Gå til innhold

Treåringen snakker østlandsk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er begge fra nord i landet, jeg snakker nordnorsk mens mannen snakker nordnorsk light, han er fra en annen plass men har lagt om mye.

Datteren vår, der i mot,hun snkker mye østlandsk. Ingen i vår omgangskrets gjør det, ingen i barnehagen gjør det, og barnetv hun ser er mest sunnmørsk og russisk.

Hva kan forklarinhen være?

Hun har vært tidlig ut med språk, og snakker helt rent. Men da med en tydelig østlandssvung,og med østlandske ord. "Jæi har ikke lyst til det æ, mamma.", er typisk, og "alle" kommenterer dialekten hennes og synes den er funky..

Jeg synes det er rart at hun holder på dette selv om hun ikke hører noen rundt seg snakke sånn, og kjenner jeg skulle ønske hun la om snart..

Hun fylre for øvrig ganske nettopp tre år.

Anonymous poster hash: 03b30...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tar vel til seg det som er rundt henne. Noe kommer nok fra andre barn, barnehagen, barnetv osv selvom dere kanskje ikke legger merke til det. Barn er som svamper da det kommer til språk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun tar vel til seg det som er rundt henne. Noe kommer nok fra andre barn, barnehagen, barnetv osv selvom dere kanskje ikke legger merke til det. Barn er som svamper da det kommer til språk

Joda,men siden de er som svamper, hvorfor tar hun ikke etter det hun hører desidert mest av? :klo:

Gjest Jørild
Skrevet

De tar det vel som oftest fra tven, filmer o.l. og de vokser det av seg.

• Liker 1
Skrevet

Joda,men siden de er som svamper, hvorfor tar hun ikke etter det hun hører desidert mest av? :klo:

Sikkert fordi det er noe annet enn det hun hører mest av.. Lærer sitt eget språk som ikke mamma og pappa snakker. Aner ikke, tenker ikke som en treåring

Skrevet

Pleier ikke unger å leke på andre dialekter / språk? Kan hende hun har dratt lekingen litt langt? Jeg lekte mye på tulle-engelsk eller la om til stavangerdialekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk en fireåring som bare snakker østlandsk, foreldrene og besteforeldrene er bergensere, og de bor i Bergen. Han har gjort det helt siden han begynte å snakke. Antar de gjør det fordi det er det de syns er lettest, og at de vokser det av seg etter hvert.

Anonymous poster hash: 86875...72c
AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke unger å leke på andre dialekter / språk? Kan hende hun har dratt lekingen litt langt? Jeg lekte mye på tulle-engelsk eller la om til stavangerdialekt.

Jeg pleide alltid å leke på bokmål hvertfall... er fra vestlandet. Kanskje hun synes bokmål er finest?

Anonymous poster hash: 1b9f2...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nord og barnet til en venninne av meg snakker konsekvent østlandsdialekt. Han har aspergers

Anonymous poster hash: 4cd53...43d
Skrevet

Jeg kjenner faktisk en fireåring som bare snakker østlandsk, foreldrene og besteforeldrene er bergensere, og de bor i Bergen. Han har gjort det helt siden han begynte å snakke. Antar de gjør det fordi det er det de syns er lettest, og at de vokser det av seg etter hvert.

Det kunne nesten vært min datter du snakker om, bare at hun er jente og litt eldre. Snakker fortsatt østlandsk og har gjort det hele tiden. Av og til bruker hun bergensuttrykk og snakker med bergensk tonefall, men stort satt er det østlandsk. Aner ikke hvor det kommer fra ;)

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nord og barnet til en venninne av meg snakker konsekvent østlandsdialekt. Han har aspergers

Anonymous poster hash: 4cd53...43d

Jeg føler meg bortimot 100% sikker på at hun ikke har det.

Skrevet

Jeg og mannen er begge fra nord i landet, jeg snakker nordnorsk mens mannen snakker nordnorsk light, han er fra en annen plass men har lagt om mye.

Datteren vår, der i mot,hun snkker mye østlandsk. Ingen i vår omgangskrets gjør det, ingen i barnehagen gjør det, og barnetv hun ser er mest sunnmørsk og russisk.

Hva kan forklarinhen være?

Hun har vært tidlig ut med språk, og snakker helt rent. Men da med en tydelig østlandssvung,og med østlandske ord. "Jæi har ikke lyst til det æ, mamma.", er typisk, og "alle" kommenterer dialekten hennes og synes den er funky..

Jeg synes det er rart at hun holder på dette selv om hun ikke hører noen rundt seg snakke sånn, og kjenner jeg skulle ønske hun la om snart..

Hun fylre for øvrig ganske nettopp tre år.

Men hvorfor plager det deg, egentlig?

• Liker 1
Gjest Knuse
Skrevet

Da jeg gikk på skolen, så hadde jeg to i klassen min som snakket østlandsk. De hadde begge bodd i Bergen hele livet og foreldrene var og derfra, så var ingen grunn til de heller skulle snakke østlandsk.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor plager det deg, egentlig?

Det plager meg igrunn ikke,jeg synes det er ganske søtt. Men jeg har vært inne på tanken om å bekymre meg litt, for jeg hadde aldri hørt om det før,og ønsket at hun skulle legge om så jeg slapp å tenke noe på det, men nå ser jeg jo at hun ikke er den eneste, så da skal hun bare prate som hun selv ønsker. :)

Skrevet

Vi bor også i nord, og datteren vår på snart 2,5 snakker også mye østlandsdialekt.

Eks: "Jeg kan hjelpe deg" istedet for "æ kan hjælpe dæ?"

Det gjør meg igrunnen ingenting, det eneste er at det er irriterende når andre hermer etter henne!

Jeg har jobbet i barnehage og hører mange barn her i nord gjør dette, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg :)

Hun legger nok om når hun føler for det ;)

Skrevet

Er også nordlending og eldste sønn snakket kav østlending etter første uka han gikk i barnehage som toåring og sluttet ikke før han var 3 og et halvt, nå har nummer fire begynt.

Begge guttene hadde en annen gutt i sin barnehage som snakket østlending.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør meg igrunnen ingenting, det eneste er at det er irriterende når andre hermer etter henne!

Enig! Alle synes hun snakker så rart, og kommenterer det gjerne foran henne, eller hermer etter henne. Og jeg merker at hun blir flau og utilpass da, og det er ikke noe særlig.

Tror av og til folk glemmer at disse små er oppegående små mennesker, og ikke artige hundevalper..

AnonymBruker
Skrevet
Harlekin, on 03 Jul 2014 - 21:47, said:

Det kunne nesten vært min datter du snakker om, bare at hun er jente og litt eldre. Snakker fortsatt østlandsk og har gjort det hele tiden. Av og til bruker hun bergensuttrykk og snakker med bergensk tonefall, men stort satt er det østlandsk. Aner ikke hvor det kommer fra ;)

Syns det er ganske morsomt, og imponerende, at de kan klare å snakke østlandsk så bra og konsekvent når det bare er noe de har hørt på f.eks barne-tv, og som ikke egentlig er en del av hverdagen deres ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er østlenninger, og bosatt i Oslo.

Da dattern vår begynnte å prate, var det veldig mye på kav trønderdialekt. Og den eneste som prater det i hverdagen hennes, er en av de ansatte i bhg...

Så det måtte jo nesten komme derfra.

Var ganse mange som lo litt, men det var jo litt søtt også:)

Hun la det fra seg når hun begynnte på storebarns avd.

Anonymous poster hash: 6d383...77f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig typisk autister å prate bokmål hvis de er fra et sted med en annen dialekt. Har selv jobbet på et spesialpedagogisk senter på vestlandet og sett mye av det.

(Altså, jeg mener ikke at dialekten i seg selv er et symptom nødvendigvis - men jeg synes det er en litt morsom og uforklarlig greie)

Anonymous poster hash: 79bd4...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...