AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #21 Skrevet 9. juli 2014 Husk at trass ikke er "drittsekkoppførsel", slik mange foreldre tror, men at barnet har oppdaget sin egen selvstendighet. Trass skal ignoreres, eller hylles; hvis barnet vil kle på segselv, skal det få lov.Anonymous poster hash: 60248...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #22 Skrevet 9. juli 2014 Når mitt barn slår seg helt vrang, så kan han "sette seg fast" i sin egen reaksjon, og kommer seg derfor ikke ut selv. Da pleier jeg å sette han på en stol, rett og slett for å ta han ut av situasjonen. Men jeg går aldri i fra han hvis han gråter og er hysterisk. Da sitter jeg sammen med han til han har roet seg. Hvis han bare fortsetter, så sier jeg bare rolig at "nå må du roe deg ned slik at vi kan snakke sammen". Når han da roer seg så snakker vi om det som gjorde at han i første omgang ble korrigert, hvorfor han ble satt på stolen osv. Så gir vi klem og er ferdig med saken. Dersom han bare slår/sparker eller noe sånt, noe som ikke skjer så ofte lenger, så sier jeg "AU! mamma får vondt når du slår. Når du slår mamma så vil ikke mamma være med deg, nå må du sitte her og tenke over hva du har gjort"..Noe i den duren. Da godtar han som regel å sitte der, for han vet han har gjort noe galt. Men jeg gir han ikke "time out". Jeg setter han på stolen, går på kjøkkenet som er rett ved siden, står der i max 10 sekunder også går jeg tilbake, også snakker vi om det. Jeg opplever at det er mer effektivt for da får han tid til å tenke over hva han gjorde før vi tar samtalen, enn om vi bare snakker sammen med en gang. Da går det ikke like inn, på en måte. For å svare direkte på problemstillingen: Nei, de skal ikke straffes pga. "trassen" i seg selv, men det kan absolutt være greit å ta barnet ut av situasjonen for å bryte reaksjonen. Eller gi konsekvenser som at "hvis du ikke kommer hit for å kle på så kan ikke vi gå ut". Funker hver gang her i alle fall, og dersom det ikke skulle gjøre det, så er det bare å si "neinei, da blir vi inne da", også reiser jeg meg og går opp trappen. Da helomvender han og roper "neeei, æ vil jo ut", og da sier jeg bare "men du hører jo ikke etter. Hvis vi skal dra ut så må du komme hit og sitte i ro på fanget slik at vi får kledd på". Da blir vi "ferdige" med trassen raskt uten at det har vært noen form for krangling/kjefting. Anonymous poster hash: d6000...8ed
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #23 Skrevet 9. juli 2014 jeg stenger døren på innsiden SAMMEN med barnet, ikke på utsiden. Er med ungen min igjennom hele raseriutbruddet. ts Anonymous poster hash: 1168c...6cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå