AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 er veldig interessert i aksjer og leser det meste finans stoffet på e24. det jeg lurer på hvilke muligheter er det og jobbe med aksjer osv, hvilken utdanning kan man ta. Må man være god i matte, liker alt som handler om økonomi i matte men ikke algebra og likninger osv Anonymous poster hash: 85c6f...c44
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 du bør gå finans eller økonomi. matten er av enkel karakter. likninger bør du bli venner med for å komme deg gjennom utdannelsen, men som sagt det er enkle greier...ikke avansert kalkulus har jobbet med aksjer Anonymous poster hash: 2df5b...35b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 du bør gå finans eller økonomi. matten er av enkel karakter. likninger bør du bli venner med for å komme deg gjennom utdannelsen, men som sagt det er enkle greier...ikke avansert kalkulus har jobbet med aksjer Anonymous poster hash: 2df5b...35b Er matten enkel på master nivå også, hvis man for eksempel har mye finansfag? Anonymous poster hash: 8e22a...adb
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Er matten enkel på master nivå også, hvis man for eksempel har mye finansfag? Anonymous poster hash: 8e22a...adb du vil nok ha 1 mattefag på master som er litt mer utfrodrende enn basicmatten på bachelor, men da jeg gikk master i finans var det 300-400 personer som måtte ta master-matten og bare halvparten av dem var siv.øker etc, resten var andre retninger, og de klarte den. så umulig kan den ikke være:) starter du tidlig i semestert går det som regel bra til og med med fag man synes er skumle i starten. lykke til med valg av studier! Anonymous poster hash: 2df5b...35b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 hvordan er det og jobbe med aksjer da? er det mye selvstendig arbeid? og tjener man? Anonymous poster hash: 85c6f...c44
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Hvor mye tjener man mente jeg Anonymous poster hash: 85c6f...c44
Frøken S Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Det er like viktig at du er en god selger, om du ikke skal inn som analytiker. Men jobb som analytiker får du neppe rett etter skolegang. Lønnen til aksjemeglere er stort sett provisjonsbasert, så jo mer du selger jo mer tjener du.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Hva består en arbeidsdag av og er det mye selvstendig arbeid?Anonymous poster hash: 85c6f...c44
Gjest Leo Nardo Skrevet 3. juli 2014 #11 Skrevet 3. juli 2014 Hva er det som er så tiltrekkende ved aksjer? Uansett, fra toppen av mitt hode ser jeg for meg tre typer stillinger om du vil jobbe opp mot aksjemarkedet i Norge: 1) Aksjemegler - En glorifisert selgerjobb. Mulighet til å tjene svært godt. 2) Analytiker - Analyserer alt fra enkeltaksjer til det brede marked, bransjeforhold, sektoranalyse, makrobildet, politikk og ellers andre faktorer som kan påvirke prisingen av verdipapir. Analysen din brukes blant annet av aksjemeglerne når de skal lure godtroende kunder til å kjøpe aksjer. 3) Corporate finance - Her jobber du med alt fra børsnoteringer, fusjoner, emisjoner, oppkjøp, refinansiering og obligasjonslån. En fjerde stilling innebærer spekulativ handel av verdipapir for firmaets egen eller andres konto, men dette er en type stilling som ikke er særlig vanlig i Norge sammenlignet med hva som er vanlig i for eksempel USA, England og til og med Sverige. Den enkleste veien er nok en bachelorgrad innen økonomi og administrasjon og deretter en mastergrad i finans om du ønsker å jobbe med andre ting enn å være aksjemegler. Aksjemeglerjobber kan du få til og med uten utdanning, dog trolig ikke hos de mest prestisjefylte meglerhusene. Det aller lureste er nok å ta en bachelorgrad i finans om du virkelig vet at det er finans du vil jobbe med. Bacheloren er nok litt tyngre enn økonomi og administrasjon. Matematisk sett er det ikke veldig utfordrende, men for noen som blir skremt av ordet likning vil det nok virke svært vanskelig. Jeg strøk selv i matematikk på videregående, fikk nå A i matematikk på høyskolen og skal kanskje studere matematikk på universitetet til høsten. Alt er mulig bare man vil det sterkt nok. De som ikke er interessert i å jobbe med matematikken skyter egentlig seg selv i foten. Veldig mye faller på plass når man begynner å forstå matematikk. 1
Gjest Leo Nardo Skrevet 3. juli 2014 #12 Skrevet 3. juli 2014 Andre stillinger vil kunne være å finne innenfor fond og forvaltning av disse. Innbiller meg at disse er vanskelige å få. En annen vil være å jobbe for Statens Pensjonsfond Utland i ulike funksjoner der.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #13 Skrevet 3. juli 2014 hva gjør du når du jobber med corporate finance? hva består arbeidsdagene av? Anonymous poster hash: 85c6f...c44
Gjest Leo Nardo Skrevet 9. juli 2014 #15 Skrevet 9. juli 2014 Hva med å lese det jeg skrev, søke litt rundt eller i det minste stille litt mer intelligente spørsmål enn kun et spørsmålstegn? Kan ikke være ressurssvak om du vil jobbe i finansbransjen.
Marie90 Skrevet 9. juli 2014 #16 Skrevet 9. juli 2014 Enig med Leo Nardo. Det er en rekke boker om finans og aksjer du burde lese for å i det hele tatt vite om det er noe for deg. Koster ikke mye på Amazon, se hva som er anbefalt for de som starter på "scratch".
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #17 Skrevet 9. juli 2014 Ser du ikke liker matte...I dag er veldig mange av de klassiske tradingjobbene tatt over av Quant folka (som i Quantitative Analysis=Kvantitative Analyse). Det er stort sett Matematikere,Fysikere, Statistikere og Ingeniører på Master / Doktornivå som utvikler strategier og systemer som skal anvendes innen Finans. Du har sikkert hørt om aksjeroboter... Anonymous poster hash: 83b8a...4ee
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #18 Skrevet 14. mai 2016 Den 2.7.2014 at 14.00, AnonymBruker skrev: er veldig interessert i aksjer og leser det meste finans stoffet på e24. det jeg lurer på hvilke muligheter er det og jobbe med aksjer osv, hvilken utdanning kan man ta. Må man være god i matte, liker alt som handler om økonomi i matte men ikke algebra og likninger osv Anonymous poster hash: 85c6f...c44 Nei du trenger ikke å være god i matte for å drive med aksjer. Når du kjøper en aksje så kjøper du en del av et selskap. Så i bunn og grunn så trenger du bare å vite noe om det fundamentale. MEN hvis du skal skal trade (Noe jeg fraråder på det sterkeste) så bør du for det første være erfaren, og for det andre være riktig kunnskapsrik. Jeg er forøvrig admin av norges største aksjeforum på facebook. Her er det mange gode diskusjoner du kan lære av. Det er bare å bli medlem: https://www.facebook.com/groups/1553083164974513/ Anonymkode: 999f5...506
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå