AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Hei! I går kveld holdt jeg på å få et angstanfall da jeg skulle legge meg, da jeg plutselig fikk en uvant, ubehagelig og skummel følelse i fortennene. Følelsen er nærmest umulig å beskrive. Det minnet litt om da jeg hadde tannregulering og tennene etter stramming føltes stramme/løse. Utrolig ekkelt! Det er rundt et år siden jeg var hos tannlegen, og bortsett fra et hull så alt til å se bra ut i munnen min. Jeg er dessuten bare 20 år, og har alltid vært nøden med tannpuss og tanntråd. Hvis det skulle vært tannkjøttsykdommen som løsner og fjerner tenner - burde da ikke dette oppdages for årevis siden? Jeg har så klart bestilt tannlegetime, men intet var ledig før mandag. Denne følelsen, av at tennene når som helst kan falle ut, at jeg kommer til å ende opp tannløs som ung, er for meg altoppslukende. Jeg klarer ikke nyte dagene, jeg får ikke sove, jeg bekymrer meg konstant. Jeg skal møte kjæresten min neste helg og gleder meg i utgangspunktet som en unge, men nå begynner jeg å tenke at jeg kommer til å møte ham som en tom, deprimert zombie. Spesielt hvis jeg drar fra tannlegen med oppskakende nyheter. Jeg skal til legen i morgen da, ettersom jeg tror denne angsten jeg føler sitter psykisk, da dette ikke er første gang jeg får for meg noe brutalt. For litt over et år siden fikk jeg ikke sove og var deppa fordi jeg (helt ubegrunnet) var sikker på at jeg hadde HIV... Unsett. Har noen peiling på hva dette her kan være? Jeg har kjøpt munnskyllevann mot betennelser i munnhulen og har i det siste vært ekstra nazi på munnhygenen. Likevel føler jeg helt plutselig at noe setter seg mellom de øvre fortennene og at de preses fra/mot hverandre. Den ene fortannen min har begynt å overlappe den andre, men jeg har ikke følt noe tidligere. Trodde heller ikke dette var mulig å føle? Jeg har selvfølgelig kjent etter om de aktuelle tennene faktisk er løse, men jeg tør ikke rikke i de for hardt. Av det jeg har rikket på de føles de dog faste. likevel føler jeg av og til at jeg beveger de kun ved å berøre dem med tungen. Dette er fælt, og jeg skulle helst vært hos tannlegen i natt! Kan også legge til at jeg ble litt sår i ganen i går, og føler meg litt sår/øm/opphovnet i "strengen" rett under fortennene. Hvis noen ha noen tilbakemeldinger til meg (vennligsinnede sådan), setter jeg vanvittig stor pris på dem! Mvh. Kvinnelig (og snart tannløst) nervevrak på 20 år, som beklager slurv og skrivefeil. Anonymous poster hash: 6d35a...6e2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Du, slapp av Helseplager føles skummelt når man er ung, men det går over. Hvis noe er galt vil tannlegen sikkert berolige deg med litt bedre opplysninger enn de du har nå. Vi har alle denne slags bekymringer fra tid til annen, men som regel er bekymringen større enn realiteten skulle tilsi. Anonymous poster hash: 7eb07...3f4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Mine tenner føles av og til litt rare ("løse") når jeg har influensa, selv om tannlegen sier alt er helt i orden. Du er ikke syk på noe vis? Ellers er det sikkert psykosomatisk, snakk med noen om det. Anonymous poster hash: c2fa7...e28 3
Kanonym Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Lurer veldig på hvordan det gikk med deg? Det er nøyaktig samme følelse som jeg har slitt med i det siste, og er så utrolig redd. Tror jeg har fått en slags tannhelseangst. Var hos tannlegen for to dager siden, og han sa at ingenting var galt. Likevel sliter jeg med panikkanfall for de to fortennene mine flere ganger om dagen! Er så sliten av det.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Ja rart dette... Jeg har hatt det sånn i årevis men det har ikke vært noe galt. Du veit når man drømmer at man mister tenner så betyr det noe? Underbevisstheten din eller noe? Kanskje det er sånn at det er fordi du er redd for noe annet og så kommer det opp som denne tann frykten? Rotete forklare 😊 Anonymkode: 21178...ed1 1
Kanonym Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Ja, jeg har også hatt den type drømmer i perioder, og det har kommet og gått i flere år. Men akkurat dette med å ha panikk for at fortennene skal falle ut sånn i virkeligheten, har kun kommet nå akkurat i det siste. Utrolig rart, men jeg regner ned det har en sammenheng med stress og bekymringer for fremtiden og jobb på grunn av alt som skjer nå. Og sikkert at jeg har hatt mye mer tid til å tenke og bekymre meg enn ellers. Men selv om jeg skjønner at det sikkert er en slags angst jeg plutselig har fått, føles det likevel veldig reelt da jeg kan kjenne at de beveger på seg, og kjenner det samme presset på tennene som trådstarter nevner. Vet ikke hva som kan hjelpe når tannlegen allerede har sagt at alt er bra, og at det er helt normalt at tenner beveger bittelitt på seg. Han kjente etter og sa at de ikke var løse i det hele tatt. Hadde heller ikke noe galt med tannkjøttet. Så han mente det var helt umulig at de kunne falle ut. Jeg stoler jo på det han sier, men likevel er jeg bekymret for det konstant hele dagen lang. Skal dit igjen neste uke for å borre et lite hull han fant, da tror jeg at jeg må forklare dette «presset» jeg føler litt grundigere, (selv om jeg føler meg utrolig teit som maser når han allerede har sagt at alt er bra), bare for at han kanskje kan forklare meg det på en eller annen måte som jeg kan slå meg til ro med. Håper det!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 Jeg opplever akkurat det samme i perioder. Følelsen av løse tenner varer i kanskje 2-7 dager også er det over og glemt i lang tid. Litt usikker på om det er innbildning eller om at de faktisk blir litt løsere innimellom? Uansett så tror jeg dette er HELT normalt og ikke noe å tenke på i det hele tatt. Anonymkode: 7ab40...394 1
Kanonym Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 Tusen takk for svar, dere! Det hjelper utrolig mye å lese at andre har opplevd det samme, og at det også har gått helt bra!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 Det kan være psykisk. Jeg har utrolig mange drømmer om løse tenner og knuste tannrester i kjeften. Tenner som henger og slenger, like før de detter ut, og som faller ut hvis jeg kommer borti dem med leppene når jeg lukker munnen. Grøss. Anonymkode: e05d2...aa1
Gjest falka Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke får i seg nok korrekt næring i form av alt kroppen behøver av protein, vitaminer og alle sånne ting (og dette foregår over en alt for lang tidsperiode) så kan tenner muligens bli løse eller falle helt ut. Men dette krever jo selvfølgelig temmelig lang tid da, med alt for manglende kosthold... Anonymkode: 44794...7c6 Hei dere! Jeg fikk påvist periodontitt som 21 år.Hadde alltid pusset tenner veldig nøye,men pusset for hardt.Tannhalsene ble til slutt synlige,så dette var starten på sykdommen.Det første tannlegen spurte om,var om noen andre i familien hadde tannkjøttsykdom,og begge mine foreldre hadde det-og senere søster.Dette har ingenting med rett næring å gjøre over hode! Arv,arv,arv! Det er en katastrofe sykdom! Skaff børster! Endret 5. mai 2020 av falka ombestemt meg ang. personlig info.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 37 minutter siden, falka skrev: Hei dere! Jeg fikk påvist periodontitt som 21 år.Hadde alltid pusset tenner veldig nøye,men pusset for hardt.Tannhalsene ble til slutt synlige,så dette var starten på sykdommen.Det første tannlegen spurte om,var om noen andre i familien hadde tannkjøttsykdom,og begge mine foreldre hadde det-og senere søster.Dette har ingenting med rett næring å gjøre over hode! Arv,arv,arv! Det er en katastrofe sykdom! Nå er jeg over 50 år,og har måttet fjerne løse tenner -ikke fått erstattet enda har hatt en ekte løs fortann i over et år,men den sitter og er ikke vond.Rens mellom tenner med børster,for det er tannstein som lager all elendigheten! Jeg lurer på å få nye tenner på tannreise i øst europa-men alle planer gikk i grus med denne pandemien.Har fått erstattet noen tenner foran nede,men mangler flere på sidene-så ikke gøy å smile/le.Vet hvordan det er å drømme om å miste tenner. Om det er mistanke,så vil tannlegen måle tannlommer/dybde. Tror det skal mye til at tannlegen ikke tar dette på alvor,for her er det masse penger å tjene for de. Hver nye tann koster ca. 10 tusen for meg Skaff børster! Jeg har fått påvist periodontitt og er 30 år. Ingen i familien min har eller hatt dette og jeg har fått det pga stress fra jeg var barn. Andre ting som kan forårsake periodontitt er blant annet kosthold, røyking og div sykdommer. https://apollonia.no/blogg/tannbehandlinger/periodontitt-ikke-mist-tennene-pa-grunn-av-tannkjottsykdom/ Øverste og nederste tennene mine var helt løse og tennene begynte å forflytte seg, men har nå et stramt og friskt tannkjøtt etter utallige timer hos spesialist. Et helvette med å skjære opp tannkjøttet, rense og sy igjen. I følge spesialisten har jeg hatt dette i mange år, men tannlegen min som jeg gikk til hvert år oppdaget ikke dette. Jeg har nå fått kostholdsråd fra spesialisten hva jeg ikke skal spise for at det ikke skal blusse opp igjen. Er tenner løse bør man absolutt få sjekket dette hos tannlegen. Anonymkode: 5fc77...86f
Gjest falka Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 Ja,da man først har fått dette,kan stress virke inn helt klart.Du har da også fått en ungdomsrelatert type av sykdommen,som meg selv. Det er almenn kjent at arv er den viktigste faktor.Mange bruker en propaganda metode,og dysser det med arv ned.Dette er fordi de ønsker at årsaken skal se ut til å kun styres av livsstil eks. røyking,dårlig munnhygiene.Selvfølgelig kan dette ha mye å si om man i mange år har dårlig pussing/rensing-pluss at det er jo ikke lurt med masse søtsaker.Kosthold generelt,med normal kosthold-har jeg aldri hørt skal påvirke.Sykdommen kan komme å gå i mange år,og psykisk stress kan trigge.
Kanonym Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 (endret) På 5.5.2020 den 13.44, AnonymBruker skrev: Jeg har fått påvist periodontitt og er 30 år. Ingen i familien min har eller hatt dette og jeg har fått det pga stress fra jeg var barn. Andre ting som kan forårsake periodontitt er blant annet kosthold, røyking og div sykdommer. https://apollonia.no/blogg/tannbehandlinger/periodontitt-ikke-mist-tennene-pa-grunn-av-tannkjottsykdom/ Øverste og nederste tennene mine var helt løse og tennene begynte å forflytte seg, men har nå et stramt og friskt tannkjøtt etter utallige timer hos spesialist. Et helvette med å skjære opp tannkjøttet, rense og sy igjen. I følge spesialisten har jeg hatt dette i mange år, men tannlegen min som jeg gikk til hvert år oppdaget ikke dette. Jeg har nå fått kostholdsråd fra spesialisten hva jeg ikke skal spise for at det ikke skal blusse opp igjen. Er tenner løse bør man absolutt få sjekket dette hos tannlegen. Anonymkode: 5fc77...86f Ææ, nå ble jeg bekymret igjen! Har nemlig flere i familien med den sykdommen, og med min flaks arver jeg helt sikkert den også. Men jeg var hos tannlegen for under to uker siden, og han sa det ikke var noe i veien med fortennene, eller noen andre løse tenner. Han forklarte at tennene ikke sitter 100 % fast, så det er ikke noe farlig at de innimellom flytter litt på seg. Han er også spesialist på tannkjøttsykdommer, og jeg spurte spesifikt om det men han sa at røntgenbildene viste at alt var bra. Han sa at man kan se det på beinet, at det vil trekke seg nedover hvis man går med betennelse i lang tid og det vil skape lengre sånne lommer. Mine var visst helt fine. Jeg var så redd at jeg til og med gråt da jeg kom dit, så han må jo nesten ha tatt bekymringen min på alvor 🙈 Men merker det er vanskelig å føle seg helt trygg likevel. Særlig når jeg leser om de som har slike erfaringer som deg! Endret 11. mai 2020 av Kanonym
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #14 Skrevet 11. mai 2020 44 minutter siden, Kanonym skrev: Ææ, nå ble jeg bekymret igjen! Har nemlig flere i familien med den sykdommen, og med min flaks arver jeg helt sikkert den også. Men jeg var hos tannlegen for under to uker siden, og han sa det ikke var noe i veien med fortennene, eller noen andre løse tenner. Han forklarte at tennene ikke sitter 100 % fast, så det er ikke noe farlig at de innimellom flytter litt på seg. Han er også spesialist på tannkjøttsykdommer, og jeg spurte spesifikt om det men han sa at røntgenbildene viste at alt var bra. Han sa at man kan se det på beinet, at det vil trekke seg nedover hvis man går med betennelse i lang tid og det vil skape lengre sånne lommer. Mine var visst helt fine. Jeg var så redd at jeg til og med gråt da jeg kom dit, så han må jo nesten ha tatt bekymringen min på alvor 🙈 Men merker det er vanskelig å føle seg helt trygg likevel. Særlig når jeg leser om de som har slike erfaringer som deg! Da har du nok ikke noe å bekymre deg for 😊 Men spør av nyskjerrighet, hvorfor går du til spesialist på tannkjøtt sykdom? Anonymkode: 5fc77...86f
Kanonym Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du nok ikke noe å bekymre deg for 😊 Men spør av nyskjerrighet, hvorfor går du til spesialist på tannkjøtt sykdom? Anonymkode: 5fc77...86f Det var helt tilfeldig, hadde ikke vært hos tannlege før i den byen jeg bor i nå. Søkte litt rundt på nettet, og fant denne som jeg syntes virket bra. Han er kanskje ikke spesialist når jeg tenker meg om, men står på nettsiden at «hans hovedinteresse innen feltet er behandling av tannkjøttsykdommer». Så da gikk jeg ut ifra at han kunne en del om det 😅
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 2 timer siden, Kanonym skrev: Det var helt tilfeldig, hadde ikke vært hos tannlege før i den byen jeg bor i nå. Søkte litt rundt på nettet, og fant denne som jeg syntes virket bra. Han er kanskje ikke spesialist når jeg tenker meg om, men står på nettsiden at «hans hovedinteresse innen feltet er behandling av tannkjøttsykdommer». Så da gikk jeg ut ifra at han kunne en del om det 😅 Ah ok 😁 Den tannlegen jeg gikk til som ikke oppdaget tannkjøttsykdommen sjekket meg aldri for det heller, så du er nok i trygge hender 😊 Anonymkode: 5fc77...86f
Kajo Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 17 hours ago, Kanonym said: Ææ, nå ble jeg bekymret igjen! Har nemlig flere i familien med den sykdommen, og med min flaks arver jeg helt sikkert den også. Men jeg var hos tannlegen for under to uker siden, og han sa det ikke var noe i veien med fortennene, eller noen andre løse tenner. Han forklarte at tennene ikke sitter 100 % fast, så det er ikke noe farlig at de innimellom flytter litt på seg. Han er også spesialist på tannkjøttsykdommer, og jeg spurte spesifikt om det men han sa at røntgenbildene viste at alt var bra. Han sa at man kan se det på beinet, at det vil trekke seg nedover hvis man går med betennelse i lang tid og det vil skape lengre sånne lommer. Mine var visst helt fine. Jeg var så redd at jeg til og med gråt da jeg kom dit, så han må jo nesten ha tatt bekymringen min på alvor 🙈 Men merker det er vanskelig å føle seg helt trygg likevel. Særlig når jeg leser om de som har slike erfaringer som deg! Dersom du ikke har inflammasjon i tannkjøttet (rødt/hovent/blør lett), og alt ser bra ut på røntgen, så behøver du ikke å bekymre deg. I og med at du har periodontitt i familien så burde du være bevisst å pusse tennene nøye (be gjerne tannlege om å få instruksjon i tannpuss slik at du pusser med god teknikk så det blir effektivt samtidig som man ikke pusser for hardt), være nøye med tanntråd eller helst mellomromsbørster, og gå jevnlig til tannlegen. Siden du er såpass ung så vil de ved rutinesjekk vanligvis kun ta bilder av sidetennene for å lete etter karies, men du kan be om at de tar ekstra bilder for å følge med på periodontale forhold siden du har periodontitt i familien. Da vil man ha bilder å sammenlikne med senere også, for å vurdere om det har blitt noe bentap. Ellers er røyking og diabetes, samt høyt stressnivå faktorer som påvirker utviklingen negativt hvis man først har fått periodontitt. Men med god hygiene og jevn oppfølging fra tannlege bør du ikke ha noe å bekymre deg for. For øvrig høres det ut som du kanskje skulle snakket med legen din om at du har en tendens til å få irrasjonelle angstreaksjoner. Kan jo være lurt å kanskje få snakket med noen og få hjelp til å håndtere det også. ☺️
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Har slitt med samme ta ler og følelser som du! Får også beskjed av tannlegen at ingenting er galt. Har merket meg at det ofte er under menstruasjon jeg får den «løshetsfølelsen», og det er nok hormonelt 🤷🏼♀️ Som andre her sier, tenner sitter ikke helt fast. Så lenge vi går til tannlegen så skal dette gå bra tenker jeg 😅✌🏼 Anonymkode: 88995...05e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå