Gjest Snuttepi Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Vi har en godt voksen kastrert hannkatt, som ikke er vant til å bytte miljø. Han har flyttet en gang i sitt liv, og det gikk fint, men jeg holdt ham inne i to uker før han fikk gå ut. Han er sjelden lenge ute, og holder seg rundt huset. Ikke noen streifer, med andre ord. Nå har vi arvet en hytte, og vil jo gjerne ta denne i bruk. Spørsmålet er om vi tør å ta med pus på hytta? Det er en liten hytte, så det blir vanskelig å holde dører igjen for å ha ham inne. Jeg er så redd for at han skal stikke av, og begi seg ut på leting etter hjemmet sitt. Det er fire timer i bil dit + en fergetur, så han kommer aldri til å finne veien hjem om han stikker. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Jeg ville ha hatt pus i sele/bånd utendørs..Og ikke skjønner jeg at det skal være så vanskelig å passe på at dørene er lukket når han er inne. Anonymous poster hash: 18916...d4f 4
Gjest Lille-pus Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Jeg tok med førstepusen min på hytta. Det gikk ikke lenger enn til morgenen etter ankomst før han hadde ropt seg ut. Jeg la meg igjen. Da jeg stod opp så ropte jeg på ham, og fikk svar fra andre siden av en dyp kløft. Så fulgte han stemmen min hele veien tilbake opp til hytta. Senere var det aldri noe problem, området på hytta ble hans andre 'hjemmeområde'. - det må sies at han var nok mer knyttet til meg enn han kanskje var til sitt revir på hjemmebane, men det gikk altså veldig greit. Også når vi kjørte på butikken og han ble tilbake på hytta så var han der når vi returnerte.
Gjest Snuttepi Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Vi har barn som løper ut og inn, og det er en liten hytte, så dørene står åpne hele tida. Det er varmt om sommeren, så det er helt nødvendig å ha dørene åpne. Dermed blir det vanskelig å holde pus inne. Vi kan jo prøve, men plutselig åpner en av ungene døra, og vips så er pus ute. Hadde det vært en kattunge hadde jeg ikke vært så skeptisk. Men det er som sagt en godt voksen katt som er veldig knyttet til hjemmet sitt, og dermed vet jeg ikke hvordan han vil reagere. Jeg er så redd for å miste han, men vi kan jo ikke sitte hjemme på grunn av katta heller. Det er svigers som bruker hytta til vanlig, og de sier at vi må ta med katta. De brukte å ha med sin katt, og den elsket å være der. Jeg vet jo om mange som tar med kattene sine på hytta, men de har vel vent de til det fra de var små.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Jeg har bare god erfaring med å ta med katter på hytta. Vi har alltid passet på at de har spist før di har sluppet ut første gang. De liker seg jo gjerne i nærheten av matfatet. Anonymous poster hash: 910a8...f88 1
Dina86 Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Det kan være veldig lurt å kjøpe bånd til den og venne den til å bruke det før dere drar dit. Vi hadde to katter som vi hadde med på hytta. Etterhvert hadde det nok ikke vært nødvendig, men vi gikk alltid med dem i bånd ned til hytta(1-2km). På vinteren hadde vi dem i bånd og satte dem oppi en sekk på ryggen og kjørte med ski nedover. Det er utrolig hvor mye katter kan bli vant til. Når dere kommer til hytta med den første gangen burde dere gå med den rundt i bånd i området rundt hytta, så føler den seg mer trygg. Lykke til! 4
Marie90 Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Vi tok med pus på hytta og hun la ut på langtur fra forste dag. Ble borte i 36 timer og vi trodde vi aldri kom til å se henne igjen, inntil hun kom tuslende og skulle ha mat. Det går som regel greit, katter liker jo å utforske men som nevnt over er det bare å ha maten stående fremme.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Jeg kjenner mange som har med pus på hytta med stor suksess, men aller første gang ville jeg lagt ned innsats i å holde katten inne og eventuelt kun ute i sele og kobbel. Neste gang kjenner han seg forhåpentlig igjen, og da er det tryggere å slippe ham løs. En luftetur i sele og kobbel først, og deretter løs med åpne dører og mat stående fremme. Anonymous poster hash: c4b31...1d6
mandel92 Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Familiens katt er bestandig med på hytta, og hun stortrives der. Hun er godt kjent og har aldri vært borte lenger enn en halv dag, kommer alltid inn om kvelden, Men det er sikkert forskjellig fra katt til katt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Noen flere som har erfaringer med dette? Vi skal til mine foreldres sommerhus i to uker og jeg syns det er for lenge å la pus være hjemme med bare tilsyn, og også mye å be naboene om å binde seg til over så lang tid. Hun mistrives også på pensjonat. Hun er ingen streifer, og er aldri langt unna her hjemme. Kommer ni av ti ganger når jeg roper på henne. Sommerhuset ligger ved veis ende i ei lita bygd, det er altså ingen trafikk der og jeg kan ikke se noen andre farer enn at hun vimser seg bort. Hun har reist med oss en gang før men da var det vinter og hun var inne hele turen. Det gikk greit, hun slo seg raskt til ro og fant både mat og dokasse uten problem. Denne gangen er det ikke snakk om noen total innetilværelse, dørene vil være åpne men jeg tror hun vil holde seg rundt huset. Anonymkode: 0ff9d...24e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 Ingen problem å ta med pusen på hyttetur så lenge den takler greit å reise. Men å slippe ut pusen helt fritt på fremmed plass hadde jeg ikke gjort. Det er ikke uten grunn at det anbefales å holde katten inne i minst 2 uker etter at man har flyttet til ny plass. De roter seg mye lettere bort på nye steder. Og tenk for et styr om den forsvinner på feriestedet, og så må dere etterhvert reise hjem igjen? Husk at biler ikke er det eneste som kan skade katter. Rovdyr, mennesker og giftige planter/stoffer er også noe man bør ta med i beregningen. Jeg hadde holdt katten innendørs på feriestedet, og luftet den i sele når den skulle ut. Anonymkode: 92d9f...e01 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 Jeg villa glatt tatt med pus på hytteferie og latt henne gå fritt etter et par dager. Anonymkode: 57c00...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen flere som har erfaringer med dette? Vi skal til mine foreldres sommerhus i to uker og jeg syns det er for lenge å la pus være hjemme med bare tilsyn, og også mye å be naboene om å binde seg til over så lang tid. Hun mistrives også på pensjonat. Hun er ingen streifer, og er aldri langt unna her hjemme. Kommer ni av ti ganger når jeg roper på henne. Sommerhuset ligger ved veis ende i ei lita bygd, det er altså ingen trafikk der og jeg kan ikke se noen andre farer enn at hun vimser seg bort. Hun har reist med oss en gang før men da var det vinter og hun var inne hele turen. Det gikk greit, hun slo seg raskt til ro og fant både mat og dokasse uten problem. Denne gangen er det ikke snakk om noen total innetilværelse, dørene vil være åpne men jeg tror hun vil holde seg rundt huset. Anonymkode: 0ff9d...24e Du kjenner din katt best. Hører folk sier at katter må være lenge inne på nytt sted, men min katt har flyttet to ganger og hver gang skjønner hun at der mennesket hennes og maten er, der bor vi. Gang nummer to var hun inne i en dag før hun fikk gå ut selv, og kom selv til døra for å bli sluppet inn den første dagen ute. Hun har aldri gått langt, holder seg stort sett bare rundt huset, både her og der vi har bodd før. Anonymkode: 38e32...8c5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 Ville adri tatt med pus på hytta og la den bli revemat🥺 Anonymkode: f7983...540 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 Pus dro på hytta. Bilturen var litt stressende for henne og da skulle hun sitte på fanget hele veien ❤️ hun elsket å være der, ingen andre katter rundt så hun eide alt. Anonymkode: e818a...bea 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #16 Skrevet 19. juni 2020 Og hva gjør du om den stkker av og er borte når dere skal hjem?🤷🏻♀️ Anonymkode: f7983...540
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #17 Skrevet 19. juni 2020 Jeg tror jo ikke hun stikker av. Og rart om hun skulle stikke av siste dagen hvertfall. Jeg får servere torsk eller noe den dagen, så går hun ingen steder. Rev og ørn har vi her vi bor nå også, så den risikoen er ikke noe større. Hun blir med, satser på at det går bra. Anonymkode: 0ff9d...24e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 Hvert eneste år er det innlegg på savnet/funnet-grupper på FB om utsultede katter som er forlatt i hytteområder. De kan fort forsvinne og ikke komme tilbake igjen tidsnok, og du må reise hjem tomhendt. Bruk sele. Anonymkode: e5d69...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #19 Skrevet 22. juni 2020 Vi skal flytte til hytten i en mnd å skal ha med oss pusen. Hun har vært der før, og vi har kjøpt gps til henne som vi kan bruke de første dagene. Tror det kommer til å gå veldig fint. Hun kommer også alltid når vi roper på henne 🙂 Anonymkode: acce4...36e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #20 Skrevet 22. juni 2020 Jeg hadde ikke sluppet katten ut med så kort tid på et fremmed sted, uten å ha gps-halsbånd på henne. Det finnes dingsebomser med gps-sender så dere kan se på en app på mobilen hvor hun er til enhver tid. Da kan dere jo lettere leite henne opp om hun forsvinner. Anonymkode: 16550...6f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå