barna får motivasjon til å rydde sine rom (får jeg håpe da;) ).

Har regnet på at jeg kommer til å bruke 4000,- på vaskehjelp fra midten av august til midten av desember (har en friuke i høst, og fri i julen, så de ukene tenker jeg ikke å ha vaskehjelp). Høres mye ut sånn med en gang, men når jeg tenker på alt jeg får igjen for det, er det nok med glede jeg betaler de pengene.

Tenker å legge penger på bordet så hun får de når hun kommer, og håper hun kan vaske mens vi er på jobb. Legger en nøkkel utenfor så hun kan låse seg inn selv.

Jeg er også forøvrig interessert i å høre om flere sin erfaring rundt dette :-) -ikke minst om erfaringer rundt tidsbruk.

Endret av 83`

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...