Gå til innhold

Voksen hund hjemme alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har overtatt en omplasseringshund, som ikke er vandt til å være alene hjemme. Vi jobber og fra høsten av må hun være alene hjemme mens vi er på jobb. Problemet er at hun piper og bjeffer med engang vi prøver å gå fra henne... Bekymret for hvordan dette vil gå! Noen som har erfaring med trening av voksen hund?

Anonymous poster hash: ba0d2...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det litt etter litt og ikke være for langt unna da det skjer? Ta korte turer på butikken osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte bjeffer/piper de bare i noen minutter og roer seg ned etter hvert.

Tren med kortere turer, akkurat som med valper. en halv time, så en time, så to.. osv.

Ikke fall for fristelsen å bli stående og lytte, for hunder merker gjerne sånt og lager leven inntil de vet at du er borte. Evt kan du jo ta opptak av hunden mens du er borte og høre om den blir stille etter hvert.

Anonymous poster hash: e605a...653
Skrevet

En voksen hund som skal trenes til å være alene hjemme skal man i utgangspunktet gjøre akkurat det samme som med valper. Ta det steg for steg. Avhengig av hvilken erfaringer denne omplasseringshunden har, så er det best å gjøre dette, eller evt. trene enda litt mer på dette hvis den har en grad av seperasjonsangst.

PS. og bur er ikke å anbefale.

AnonymBruker
Skrevet

TS her... Det jeg er bekymret for er vel ordtaket " du kan ikke lære en gammel hund å sitte" ( eller noe i den duren) hun er 5 år og har hatt et fint liv hos de tidligere eierene og har ikke noe annen bagasje enn eventuelt savn etter dem, ikke merket noe på henne men får skikkelig dårlig samvittighet når hun begynner å pipe! Kanskje det er fordi hun værer at vi lusker på henne for å se om hun piper og heller filme og ta opptak og dra i butikken!

Skrevet

Det er utrolig mye du kan lære en voksen hund, tingen er at det oftest tar litt lengre tid enn når man skal trene en valp på det samme. Men det er individuelt. Jeg ville som de andre her sier, tatt steg for steg, slik man gjør med innlæring på valper, og så ville jeg hatt på Skype på data og telefon for å overvåke :)

Skrevet

TS her... Det jeg er bekymret for er vel ordtaket " du kan ikke lære en gammel hund å sitte" ( eller noe i den duren) hun er 5 år og har hatt et fint liv hos de tidligere eierene og har ikke noe annen bagasje enn eventuelt savn etter dem, ikke merket noe på henne men får skikkelig dårlig samvittighet når hun begynner å pipe! Kanskje det er fordi hun værer at vi lusker på henne for å se om hun piper og heller filme og ta opptak og dra i butikken!

Da kan du ta det helt med ro :-). Voksne hunder har overhode ikke vanskeligere for å lære nye ting, det er heller ikke noen forskning som viser at det tar lengre tid. Unntaket er hvis det er en gammel hund som er eller begynner å bli dement.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet, men hadde hatt hunden fra den var valp da.... Plutselig jobbet vi begge to, og måtte lære henne å være alene hjemme.... Hun ødela både dører og vegger, og vi var nær ved å avlive henne til slutt...

Men fikk hjelp av ei venninne, og hun fikk meg til å skjønne at dette var en hund som var vant til å være sammen med oss hele tiden. Vi begynte i det små, men at hun ikke fikk lov til å være i samme rom som oss i perioder på dagtid. Vanligvis lå hun i stua der hun kunne se oss nesten til enhver tid, men nå måtte hun begynne å ligge alene ute i gangen et par tre ganger for dagen.... Så begynte vi å lukke døra ut til gangen når hun lå der... Litt protester innimellom, men hvis hun skrapte på døra, var jeg bare ute å viste henne til kurven igjen. Sa ikke noe, og tok ikke i henne, men viste henne bare kurven....

Etter hvert, så begynte hun å ligge alene i gangen med døra igjen over natta... Det var noen protester da også, og det tok 3-4 netter med noe nattevåking, men til slutt så skjønte hun at hun ikke fikk være "samme med" menneskene hele tiden....

Hele denne prosessen tok et par uker, men i dag kan hun ligge alene i gangen hele natten, eller fra morgen til ettermiddag.

Vi innarbeidet faste rutiner når hun skulle være alene, f, eks beskjed om "passe huset".... Da viste hun at hun ikke skulle være med...

I dag går hun ut å legger seg frivillig i gangen når jeg pusser tennene, eller når hun skjønner at jeg skal på jobb på morgenen....

Håper dette gir deg noen idèer om hva du kan prøve, så ønsker jeg deg lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her... Takk for gode og konkrete tips! Vi skal prøve oss frem med de ulike metodene😊natten går helt fint, da jeg pusser tenner går hun ned i første etg helt av seg selv og begynner å reie opp sengen sin og legger seg pent til å sove. Det er dagen som er et problem, hun vil være med- overalt og det passer ikke bestandig! Hun responderer med uling, bjeffing og farer frem og tilbake på sofaryggen å sitter pal der til hun ser oss i vinduet igjen... Vi har også prøvd eget rom, avgrenset område så det ikke blir så mye å passe på for henne, men samme ulingen...

AnonymBruker
Skrevet

Uling/piping vil gi seg. Men lurt at dere ikke er i nærheten når dere skal gå fra ordenltig, for hun lukter det, og blir mer ivrig av at hun lukter dere er rett i nærheten.

Det tar tid, men det er utrolig herlig når det funker til slutt!!

Anonymous poster hash: 90b5f...ba4
Skrevet

Først og fremst ville jeg holdt meg til èn metode. Om man prøver mange ulike metoder blir ikke treningen konsekvent og ting tar mye lengre tid.

Det helt grunnleggende i hjemmealene-trening er å få hundene til å slappe av når de er alene. For å kunne gjøre det, så må hunden vite at vi alltid kommer tilbake. Derfor lønner det seg å trene i små steg og gå ut døren og inn igjen nesten umiddelbart i treningsperioden. For så å øke tiden.
I noen tilfeller er hunden så ukomfortabel at man bør sette seg utenfor med døren på gløtt sånn at hunden ser at vi sitter der. Sitte da med ryggen til døren og IKKE gi hunden noen form for oppmerksomhet (da ødelegger man hele denne type trening). Ikke gå inn før hunden har sluttet å ule/bjeffe i min. 5 sekunder (avlæring).

Noen ganger må man begynne med bare å ta opp nøklene og bevege seg mot utgangsdøren. Andre ganger kan man begynne ved å gå helt ut.

Sist men ikke minst; hunden kan lære seg at det lønner seg at vi går. Dette gjør vi ved å gi hunden noe ekstra godt å tygge på/ekstra morsomt å gjøre. Som en kong med leverpostei e.l. fra fryseren, et ekstra godt tyggebein osv. Godbitsøk inne er også et godt alternativ når vi går.
Hunden må da få disse tingene når vi går, men vi tar de tilbake når vi kommer inn. Ergo, ingen godt tyggebein når vi er inne, bare når vi er ute.

Viktig også å ikke gjøre noe stort nummer ut av at vi går, eller når vi kommer hjem. All oppmerksomhet (negativ og positiv) forsterker normalt atferden.

• Liker 1
Skrevet

Signerer Portvinpiken!

Vi trente vår omplasseringshund med separasjonsangst på måten hun forklarer - tok sin tid, men han ble trygg alene.

Gjest bustyvel
Skrevet

Mitt triks er å gi hunden noe kult når du reiser, f.eks. en kong med frossen leverpostei. Da er den opptatt akkurat mens du reiser, og forbinder det at du reiser med noe godis :)

AnonymBruker
Skrevet

Sett på radio, kan hjelpe.

Anonymous poster hash: 26671...74e
Skrevet

Sett på radio, kan hjelpe.

Anonymous poster hash: 26671...74e

Bare det ikke skurrer, så...

AnonymBruker
Skrevet

TS her.. Nå går vi hyppig fra henne, hentet avisen, vannet blomstene ute osv..og i dag var hun hjemme alene en halv time uten noe piping. Snakket da i telefonen når jeg kom inn og overså henne til jeg la på og ga henne en go bit! Dette går sent men for et kryss i taket!! Dere med leverpostei kokong, hva er det?

Gjest Knuse
Skrevet

Hva med å sette på radioen når du drar på jobb, så det ikke blir helt stille i huset? Pleide å gjøre det til min hund og funket det.

Skrevet

Så bra det går framover!! :hoppe: En halvtime er jo kjempebra fremgang!!

Vi hadde på tven i starten, og så slutta vi gradvis med det.

Ikke kokong, men kong. Det kan du kjøpe i alle dyrebutikker. En slags boks du putter godbiter eller frossen vom og hundemat eller leverpostei oppi. Så må de jobbe med å få det ut, og bruke hjernen litt. Sånt kan vi ikke gi vår når vi går, da, for han er/var for fokusert på oss. Men han får en strupe eller lignende, og nå hopper han glad opp i sofaen med den istedet for å bry seg om oss. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...