Gå til innhold

Drikking med barn i hus. Greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Snuttepi

Jeg har forresten ei venninne som har fortalt historier fra sin barndom. Hun har opplevd at fremmede folk har dumpa ned i senga hennes og sovnet der, hun har stått opp midt på natta og skrittet over sovende folk i stua for å skru ned høy musikk og hun har stått opp om morgenen og funnet fremmede folk sovende i stua med flasker over alt. Foreldrene hennes er flotte mennesker ellers, men de liker å feste, og har ikke tatt hensyn til barna.

Min venninne er avholdsmenneske i dag, ene og alene på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvertfall en av foreldrene skal være bortimot edru når det gjelder alkoinntak. Å ha fest mens barna ligger i sengene sine, nei der går grensen, uaktuelt. Barn skal ha en trygg barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er helt greit, innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

Vi har ikke barnevakt, så hvis ikke vi inviterer folk til oss, får vi aldri vært sosiale...

Men vi spiller ikke høy musikk, og den av oss som skal opp med barna dagen etter drikker seg selvsagt ikke drita! Selv om noen av gjestene gjerne gjør det.

Ellers husker jeg fra jeg var liten, når pappa kom hjem drita fra fest, at det stort sett bare var morro, for han sa så mye rart og det glittra i øya hans, og man så på hele han at han hadde hatt det gøy:) Så jeg tror ikke barn nødvendig vis tar skade av å se fulle foreldre, så lenge de oppfører seg pent på fylla.

Selvsagt er det aller best om man kan få barnevakt, men slik er det ikke for mange!

Anonymous poster hash: 43e17...f94

Så er det oss med foreldre som oppførte seg fint i fylla, men som likevel har tatt skade av det. Man vet ikke hvilke barn som tar skade av foreldre som drikker og ikke. Hvorfor ta sjansen og drikke med barna sine i nærheten da?

Anonymous poster hash: 992c4...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det oss med foreldre som oppførte seg fint i fylla, men som likevel har tatt skade av det. Man vet ikke hvilke barn som tar skade av foreldre som drikker og ikke. Hvorfor ta sjansen og drikke med barna sine i nærheten da?

Anonymous poster hash: 992c4...f9c

Å være mamma/pappa innebærer jo en konstant balansegang mellom egne behov og barnas behov.

Hos de fleste foreldre går barna først det aller meste av tiden. For vår del vil det si at vi som regel setter barna først 365 dager i året, i 35 år (stor aldersspredning og svært sjelden barnevakt. Sist mannen og jeg var ute og spiste var i 2012, og det blir nok noen år til neste gang). Det er ikke alle som har masse alenetid, og jeg føler (med rette eller urette ;) ) at jeg bruker veldig, veldig mye av min tid på å sette barna og deres behov først. Men det sier seg selv at jeg ikke alltid velger de optimale løsningene, det er ikke mulig å få til hver eneste dag av hvert eneste år. Som sagt har vi hjemmeboende barn i mange år også, og i motsetning til mange andre er jeg ikke enig i dette at man må skjerme småbarn mot en halv ølboks men når barna blir større er det bare å drikke i vei... underlig mange som gjør akkurat det. Jeg tenker vel heller at tiden fra 10-12 år og oppover er der hvor foreldrenes alkoholbruk virkelig kan være et (dårlig) forbilde for barna...)

I og med at det nok er litt uvanlig at barn blir traumatisert av moderat alkoholbruk, så velger jeg og mannen min å av og til dele en flaske cava på lyse sommerkvelder, eller ta litt rødvin til maten. Fyllefest av typen TS skisserer har jeg ikke vært på siden ungdomstiden, og synes selvsagt det er uaktuelt å ha med barn til stede.

Ikke optimalt, men i og med at de færreste barn tar stor skade av at mamma og pappa tar et glass vin etter at de har lagt seg, så er det det jeg velger, ut fra de omstendighetene vi har. Så får andre velge sine løsninger (men jeg hadde blitt bekymret på et barns vegne hvis foreldrene festet vilt og hemningsløst hver eneste helg, med barnet til stede...).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt en melding til barnevernet så de kunne få litt veiledning mtp drikking i hus med barn. Dette er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Synes ikke man bør drikke seg full. Når barna er små er det grunnet sikkerhet og at barna kan bli redde, når de blir eldre er det fordi foreldrene bør vise seg som gode forbilder (hjelper lite å mane tenåringene til avhold når de selv drikker seg drita hver helg).

Å drikke litt vin/øl i rolige former, synes jeg er helt OK, enten barna sover eller er våkne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan dele en flaske vin, invitere på middag osv. Men det er aldri høy musikk eller fulle folk!

Helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å drikke alkohol med barn i huset, men to drita foreldre og høy musikk er ikke ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke greit! Jeg synes ikke man skal drikke så man er merkbart endret med barn i hus. Et par glass vin - helt greit, men tydelig berusede, høylytte mennesker har faktisk ikke noe å gjøre i samme hus som barn. Barn trenger trygge og forutsigbare voksne rundt seg, og det skal ikke veldig mye til før barn opplever foreldrene som annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikek høy musikk og partyfaktor hele tiden, men de er ofte veldig fulle. Nå er jo som sagt barna 8 og 10 og ikke små babyer lenger, men foreldrene har vært harde på drikkingen i alle år. De er i 30-årene. Men jeg tenker liksom at selv om barna er større så er det jo fortsatt snakk om sikkerheten?

TS



Anonymous poster hash: 41b6e...123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi fest og ungene er hjemme, så er det maks noen glass vin eller 1 øl eller to. Skal det festes, så lar vi ungene være hos besteforelder. Er aldri fulle begge to når barna er i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...