AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #21 Skrevet 1. juli 2014 Jeg vokste opp med en far med en tarmsykdom som gjør at han alltid må ha toalett raskt tilgjengelig. Da uteblir egentlig det meste av slike ting. Det var ikke noe problem for oss barna, vi koste oss uansett sammen som familie. Dette er ment som et eksempel på at det kan være grunner familien har, som de velger å holde for seg selv. Jeg er generelt for minst mulig styr i ferier, hvertfall mens barna er så små. Rolige morgener, turer i nærmiljøet, god tid til alt, leke med barna ute og inne.Anonymous poster hash: f4555...e64 Det er jo en helt annen problemstilling enn hva TS tar opp da. TS forteller om foreldre som forespeiler sine barn turer til Dyreparken og Liseberg, for så å avlyse kort tid i forveien fordi de ikke orker likevel. Anonymous poster hash: edf2e...6d7 1
Vera Vinge Skrevet 1. juli 2014 #22 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Syns det er dumt å love barna ting som aldri blir noe av. Men utenom det, vil jeg tro det virkelige problemet oppstår i hverdagen. Om de er så utslitte at de ikke orker å reise på en kortere tur i løpet av flere ukers ferie (dersom det faktisk er grunnen), lurer jeg mer på hvordan hverdagene deres er. Om ettermiddager og helger preges av utmattede foreldre. Det kan hvertfall ikke være bra for noen. Men det er vanskelig å si noe om denne problemstillingen. Folk er utrolig vare på ting som angår barna deres, og ville trådt svært forsiktig når det gjelder bekymring for andres barn. Da skulle det vært en mer alvorlig problemstilling eller veldig gode venner. Men å uttrykke en generell bekymring for at de voksne virker slitne, er jo en helt annen og mye enklere sak. Ellers, veldig snilt av dere å tilby å ta med dere det ene barnet på tur, for øvrig. Endret 1. juli 2014 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #23 Skrevet 1. juli 2014 Det er jo en helt annen problemstilling enn hva TS tar opp da. TS forteller om foreldre som forespeiler sine barn turer til Dyreparken og Liseberg, for så å avlyse kort tid i forveien fordi de ikke orker likevel.Anonymous poster hash: edf2e...6d7 Det vet du ikke. Det kan hende de bare svarer at de kanskje også skal dit og dit når ts foreslår konkrete ting. Syns det er rart å grave så mye i andres ferieplaner. At de ikke sender barna sine sammen med ts syns jeg ikke er rart, de ser dem jo så lite ellers! En sånn "familiehemmelighet" som jeg beskrev er ofte godt forklart for barna. Jeg kan tenke meg at vi hadde fint forstått at mamma ikke mente det, dersom hun hadde sagt til en som ts,"ja kanskje vi også skal ta oss en sydentur i år". Men det er jo klart at dette sikkert ikke er tilfelle i denne tråden, men syns det er viktig å gjøre oppmerksom på at det han være ting som ikke alle vet:)Anonymous poster hash: f4555...e64 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #24 Skrevet 1. juli 2014 Dette har du ingenting med. Makan til frekkhet. Jeg er en sånn person som de du snakker om. Jeg må velge mellom å jobbe, eller ha et liv. Jeg har valgt å jobbe. Det har mine barn innfunnet seg med. Alternativet er å bli ufør, noe som er uaktuelt for min del. Konsekvensen av mitt valg er at jeg ikke orker noe annet enn å jobbe. Jeg klarer ikke planlegge noe på ettermiddagene eller i feriene, da vet jeg at jeg er utslitt. Sånn er mitt liv, og dermed også barnas. Hvem er du til å si at mitt valg ikke er godt nok? Mine barn fortjener mye mer enn jeg kan tilby, men sånn er faktisk livet! Alle klarer ikke alt. Jeg ville derimot aldri lovet dem noe, for så å si at nei, det blir ikke noe av. Mine barn vet at ingenting kommer til å skje. Jeg lar dem selvfølgelig også være med på ting hvis noen vil ha dem med. Anonymous poster hash: 5b974...466 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #25 Skrevet 1. juli 2014 Dette blir rett og slett for dumt at du skal bry deg med. Kan være mye du ikke vet her, du sier de har god økonomi, men hva vet du om alle utgifter de har? Kanskje har de mye lån? Kanskje de fikk restskatten på 20 000 som måtte betales? Kanskje de har en sykdomshistorie du ikke vet noe om? Eller kanskje de ja, bare rett og slett er for sliten når ferien endelig kommer. Men det har da ikke du noe med.Anonymous poster hash: e06ff...0bd 1
Gjest Riskjeks Skrevet 1. juli 2014 #26 Skrevet 1. juli 2014 (endret) Synes ikke det er noe problem at så små barn "bare" er på besøk hos besteforeldre i ferien. Men helt klart ikke bra hvis foreldrene planlegger og lover dem turer som aldri blir noe av! Jeg hadde ikke lagt meg opp i dette. Får da være måte på å blande seg, det er jo ikke akkurat sånn at barna lider her (ut i fra det du skriver). Kanskje de har problemer (økonomi, helse) som du ikke vet noe om. Endret 1. juli 2014 av Riskjeks
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #27 Skrevet 1. juli 2014 Det vet du ikke. Det kan hende de bare svarer at de kanskje også skal dit og dit når ts foreslår konkrete ting. Syns det er rart å grave så mye i andres ferieplaner. At de ikke sender barna sine sammen med ts syns jeg ikke er rart, de ser dem jo så lite ellers! En sånn "familiehemmelighet" som jeg beskrev er ofte godt forklart for barna. Jeg kan tenke meg at vi hadde fint forstått at mamma ikke mente det, dersom hun hadde sagt til en som ts,"ja kanskje vi også skal ta oss en sydentur i år". Men det er jo klart at dette sikkert ikke er tilfelle i denne tråden, men syns det er viktig å gjøre oppmerksom på at det han være ting som ikke alle vet:)Anonymous poster hash: f4555...e64 Veldig enig i dette. Jeg kunne også sagt dette i en samtale der andre skryter over ferieplanene sine "mulig vi også tar en ferie der i år" Fordi det er kanskje litt flaut å si sannheten, som er at jeg har ikke råd til ferie i år.Anonymous poster hash: e06ff...0bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #28 Skrevet 1. juli 2014 Veldig enig i dette. Jeg kunne også sagt dette i en samtale der andre skryter over ferieplanene sine "mulig vi også tar en ferie der i år" Fordi det er kanskje litt flaut å si sannheten, som er at jeg har ikke råd til ferie i år.Anonymous poster hash: e06ff...0bd Kan ikke fatte hvorfor det er så flaut å si? Hva er gleden i å være en fasaderytter? Sier det rett ut til både venner og kollegaer om de spør jeg, at i år så strekker ikke økonomien lengre enn èn tur til Hunderfossen og èn tur til Tusenfryd. Er da ingen som dømmer meg eller skaper klein stemning på grunn av det, ferie i Norge kan da være minst like bra som to uker i Syden og det vet da vel alle. Dersom folk misliker deg fordi du ikke har råd til Sydentur hvert år så anbefaler jeg deg på det sterkeste å bytte omgangskrets. Anonymous poster hash: edf2e...6d7 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #29 Skrevet 1. juli 2014 Kan ikke fatte hvorfor det er så flaut å si? Hva er gleden i å være en fasaderytter? Sier det rett ut til både venner og kollegaer om de spør jeg, at i år så strekker ikke økonomien lengre enn èn tur til Hunderfossen og èn tur til Tusenfryd. Er da ingen som dømmer meg eller skaper klein stemning på grunn av det, ferie i Norge kan da være minst like bra som to uker i Syden og det vet da vel alle. Dersom folk misliker deg fordi du ikke har råd til Sydentur hvert år så anbefaler jeg deg på det sterkeste å bytte omgangskrets.Anonymous poster hash: edf2e...6d7 Det er ikke for å lage noe fasade. Men ja, JEG synes det kan være tøft å si på feks. sommeravslutning i barnehagen, der andre foreldre legger ut som alt de skal i sommer, og spør hva vi skal. Det er fristende å si at jeg er en litt sliten alenemor og ikke har penger. Men det som er da, er at det er noen av de som sitter der med feite lønninger som da tenker litt som TS her. "Stakkars barn som ikke få dra på ferie" Og kommer med stakkerslige blikk. Det er bare fakta dessverre. Jeg har prøvd det.Anonymous poster hash: e06ff...0bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #30 Skrevet 1. juli 2014 Det er ikke for å lage noe fasade. Men ja, JEG synes det kan være tøft å si på feks. sommeravslutning i barnehagen, der andre foreldre legger ut som alt de skal i sommer, og spør hva vi skal. Det er fristende å si at jeg er en litt sliten alenemor og ikke har penger. Men det som er da, er at det er noen av de som sitter der med feite lønninger som da tenker litt som TS her. "Stakkars barn som ikke få dra på ferie" Og kommer med stakkerslige blikk. Det er bare fakta dessverre. Jeg har prøvd det.Anonymous poster hash: e06ff...0bd Trist for dem da. Jeg vokste opp med campingferie på den lokale stranda (i telt) tre uker hver sommer til jeg var tenåring og jeg hadde det helt topp. Har en kollega som omtrent får panisk utslett om hun ikke får en Sydenferie hvert eneste år, syns langt mer synd i henne. Vær glad for at dine barn lærer verdi i å kose seg hjemme og å ikke forventer en rådyr sydentur straks sommeren kommer. Det er du som får jordnære barn som skjønner hvor pengene kommer fra, og som virkelig kommer til å kjenne magien i magen den dagen dere faktisk har råd til en flytur. For dem som reiser 1-2 ganger i året blir det jo bare en vane. Jeg er hvert fall komfortabel med at mine bhg-barn ikke skal settes på en 4-5 timers lang flytur ned til 40 varmegrader med det første Anonymous poster hash: 182e0...739 2
Ymra Skrevet 1. juli 2014 #31 Skrevet 1. juli 2014 Jeg ser ikke problemet, og synes ikke dette er noe å ta opp. Selv vokste jeg opp på gård, og var ikke på familieferie før vi dro på en 4. dagers tur da jeg var 6 år. Det var først mye senere jeg var på Hunderfossen, i Dyreparken og på Tusenfryd, og helt ærlig, så syntes jeg det var mye mas. Sikkert stas, men også mas. De beste sommerminnene fikk jeg hjemme, plukke blomster for meg selv, være med litt i onna, bading en ettermiddag og en dagstur på fjellet, eller hos besteforeldrene mine med is, blomsterkrans i håret, slektninger og nye venner der. Kanskje har alle forventninger endret seg radikalt, men det ikke såååå lenge siden jeg var barn. Og disse barna er jo fremdeles ganske små. Nå er det mange her som reagerer veldig på at barna er lovet ferie. Er det helt klart for TS hvordan dette har skjedd? Det er på ingen måte ideelt, men heller ikke barn tar skade av at ting ikke alltid blir slik som planlagt, uten at man dermed tar skade av det. Alt i alt synes ikke jeg dette er noe å ta opp, men det er min mening da.
LedigNavn Skrevet 2. juli 2014 #32 Skrevet 2. juli 2014 Jeg gjetter egentlig på at naboen til TS bare jatter med på feriesnakket til TS. Barna er nok inneforstått med hva de skal i ferien. Ingen vil da ha skuffa unger gang på gang.
Gjest Magdalene Skrevet 2. juli 2014 #33 Skrevet 2. juli 2014 Jeg synes ikke det problematiske er at de aldri drar på ferie, men at de planlegger og forespeiler barna en ferie som aldri blir. Signerer! De får jo barna til å glede seg til noe som ikke skjer. De lærer barna at foreldrene ikke står for det de sier. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #34 Skrevet 2. juli 2014 Er det vel ikke! Familien min har hatt to jenteturer(meg, søsknene mine og bestemor) til utlandet, og selv om det koster, så ville vi aldri byttet bort den opplevelsen sammen for noe i verden! Du hadde vel bytta bort opplevelsen dersom det viste seg at familien egentlig ikke hadde råd til utenlandsturen og huset måtte settes på tvangsauksjon? Anonymous poster hash: e8f37...fa6 1
Jade Skrevet 2. juli 2014 #35 Skrevet 2. juli 2014 Når foreldrene selv reiser på utenlandskturer så er det nok ikke snakk om fare for tvangssalg av hus...
Gjest Silverstream Skrevet 2. juli 2014 #36 Skrevet 2. juli 2014 Du hadde vel bytta bort opplevelsen dersom det viste seg at familien egentlig ikke hadde råd til utenlandsturen og huset måtte settes på tvangsauksjon? Anonymous poster hash: e8f37...fa6 Ehh, ja, men slik er det heldigvis ikke hos oss. Det jeg kommenterte på var at han syntes ferieturer var bortkastede penger, noe det absolutt ikke trenger å være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå