Gå til innhold

Skal jeg si noe til legen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på en ting.

Jeg har hatt anoreksi tidligere i livet (en hard runde hvor jeg var ekstremt, sykelig tynn og ble veldig syk av det samt. flere perioder senere i livet hvor jeg har spist lite/ingenting med intensjon om å bli tynnere som har resultert i at jeg har vært undervektig mesteparten av ungdomstiden (11-20 år ca)).

Greien er at jeg begynte å trene styrketrening i 2012. Fikk mye muskler og la på meg ca. 13-14 kg (ble overhodet ikke feit altså, men ganske muskuløs for min str. å gjøre).

Nå har jeg sluttet med styrketreningen grunnet ryggskader og hyppige infeksjoner den siste tiden og dette har resultert i at matproblemene som smått kommer på banen igjen. Ønsker jo da å gå ned igjen det jeg gikk opp pga jeg ikke har så mye muskler eller mulighet for å vedlikeholde dette lenger (vil aldri kunne bedrive tung styrketrening igjen iflg flere fysioterapeuter osv).

Har gått ned igjen 10 av de kg jeg gikk opp siden mars. Jeg spiser, men ikke mye. Jeg går sulten store deler av dagen hver dag og jeg gråter når jeg ser meg i speilet og selvom jeg har fått ned kiloene, så ser jeg det ikke lenger. Jeg ser jo at klærne blir for store og at jeg har fått større mellomrom mellom lårene, men jeg FØLER jeg fortsatt er like "stor" bare med fett og jeg SER meg som like stor selvom min rasjonelle tenkning forteller meg noe helt annet.

Jeg har lyst på hjelp så jeg ikke kommer tilbake til der jeg var en gang i tiden, men samtidig så har jeg ikke lyst på hjelp fordi... Jeg er redd for å begynne å spise mer, jeg er redd for å akseptere at jeg evt. blir større enn jeg er nå (fordi jeg har aldri vært spesielt større enn nå utenom da jeg trente - og da var jeg miserabel tross sixpack og det hele), jeg er redd for å bli lubben hvis jeg spiser mer og at jeg ikke ser det selv og listen kan bli veldig lang.

Per idag spiser jeg to måltider per dag stort sett (har streng samboer, heldigvis). Middag og kvelds. Det er for små porsjoner, for lite næring og for få kalorier, men jeg er jo ikke radmager liksom. BMI'en ligger på 18.1 som betyr at jeg er bittelitt undervektig (18.5 er grensen).

Bør jeg si noe til legen med en gang eller vente og se om det blir verre på en måte?

Anonymous poster hash: 2d923...007
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dette bør du ta opp med legen nå. Du burde ikke vente med noe som helst. Sånn som du skriver nå, så virker det som om du har et stort problem i forhold til egen kropp.

Du er sikkert kjempeflott sånn som du er. Når du har en bmi på 18,1 så kan du umulig være feit!

Anonymous poster hash: 2e32e...dbb
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trist at mennesker i dagens samfunn må føle at man ikke er syk nok selvom det er klare tendenser til psykiske lidelser. Sliter med noe av det samme selv, og anbefaler deg selvfølgelig å kontakte lege!

Anonymous poster hash: 3bd0f...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp med legen din. Det høres ikke ut som om du er frisk fra spiseforstyrrelsen din. Lykke til!

Anonymous poster hash: dd2db...dc2
AnonymBruker
Skrevet

Vet at jeg ikke er feit, men blir bare aldri fornøyd :/

Tar det opp i morgen da hvis du mener det er behov for det. Skal likevel for noe annet..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Håper jeg klarer det!!!

Turte såvidt å nevne det litt for mamma idag med god drahjelp fra henne siden hun kjenner meg bedre enn jeg selv..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet at jeg ikke er feit, men blir bare aldri fornøyd :/

Tar det opp i morgen da hvis du mener det er behov for det. Skal likevel for noe annet..

Lykke til hos legen. Du kan gjerne fortelle hvordan det gikk i morgen. Jeg vil gjerne høre. :):hug:

Anonymous poster hash: 2e32e...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å ta opp slike ting med lege. Jeg gikk lenge før jeg turde å snakke med noen om spiseforstyrrelsen min, og selv om jeg har snakket litt om det, fått diagnose og på en måte innsett at jeg er syk så synes jeg likevel det er vanskelig å innrømme det eller å omtale meg selv som spiseforstyrret. Håper du får det til, kanskje du kan formulere noen setninger i hodet ditt først, sånn at du er forberedt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, lurte på å skrive en lapp kanskje. Syns legen er så kort og kontant.. Liksom "var det da noe mer?" *kjapp kjapp*. Men han er jo flink da. Kanskje spør jeg mamma om å bli med hvis hun kan..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, lurte på å skrive en lapp kanskje. Syns legen er så kort og kontant.. Liksom "var det da noe mer?" *kjapp kjapp*. Men han er jo flink da. Kanskje spør jeg mamma om å bli med hvis hun kan..

Det er sikkert fint å ha med moren din. Hvis hun ikke kan er det fint å skrive ned, da får du i alle fall sagt alt du har tenkt å si! Det blir fort til at man glemmer ting når man er i en litt stresset situasjon - osm det ofte er på en legetime.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært hos legen. Det var ikke så lett det der, nei. :P
Men fikk sagt det. Han sa at jeg skulle tenke til neste uke om jeg trengte hjelp eller ikke.
Mistet helt motivasjonen når han sa det, så jeg tenker jeg venter og ser om det blir verre eller om det ordner seg jeg da.

AnonymBruker
Skrevet

Men fikk sagt det. Han sa at jeg skulle tenke til neste uke om jeg trengte hjelp eller ikke.

Mistet helt motivasjonen når han sa det, så jeg tenker jeg venter og ser om det blir verre eller om det ordner seg jeg da.

Nei, så dumt! Det var utrolig dårlig av legen, synes jeg. Merket han ikke at det var vanskelig for deg å ta opp? Jeg håper du ikke lar den dumme reaksjonen hans hindre deg, du gjorde riktig i å be om hjelp og du må stå på ditt!

Anonymous poster hash: c6290...3f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, så dumt! Det var utrolig dårlig av legen, synes jeg. Merket han ikke at det var vanskelig for deg å ta opp? Jeg håper du ikke lar den dumme reaksjonen hans hindre deg, du gjorde riktig i å be om hjelp og du må stå på ditt!

Anonymous poster hash: c6290...3f5

Tror da det. Gråt jo som en foss :P

Får se det an til neste uke... Har ikke så lyst å snakke med han om det mer.

Skrevet

Tror da det. Gråt jo som en foss :P

Får se det an til neste uke... Har ikke så lyst å snakke med han om det mer.

NEI!!! Ikke la legen ødelegge livet ditt, tenk som så at han ble sikkert overrasket, og dermed uprofesjonell.

Føler du det vanskelig å gå til han igjen, så snakk med moren din om hun kan være med, så bestiller du en time, til neste uke, der du gir han beskjed om at; JA, jeg vil ha hjelp. Bedre føre var! Du kjenner selv at du er ute på ville veier, det er et godt tegn på at du er mottagelig for hjelp, så ikke stopp nå.

Ønsker deg lykke til :hug:

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Kjære ts.

Er det noe mulighet for at du kan bytte lege?Det høres ut som om du trenger hjelp,men at det med legen din vil vært et stort unødvendig hinder på veien.

AnonymBruker
Skrevet

NEI!!! Ikke la legen ødelegge livet ditt, tenk som så at han ble sikkert overrasket, og dermed uprofesjonell.

Føler du det vanskelig å gå til han igjen, så snakk med moren din om hun kan være med, så bestiller du en time, til neste uke, der du gir han beskjed om at; JA, jeg vil ha hjelp. Bedre føre var! Du kjenner selv at du er ute på ville veier, det er et godt tegn på at du er mottagelig for hjelp, så ikke stopp nå.

Ønsker deg lykke til :hug:

Njaa... Begynte liksom samtalen med "vet ikke om du har sett i journalen at jeg har hatt anoreksidiagnose?" så svarte han noe sånt som: "ja for en stund siden" og det var det. Så bare så han rart på meg. Så begynte jeg å gråte. Så tok det en stund før jeg egentlig fikk sagt noe mer og han bare satt og stirret. Forferdelig pinlig og ubehagelig. Min forrige lege var HEEELT annerledes :(

Hvis han ikke nevner det selv neste uke (skal der for noe annet egentlig da), så tror jeg ikke at jeg tør å si noe :(

Kjære ts.

Er det noe mulighet for at du kan bytte lege?Det høres ut som om du trenger hjelp,men at det med legen din vil vært et stort unødvendig hinder på veien.

Vurderer det faktisk... Men har byttet 3 ganger nå og alle gangene har det gått dårlig :( han her gjør ihvertfall andre ting for å hjelpe meg når det er noe i motsetning til de andre... :/ så er litt redd for det og...

Gjest Blomst83
Skrevet

Njaa... Begynte liksom samtalen med "vet ikke om du har sett i journalen at jeg har hatt anoreksidiagnose?" så svarte han noe sånt som: "ja for en stund siden" og det var det. Så bare så han rart på meg. Så begynte jeg å gråte. Så tok det en stund før jeg egentlig fikk sagt noe mer og han bare satt og stirret. Forferdelig pinlig og ubehagelig. Min forrige lege var HEEELT annerledes :(

Hvis han ikke nevner det selv neste uke (skal der for noe annet egentlig da), så tror jeg ikke at jeg tør å si noe :(

Vurderer det faktisk... Men har byttet 3 ganger nå og alle gangene har det gått dårlig :( han her gjør ihvertfall andre ting for å hjelpe meg når det er noe i motsetning til de andre... :/ så er litt redd for det og...

Forstår det,men tror meg det finnes fantastiske leger der ut. Jeg har takk og lov alltid vært heldig med mine og jeg vet hvor vikitg det er. Du får vel vei for og i mot,men hvis han fortsetter sånn ville jeg virkelig ha vurdert å ta sjansen på å bytte.

AnonymBruker
Skrevet

Får tenke litt på det...

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen..

Nå har jeg gått ned mer i vekt og BMI'en er nå 17...
Skal til legen, men har skikkelig noia for å si noe pga det som skjedde sist...
Nå når det var så varmt ble jeg supersyk også, sikkert pga lite drikke/mat over tid + varme ble til dehydrering...

Noen som har tips?
Er ingen som kan være med meg den dagen jeg har time...

Anonymous poster hash: 4ef23...dda
Gjest Blomst83
Skrevet

Du får ta det opp igjen på samme måte som sist,og blir du ikke hørt har jeg det samme rådet som sist: bytt lege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...