AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #21 Skrevet 29. juni 2014 Forsåvidt men uansett poenget er at de er ikke eneste hvor to land deler samme navn. Hvem har sagt det. Og i alle de andre tilfellene er det snakk om land som betegnes som øst og vest, eller nord og sør. For Kongo, nei, da er det bare Kongo og Kongo. Eller republikken og den "demokratiske" republikken. Anonymous poster hash: ebc49...52f
Kjetil E Skrevet 29. juni 2014 #22 Skrevet 29. juni 2014 Hvem har sagt det. Og i alle de andre tilfellene er det snakk om land som betegnes som øst og vest, eller nord og sør. For Kongo, nei, da er det bare Kongo og Kongo. Eller republikken og den "demokratiske" republikken. Anonymous poster hash: ebc49...52f TS som stusset på hvorfor det i det hele tatt er flere land som heter det "samme". Forøvrig er at et land heter Nord/Sør eller Øst/Vest faktisk litt feil. Dette er noe Norge har gjort, landenes offisielle navn har aldri vært dette. For eks Øst og Vest Tyskland var DDR eller den Tyske Demokratiske republikk. Og Forbundsrepublikken Tyskland direkte oversatt til norsk. Øst og Vest Tyskland var aldre noe navn annet enn i Norge og muligens Sverige Danmark. Samme med Nord og Sør Korea. Som offisielt heter Korea og Folkerepublikken Korea. Vær og klar over at nasjonsinndelingen i Afrika, ikke er en naturlig inndeling ut fra folkeslag og geografi. Men en oppdeling foretatt utifra ulike koloniherrer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #23 Skrevet 30. juni 2014 Forøvrig er at et land heter Nord/Sør eller Øst/Vest faktisk litt feil. Dette er noe Norge har gjort, landenes offisielle navn har aldri vært dette. For eks Øst og Vest Tyskland var DDR eller den Tyske Demokratiske republikk. Og Forbundsrepublikken Tyskland direkte oversatt til norsk. Øst og Vest Tyskland var aldre noe navn annet enn i Norge og muligens Sverige Danmark. Samme med Nord og Sør Korea. Som offisielt heter Korea og Folkerepublikken Korea. Har jeg sagt noe annet? Les hva jeg skrev om igjen. Legg merke til ordene "betegnes" i innlegg #21 og "folkemunne" i innlegg #13. Vær og klar over at nasjonsinndelingen i Afrika, ikke er en naturlig inndeling ut fra folkeslag og geografi. Men en oppdeling foretatt utifra ulike koloniherrer. Har jeg sagt noe annet? At imperialistene delte Afrika som en kake på Berlinkonferansen for 130 år siden, for øvrig på samme tid som parlamentarismen ble innført i Norge samt jamstillingsvedtaket, er jeg fullstendig klar over. La meg fortelle deg noe i din ånd: Vær klar over at 2 + 2 = 4, for det visste du sikkert ikke fra før. Anonymous poster hash: ebc49...52f
Kjetil E Skrevet 30. juni 2014 #24 Skrevet 30. juni 2014 Har jeg sagt noe annet? Les hva jeg skrev om igjen. Legg merke til ordene "betegnes" i innlegg #21 og "folkemunne" i innlegg #13. Har jeg sagt noe annet? At imperialistene delte Afrika som en kake på Berlinkonferansen for 130 år siden, for øvrig på samme tid som parlamentarismen ble innført i Norge samt jamstillingsvedtaket, er jeg fullstendig klar over. La meg fortelle deg noe i din ånd: Vær klar over at 2 + 2 = 4, for det visste du sikkert ikke fra før. Anonymous poster hash: ebc49...52f Her var det snakk om hva land heter ikke hva vi kaller dem. Det var tross alt det som faktisk ble tatt opp her, men du tørr vel ikke stå for det du skrev i åpningsinnlegget da du plutselig oppdaget at du DREIT ¨på draget.
Sapientia Skrevet 30. juni 2014 #25 Skrevet 30. juni 2014 Vel, interessant, men hva har dette med Kongo(ene) å gjøre? Anonymous poster hash: ebc49...52f Ikke annet enn at land bytter navn, grenser endres og politiske geografikart overhodet ikke er statiske. Slik som at Zaire ble til den demokratiske republikken Kongo
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #26 Skrevet 30. juni 2014 Her var det snakk om hva land heter ikke hva vi kaller dem. Det var tross alt det som faktisk ble tatt opp her, men du tørr vel ikke stå for det du skrev i åpningsinnlegget da du plutselig oppdaget at du DREIT ¨på draget. Du skjønner fortsatt ikke forskjellen? Bundesrepublik Deutschland, i dagligtalen omtalt som Vest-Tyskland. Deutsche Demokratische Republik, i dagligtalen omtalt som Øst-Tyskland. Tilsvarende kan sies om Korea og Sudan. Men Kongo derimot, der har man Republikken Kongo og Den demokratiske republikken Kongo, og de skilles som regel bare med Kongo og DR Kongo, eller ikke i det hele tatt! Det nærmeste man kommer i dag er Taiwan, eller Republikken Kina som det offisielt heter, men det er vel for mye forlangt at folk skal vite om dette. Jeg har ikke bæsjet på noe drag, så det blir vanskelig for meg å oppdage noe som ikke har skjedd. Anonymous poster hash: ebc49...52f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #27 Skrevet 30. juni 2014 Ikke annet enn at land bytter navn, grenser endres og politiske geografikart overhodet ikke er statiske. Slik som at Zaire ble til den demokratiske republikken Kongo Vi er alle klar over at endringer kan skje. Det spesielle i dette tilfellet er altså at et land besluttet å skifte navn, og, la meg se... "la oss kalle oss for det samme som nabolandet, bare at vi slenger "demokratisk" foran". Ja, det blir som at plutselig skulle Colombia kalle seg "den demokratiske republikken Ecuador". Litt DDR-vibber er det jo, men der var det jo ett land som ble splittet opp i to, noe som ikke var tilfellet her. Anonymous poster hash: ebc49...52f
HannaP Skrevet 13. juli 2014 #28 Skrevet 13. juli 2014 Hva er problemet med at de begge heter Kongo??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå