AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Skrevet 3. juli 2014 Jeg og kjæresten min skal i bryllup til en ganske nær venn av han. Kjæresten min jobber som fotograf og har blitt spurt om å ta bryllupsbildene etter vielsen, noe han sa ja til for å være hyggelig. Han synes alikevel det er en veldig stor jobb ettersom det tar krefter å være på "jobb" for så å skulle være gjest resten av tiden. Det vi lurer på er om det er ok å gi fotograferingen i bryllupsgave? Det sparer åaret for mange tusen kroner, og det er jo tross alt de som har bedt om tjenesten. Vi har heller ikke god råd, og synes det blir litt voldsomt å både skulle stille opp såpass mye i tillegg til å gi full gave. Har noen noen tanker om dette? Jeg forstår at om man har greit med penger er det kanskje ikke noen problemstilling i det hele tatt, men det har absolutt ikke vi! I tillegg føler ikke jeg at jeg kjenner bruden særlig godt. De er vel et såkalt "vennepar" men dette har gått fort og vi treffer de veldig lite. Fordi det er en barndomsvenn av sambo ønsker han som sagt å stille opp. Vi tenkte evt. Å gi en mindre symbolsk gave ved siden av.. SarahAnonymous poster hash: 0d54d...41f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #2 Skrevet 3. juli 2014 Ps. Det skal sies også at paret forøvrig har meget god råd, og påkostet seg både det ene og det andre til bryllupet. Så å betale for fotograf ville ikke vært noe problem for dem!Anonymous poster hash: 0d54d...41f
Rosa Sitron Skrevet 3. juli 2014 #3 Skrevet 3. juli 2014 Vi får fotografering i gave. Ikke frekt i det hele tatt. Vi hadde faktisk tenkt å betale venninnen min. =) 1
sofie777 Skrevet 3. juli 2014 #4 Skrevet 3. juli 2014 Hvorfor har du laget to tråder om akkurat det samme?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Skrevet 3. juli 2014 Som fotograf selv ville jeg ikke gitt dette i gave fra meg selv. Det kan være fordi jeg alltid har kameraet med meg på slike ting, og ville tatt bilder uansett, det ville ikke vært en "ekstra" jobb. Men her får mannen din vurdere om han skal ta på seg den profesjonelle hatten eller hobby-hatten. Anonymous poster hash: f6b6a...8d5 1
ekkoet Skrevet 3. juli 2014 #6 Skrevet 3. juli 2014 Vi hadde ikke fotograf, så dette kan jeg lite om, men når man bestiller fotograf, får man da "rettighetene" til alle bildene? Eller er det slik at man får fotografen for en viss sum og etterpå betaler man for de forstørrelsene man skal ha? Kunne det i tilfelle være "gaven", at de får en forstørrelse av et valgfritt bilde, eller en collage eller noe? Selve gaven måtte jo uansett komme i ettertid, men at de fikk et kort hvor det stod hva de fikk. Jeg vet ikke hva de regner med at de har "fått" når det gjelder fotografbiten, tenker de at han skal løpe rundt hele dagen og etterpå gi alle bildene til dem? Skal de i studio hos ham?
brightness Skrevet 3. juli 2014 #7 Skrevet 3. juli 2014 Ville gitt det som gave. Bryllupsfotograf koster jo vanligvis mellom 13.000 og 40.000 så det er da gave mer enn nok!
SiMa Skrevet 3. juli 2014 #8 Skrevet 3. juli 2014 Som fotograf selv ville jeg ikke gitt dette i gave fra meg selv. Det kan være fordi jeg alltid har kameraet med meg på slike ting, og ville tatt bilder uansett, det ville ikke vært en "ekstra" jobb. Men her får mannen din vurdere om han skal ta på seg den profesjonelle hatten eller hobby-hatten. Anonymous poster hash: f6b6a...8d5 Det er jo forskjell på å uansett ha med kamera og ta bilder i løpet av festen etc som alle andre gjester, og på å ta de "offisielle" bryllupsbildene hvor brudeparet gjerne er alene med fotografen, mellom vielse og fest. 2
pressplay Skrevet 3. juli 2014 #9 Skrevet 3. juli 2014 Selvfølgelig bør dette regnes som gave god nok! De sparer masse penger og det er mye mer verdt enn en øseskje til 2000 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #10 Skrevet 3. juli 2014 Vi hadde ikke fotograf, så dette kan jeg lite om, men når man bestiller fotograf, får man da "rettighetene" til alle bildene? Eller er det slik at man får fotografen for en viss sum og etterpå betaler man for de forstørrelsene man skal ha? Kunne det i tilfelle være "gaven", at de får en forstørrelse av et valgfritt bilde, eller en collage eller noe? Selve gaven måtte jo uansett komme i ettertid, men at de fikk et kort hvor det stod hva de fikk. Jeg vet ikke hva de regner med at de har "fått" når det gjelder fotografbiten, tenker de at han skal løpe rundt hele dagen og etterpå gi alle bildene til dem? Skal de i studio hos ham? Fotografen har visst rettighetene til bildet. Jeg leste en sak om det for en tid siden, men klarer dessverre ikke finne den igjen. Anonymous poster hash: 87aff...9da
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 beklager at det ble to innlegg- jeg var litt ivrig på "send inn" knappen og innlegget kom dobbelt opp! vet noen hvordan man evt. sletter? jeg er litt ny her uansett takk for svar, da er vi litt sikrere på avgjørelsen. det er i prinsippet fotografen som eier bildene slik jeg har forstått. Men det er også forskjell på praksisen til ulike fotografer.. noen sender paret en cd og så kan de velge utifra alle bildene, andre igjen ber paret velge de viktigste bildene for så å redigere disse. print som gave er litt vanskelig når mange ofte ønsker stor print av bildene og det fort kan komme på endel tusen for flere bilder, særlig hvis man skal ha ramme, print på akryl etc. angående som annen fotograf skriver å ha med "kamera uansett" så har jeg selv inntrykk av at mange entusiaster synes det er gøy i starten, men om du har hatt det som jobb i 15 år, og blir spurt om å gjøre foto i HVERT bryllup så er det egentlig ikke gøy lenger Anonymous poster hash: 0d54d...41f
SiMa Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 beklager at det ble to innlegg- jeg var litt ivrig på "send inn" knappen og innlegget kom dobbelt opp! vet noen hvordan man evt. sletter? jeg er litt ny her uansett takk for svar, da er vi litt sikrere på avgjørelsen. det er i prinsippet fotografen som eier bildene slik jeg har forstått. Men det er også forskjell på praksisen til ulike fotografer.. noen sender paret en cd og så kan de velge utifra alle bildene, andre igjen ber paret velge de viktigste bildene for så å redigere disse. print som gave er litt vanskelig når mange ofte ønsker stor print av bildene og det fort kan komme på endel tusen for flere bilder, særlig hvis man skal ha ramme, print på akryl etc. angående som annen fotograf skriver å ha med "kamera uansett" så har jeg selv inntrykk av at mange entusiaster synes det er gøy i starten, men om du har hatt det som jobb i 15 år, og blir spurt om å gjøre foto i HVERT bryllup så er det egentlig ikke gøy lenger Anonymous poster hash: 0d54d...41f Hvis dere velger å gi et bilde i etterkant som del av gaven bestemmer dere selv hvor stort og hva det trykkes på, det er i alle fall det jeg synes er mest naturlig. (Men det er selvfølgelig fint hvis brudeparet får velge bildet selv.)
Purple Basil Skrevet 4. juli 2014 #14 Skrevet 4. juli 2014 Dette høres jo ut som en kjempefin gave. Flott gjort av kjæresten din!
kaprifolen Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Hvishan tar seg av redigeringen og alt, og gir brudeparet en cd med fiks ferdig, proffe bilder på, er det mer enn godt nok!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #16 Skrevet 4. juli 2014 Ja, det mener jeg er helt greit! Anonymous poster hash: cd638...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå