Gjest Vevila Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Noen her som mangler b12 og folat? Hva ble dere utredet for og hva kom man fram til?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Vanlig hos eldre mennesker med dårlig kosthold og eller mennesker med dårlig opptak av næringstoffer fra tarm - les tarmsykdommer.Anonymous poster hash: 525a0...db3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Så da er det gastroskopi jeg må gjennom? Nei, gastroskopi gjøres for å utrede mageproblemer. HVIS du må gjennom en skopi så er det coloskopi (opp gjennom der sola aldri skinner) B-vitamin mangel er ganske vanlig, også blant unge. Største mangelen er pga for lite vitaminer gjennom kost. Du kan enkelt fylle opp lagrene med kosttilskudd. Snakk med lege om dosering. Noen ganger skal du doble dosen for å fylle lagrene forså å gå til normal dose Anonymous poster hash: 7e3fb...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Nei, gastroskopi gjøres for å utrede mageproblemer. HVIS du må gjennom en skopi så er det coloskopi (opp gjennom der sola aldri skinner)B-vitamin mangel er ganske vanlig, også blant unge. Største mangelen er pga for lite vitaminer gjennom kost. Du kan enkelt fylle opp lagrene med kosttilskudd. Snakk med lege om dosering. Noen ganger skal du doble dosen for å fylle lagrene forså å gå til normal dose Anonymous poster hash: 7e3fb...4c8 ingen under utredning skal pøse på med ekstra vitaminer eller jern på egenhånd, da blir det vanskeligere eller umulig å finne årsaken til mangelen. B12 mangel pleier man å gi sprøyter for å behandle/fylle på med. Kan være du må ha en tarmunderøkelse med vevsprøve av rynntarmen, men du er vel under utredning og skal følges opp av lege videre?Anonymous poster hash: 525a0...db3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Jeg fikk det når jeg var gravid, fikk b12-vitaminer med legen, i de var det også folat Vet ikke grunnen til jeg fikk det, kanskje fordi jeg spydde mye og fikk i meg lite mat? Anonymous poster hash: 2d405...ba9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Betnnelse i tykktarm. Dårlig kosthold. Sjeldent gen-feil. Kan være ganske mye. Anonymous poster hash: 1fb25...525 1
SmallTalk Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Langvarig P-pillebruk kan føre til folsyremangel.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 B12 finnes bare i animalske produkter, som kjøtt, fisk, melkeprodukter, egg, osv. Veganere må ta tilskudd for å få i seg B12. Spiser du lite animalske produkter? Anonymous poster hash: 4dd26...ec8
Sillicious Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Jeg spiser lite grønnsaker, derfor har jeg mangel på folat og b12. Trenger ikke å være verre enn det
Gjest Badabing Skrevet 4. juli 2014 #12 Skrevet 4. juli 2014 B12 finnes bare i animalske produkter, som kjøtt, fisk, melkeprodukter, egg, osv. Veganere må ta tilskudd for å få i seg B12. Spiser du lite animalske produkter? Anonymous poster hash: 4dd26...ec8 Men de har sjelden folatmangel i tillegg, da vi får i oss rikelig av det.
Gjest Vevila Skrevet 4. juli 2014 #13 Skrevet 4. juli 2014 Spiser både kjøtt, melkeprodukter og tar tilskudd, tok sprøyter for noen måneder siden og fikk nivået opp på et greit nivå. Problemet er at det bare "renner" ut av meg så mangelen blir veldig uttalt veldig raskt. Blir nok sprøyter igjen, men det hadde jo vært greit å vite årsaken til hvorfor jeg ikke tar opp noe.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #14 Skrevet 4. juli 2014 Nei, gastroskopi gjøres for å utrede mageproblemer. HVIS du må gjennom en skopi så er det coloskopi (opp gjennom der sola aldri skinner) B-vitamin mangel er ganske vanlig, også blant unge. Største mangelen er pga for lite vitaminer gjennom kost. Du kan enkelt fylle opp lagrene med kosttilskudd. Snakk med lege om dosering. Noen ganger skal du doble dosen for å fylle lagrene forså å gå til normal dose Anonymous poster hash: 7e3fb...4c8 Dette er jo helt feil! Yngre pasienter med påvist B12 mangel kan henvises til gastroskopi med tynntarmsbiopsi. Vær klar over fakta før du uttaler deg så bastant. Anonymous poster hash: 63d67...ed7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Nei, gastroskopi gjøres for å utrede mageproblemer. HVIS du må gjennom en skopi så er det coloskopi (opp gjennom der sola aldri skinner) B-vitamin mangel er ganske vanlig, også blant unge. Største mangelen er pga for lite vitaminer gjennom kost. Du kan enkelt fylle opp lagrene med kosttilskudd. Snakk med lege om dosering. Noen ganger skal du doble dosen for å fylle lagrene forså å gå til normal dose Anonymous poster hash: 7e3fb...4c8 B-vitamin mangel er absolutt ikke veldig vanlig blandt unge. Med mindre man har et ekstremt ensidig kosthold får man i seg mer enn nok gjennom maten. I tillegg vil det normalt ta flere år uten b-vitaminer i kosten før man får noe stor mangel. Anonymous poster hash: 63d67...ed7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #16 Skrevet 4. juli 2014 Jeg spiser lite grønnsaker, derfor har jeg mangel på folat og b12. Trenger ikke å være verre enn det Samme her (mangler ikke B12, men folat). Spiser ellers både fisk og kjøtt, men det blir dessverre for lite grønnsaker. Jeg fikk folattabletter på resept, og merket virkelig at jeg ble i bedre form; både fysisk og psykisk. Anonymous poster hash: cf944...dcb
brightness Skrevet 4. juli 2014 #17 Skrevet 4. juli 2014 Mangler både B12, jern og folat jeg. Aldri blitt utredet eller i det hele tatt nevnt noe om hvorfor.
HvittHus Skrevet 4. juli 2014 #18 Skrevet 4. juli 2014 Be legen sjekke, eller bekrefte at det er sjekket intrisic factor antistoff.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 Mangler både B12, jern og folat jeg. Aldri blitt utredet eller i det hele tatt nevnt noe om hvorfor. har du spurt om dette? Normalt å få B12 sprøyter eller kan B 12 manger gi alvorlige konsekvenser. Med folatmanger er sjangsen stor for å få barn med ryggmargsbrokk, derfor skal kvinner som planlegger å bli gravid ta tilskuddfør de blir gravide og slik sikre at de har nok.Anonymous poster hash: 525a0...db3
Sillicious Skrevet 4. juli 2014 #20 Skrevet 4. juli 2014 Samme her (mangler ikke B12, men folat). Spiser ellers både fisk og kjøtt, men det blir dessverre for lite grønnsaker. Jeg fikk folattabletter på resept, og merket virkelig at jeg ble i bedre form; både fysisk og psykisk. Anonymous poster hash: cf944...dcb Ja, ikke sant! Merket det fort jeg også når jeg begynte å ta tilskudd av folat at alt ble så mye bedre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå