Gå til innhold

Tips til utdannelse og karrierevalg?


Duckie

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i tidlig 20-årene, som fortsatt ikke har klart å bestemme meg for "hva jeg skal bli når jeg blir stor". Jeg er interessert i veldig mye, kunne fint ha studert vidt forskjellige ting som realfag, historie, samfunnsvitenskap, kultur, og sikkert mye annet og. Jeg trives generelt veldig godt med å sette meg inn i masse forskjellig, og synes det er gøy å gå på skole og lære mer.

Jeg har tatt et årsstudium i relfag, tok da emner innen biologi, kjemi og statistikk. Likte dette veldig godt, men er begrenset arbeidsmarked, og føler det blir veldig spesialisert. Jeg har dessverre ikke særlig anlegg for de tyngre realfagene som matte og fysikk, ihvertfall ikke på universitetsnivå.

Snittet mitt ligger nå på i overkant av 5, inkludert ekstra poeng.

Er litt redd for å velge feil, og skulle gjerne hatt utdannelse innenfor noe som favner et litt bredere spekter. Det er også viktig for meg at det er gode muligheter for å få jobb etter endt studie, lønn er ikke det viktigste, så lenge det går an å leve på den.

Har tenkt lærer, men er ikke spesielt glad i eller komfortabel med barn. Vgs er isåfall det som blir aktuelt. Det som stopper meg litt er alt byråkratiet rundt, pluss at jeg er usikker på om jeg er en lederperson, som man kanskje må være? Men jeg er som sagt glad i å studere, synes utdanning er viktig. Synes mange fag er spennende, og tror kanskje dette er noe jeg kunne ha egnet meg til. Da har jeg jo også mulighet til å fokusere på litt flere fagfelt, for eksempel en kombinasjon av realfag og samfunnsfag/historie?

Dette ble litt langt, men tar gjerne imot alle slags ideer for hva dere tenker om min situasjon, og anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biolog eller marinbiolog kunne du kanskje passet til. Jeg har hørt det skal være ganske lett å få jobb innen marionbiologi i Nordsjøen. Masse lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har hørt det motsatte, at det er så mange biologer som utdannes i forhold til arbeidsmarkedet. Men jeg skal sjekke det ut litt nærmere, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med apotektekniker eller farmasi?



Anonymous poster hash: d0546...89b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med biokjemiker eller bioingeniør?

Jeg tror ikke jeg egner meg så veldig til å jobbe i helsevesenet, så bioingeniør er utelukket. Som biokjemiker ender man vel opp som forsker, og dermed blir det vanskelig å få jobb?

Hva med apotektekniker eller farmasi?

Anonymous poster hash: d0546...89b

Da blir det vel hovedsaklig apotek som blir arbeidsplassen? Vet ikke om det er helt det jeg ser for meg, ser for meg at det blir omtrent som en butikkjobb? Men skal sjekke det ut litt nærmere.

Takk for tips begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg egner meg så veldig til å jobbe i helsevesenet, så bioingeniør er utelukket. Som biokjemiker ender man vel opp som forsker, og dermed blir det vanskelig å få jobb?

Da blir det vel hovedsaklig apotek som blir arbeidsplassen? Vet ikke om det er helt det jeg ser for meg, ser for meg at det blir omtrent som en butikkjobb? Men skal sjekke det ut litt nærmere.

Takk for tips begge to! :)

En venninne av meg er apotektekniker og jobber i aoptek 50% og så er hun avsatt til LAR-prosjekt 50%. Det er visst utrolig interessant, ifølge henne. Så det finnes andre muligheter enn å jobbe i apotek på heltid.

Anonymous poster hash: d0546...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er apotektekniker og jobber i aoptek 50% og så er hun avsatt til LAR-prosjekt 50%. Det er visst utrolig interessant, ifølge henne. Så det finnes andre muligheter enn å jobbe i apotek på heltid.

Anonymous poster hash: d0546...89b

Ok, takk, det visste jeg ikke. Som nevnt i HI er jeg ute etter noe som er litt variabelt, hvor ikke arbeidsoppgavene blir for snevre. Skal undersøke dette litt nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...