Gå til innhold

Vektøkning og Sarotex

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på Sarotex for 3 mnd siden.

Jeg merket at vekten økte smått og smått - og nå føler jeg meg nesten i sjokk. Jeg er i utgangspunktet en slank kvinne som har hatt en stabil vekt i alle år, men nå har jeg gått opp nesten 10kg på den korte tiden - som mesteparten har lagt seg på magen. Ingenting er endret i matvanene eller i aktivitetsnivå. I tillegg er det en følelse av at jeg føler meg mer blubbete og oppblåst enn feit - det er vanskelig å forklare. Jeg føler selv trening ikke hjelper på dette.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer å dele og om dere vet hvor lang tid det tar før vekten stabiliserer seg. Jeg ser rett og slett ingen ende - vekten raser oppover. Bare siden forrige uke har jeg lagt på meg 2,5kg helt ut av intet, og jeg begynner å bli bekymret egentlig :sukk:

Anonymous poster hash: f09cf...850

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er gratis her i livet og det er bivirkninger med det meste. Litt kilo opp er vel ikke så ille hvis medisinen hjelper?

Anonymous poster hash: 60ab9...451
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke at 10kg opp and counting er litt kilo opp, og selvfølgelig er ikke ting gratis i livet, men det må da være lov å spørre om det gir seg etter en stund eller om det bare skal fortsette. Jeg syns ikke at det å potensielt ende opp med å bli overvektig og at det kan være skadelig for helsa skal bare tas lett på og være en "godkjent" bivirkning bare fordi medisinen hjelper....

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Så vidt jeg kan se av Felleskatalogen, er det vekttap som er vanlig bivirkning av Sarotex, ikke vektøkning. Hvis du spiser som vanlig, høres dette veldig rart ut. Sikker på at du ikke spiser mer? Man går ikke opp i vekt hvis man ikke har kalorioverskudd. Så med mindre medisinen har påvirket stoffskiftet ditt, MÅ du faktisk ha spist mer enn vanlig. Det er ofte vanlig å få økt matlyst av medisiner, og da merker man ikke at man spiser mer, man er jo sulten! Dette er det viktig å være klar over.

Jeg synes definitivt du skal ta dette opp med lege så fort som mulig. Vektøkning på 10 kg er mye, og ikke noe man bare skal finne seg i. Det finnes jo en haug med antidepressiva, sikkert fullt mulig å bytte medisin.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige bivirkninger: munntørrhet, forstoppelse, kvalme, endret smaksoppfattning, økt svette, vektøkning, søvnforstyrrelser, forvirring, konsentrasjonsforstyrrelser, minsket seksualdrift, , skjelvinger, svimmelhet, hodepine, prikkende følelse i huden, stivhet i bevegelsene, svimmelhet i stående stilling pga lavt blodtrykk, spesielt hos eldre ved høy dosering.

Ser at mindre vanlige og sjeldne kan være vekttap, men vanlige er vektøkning. Dette er tatt fra felleskatalogen. Leser også på nettet at det er mange som har slitt med økning på over 20 kg - og da lurer jeg på om det vil gå tilbake til "normalen" eller stabilisere seg.

Jeg har faktisk ikke økt matinntak - det er det som gjør det hele så utrolig merkelig for meg. Jeg har til og med holdt oversikt med dagbok over alt jeg spiser, og det er ingen endring. Jeg spiser helt vanlig - til og med litt mindre smågodt i helgene for det er sommer og varmt, og jeg mister litt matlyst når det er varmere i lufta.

Jeg ligger på et kalorinivå som tilsier at jeg burde gå ned i vekt, men det går bare fort oppover. Jeg føler meg heller ikke særlig sulten i forhold til før eller har noe matsug. Jeg føler det er noe som ikke stemmer... og det eneste som er "nytt" er Sarotex :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Og takk for svar, Riskjeks! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Til info: jeg har bestilt time hos fastlegen min nå, og har fått i slutten av juli. Får håpe at det ikke skjer mer drastisk vektøkning fram til det! Hvis noen har noen flere tips, tanker eller hva som helst, så ønskes de velkommen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Veltøking er en av de vanligste bivirkningene.

Anonymous poster hash: 9a99d...bad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk forstoppelse, men ikke vektøkning. De hjalp mot smerter også, men måtte uansett slutte pga tretthet og forstoppelse. Det er nok pga medisinen du har gått opp, og jeg skjønner godt om du ikke synes det er en akseptabel bivirkning. Man kan jo bli deppa av mindre.

Anonymous poster hash: aafdd...46f

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

OK, da overså jeg vektøkningen under bivirkningene ;) Beklager.

Bra du har fått time hos fastlegen (men så lang ventetid!), men hva med å diskutere dette med legen/psykologen som gav deg medisinene?

Jeg bruker også medisiner (mot noe helt annet), og hvis jeg får problemer med bivirkninger eller annet medisinrelatert, ringer jeg alltid legen som foreskrev medisinene. Ringer bare sentralbordet og ber dem legge igjen en beskjed om at legen skal ringe meg. Dette er jo en del av legens jobb - ikke bare gi deg medisiner, men også å følge deg opp mtp virkning og bivirkning!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppfølging med legen som har foreskrevet det, men det er etter ferien en gang, og jeg tipper det er enda lenger ventetid enn om jeg drar til fastlegen. Så jeg tenkte jeg kunne hvertfall ha konsultasjon hos en lege og ta noen blodprøver, sjekke stoffskifte og andre verdier.

Ser også at det er noe som har blitt verre siden jeg økte dosen (midten av juni) for å se om det ville være en bedre match med en morgen- og kveldsdose - vekten har økt fortere med høyere dose. Så jeg lurer på om det også kan ha en sammenheng. Syns uansett det er veldig skummelt at kiloene raser på. Føler ikke det er normalt å gå opp nesten 10 kg på så kort tid. Skal sies at jeg bruker det mot smerter hvis noen lurer :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt blubbete av alle typer antidepressiva jeg har prøvd. Mye opp i vekt på kort tid. Remeron var verst, men Sarotex var ikke langt etter.

Anonymous poster hash: ed1f4...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt blubbete av alle typer antidepressiva jeg har prøvd. Mye opp i vekt på kort tid. Remeron var verst, men Sarotex var ikke langt etter.

Har vekten stabilisert seg? Og gikk du ned i vekt når du sluttet? :)

AnonymBruker
Skrevet

Har vekten stabilisert seg? Og gikk du ned i vekt når du sluttet? :)

Gikk nok opp rundt 15 kg totalt, fra rundt 55 til nesten 70. Gikk ikke ned uten å ta grundig grep om både kosthold og trening.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du andre medisiner i tillegg som ikke passer sammen med Sarotex?

Må du bruke dette? Hvis du klarer deg uten så slutt.

Anonymous poster hash: 3a95e...14a

AnonymBruker
Skrevet

Tar ingen andre piller som skal virke inn på feil måte med Sarotex. Og det er ingen som tar medisiner for gøy akkurat... så om jeg hadde visst at jeg fungerer 100% uten, så hadde jeg heller ikke begynt på dem. Hvertfall ikke med tanke på hvor jævlig det er å vende kroppen til dem i starten!

Jeg har blitt betydelig bedre på dem og fått et annet liv - så det er vel en vurdering jeg får ta. Det er å velge mellom to onder føles det ut som akkurat nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje legen har noen forslag til andre medisiner som kan erstatte Sarotex og som ikke har så store bivirkninger. Men jeg tenker det er best å ta litt blodprøver å se at alt er som det skal med stoffskifte og alt annet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vektøkning er helt normalt når man står på Sarotex. Hvis Sarotex virker mot smertene er vel ikke litt ekstra vekt noe å bry seg med? De aller fleste mister de ekstra kg når de slutter med Sarotex. Det er virkelig ikke noe å bekymre seg for.

Endre ikke dosen uten å ha konsultert med behandlende lege.

Anonymous poster hash: 9a99d...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...