Gå til innhold

"Nordmann" lagt ut terrorvideo

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dere kan se videoen her:

http://www.ta.no/nyheter/article7449328.ece

Videoen er ganske uskyldig i forhold til de andre videoene denne orgnaisasjonen har lagt ut hvor du kan se dem kappe av hode på mennesker de anser som vantro, politimenn osv. De har også lagt ut videoer hvor de kjører rundt i Mosul og skyter på biler på flukt fra dem, biler med familier og barn i. Og de viser ingen anger. Han har mest sannsynlig drept noen han også. Så når han kommer tilbake til Norge, skal han leve på våre skattepenger, eller bør vi nekte ham adgang til landet?

Endret av YoyoMa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan se videoen her:

http://www.ta.no/nyheter/article7449328.ece

Videoen er ganske uskyldig i forhold til de andre videoene denne orgnaisasjonen har lagt ut hvor du kan se dem kappe av hode på mennesker de anser som vantro, politimenn osv. De har også lagt ut videoer hvor de kjører rundt i Mosul og plaffer skyter på biler på flukt, biler med familier og barn i. Og de viser ingen anger. Han har mest sannsynlig drept noen han også. Så når han kommer tilbake til Norge, skal han leve på våre skattepenger, eller bør vi nekte ham adgang til landet?

Skulle virkelig ønske vi hadde mulighet til å nekte sånne svin adgang til landet.

Anonymous poster hash: ab14c...3f9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke mennesker som begår kriminelle handlinger eller er med på krigshandlinger i utlandet skal få komme tilbake til Norge. Jeg synes de skal bli fratatt statsborgerskapet sitt pronto. Unnskyld meg, men slike "mennesker" trenger vi ikke i dette landet. Det er og misbruk av det å kunne ha norsk statsborgerskap!

Anonymous poster hash: c9ac6...c8b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at den norske staten bør frata hans statsborgerskap og nekte ham adgang til det norske kongeriket for livstid.

Seriøst, nok er nok...disse folka får garantert sosial fra NAV og arbeidsledighetstrygd og får betalt for å dra til de landene og krige....ergo støtter den norske stat terrorister.

Skam over Norge.,

Anonymous poster hash: 8ebfc...b8c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I slike saker så tillater media seg å bruke begrepet "Nordmann", uten å trekke flåsete spørsmål frem om hva som definerer en nordmann, det være seg bunad, sodd, nisseluer eller smalahove.

Denne terroristen er ingen nordmann. En nasjon med respekt for seg selv hadde aldri omtalt noen som handlet så på tvers i mot egne verdier som en av sine egne.

Anonymous poster hash: be471...07d
Skrevet

Jeg synes ikke mennesker som begår kriminelle handlinger eller er med på krigshandlinger i utlandet skal få komme tilbake til Norge. Jeg synes de skal bli fratatt statsborgerskapet sitt pronto. Unnskyld meg, men slike "mennesker" trenger vi ikke i dette landet. Det er og misbruk av det å kunne ha norsk statsborgerskap!

Amerikanerne har lover som gjør at man kan fratas statsborgerskapet, f.eks dersom man gjør krigstjeneste for fremmede makter. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at vi ikke skulle kunne gjøre det samme. Reiser man til Midt-Østen for å drepe sivilister i Allahs navn, så bør man gjøre det med forståelsen av at man ikke kan komme tilbake. Da har man, etter min mening, ingenting i et sivilisert samfunn å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Hva han koster av penger er for meg ikke interessant, spørsmålet er av prinsipiell karakter. Jeg og synes at fyren og hans meningsfeller kan reise ned til den fantastiske nye islamske staten og aldri komme tilbake til Norge.

Så kommer problemene; skal alle som kriger i utlandet miste statsborgerskap? Mener vi at de som kriget i den spanske borgerkrigen mot Franco og skulle ha mistet statsborgerskapet. Nå er det lang tid siden borgerkrigen i Spania men hvem vet om det kan skje noe lignende hvor man kjemper mot fascisme eller nazisme. Skulle heltene som Max Manus og Kolbein Lauring mistet statsborgerskap da de deltok i finskekrigen på et tidspunkt Norge var nøytralt.

Personlig vil jeg gjerne sparke ut alle islamister fra Norge. Islamist er noe annet enn de som sverger til Allah for de som ikke vet det. Men man må se saker prinsipielt.

Skrevet

Hva han koster av penger er for meg ikke interessant, spørsmålet er av prinsipiell karakter. Jeg og synes at fyren og hans meningsfeller kan reise ned til den fantastiske nye islamske staten og aldri komme tilbake til Norge.

Så kommer problemene; skal alle som kriger i utlandet miste statsborgerskap? Mener vi at de som kriget i den spanske borgerkrigen mot Franco og skulle ha mistet statsborgerskapet. Nå er det lang tid siden borgerkrigen i Spania men hvem vet om det kan skje noe lignende hvor man kjemper mot fascisme eller nazisme. Skulle heltene som Max Manus og Kolbein Lauring mistet statsborgerskap da de deltok i finskekrigen på et tidspunkt Norge var nøytralt.

Personlig vil jeg gjerne sparke ut alle islamister fra Norge. Islamist er noe annet enn de som sverger til Allah for de som ikke vet det. Men man må se saker prinsipielt.

Det er selvsagt et problem der, og skal man lage lover, så slipper man ikke unna de prinsipielle problemene. Neglisjerer man dem, ender man opp med å lage lover som har utilsiktede konsekvenser.

Men jeg tror at deltakelse i en terroristorganisasjon burde være et rimelig safe kriterium for å miste statsborgerskapet. Organisasjoner som ISIS, ISIL og Al Shabaab følger ikke krigens lover, de angriper sivile med fullt overlegg, og det er hevet over tvil at de er terror-organisasjoner.

Skrevet

Det er selvsagt et problem der, og skal man lage lover, så slipper man ikke unna de prinsipielle problemene. Neglisjerer man dem, ender man opp med å lage lover som har utilsiktede konsekvenser.

Men jeg tror at deltakelse i en terroristorganisasjon burde være et rimelig safe kriterium for å miste statsborgerskapet. Organisasjoner som ISIS, ISIL og Al Shabaab følger ikke krigens lover, de angriper sivile med fullt overlegg, og det er hevet over tvil at de er terror-organisasjoner.

Jeg er meget enig i den vurdering. Nå vet du og jeg at hvem som blir sett på som terror organisasjon kan og være noe tilfeldig. Nå følger ISIL opp Qutb sine tanker om Kalifat og starten på et verdensherredømme for sunnimuslimske ekstremister. Det er ganske så interessant utvikling. Det som er blitt kalt den arabiske våren var nettopp det muslimske brorskap som bygger sine tanker og ideer etter samme lest som ISIL. Litt smartere i måten å opptre på men deler samme grunnsyn. Den ene klappet frem den andre forhatt.

Skrevet

Jeg er meget enig i den vurdering. Nå vet du og jeg at hvem som blir sett på som terror organisasjon kan og være noe tilfeldig. Nå følger ISIL opp Qutb sine tanker om Kalifat og starten på et verdensherredømme for sunnimuslimske ekstremister. Det er ganske så interessant utvikling. Det som er blitt kalt den arabiske våren var nettopp det muslimske brorskap som bygger sine tanker og ideer etter samme lest som ISIL. Litt smartere i måten å opptre på men deler samme grunnsyn. Den ene klappet frem den andre forhatt.

Problemet ligger ikke i hvilke ambisjoner de har på lang sikt. Vil araberne gjenoppbygge det ottomanske imperiet, så får de gjerne forsøke. Jeg tror ikke det går etter 100 års kaos, men for all del. La dem forsøke. Problemet med ISIL og ISIS er at de er terrorister, og DET er en beskrivelse av metodene deres. De dreper sivile, de dreper til og med muslimer av andre trosretninger, og bruker frykten som våpen. Ganske suksessfullt, forøvrig. I Irak var det flere byer der de irakiske soldatene kastet våpen og uniformer og ganske enkelt stakk av uten å konfrontere dem. Det var kanskje litt mer komplisert enn at ISIS var på vei, det handlet vel også om at den irakiske regjeringen har favorisert shiaer og undertrykt sunnier ganske konsekvent, slik at irakiske soldater følte seg mer som okkupanter enn som beskyttere i mange byer, og ikke så poenget med å sette livet på spill for folk som hater dem. Men de stakk nå av, uansett, og ISIS brutalitet er nok hovedgrunnen til det.

Skrevet

Problemet ligger ikke i hvilke ambisjoner de har på lang sikt. Vil araberne gjenoppbygge det ottomanske imperiet, så får de gjerne forsøke. Jeg tror ikke det går etter 100 års kaos, men for all del. La dem forsøke. Problemet med ISIL og ISIS er at de er terrorister, og DET er en beskrivelse av metodene deres. De dreper sivile, de dreper til og med muslimer av andre trosretninger, og bruker frykten som våpen. Ganske suksessfullt, forøvrig. I Irak var det flere byer der de irakiske soldatene kastet våpen og uniformer og ganske enkelt stakk av uten å konfrontere dem. Det var kanskje litt mer komplisert enn at ISIS var på vei, det handlet vel også om at den irakiske regjeringen har favorisert shiaer og undertrykt sunnier ganske konsekvent, slik at irakiske soldater følte seg mer som okkupanter enn som beskyttere i mange byer, og ikke så poenget med å sette livet på spill for folk som hater dem. Men de stakk nå av, uansett, og ISIS brutalitet er nok hovedgrunnen til det.

Jeg vet ikke i hvilken grad du er kjent med den religiøse fundamentet som ISIL bygger på. Jeg vil anbefale deg å lese Qutb "milepæler". Den får Hitlers Mein kampf til å fremstå som fortelling til barn. Den oppfordrer til terror og drap av alle ikke troende. Selv de som ikke sverger til Qutb og islamistenes måte å se verden på skal utryddes. En fortelling om starten på et folkemord. Vi snakker ikke langt frem i tid, de har allerede begynt men fullskala kommer senere.

AnonymBruker
Skrevet

Så sant det er folkerettslig åpning for å gjøre folk statsløse, noe som har vært et stridstema i mange tiår, synes jeg utvilsomt at disse bør miste statsborgerskapet. Jeg synes ikke det automatisk bør gjelde alle som tjenestegjør for fremmede makter, men de som deltar aktivt i paramilitære organisasjoner med politiske mål som er klart uforenlige med et samfunn der grunnleggende rettigheter for allmennheten ivaretas bør miste det. De som begår krigsforbrytelser eller med fullt overlegg legger til rette for slike forbrytelser likeså. Det kan bli et og annet tolkningsspørsmål, men noen hensikter er mer noble enn andre.

Jeg antar det bare er en måte å ordlegge seg på, men hvis du oppriktig mener at alle med norsk statsborgerskap som begår noen kriminell handling i utlandet skal nektes retur tror jeg du står langt ute på siden. Folk må kunne slåss i fylla på Kreta eller sniffe kokain i Colombia uten å nektes hjemreise til Norge for resten av livet, for å si det sånn, selv om det ikke er bra. Men som sagt, mulig det ikke var sånn ment, det hørtes bare uvanlig strengt ut.

Anonymous poster hash: 83cce...b10
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke i hvilken grad du er kjent med den religiøse fundamentet som ISIL bygger på. Jeg vil anbefale deg å lese Qutb "milepæler". Den får Hitlers Mein kampf til å fremstå som fortelling til barn. Den oppfordrer til terror og drap av alle ikke troende. Selv de som ikke sverger til Qutb og islamistenes måte å se verden på skal utryddes. En fortelling om starten på et folkemord. Vi snakker ikke langt frem i tid, de har allerede begynt men fullskala kommer senere.

Nei, jeg har ikke lest dem, og kommer neppe til å gjøre det, heller. Men jeg ser poenget ditt, nemlig at ideologien en organisasjon bygger på, kan være like viktig som det organisasjonen pt ser ut til å gjøre. I tilfellet ISIS/ISIL ser det imidlertid ut til at de to er i overensstemmelse, og det burde ikke være noe i veien for å frata disse folkene retten til å vende tilbake til Norge. De er terrorister og fiender av landet, folket og kulturen, og de har ingenting her å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke en nordmann..

Anonymous poster hash: dd77d...42b
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke en nordmann..

Anonymous poster hash: dd77d...42b

Det måtte komme. Hver gang skal en eller annen komme med det der. Neida, i kulturell forstand er han kanskje ikke det. Men mannen har bodd i Norge store deler av sitt liv, og aller viktigst: Han er norsk statsborger, med fri adgang til riket og de samme sosiale goder som deg og meg. Det er jo der problematikken i "bør vi nekte ham adgang til landet" ligger. Det er en så jævlig dum avsporing å prate om hvorvidt han skal anses som norsk eller ikke i dagligtalen.

Anonymous poster hash: 83cce...b10

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Typisk nordmenn altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...