Gå til innhold

Hvor gammelt var ditt barn da det begynte i barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får barn på "feil" årstid og pga at vi har lån på hus og bil å betjene så ser det ikke ut til at vi har råd til at jeg skal være hjemme på ulønnet permisjon i ett år ekstra. Vi planlegger også 2 tette, så da går det hvertfall ikke at jeg tar et år ulønnet, siden jeg mister mange rettigheter på permisjonspenger osv.

Vi tenker å søke han inn i barnehage når han er 9 mnd (barnehage med oppstart i august) Jeg nevnte dette til bekjente og fikk høre hvor dårlig mor jeg var, hvordan jeg kunne ha samvittighet til slikt, at jeg går glipp av mye av hans utvikling osv.

Vel, hadde jeg hatt råd så hadde jeg vært hjemme lenger, men det er dessverre ikke alle som har råd til å være hjemmeværende.

Når begynte ditt barn i barnehage?

Er jeg ei dårlig mor som sender min sønn i barnehage så tidlig?

Anonymous poster hash: 4916b...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke ei dårlig mor som sender sønnen din i barnehage så tidlig.

Du har dårlig samvittighet, du hadde gjort det meste for å ha han hjemme, men sånn er ikke livet. Du får trøste deg med at i andre land er det ganske vanlig. Du får heller prøve å tilrettelegge så dere kan hente han litt tidligere/levere litt senere en dag i uken, og bruke mye tid med ham utenom bhg-tid. Det skal nok gå helt fint skjønner du :hug: Alle barn kan ikke være planlagt rundt barnehageopptaket.

Datteren min begynte i barnehage når hun var 3.5 ca. Hun gikk til dagmamma fra 1 år. Vi prioriterte å få henne hos dagmamma rett og slett fordi hun var enebarn og vi hadde svært få bekjente med barn rundt oss, så hun var ikke så vant til andre på sin egen alder med en gang. Vi tok henne med på bhg-besøk hvor hun virket veldig forvirret og redd, så vi fant ut at det var best å ha henne i en litt mindre gruppe barn først :) Hun trivdes kjempegodt der, og senere også i bhg.

Anonymous poster hash: 6166c...07e
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Syns det er dårlig prioritering, og egoistisk å sende ungen så tidlig i bhg fordi du ønsker to tette. Ærlig talt!

De fleste har uansett ca ett år med permisjon, så forstår ikke hvorfor babyen må så tidlig i bhg?

Og det er jo uansett langt fra sikkert at dere går bhgplass om dere ikke har krav på det. De færreste får det.

Endret av Magdalene
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke far noe permisjon? Det er tidlig, men det går nok bra. Hadde en gutt på 9 mnd på avdelingen når jeg jobbet i barnehage. Du må nok belage deg på mye grining, og utslitt baby når du kommer hjem fra jobb. Han var mye utrygg og gråt store deler av dagen i barnehagen.

Men må man så må man..

Anonymous poster hash: 6314f...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan si med erfaring (jobber i bhg) at en 9 mndr gammel baby er IKKE bra og sende i bhg! Dette er de viktigste mndene for barnet sammen med mor og far med tanke på separasjonsangst osv. Ser også at et barn på 1 år er tidlig i barnehage men der går grensa.. så klart gjør du som vil (må) men siden du spør om en mening så svarer jeg med at nei det er ikke bra for verken barn eller dere som foreldre. Det er klart alle kan ikke bestemme når et barn ska bli født men når man først skal sette et barn til verden må en også tenke på konsekvenser som disse.

Anonymous poster hash: 0b809...0f5

• Liker 6
Skrevet

Du er sikker på at barnehagen tar inn barn så tidlig? Veldig mange har en grense på 10 måneder. Og du vet at dere får plass? Man har jo ikke rett på plass så tidlig.

Her var datteren min 15 mnd når hun begynte. Syns det var tidlig nok.

Men jeg syns ikke du er en dårlig mor altså, tenker bare på at du ikke kan ta det som en selvfølge at dere får plass.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår begynte i barnehagen når han var 10 mnd. Det fikk kjempefint. Hadde korte dager i begynnelsen + en dag fri i uka og han har tilpasset seg godt :)

Anonymous poster hash: 5cb2b...32b

Skrevet

Min begynte da han var 14 mnd. Syns 9 mnd er altfor tidlig, og lurer litt på hvorfor dere ikke har planlagt bedre? Med muligheter for 57 uker permisjon i tillegg til ferie, så er ikke økonomi noen god unnskyldning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen medfølelse med deg, kun for barnet ditt. Du sier selv at du ikke har råd til noe annet, det er fordi du velger å ikke ha råd til noe annet. Du MÅ ikke sende barnet i barnehagen når det er 9 mnd gammelt. Dette gjør du for deg selv, ikke med tanke på hva som er best for barnet.

Anonymous poster hash: 03316...d9d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår begynner når han er 10 mnd. Har dessverre ikke mulighet til et år ulønnet og er ikke mange dagmammaer her, så da blir det sånn. Går nok helt fint med både din og min :) Ikke bry deg om de som mener at du er egoistisk, i dagens samfunn er de aller aller fleste avhengig av to inntekter og barnet tar ikke skade av å være i barnehagen fra 9 mnd. Før i tiden kunne mange mødre gå hjemme til barnet begynte på skolen. Når jeg og mine søsken ble født på 80-tallet så hadde mora vår 4 mnd permisjon og vår far 0 og han tjente ikke nok så mora vår kunne være hjemme. Og hun hadde ikke krav på ulønnet permisjon så hadde måttet sagt opp sin faste jobb. Da ble det dagmamma fra 4 mnd. Tenk: vi overlevde!!

Anonymous poster hash: cbe69...648

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Sønnen vår begynner når han er 10 mnd. Har dessverre ikke mulighet til et år ulønnet og er ikke mange dagmammaer her, så da blir det sånn. Går nok helt fint med både din og min :) Ikke bry deg om de som mener at du er egoistisk, i dagens samfunn er de aller aller fleste avhengig av to inntekter og barnet tar ikke skade av å være i barnehagen fra 9 mnd. Før i tiden kunne mange mødre gå hjemme til barnet begynte på skolen. Når jeg og mine søsken ble født på 80-tallet så hadde mora vår 4 mnd permisjon og vår far 0 og han tjente ikke nok så mora vår kunne være hjemme. Og hun hadde ikke krav på ulønnet permisjon så hadde måttet sagt opp sin faste jobb. Da ble det dagmamma fra 4 mnd. Tenk: vi overlevde!!

Men i dag har de aller fleste rundt ett års permisjon, så i dag har man et valg.

• Liker 2
Gjest celine
Skrevet

Jeg kan si med erfaring (jobber i bhg) at en 9 mndr gammel baby er IKKE bra og sende i bhg! Dette er de viktigste mndene for barnet sammen med mor og far med tanke på separasjonsangst osv. Ser også at et barn på 1 år er tidlig i barnehage men der går grensa.. så klart gjør du som vil (må) men siden du spør om en mening så svarer jeg med at nei det er ikke bra for verken barn eller dere som foreldre. Det er klart alle kan ikke bestemme når et barn ska bli født men når man først skal sette et barn til verden må en også tenke på konsekvenser som disse.

Anonymous poster hash: 0b809...0f5

Hvis du har så god greie på barn som det du indikerer, burde du også vite at det er forskjell på barn!

Da jeg jobbet i bhg, var jeg fast kontaktperson for et nyoppstartet barn på 9 mnd, og det gikk veldig bra med h*n. Selvfølgelig trengte han litt mer enn de andre barna på avdelingen - det var ikke bare bare å ta h*n med ut i nysnøen og la h*n leke med de andre barna som både gikk og skravlet, men vi tilpasset oss.

Det var åpenbare grunner til at akkurat dette barnet trengte å komme i barnehage så tidlig, og denne barnehageplassen var nok en stor del av årsaken til at det gikk fint med både forelder og barn. De aller fleste barnehager fordeler ressursene sine etter hvilke barn de har til enhver tid, og hvilke behov disse har. En god dialog med barnehagen, og jeg er sikker på at det går bra :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men i dag har de aller fleste rundt ett års permisjon, så i dag har man et valg.

Ett år ja, ikke betalt for 1 år og 9 mnd som i ts sitt tilfelle.

Vi ønsket barnehageplass fra 1. jan (når ungen er 15 mnd) men fikk det ikke da denne kommunen kun gir plasser fra august. Vi hadde hatt rå til meg i ulønnet perm i maks 3 mnd, ikke helt til august om et år. Og nei vi bor oss ikke i hjel eller noe sånt. Sløser ikke masse med kr.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ett år ja, ikke betalt for 1 år og 9 mnd som i ts sitt tilfelle.

Vi ønsket barnehageplass fra 1. jan (når ungen er 15 mnd) men fikk det ikke da denne kommunen kun gir plasser fra august. Vi hadde hatt rå til meg i ulønnet perm i maks 3 mnd, ikke helt til august om et år. Og nei vi bor oss ikke i hjel eller noe sånt. Sløser ikke masse med kr.

Men TS snakker om å sende ungen i bhg når den er 9 mnd, ikke ett år. Og i august når TS sikkert planlegger at barnet skal starte har jo ikke babyen krav på plass engang.

AnonymBruker
Skrevet

Småbarnsavdelingen min sønn går på har flere barn som er under ett år. Det var det samme da storebroren gikk der (han begynte da han var nesten 11 måneder, noe som var helt uproblematisk). Barna gråter ikke fra morgen til ettermiddag, og foreldrene går ikke rundt og er martret av dårlig samvittighet. Det hele er faktisk ganske så normalt, tenke seg til!

Det er bare her på KG at det blir ramaskrik over at det er småbarn på småbarnsavdelingen ;) Gå heller på besøk til barnehagen du skal søke i og hør på deres erfaringer, de er nok langt mer positive og konstruktive.

Anonymous poster hash: 24967...84f
  • Liker 7
Skrevet

Kontantstøtten burde blit økt til minst det dobbelte frem til folk fikk barnehageplass. Ville vært mer rettferdig. Ganske dårlig ordning slik det er i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har så god greie på barn som det du indikerer, burde du også vite at det er forskjell på barn!

Da jeg jobbet i bhg, var jeg fast kontaktperson for et nyoppstartet barn på 9 mnd, og det gikk veldig bra med h*n. Selvfølgelig trengte han litt mer enn de andre barna på avdelingen - det var ikke bare bare å ta h*n med ut i nysnøen og la h*n leke med de andre barna som både gikk og skravlet, men vi tilpasset oss.

Det var åpenbare grunner til at akkurat dette barnet trengte å komme i barnehage så tidlig, og denne barnehageplassen var nok en stor del av årsaken til at det gikk fint med både forelder og barn. De aller fleste barnehager fordeler ressursene sine etter hvilke barn de har til enhver tid, og hvilke behov disse har. En god dialog med barnehagen, og jeg er sikker på at det går bra :)

Var en kontaktperson på gutten på 9 mnd i min barnehage også. Så snart hun hadde en annen vakt, fri eller lignende ble gutten kjempe usikker og var ikke trygg på de andre voksne selv om de var tilstede hele tiden.

Kontaktpersonen ble også mye bundet til dette ene barnet og man ble mindre voksne på de andre barna.

Avdelingen ble mer bundet til barnehagen fordi dette barnet skulle sove oftere og ha oftere måltid som mme og barnemat på glass. Og da kunne ikke avdelingen dra så mye på tur osv.

Ja, det går nok helt fint, de vokser opp disse barna også. Men når jeg har sett det selv på nært hold så er det virkelig ikke og anbefale! Jeg vil ikke utsette mine barn for dette hvertfall med mindre man MÅ. Hva med å kjøpe en billigere bil f.eks? Kutte ut tv eller internett? Abonnomenter? Få hjelp av besteforeldre?

Jeg dømmer absolutt ikke moren tim gutten der jeg jobbet tidligere. Jeg vet at hun ikke hadde noe valg! Men det var ikke pga lån og dyrt billån.

Anonymous poster hash: 6314f...442

AnonymBruker
Skrevet

Men TS snakker om å sende ungen i bhg når den er 9 mnd, ikke ett år. Og i august når TS sikkert planlegger at barnet skal starte har jo ikke babyen krav på plass engang.

Kanskje de har under ett år med permisjon? Noen tar ut kortete tid med 100% dekning. Alle i barselgruppa mi valgte det, så alle våre babyer er 10-11 mnd når de begynner i barnehagen og våre permisjoner er over, fedrene har permisjon nå. Har du snakket med hennes barnehage så du vet at de ikke tar inn 9 mnd gamle babyer?

Altså når man har rå til ulønnet permisjon så gjør man det, har man ikke rå så har man ikke rå. Ikke alle har 100.000kr på en sparekonto å ta av. Ikke alle tjener over 500.000 kr i året.

• Liker 3
Skrevet

Men dere har vel mer enn 9 mnd permisjon? Far skal vel også ha sin del?

Jeg synes 9 måneder er litt tidlig, men må

Man så man. Synes ikke du er en dårlig forelder av den grunn. Du har dårlig samvittighet og det er veldig forståelig.

Sønnen vår er født i mai og begynte i barnehagen i august da han var nesten 15 mnd. Jeg synes det var tidlig, men overkommelig. Datteren vår er født i desember og vi har søkt henne inn i barnehagen til januar 2015, da er hun 13 mnd og det synes jeg er litt for tidlig, men vi har ikke råd til ulønnet perm i mange måneder så det må bare bli sånn 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten burde blit økt til minst det dobbelte frem til folk fikk barnehageplass. Ville vært mer rettferdig. Ganske dårlig ordning slik det er i dag.

Men man får ikke konstantstøtte før ungen er fylt 1 år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...